Tez Koleksiyonu

Permanent URI for this collection

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 68
  • Item
    Taekwondoculara uygulanan 4 haftalık pliometrik antrenmanların reaktif kuvvet üzerine akut ve kronik etkilerinin incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) İrge, Mesut; Ergin, Murat
    Bu araştırma, taekwondo sporcularına uygulanan pliometrik antrenmanların reaktif kuvvet üzerindeki etkilerini hem kısa vadeli (akut) hem de uzun vadeli (kronik) olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini Türkiye'deki taekwondo kulüplerinde müsabık (aktif yarışmacı) olarak taekwondo sporu yapan 14-18 yaş arasındaki sporcular oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise Aksaray ilinde Müsabık (aktif yarışmacı) olarak taekwondo sporu yapan 14-18 yaş arasındaki toplam 22 sporcudan oluşmuştur. Araştırmada, ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubu standart taekwondo antrenmanının öncesinde 20 dakika süre ile pliometrik egzersizleri dört hafta toplam 12 antrenman uygularken, kontrol grubu standart taekwondo antrenmanına devam etmiştir. Drop jump verileri My Jump2 programı ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin betimleyici istatistikleri hesaplandıktan sonra Mann-Whitney U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testleri uygulanmıştır. Çalışma sonucunda deney ve kontrol gruplarının ön testlerinde Reaktif Kuvvet İndeksi (RKİ) anlamlı farklılık olduğu, bu farklılığın kontrol grubunun RKİ ortalamasının deney grubundan 0,33 m/s daha yüksek olduğu (Z=-3,170; p<0,01) tespit edilmiştir. Grupların son testlerindeki RKİ açısından anlamlı farklılık olduğu, bu farklılığın kontrol grubunun RKİ ortalamasının 0,06 m/s daha yüksek olduğu (Z=-2,647; p<0,08) olduğu tespit edilmiştir. 4 haftalık süreç incelendiğinde; deney grubunun RKİ 7. antrenmandan itibaren 1'in üzerine çıktığı ve antrenman programının özellikle 7. antrenmandan itibaren etkili olduğu ve sporcuların reaktif kuvvetlerinde belirgin bir artışın yaşandığı tespit edilmiştir.
  • Item
    Üst düzey hentbolcuların zihinsel dayanıklılık düzeylerinin tespiti ve karşılaştırılması
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) Çolak, Sümeyye; Salman, Melih Nuri
    entbol, tarihsel kökenleriyle birlikte, özellikle Avrupa'da geniş bir hayran kitlesine sahip olan heyecan verici bir takım sporudur. Modern hentbol, 19. yüzyılın sonlarında Almanya ve Danimarka'da ortaya çıktı ve hızla diğer Avrupa ülkelerine yayıldı. Özellikle Almanya ve İskandinav ülkeleri, hentbolun gelişiminde öncü roller üstlendiler ve bu sporun popülerliğinin artmasına katkı sağladılar. Günümüzde hentbol, uluslararası alanda büyük bir izleyici kitlesine sahip olan ve Olimpiyat Oyunları gibi büyük organizasyonlarda yer alan bir spor dalı haline gelmiştir. Türkiye'de hentbol, özellikle 20. yüzyılın ortalarından itibaren daha fazla ilgi görmeye başladı. İlk olarak askeri bir spor olarak tanıtılan hentbol, zamanla sivil kulüpler arasında da popülerlik kazandı. Türkiye'de hentbol liglerinin kurulmasıyla birlikte, bu sporun daha geniş kitlelere ulaşması sağlandı. Son 5 yıl içinde Türkiye'de hentbol liglerinde mücadele eden kulüpler arasında yoğun rekabet yaşandı ve şampiyonluk mücadeleleri büyük bir heyecanla izlendi. Hentbol, Türkiye'de hem erkek hem de kadın milli takımlar düzeyinde büyük bir öneme sahiptir. Milli takımlar, uluslararası turnuvalarda Türk hentbolunun gelişimine önemli katkılarda bulunmuş ve başarılar elde etmiştir. Türkiye hem erkek hem de kadın milli hentbol takımlarıyla Avrupa ve dünya çapında saygın bir konuma sahiptir. Açık hava hentbolu, bu sporun daha geniş kitlelere ulaşmasını sağlayan önemli bir etkendir. Özellikle okul ve mahalle maçlarında yaygın olarak oynanan açık hava hentbolu, gençler arasında sporun popülerliğini artırmış ve yetenekli sporcuların keşfedilmesine olanak tanımıştır. Zihinsel dayanıklılık, hentbolcuların başarılarında önemli bir rol oynar. Bu sporun rekabetçi doğası, oyuncuların stresle başa çıkma becerilerini, odaklanma yeteneklerini ve motivasyonlarını test eder. Üst düzey hentbolcuların zihinsel dayanıklılık düzeylerinin belirlenmesi ve karşılaştırılması, sporcuların performanslarını optimize etmek ve kariyerlerini geliştirmek için önemlidir. Bu tez, hentbolun tarihçesi, Türkiye'deki hentbolun gelişimi, milli takımların durumu ve zihinsel dayanıklılığın önemi üzerine odaklanarak, hentbolcuların zihinsel dayanıklılık düzeylerinin analizini sağlamayı amaçlamaktadır. Tezin sonuçları, hentbol antrenörlerine ve spor psikologlarına, sporcuların psikolojik hazırlığını ve performanslarını iyileştirmek için değerli bir rehber sağlayacaktır. Bu araştırmada Üst düzey hentbolcuların zihinsel dayanıklılık düzeylerinin tespiti ve karşılaştırılmasını incelemek ve ileride yapılacak çalışmalarına ön bilgi oluşturabilecek bilimsel verilerin elde edilmesi amaçlanmaktadır. Sporcuların zihinsel dayanıklılık düzeylerinin incelendiği bu araştırmada literatürde sıklıkla yararlanılan betimsel çalışma modellerinden olan "Tarama Modeli" kullanılmıştır. Bu modele göre gerçekleştirilen araştırmalarda öncelikli olarak araştırmacılar ulaşmak istedikleri bulgular dâhilinde hipotezler geliştirmekte, diğer aşamada ise katılımcıların araştırmaya konu olan özelliklerini (yaş, eğitim düzeyi, deneyim vb.) incelemektedirler. Bu çalışmada, hentbol oyuncularının çeşitli psikolojik ve davranışsal değişkenler üzerindeki performansları farklı demografik ve kariyer özelliklerine göre incelenmiştir. Araştırma verileri, belirli ölçekler üzerinden katılımcıların kontrol, bağlılık, mücadele, dağılma ve sporda zihinsel dayanıklılık puanlarını elde etmek için kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen verilerin analizinde, normallik testi, parametrik testler (bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü ANOVA) ve korelasyon analizleri uygulanmıştır. Ölçeklerden elde edilen puanların normal dağılıma uygunluğunu değerlendirmek için çarpıklık ve basıklık değerleri hesaplanmıştır. Çarpıklık ve basıklık değerlerinin +3 ile -3 arasında olması, normal dağılımın sağlandığını göstermektedir. Bu bağlamda, Kontrol, Bağlılık, Mücadele, Dağılma ve Sporda Zihinsel Dayanıklılık ölçeklerinin çarpıklık ve basıklık değerleri normal dağılım sınırları içinde olduğu için analizlerde parametrik yöntemler kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 27.0 programı ile gerçekleştirilmiş olup, analizlerde %95 güven düzeyi esas alınmıştır. Kategorik değişkenler için frekans (n) ve yüzde (%), sayısal değişkenler için ise ortalama (X), standart sapma (ss), minimum ve maksimum değerler hesaplanmıştır.
  • Item
    Farklı spor branşlarındaki sporcuların bilişsel performanslarının karşılaştırılması
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) Baykar, Bilal; Pancar, Serkan
    Bu araştırmanın amacı, açık beceri ve kapalı beceri gerektiren spor branşlarında sporcuların bilişsel performanslarının karşılaştırılmasıdır. Buna ek olarak, kafa darbesi alınan sporcular ile almayan sporcuların bilişsel performanslarının karşılaştırılmasıdır. Bu çalışma, ortalama yaş 20,3±2,8 yıl, vücut ağırlığı 69,5±4,5 kg, boy 174,4±10,4 cm, spor yaşı 7,6±3,4 yıl olan 14 (%10,3)'ü kadın, 122 (%89,7)'si erkek aktif genç katılımcılarla gerçekleştirilmiştir. Bu sporculara öncelikle kısa form Fiziksel Aktivite Anketi(IPAQ) yapılarak 7 günlük Toplam Fiziksel Aktivite puanı (MET-dk/hf) belirlendi. Daha sonra sporcuların ve kontrol grubunun bilişsel performanslarının belirlenmesi amacıyla 5 uygulama ve bir değerlendirme kartından oluşan Stroop Testi ölçümleri yapıldı. Yapılan ölçümler sonrasında sporculardan elde edilen verilerin istatistiksel analizi için SPSS 21.0 bilgisayar programı kullanılmıştır. Normal dağılım gösteren verilerde Anova testinden normal dağılım göstermeyen verilerde Kruskal Wallis-H testinden yararlanıldı. Çalışmadan elde edilen Stroop Dikkat Testi Toplam Hata Sayısı Analizi sonuçlara göre; Boks ve okçuluk branşlarında anlamlı farklılık olmadığı (p>0.05), boks ve futbol branşlarında anlamlı fark olduğu (p<0.05), kontrol grubu ile futbol branşında anlamlı fark olduğu (p<0.05), okçuluk ve futbol branşlarında ise anlamlı fark olmadığı (p>0.05) belirlenmiştir. Sonuç olarak açık beceri ve kapalı beceri sporcularının bilişsel performansları arasında anlamlı bir fark olmadığı, ancak literatür taramasında konu hakkında çelişkili analiz sonuçları olduğundan bu alanda araştırmalar yapılması gerektiğini söyleyebiliriz.
  • Item
    Amatör futbolcuların eleştirel düşünme becerileri ve sportmenlik yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) Nağaç, Emre; Salman, Melih Nuri
    Bu çalışmanın amacı amatör futbolcuların eleştirel düşünme becerileri ve sportmenlik yönelimlerini tespit ederek; eleştirel düşünme becerileri ve sportmenlik yönelimlerinin ilişkisini incelemektir. Çalışmaya 16 yaş üzeri amatör ve bölgesel amatör ligde aktif futbol oynayan Aksaray, Osmaniye ve Nevşehir illerinden toplam 381 amatör futbolcu katılmıştır. Katılımcılara "Eleştirel Düşünme Becerileri Anketi" ve "Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği" uygulanmıştır. Verilerin betimsel istatistikleri için; frekans, yüzde dağılımları, ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. İki grup içeren karşılaştırmalarda bağımsız örneklemler t testi, üç ve daha fazla grup içeren karşılaştırmalarda varyans analizi testi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler pearson korelasyon analizi ile incelenmiştir. Analizler SPSS 22.0 programı yardımıyla gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak amatör futbolcularda eleştirel becerilerinin yaş, oynadıkları kategori, mevkileri, oynadıkları il, takımda geçirdikleri süre, kart görme durumları ve takımdan memnuniyet durumları değişkenleri arasında anlamlı farklılık görülmemişken deneyim süreleri değişkenine göre anlamlı farklılık görülmüştür. Deneyim süresi 1-3 yıl olan amatör futbolcuların eleştirel düşünme becerileri diğer deneyim sürelerine sahip amatör futbolculardan daha düşüktür. Amatör futbolcularda sportmenlik yönelimlerinin oynadıkları kategori, mevkileri, kart görme durumları ve takımdan memnuniyet değişkenleri arasında anlamlı farklılık görülmemişken yaş, oynadıkları il, deneyim süresi ve takımda geçirdikleri süre değişkenleri arasında anlamlı farklılık görülmüştür. Sporda sorumluluklara bağlılık alt boyutu puanları düşük yaş gruplarında daha yüksek iken ileri yaş gruplarında daha düşüktür. Rakibe saygı alt boyutu puanları ise ileri yaş gruplarında daha yüksek iken 16-18 yaş aralığında çok düşüktür. Sporda sorumluluklara bağlılık alt boyutu puanı Aksaray'daki amatör futbolcularda Nevşehir'deki amatör futbolculara göre daha fazladır. Rakibe saygı alt boyutu puanı ise Osmaniye ilinde oynayan amatör futbolcularda diğer illerde oynayan amatör futbolculara göre daha fazladır. Deneyim süresi 1-3 yıl olan amatör futbolcuların sportmenlik yönelimleri, sosyal normlara uyum alt boyutu ve rakibe saygı alt boyutu puanları diğer deneyim sürelerine sahip amatör futbolculardan daha düşüktür. Ayrıca, kurallara ve yönetime saygı alt boyutu ve sporda sorumluluklara bağlılık alt boyutu puanları amatör futbolcuların deneyim sürelerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermemektedir. Takımdaki süresi 3-4 yıl olan amatör futbolcuların sportmenlik yönelimleri, sosyal normlara uyum alt boyutu, kurallara ve yönetime saygı alt boyutu ve rakibe saygı alt boyutu puanları takımdaki süresi 1-2 yıl olan amatör futbolculardan daha düşüktür. Eleştirel düşünme becerileri ile sportmenlik yönelimleri arasında pozitif yönlü, orta düzeyde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Benzer şekilde Eleştirel düşünme becerileri ile sportmenlik yönelimleri alt boyutları arasında pozitif yönlü, orta düzeyde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki belirlenmiştir.
  • Item
    Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumları ile öğretme ve öğrenme anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) Som, Muhammet Zafer; Erbaş, Mustafa Kayıhan
    Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumlarının belirlenmesi ve mesleğe yönelik tutum düzeylerini etkileyebileceği düşünülen cinsiyet, sınıf düzeyi, spor dalı, anne baba eğitim durumu dikkate alınarak öğretmen adaylarının mesleki tutumlarının incelenerek öğretme ve öğrenme davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılı içerisinde, farklı üniversitelerin beden eğitimi ve spor öğretmenliği programlarında eğitim gören 152’si kadın (%41), 218’i erkek (%59) olmak üzere toplam 370 beden eğitimi öğretmen adayı ( X yaş = 21.243 ± 2.068) oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu, Beden Eğitimi Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği ve Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Ölçeği kullanılmıştır. Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleki tutumları ve öğretme – öğrenme anlayışlarının cinsiyet ve spor dalı değişkeni açısından karşılaştırılmasına yönelik, bağımsız gruplarda aritmetik ortalamalara ait farkları belirlemek amacıyla t-testinden yararlanılmıştır. Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleki tutumları ve öğretme – öğrenme anlayışlarının sınıf ve anne-baba eğitim durumu değişkenleri açısından karşılaştırılmasına yönelik olarak tek yönlü varyans analizi (ANOVA) tekniğinden yararlanılmıştır. Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleki tutumları ve öğretme–öğrenme anlayışları arasındaki ilişkinin düzeyi ve yönünü belirlemek amacıyla korelasyon tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının, öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Yine Beden Eğitimi Öğretmen adaylarının mesleki tutumlarının anne eğitim durumlarına göre karşılaştırılmasına yönelik yapılan analizde mesleki sevgi ve mesleki tutum acısından anlamlı farklılığa rastlanılmıştır.
  • Item
    Beden eğitimi öğretmen adaylarının duygusal zeka düzeyleri ile öğretim yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Ölmez, Okan; Erbaş, Mustafa Kayıhan
    Bu araştırma, beden eğitimi öğretmen adaylarının duygusal zeka düzeyleri ile öğretim yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, veriler öğretmen adaylarını tanımlayıcı özellikteki soruların yanında Duygusal Zeka Ölçeği ve Beden Eğitimi Öğretim Yeterliliği Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Ölçekler 3. ve 4. sınıf öğrencilerine online ve yüz yüze olacak şekilde uygulanmıştır. Uygulama sonucu elde edilen veriler SPSS 26 paket programı ile analiz edilmiştir. Analiz sürecinde, Cronbach's Alpha, normallik testi, betimsel istatistikler, frekans dağılımı, korelasyon analizi, bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizine başvurulmuştur. Yapılan analiz sonucunda, öğrencilerin duygusal zeka düzeyleri ile öğretim yeterliliği arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Çalışmada, öğrencilerin duygusal zeka düzeylerinin cinsiyet, yaş, anne eğitim düzeyi ve sınıf düzeyine göre farklılaştığı tespit edilmiş iken baba eğitim düzeyine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Bunun yanında, Öğrencilerin beden eğitimi öğretim yeterliliğinin cinsiyete ve yaşa göre farklılaştığı buna karşın anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve sınıf düzeyine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir.
  • Item
    Bireysel ve takım sporcularında bilişsel esneklik, sportif öz güven ve spora özgü başarı motivasyonunun incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Karadağ, Can Cemal; Yüceant, Metin
    Araştırma, bireysel ve takım sporcularının bilişsel esneklik, sportif öz güven ve sora özgü başarı motivasyonu düzeylerini incelemek ve aralarındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Adnan Menderes Üniversitesi, Aksaray Üniversitesi, Ömer Halisdemir Üniversitesi, Erciyes Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi, Gazi Üniversitesi ve Hacı Bektaş Veli Üniversitelerinin Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 249'u bireysel sporlar, 251'i takım sporları ile ilgilenen toplam 500 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Kişisel Bilgiler Formu", "Bilişsel Esneklik Ölçeği", "Sportif Sürekli Kendine Güven Ölçeği" ve "Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmada normalliğin sınanması amacıyla Kolmogorov-Smirnov testine ve Skewnes-Kurtosis (Çarpıklık-Basıklık) katsayılarına başvurulmuştur. Anlamlılık derecesi p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmaya katılan bireysel ve takım sporcularında bilişsel esneklik, sportif öz güven ve başarı motivasyonu düzeylerini belirlemek için tamamlayıcı istatistiklerden aritmetik ortalama ve standart sapma tekniklerinden faydalanılmıştır. Ayrıca, ikili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar için t-testi ve çoklu karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi (Anova) kullanılmıştır. Varyansın kaynağını belirlemek amacıyla Tukey testinden yararlanılmıştır. Araştırmada değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemede Pearson korelasyon katsayısı tekniğinden ve değişkenlerin yordayıcılığını belirlemek amacıyla da çoklu doğrusal regresyon analizinden faydalanılmıştır. Araştırma grubundaki sporcularının bilişsel esneklik düzeylerinde cinsiyet, sınıf düzeyi, milli sporcu olma durumu ve spor türü değişkenleri bakımından anlamlı bir farklılığa rastlanmazken (p>0,05), gelir seviyesi ve spor yapma yılı değişkenleri açısından anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır (p<0,05). Sporcuların sportif öz güven düzeylerinde sınıf düzeyi ve milli sporcu olma durumu değişkenleri açısından anlamlı bir fark görülmezken (p>0,05), cinsiyet, spor türü, gelir seviyesi ve spor yapma yılı değişkenleri bakımından anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür (p<0,05). Sporcuların başarı motivasyonu düzeylerinde cinsiyet, milli sporcu olma durumu ve spor türü değişkenleri bakımından anlamlı bir farklılık tespit edilmezken (p>0,05), sınıf düzeyi, gelir seviyesi ve spor yapma yılı değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Yapılan bir başka incelemede sporcuların bilişsel esneklik, sportif öz güven ve başarı motivasyonu düzeyleri arasındaki ilişkinin pozitif yönde anlamlı olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca bilişsel esnekliğin sportif öz güven ve başarı motivasyonu üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu tespit edilmiştir.
  • Item
    Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin öz yeterlik ve tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi bilitation center
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Boğa, Ramazan; Salman, Melih Nuri
    Öğrenme ve öğretme kavramları çok eski zamanlardan günümüze kadar gelen kavramlardan biridir. Asırlar boyunca insanlar birbirlerine bir şeyler öğretmişlerdir. İlk çağlarda sistemsiz ve tesadüfi olarak gerçekleşen öğretme işi, zamanın ilerlemesi ve teknolojinin gelişmesiyle birlikte çok daha kapsamlı ve sistemli bir hal almıştır. Günümüzde okullarda yapılan öğretme işi, alanında uzman kişiler olan öğretmenler tarafından yapılmaktadır. Öğretmenlerin temel amacı, çocuklarını hayata hazırlayan anne ve babalara destek olmak, yeni beceriler öğretip topluma yararlı bireyler yetiştirmek ve bireylere yeni ufuklar kazandırmaktır. Normal gelişim gösteren bireylerle çalışmak bile öğretmenler için bu kadar önemli ve zorken normal gelişim göstermeyen bireylerle çalışmanın daha zor ve uzmanlık gerektireceği inkar edilemez bir gerçektir. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 2022-2023 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde faaliyet gösteren 64 özel eğitim okullarından 73 gönüllü beden eğitimi öğretmeni katılmıştır. Araştırmada beden eğitimi öğretmenlerinin öz-yeterliklerini belirlemek amacıyla Charlotte A. Humphries ve Edward Hebert, Kay Daigle ve Jeffrey Martin tarafından 2012 yılında geliştirilen ve Türkçe'ye Işıl AKTAĞ tarafından uyarlanan ve toplam 29 maddeden oluşturulmuştur (Aktağ, 2013) Beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin ölçülmesinde, Maslach ve Jackson (1981) tarafından geliştirilen ve Ergin (1992) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Maslach Tükenmişlik Ölçeği (MTÖ) (Maslach Burnout Inventory) kullanılmıştır. Toplam 22 maddeden oluşan ölçek, tükenmişliği üç alt boyutta değerlendirmektedir. Bunlardan birincisi, dokuz maddeden oluşan Duygusal Tükenme (Emotional Exhaustion); ikincisi, beş maddeden oluşan Duyarsızlaşma (Depersonalization) ve üçüncüsü, sekiz maddeden oluşan Kişisel Başarı (Personal Accomplishment) alt boyutudur. Maslach ve Jackson (1981)'a göre 7'li dereceleme ile cevaplanan ölçeğin Ergin (1992) tarafından uyarlanan şekli 5'li dereceleme ile cevaplanmıştır. Analiz kapsamında elde edilen veriler tablo haline getirilerek betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Her iki ölçeğin ve alt boyutlarının Cronbach Alpha Güvenirlik Katsayılarına bakılmış ve çalışmanın güvenilir düzeyde olduğu görülmüştür. Verilerin normal dağılımına bakmak için ise Kolmogorov-Smirnov analiz sonucuna bakılmış ve verilerin normal dağılmadığı sonucuna ulaşışmıştır. Ancak örneklem sayısının elliden büyük olması ve Skewness (Çarpıklık) ve Kurtosis (Basıklık) değerlerinin -1.5 ile +1.5 arasında olması durumunda verinin normal dağıldığı kabul edilebilir olduğu belirtilmektedir (Tabachnick ve Fidell, 2013). Tablo 4'e bakıldığında iki ölçeğin ve alt boyutlarının çarpıklık ve basıklık değerleri -1.5 ile +1.5 arasında olup, normal dağılıma sahip olduğu kabul edilmiştir. Bu sonuca göre ikili gruplarda bağımsız gruplar t testi, üç ve üzeri gruplarda tek yönlü varyans (ANOVA) analizi, ölçekler arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyon analizi ve son olarak yordama analizi için çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma grubundaki beden eğitimi öğretmenlerin, öz yeterlik düzeyleri ve tükenmişlik düzeyleri, cinsiyet, yaş, haftalık ders saati, çalıştığı okuldaki hizmet süresi, haftalık ders saati, çalıştığı okul türüne göre, meslekteki hizmet süresi değişkenlerine göre incelenmiş ve öz yeterlilik düzeylerinin yüksek olduğu, tükenmişlik düzeyini ise düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
  • Item
    Hentbolcularda sporcu kimliğinin oluşmasında antrenör-sporcu ilişkisinin etkisinin incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Arıbaş, Süleyman; Şahin, İbrahim
    Bu araştırmada sporcu kimliği ile antrenör-sporcu ilişkisi kavramlarının çeşitli değişkenler ışığında ilişkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya çeşitli Türkiye hentbol profesyonel liglerinde oynayan 204 kadın 196 erkek toplamda 400 profesyonel hentbol sporcusu gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmanın yöntem bölümünde ise sporcuların demografik bilgilerini belirlemek amacıyla kişisel bilgi formu ve sporcu kimliği ve antrenör-sporcu ilişkisi ölçekleri uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26 istatistik programı kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre Sporcu kimliği ölçeği ve alt boyutları ile sporcu antrenör ilişkisi ölçeği ve alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür (p<0.05). Cinsiyet değişkeni incelendiğinde, s erkek sporcuların sosyal kimlik, sporla sınırlanmışlık alt boyutlar ve sporcu kimliği ölçeği genel ortalamasında kadın sporculara göre daha yüksek puanlar elde ettiği tespit edilmiştir (p<0.05). Yaş değişkeni incelendiğinde, sporla sınırlanmışlık, olumsuz duyuşsallık sporcu kimliğine ait alt boyutlarında ve uyumlu çalışma karşılıklı anlayış ve ortak hedef doğrultusunda iletişim sağlayabilme, yakınlık ve güven duygusu alt boyutları ve antrenör sporcu ilişkisi ölçeği genel ortalamada anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Eğitim değişkeni incelendiğinde, sporla sınırlanmışlık, olumsuz duyuşsallık sporcu kimliği alt boyutları ile uyumlu çalışma karşılıklı anlayış ve ortak hedef doğrultusunda iletişim sağlayabilme, yakınlık ve güven duygusu alt boyutları ve antrenör sporcu ilişkisi ölçeği genel ortalamada anlamlı fark olduğu saptanmıştır (p<0.05). Medeni durum değişkeni incelendiğinde, olumsuz duyuşsallık sporcu kimliği alt boyutu ile yakınlık ve güven duygusu antrenör ve sporcu ilişkisi alt boyutunda gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu görülmüştür (p<0.05). Sporla ilgilenme süresi incelendiğinde ise, sosyal kimlik, sporla sınırlanmışlık alt boyutları ve sporcu kimliği genel ortalama ile antrenör sporcu kimliği ölçeği alt boyutlarından yakınlık ve güven duygusu alt boyutunda anlamlı fark olduğu görülmüştür (p<0.05). Spor yapma amacı incelendiğinde, sporcu kimliği genel ortalama ve tüm alt boyutları ile antrenör sporcu ilişkisi genel ortalama ile tüm alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Araştırmanın sonuçlarına göre sporcu kimliği sosyal bir rol veya mesleki benlik algısını ifade etmektedir. Antrenör, aile ve arkadaş çevresi, bireyin kendisini sporcu olarak nitelendirmesinde etkin rol oynamaktadır.
  • Item
    Ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile fiziksel okuryazarlık ve e-sağlık okuryazarlığının incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Gerger, Gizem; Ünlü, Hüseyin
    Araştırma ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile fiziksel okuryazarlık ve e-sağlık okuryazarlık düzeylerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Genel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Gaziantep ilinde öğrenim gören 522 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak uluslararası fiziksel aktivite anketi, algılanan beden okuryazarlık ölçeği ve e-sağlık okuryazarlık ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra, ikili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar için T Testi, çoklu karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi (Anova) ve farkın kaynağını belirlemek amacıyla Tukey testi kullanılmıştır. Araştırmada değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson korelasyon katsayısı tekniğinden, değişkenlerin yordayıcılığını belirlemek amacıyla da basit doğrusal regresyon analizinden faydalanılmıştır. Araştırmada ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite, fiziksel okuryazarlık ve e-sağlık okuryazarlıklarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, ortaöğretim öğrencilerinin cinsiyet değişkeni ile fiziksel aktivite düzeyleri ve fiziksel okuryazarlıkları arasında anlamlı bir farklılığa rastlanırken e-sağlık okuryazarlık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Araştırmada ortaöğretim öğrencilerinin öğrenim gördükleri sınıf düzeyi ile fiziksel aktivite, fiziksel okuryazarlık ve e-sağlık okuryazarlık düzeyleri arasında da bir anlamlı farklılık görülmemiştir. Bununla birlikte aile gelir durumu değişkeni açısından yapılan karşılaştırmada ise fiziksel aktivite ve fiziksel okuryazarlık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmazken, e-sağlık okuryazarlık düzeyleri açısından anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Araştırmada ortaöğretim öğrencilerinin öğrenim gördükleri ortaöğretim türüne göre yapılan karşılaştırmada fiziksel aktivite düzeyi ile ilgili bir farklılığa rastlanmazken fiziksel okuryazarlık ve e-sağlık okuryazarlıklarında anlamlı farklılıklar görülmüştür. Araştırma örneklemindeki ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile fiziksel okuryazarlık düzeyleri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu görülürken ve e-sağlık okuryazarlığı arasında ise anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Bunun yanında; ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerinin fiziksel okuryazarlık düzeyleri üzerinde önemli ve anlamlı bir yordayıcı olduğu belirlenirken ve fiziksel aktivite düzeyinin e-sağlık okuryazarlık düzeyleri üzerinde önemli ve anlamlı bir yordayıcı olmadığı tespit edilmiştir.
  • Item
    9-11 yaş grubu kız ve erkek yüzücülere uygulanan serbest branş antrenmanlarının yüzme performansı üzerine etkisi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Çağıl, Tayfur; Erbaş, Mustafa Kayıhan
    Bu çalışmanın amacı 8 haftalık su egzersizinden oluşan yüzme antrenmanının, 9-11 yaş gurubu çocukların yüzme performansına, vücut kompozisyonuna ve farklı motorik özelliklere etkisinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışmaya, yaşları 9-11 yaş arasında değişen 60 çocuğun katılımı sağlanmıştır. Çalışmada ön-test, son-test deseni uygulanarak, çocukların vücut kompozisyonları ile birlikte 25 metre, 50 metre, 100 metre ve 200 metre serbest sitil yüzme dereceleri kaydedilmiştir. Yapılan yüzme antrenmanlarının, çocukların farklı motorik özelliklerinin geliştirilmesi ve yüzme performanslarının arttırılmasında etkili olduğu belirlenmiştir.
  • Item
    8 haftalık core antrenmanlarının genç erkekgüreşçilerde fiziksel parametrelere etkisininincelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Arslan, Şerif; Şahin, İbrahim
    Bu çalışmada, 15- 17 yaş arası genç erkek güreşçilere uygulanan 8 haftalık core antrenmanlarının belirli fiziksel parametrelere etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma evrenini Kızılcahamam Gençlik ve Spor İlçe Müdürlüğü'nde güreş sporuyla uğraşan 15-17 yaş arasındaki erkek güreşçiler oluşturmaktadır. Çalışma grubu ise sporcuların antrenörleri tarafından belirlenen 10 kişi statik ve 10 kişi dinamik core grubu olmak üzere 20 kişiden oluşmaktadır. Araştırma öncesi çalışma grubunun 5m, 10m, 20m koşu, 10x5 m shuttle run, dikey sıçrama, durarak uzun atlama, tek ayak 3 adım atlama, otur uzan eriş ve Y Balance denge ön test verileri alınmıştır. 8 haftalık core antrenman programı uygulandıktan sonra son test sonuçları alınıp karşılaştırmalar yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 programı ile analiz edilerek anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; 5m, 10m, 20 m koşu, dikey sıçrama, tek ayak üç adım atlama, Y Balance, 10x5 m shutle run, durarak uzun atlama ve otur uzan eriş testleri sonucunda istatistiksel fark bulunmuştur (p<0.05). Sonuç olarak; 15-17 yaş arası genç erkek güreşçilere uygulanan statik ve dinamik core antrenmanlarının 5m,10m,20m sprint, 10x5 m shutle run, dikey sıçrama, durarak uzun atlama, tek ayak 3 adım atlama, otur uzan eriş ve Y Balance denge parametreleri üzerine olumlu etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
  • Item
    Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin teknolojiye ve eğitim bilişim ağına yönelik tutumlarının incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Keleş, Muhammed; Ünlü, Hüseyin
    Araştırma beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin teknolojiye ve eğitim bilişim ağına yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini içeren karma desenli bir modelde gerçekleştirilen araştırmanın örneklemi 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Türkiye'deki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel ve devlet okullarında görev yapan 305 beden eğitimi ve spor öğretmeninden oluşmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak; kişisel bilgi formu, Teknoloji Tutum Ölçeği ve Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanısıra, ikili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar için T Testi, çoklu karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi (Anova) ve farkın kaynağını belirlemek amacıyla Tukey testi kullanılmıştır. Ayrıca, araştırmada değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemede Pearson korelasyon katsayısı tekniği, değişkenlerin yordayıcılığını belirlemek amacıyla da çoklu doğrusal regresyon analizinden faydalanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin; teknolojiye ve EBA'ya yönelik tutumlarının yüksek olduğu görülmüştür. Kadın ve erkek beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin teknolojiye yönelik tutumları ve EBA'ya yönelik tutumları açısından anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Ancak, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yaşları ile teknolojiye ve EBA'ya yönelik tutumları arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Bunun yanında beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki deneyimleri ile teknolojiye yönelik tutumları arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanırken, EBA'ya yönelik tutumlarında ise anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Araştırmada ayrıca, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin öğrenim düzeyleri ile teknolojiye ve EBA'ya yönelik tutumları arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bir başka sonuçta beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin teknolojiye yönelik tutumları ve EBA'ya yönelik tutumları arasında da anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırmada ayrıca, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin teknolojiye yönelik tutumlarının EBA'ya yönelik tutumları üzerinde önemli ve anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmüştür. Araştırmanın nitel bulgularında elde edilen sonuçlarına göre beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin derslerinde; bilgisayar, cep telefonu, akıllı tahta ve tablet gibi teknolojik araçları yoğun bir şekilde kullandıkları belirlenmiştir. Bunun yanında beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin önemli bir kısmının beden eğitimi ve spor derslerinin uzaktan eğitim yoluyla gerçekleştirebileceğini belirttikleri görülmüştür.
  • Item
    Üst düzey voleybolcularda öz yeterlik psikolojik iyi oluş tükenmişlik ve başarı ilişkisi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Şimşek, Selin; Koçak, Çalık Veli
    Bu araştırmada, sporcu öz yeterliği, psikolojik iyi oluş ve sporcu tükenmişliğinin üst düzey voleybolcularda başarıyla olan ilişkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2021-2022 sezonu Türkiye AXA Sigorta Efeler Ligi ve Misli.com Sultanlar Ligi'nde oynayan 327 erkek ve kadın voleybolcu oluşturmuştur. Örneklemini ise 93 kadın ve 97 erkek olmak üzere toplamda 190 voleybolcu oluşturmuştur. Bu araştırmanın verileri, nicel veri toplama yöntemlerinden anket yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, Sporcu Öz Yeterlik Ölçeği, Sporcu Tükenmişlik Ölçeği ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermedikleri belirlenmiş ve istatistiksel analizlerinde ise Mann Whitney U, Kruskall Wallis ve Spearman Correlation testleri kullanılmıştır. Analizlerde anlamlılık düzeyi p<0.05, p<0,01 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, sporcu öz yeterliği ve psikolojik iyi oluş ile başarı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki yokken, sporcu tükenmişliği ile başarı arasında pozitif yönlü düşük düzeyde bir ilişki vardır. Tükenmişlik yükseldikçe başarı da artmaktadır. Erkek voleybolcuların sporcu tükenmişlik düzeyleri kadınlara oranla daha yüksektir. Yaşça deneyimli voleybolcuların sporcu öz yeterlik düzeyleri ve fiziksel/duygusal tükenme düzeyleri küçüklere göre daha yüksektir. Yaralanma geçiren voleybolcuların sporcu tükenmişlik düzeyleri, yaralanma geçirmeyenlere göre daha yüksektir. Sporculuk deneyimi yüksek olan voleybolcular daha deneyimsiz voleybolculara göre yüksek sporcu öz yeterliği ve sporcu tükenmişliğine sahiptirler. Milli takımlarda yer alan voleybolcuların sporcu öz yeterlik düzeyleri ve sporcu tükenmişlikleri diğer voleybolculara göre yüksektir. Milli voleybolcuların ligi bitirme sıralamaları diğer sporlara göre daha yüksektir. Voleybolcuların mevkileri ile sporcu öz yeterlikleri, psikolojik iyi oluş ve sporcu tükenmişlik düzeyleri arasında bir ilişki yoktur.
  • Item
    Beden eğitimi öğretmeni adaylarının üst biliş düşünme becerileri, akademik özyeterlikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Dağ, Rabia; Ünlü, Hüseyin
    Araştırma beden eğitimi öğretmen adaylarının üst biliş düşünme becerileri, akademik özyeterlikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını belirlemek gerçekleştirilmiştir. Araştırma örneklemini 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Türkiye'nin farklı üniversitelerinde öğrenim gören 525 beden eğitimi öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak üst biliş düşünme becerisi ölçeği, akademik özyeterlik ölçeği ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanısıra, ikili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar için T Testi, çoklu karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi (Anova) ve farkın kaynağını belirlemek amacıyla Tukey testi kullanılmıştır. Araştırmada değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemede Pearson korelasyon katsayısı tekniği, değişkenlerin yordayıcılığını belirlemek amacıyla da çoklu doğrusal regresyon analizinden faydalanılmıştır. Beden eğitimi öğretmen adaylarının üst biliş düşünme beceresi ölçeğinin genelinden ve alt boyutlarında elde ettikleri ortalamaların yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında, beden eğitimi öğretmen adaylarının cinsiyet ve öğrenim gördükleri sınıf değişkeni açısından üst biliş düşünme becerileri düzeylerinde anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Yaş değişkeni ile üst biliş düşünme becerileri arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmazken beden eğitimi öğretmen adaylarının not ortalamaları ile üst biliş düşünme becerileri ölçeğinin karar verme boyutunda pozitif yönlü anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. Araştırmada ayrıca, beden eğitimi öğretmen adaylarının akademik özyeterliklerinin orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet ve öğrenim görülen sınıf değişkeni açısından akademik özyeterliklerinde anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Beden eğitimi öğretmen adaylarının yaşları ile akademik özyeterlikleri arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmazken not ortalaması ile anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin genelinden ve mesleğe yönelik kaygı boyutundan elde ettikleri ortalamaların orta düzeyde olduğu görülürken mesleğe yönelik sevgi boyutundan ise yüksek ortalamalar elde ettikleri belirlenmiştir. Beden eğitimi öğretmen adaylarının cinsiyet ve öğrenim gördükleri sınıf değişkeni açısından öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Ancak, beden eğitimi öğretmen adaylarının yaşları ve not ortalamaları ile beden eğitimi öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin mesleğe yönelik sevgi ve ölçeğin genelinden elde ettikleri ortamalar açısından anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Araştırmada ayrıca, beden eğitimi öğretmen adaylarının üst biliş düşünme beceri düzeyleri ile akademik özyeterlikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında; beden eğitimi öğretmen adaylarının üst biliş düşünme becerilerinin akademik özyeterlik düzeyleri ve beden eğitimi öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmüştür.
  • Item
    Statik ve dinamik core antrenmanlarinin kadin taekwondo sporcularinin performans cevaplari üzerine etkisinin ıncelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Cankurtaran, Nurullah; Süel, Emin
    Araştırmada, 15-19 yaş grubu kadın taekwondoculara uygulanan 8 hafta süren core antrenmanın seçili motorik özelliklere ve performansa etkisinin olup olmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmanın evreni Nevşehir ili, Gençlik ve Spor Kulübünde taekwondo branşı ile ilgilenen kadın sporculardan oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise Nevşehir ili, Gençlik ve Spor Kulübünde taekwondo branşı ile ilgilenen kadın sporculardan oluşmaktadır. Çalışmadan önce belirlenen sporculara durarak uzun atlama, dikey sıçrama, tek ayak üç adım atlama, 5m sprint,10m sprint, 20m sprint, 10x5m shuttle run, otur-uzan eriş testi, Y-balance testi performans ölçümleri 2 uzman kişi tarafından alınmıştır. Alınan ön testlerden sonra 8 hafta süren core egzersiz programı planlı bir şekilde uygulatılmıştır. 8 hafta yapılan çalışmalar sonunda sporcuların son test ölçümleri (ön test protokollerine uygun) alınmıştır. Araştırmanın analizi SPSS 24 istatistik programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırma grubunu tanımlayıcı bilgiler için aritmetik ortalama ve standart sapma testleri ile ön-test ve son-test sonuçlarını karşılaştırmak için paired sample t-testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, 8 haftalık düzenli bir şekilde yapılan core egzersizler Core Egzersiz Grubunun (CAG) durarak uzun atlama (p<0.05), dikey sıçrama (p<0.05), tek ayak üç adım atlama (p<0.05), 5m sprint (p<0.05), 10m sprint (p<0.05), 20m sprint (p<0.05), 10x5m shuttle run (p<0.05), otur-uzan eriş testi (p<0.05), y-balance testi (p<0.05) performanslarında istatiksel olarak anlamlı farklılık görülmektedir. Sonuç olarak, 15-19 yaş grubundaki kadın taekwondoculara düzenli olarak uygulatılan core antrenman temel motor gelişime ve performansa olumlu yönde katkı sağlamaktadır.
  • Item
    Ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite ve egzersizden hoşlanma düzeyleri ile saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Abur, Merve; Ünlü, Hüseyin
    Araştırma ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite ve egzersizden hoşlanma düzeyleri ile saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma örneklemini 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Aksaray ilinde ortaokul düzeyinde öğrenim gören 262 (%52.4)'si kız 238 (%47.6)'i erkek olmak üzere toplam 500 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Kişisel Bilgiler Formu, Uluslararası Fiziksel Aktivite Ölçeği, Fiziksel Aktiviteden Hoşlanma Ölçeği ve Saldırganlık Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanısıra ikili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar için t testinden, değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson Korelasyon katsayısı tekniğinden yararlanılmıştır. Bunu yanında ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerinin egzersizden hoşlanma ve saldırganlık düzeyleri üzerindeki yordayıcılığını belirlemek amacıyla da basit doğrusal regresyon analizinden faydalanılmıştır. Araştırma örnekleminde yer alan öğrencilerin, egzersizden hoşlanma düzeylerinin yüksek olduğu görülürken saldırganlık düzeyleri ve fiziksel aktivite düzeylerinin ise orta seviyede olduğu görülmüştür. Ortaokul öğrencilerinin cinsiyet değişkeni açısından fiziksel aktivite, egzersizden hoşlanma ve saldırganlık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Araştırma örnekleminde yer alan öğrencilerin düzenli spor yapma değişkenine göre fiziksel aktivite ve saldırganlık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmazken, egzersizden hoşlanma düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır. Araştırmada, ortaokul öğrencilerinin yaşları ile fiziksel aktivite düzeyleri arasında pozitif yönlü; egzersizden hoşlanma düzeyleri ve saldırganlık düzeyleri arasında ise negatif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ortaokul öğrencilerinin akademik başarıları ile fiziksel aktivite, egzersizden hoşlanma ve saldırganlık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Ayrıca araştırmada, ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve egzersizden hoşlanma düzeyleri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilirken öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ile saldırganlık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Bununla birlikte araştırmada ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerinin egzersizden hoşlanma düzeyleri üzerinde anlamlı ve önemli bir yordayıcı olduğu görülürken saldırganlık düzeyleri üzerinde anlamlı ve önemli bir yordayıcı olmadığı görülmüştür.
  • Item
    Beden eğitimi öğretmen adaylarının 21. YY. öğrenen ve öğreten becerileri açısından incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Kale, Erdoğan; Erbaş, Mustafa Kayıhan
    Bu araştırmanın amacı; öğretenler kendi öğrenmelerine paralel biçimde öğretirler denencesini beden eğitimi öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen ve öğreten becerilerinin bazı demografik değişkenler açısından karşılaştırmaktır. Araştırma grubunu, Farklı üniversitelerin Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 106 kız, 115 erkek olmak üzere toplam 221 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada demografik değişkenlerin tespiti için kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Bilişsel, otonom, işbirliği ve esneklik, yenilikçilik becerileri için Orhon D' nin (2016) geliştirdiği 21. Yy öğrenen becerileri ölçeği kullanılmıştır. Yönetsel, teknopedagojik, onamacı, esnek öğretme, üretimsel becerileri için Orhon D' nin (2016) geliştirdiği 21. Yy öğreten becerileri ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada genel olarak, beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının 21. Yy öğrenen ve öğreten becerileri ve bunlar arasında bulunan ilişkilerle beraber konu başlıklarını içeren ilgili araştırmalar hakkında bilgiler verilmiştir. Araştırma sonucunda, 21. yy. öğrenen becerileri kullanımının tüm alt boyutları 21. yy. öğreten becerileri kullanımını yordadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Bir başka ifade ile bilişsel beceriler, otonom beceriler, iş birliği ve esneklik becerileri ve yenilikçilik becerileri kullanımlarından 21. yy. öğreten becerileri kullanımına anlamlı yollar tanımlanabilmektedir. Buna ek olarak 21. yy. öğrenen becerileri kullanımı alt boyutlarından otonom beceriler, iş birliği ve esneklik becerileri kullanımı öğretmen adaylarının bilişsel beceri kullanımını yordadığı bulgusu elde edilmiştir.
  • Item
    Gerçek judo müsabaka sonuçlarının yapay sinir ağları yöntemi yolu ile karşılaştırılması
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Değer, Ömer; Süel, Emin
    Bu çalışmada, Yapay sinir ağları ile Judo müsabaka sonuçlarının tahmin edilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda yapay sinir ağında katman sayıları, nöron sayıları ve optimizasyon yöntemleri (SGD, RMSprop, Adam, Adadelta, Adagrad, Adamax, Nadam) hiperparametleri ile 21 farklı model oluşturulmuştur. Çalışmanın örneklemini 2017:01-2021:03 tarihleri arasında uluslararası büyükler judo müsabakalarında yarışan 7758 sporcu oluşturmaktadır. Bu dönemde yapılan 53775 judo müsabakasından elde edilen verilerden her sporcuya ait 14 farklı öznitelik hesaplanmıştır. Müsabık iki sporcuya ait öznitelikler sinir ağının giriş katmanına gönderilerek 28 adet girdi verisi 1 adet çıktı verisi oluşturulmuştur. Uygulama, tek gizli katmanında 64 nöron, iki gizli katmanında sırasıyla 32-64 nöron ve üç gizli katmanında sırasıyla 64-128-64 nöron bulunan sinir ağında yedi ayrı optimizasyon yöntemi ile sırasıyla eğitilmiştir. Uygulama sonucunda en başarılı modelin (%78.6 doğruluk, %44.4 hata) tek katmanında 64 nöron, RMSprop optimizasyon yöntemi kullandığı belirlenmiştir. Başarı oranı en düşük modelin (%74.1 doğruluk, %51.8 hata) iki gizli katmanında 32-64 nöron, Adadelta optimizasyon yöntemi kullandığı belirlenmiştir. Optimizasyon yöntemlerinden RMSprop ve Adamax'ın diğer yöntemlere kıyasla daha başarılı olduğu, Adadelta yönteminin ise daha başarısız olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak uygun veri seti ve hiperparametreler kullanılarak Judo müsabaka sonuçlarının yapay sinir ağları ile tahmin edilebileceği ortaya konulmuştur.
  • Item
    Mücadele sporları ile uğraşan sporcuların imgeleme, güdülenme ve kaygı düzeylerinin incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Satılmış, Şeyma; Ünlü, Hüseyin
    Araştırma mücadele sporları ile uğraşan sporcuların imgeleme, güdülenme ve sürekli kaygı düzeylerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 yılında Türkiye'nin farklı illerinde mücadele sporları ile uğraşan %45.4'ü erkek, %54.6'sı kadın olmak üzere toplam 299 sporcu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak; kişisel bilgi formu, Sporda İmgeleme Envanterleri, Sporda Güdülenme Ölçeği ve Sürekli Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra, bağımsız gruplar için t testi, tek yönlü varynas analizi (Anova), Tukey Testi ve pearson korelasyon kat sayısı analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırmada mücadele sporları ile uğraşan sporcuların motivasyonel özel imgeleme ve motivasyonel genel ustalıkla imgeleme boyutlarından yüksek ortalamalar elde ettikleri görülmüştür. Bunun yanında cinsiyet, millilik durumları ve branş değişkenleri açısından araştırma örneklemindeki sporcuların imgeleme biçimleri karşılaştırılmış ve yapılan karşılaştırmada istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Güdülenme kaynakları açısından araştırma örneklemindeki mücadele sporcuları incelendiğinde özdeşim ile güdülenme, içsel güdülenme, özümseme ve içe atım ile güdülenme düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet, millilik durumları ve branş değişkeni ile güdülenme kaynaklarına ilişkin yapılan karşılaştırmalarda ise istatistiksel olarak anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Araştırmadan elde edilen bir başka sonuçta mücadele sporları ile uğraşan sporcuların sürekli kaygılarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Mücadele sporcuların cinsiyet, millilik durumları ve branş değişkenleri açısından sürekli kaygı düzeylerine ilişkin yapılan karşılaştırmada istatiksel olarak anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Bunun yanında araştırmada mücadele sporcularının yaşları, sürekli kaygı düzeyleri imgeleme biçimleri ve güdülenme kaynakları arasında da anlamlı ilişkilere rastlanmıştır.