Tez Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 83
  • Öğe
    Ortaokul öğrencilerinin çizdikleri resimlerle çevre dostu okul algılarının incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2025) Dalyan, Sacide
    Bu çalışmada, araştırmaya katılan ortaokul öğrencilerinin hayallerindeki çevre dostu okulları tasarlamaları istenerek, çevre dostu okul kavramına ilişkin zihinsel algılarının betimlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada araştırmaya katılan "Ortaokul öğrencilerinin çevre dostu okul kavramına ilişkin zihinsel algıları nasıldır ve çizimlerine nasıl yansıtmışlardır?" sorusuna cevap aranmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgu bilim) deseni kullanılan bu çalışmanın çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme kullanılmıştır. Çalışma 2024-2025 eğitim-öğretim yılında, farklı coğrafi bölgelerin (İç Anadolu Bölgesi, Karadeniz Bölgesi, Marmara Bölgesi, Güneydoğu Anadolu Bölgesi, Akdeniz Bölgesi, Doğu Anadolu Bölgesi) devlet okullarında öğrenim gören ortaokul öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu 303 (163 Kız, 140 Erkek) öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada, çalışma grubunu oluşturan öğrencilerin "çevre dostu okul" hakkında oluşturdukları çizimler ve çizimlerine ilişkin ifadeleri veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Öğrencilerin yaptıkları resimler ve resimlerini açıklayan ifadeleri içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular ışığında; öğrencilerin çevre dostu okul kavramına ilişkin fikirleri dokuz tema altında toplanmıştır. Bu temalar; atık yönetimi, enerji, tasarruf, hava, su, ses, gıda, çevre ve okul tasarımı şeklindedir. Araştırma sonucunda ayrıca öğrencilerin yaratıcı tasarımlar yaptıkları, çevre dostu davranışları tercih ettikleri ve çizimlerinde daha çok yerel çevre sorunlarını yansıttıkları belirlenmiştir. Bu çalışmanın ilgili literatürdeki eksikliği tamamlayarak, bundan sonra yapılacak olan çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
  • Öğe
    Ortaokul 5-8. sınıf öğrencilerin geri dönüşüme ilişkin farkındalık düzeyinin belirlenmesi
    (Aksaray Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2025) Baysaloğlu, Erkan
    Bu çalışmada; araştırmaya katılan ortaokul 5-8. sınıf öğrencilerinin geri dönüşüme ilişkin farkındalık düzeylerinin farklı değişkenler açısından (cinsiyet, sınıf düzeyi, aile gelir durumu, yaşadıkları yer) belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunun belirlenmesinde küme örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Aksaray İlinde 5-8. Sınıfta öğrenim görmekte olan toplam 1178 (632 Kız 546 Erkek) ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak "Geri Dönüşüme Yönelik Farkındalık Ölçeği" kullanılmıştır. Veri analizinde SPSS 22 programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında, araştırmaya katılan ortaokul öğrencilerinin geri dönüşüme ilişkin farkındalık düzeylerinin sınıf düzeyi ve ikamet ettiği yerleşim yeri değişkenine göre bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkeni incelendiğinde, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre geri dönüşüm farkındalık düzeyi olumlu yönde anlamlı çıkmıştır. Aile gelir durumuna bakıldığında ise, aile gelir durumu yüksek ve orta seviyede olan öğrencilerin ortalama puanlarının, aile gelir durumu düşük seviyede olan öğrencilere göre anlamlı bir fark gösterdiği tespit edilmiştir. Bu bulgular ışığında, öğrencilerin geri dönüşüm konusundaki farkındalık düzeylerinin belirlenmesi için farklı sınıf sevilerinde ve farklı bölgelerde yapılan araştırmaların sayısı arttırılabilir.
  • Öğe
    5. sınıf "İnsan ve çevre" ünitesinde eğitsel oyun destekli etkinliklerin öğrencilerin akademik başarılarına ve çevresel tutumlarına etkisi
    (Aksaray Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2025) Erenler, Seher
    Bu çalışmada, eğitsel oyun destekli etkinliklerin 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarısına ve çevreye yönelik tutumuna etkisinin araştırılması amaçlanmaktadır. Öntest ve sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma, 2023-2024 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, Ankara İlinin Şereflikoçhisar İlçesinde öğrenim gören 50 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma için, 5.sınıf Fen Bilimleri dersi öğretim programında yer alan "İnsan ve Çevre" ünitesi seçilmiş ve tasarlanan eğitsel oyun etkinlikleri beş hafta süre ile deney grubunda uygulanırken kontrol grubunda 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ile devam edilmiştir. Araştırma etkinlikleri "İnsan ve Çevre" ünitesine yönelik hazırlanmıştır. Veri toplama aracı olarak "Çevre Başarı Testi" ve "Çevresel Tutum Ölçeği" kullanılmış, çalışma sonunda elde edilen verilerin çözümlenmesi SPSS programı ile yapılmıştır. Çalışma gruplarının öntest ve sontestten aldıkları puan ortalamalarının farklılık düzeyini belirlemek amacıyla betimsel istatistik teknikleri uygulanmıştır. Sonuç olarak, deney grubu öğrencilerinin başarı puanlarında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Diğer yandan, deney grubu öğrencilerin çevresel davranış ve duygu boyutu puanları ile çevresel tutum puanında sontest lehine anlamlı farklılık tespit edilmiş, çevresel düşünce boyutunda ise anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Kontrol grubunda ise, öntest-sontest puanları arasındaki ortalama farkları anlamlı olarak değerlendirilmemiştir. Çalışma sonuçlarına dayanarak, eğitsel oyun etkinliklerinin okul dışı etkinliklerle birlikte ve çeşitli öğretim yöntemleri ile harmanlanarak farklı sınıf düzeylerinde verilebileceğine yönelik bazı öneriler sunulmuştur.
  • Öğe
    Ortaokul öğrencilerinin sürdürülebilir tüketim davranışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2025) Savaş, Bayram
    Bu çalışmada; araştırmaya katılan ortaokul öğrencilerinin sürdürülebilir tüketim davranışlarının çeşitli değişkenler açısından (cinsiyet, sınıf düzeyi, aile gelir düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, akademik başarı düzeyi ve yaşanılan bölge) incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunun belirlenmesinde tesadüfi örnekleme yöntemlerinden tabakalı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Aksaray ili merkez ilçesinde bulunan 6 şehir merkezinde, 3 kırsalda olmak üzere toplam 9 okulda 5., 6., 7. ve 8. sınıflara devam eden 1508 ortaokul öğrencisi (777 kız, 731 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modelinden yararlanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Eğrikaya (2023) tarafından geliştirilen üçlü likert tipli "Sürdürülebilir Tüketim Davranışı Ölçeği" kullanılmıştır. Veriler SPSS 22 programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi betimsel istatistikler, t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında, araştırmaya katılan ortaokul öğrencilerinin sürdürülebilir tüketim davranışlarının aile gelir düzeyi, anne eğitim düzeyi ve yaşanılan bölgeye göre anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkenine göre sürdürülebilir tüketim davranışı kız öğrenciler lehine anlamlı bulunmuştur. Sınıf düzeyi değişkeni incelendiğinde, sınıf seviyesi arttıkça sürdürülebilir tüketim davranışının azaldığı tespit edilmiştir. Baba eğitim düzeyi ortaokul olan öğrencilerin diğer öğrencilere göre daha yüksek düzeyde sürdürülebilir tüketim davranışları gösterdikleri belirlenmiştir. Akademik başarı düzeyine bakıldığında ise, not ortalaması 86-100 puan aralığında olan öğrencilerin sürdürülebilir tüketim davranışı anlamlı düzeyde yüksek çıkmıştır. Elde edilen veriler sonucunda, öğrencilerin sürdürülebilir tüketim davranışının farklı iller, eğitim düzeyi ve değişkenler açısından incelenmesi önerilmektedir.
  • Öğe
    Web 2.0 destekli su okuryazarlığı etkinliklerinin ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin su ayak izi ve su okuryazarlığı düzeylerine etkisi
    (Aksaray Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2025) Köse, Berzenur Cemre
    Su, sürdürülebilir bir gelecek için bireyler ve çevre açısından önemli bir öğedir. Bu çalışmanın amacı, su okuryazarlığı eğitimi etkinliklerinin ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin su okuryazarlık düzeyleri ve su ayak izine etkisinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmaya katılan öğrencilerin su okuryazarlık düzeylerini geliştirmek ve su ayak izlerini azaltmak için Web 2.0 araçları kullanılarak eğitim etkinlikleri geliştirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Dersler deney grubu ile su okuryazarlığı eğitimi etkinlikleri kapsamında 5E öğretim modeline uygun olarak, her basamakta Web 2.0 araçları kullanılarak işlenmiştir. Kontrol grubundaki öğrencilerle ise 3-8. Sınıf Fen Bilimleri Öğretim Programında (2018) yer alan kazanımlar doğrultusunda işlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 60 ortaokul beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır (27 kontrol grubunda, 33 deney grubunda). Örneklem seçiminde seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada Aytaç (2023) tarafından geliştirilen "Su Okuryazarlığı Ölçeği" ve öğrencilerin su ayak izi düzeylerini belirlemek için ise "Web Tabanlı Su Ayak İzi Hesaplama Aracı" kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS Paket programı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler ve su okuryazarlığı test puanlarının analizi için bağımlı gruplar bağımsız gruplar için t-testi kullanılmıştır. Su ayak izi puanlarının analizinde ise Mann Whitney U testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Bu çalışmadan elde edilen veriler doğrultusunda Web 2.0 araçları kullanılarak geliştirilen su okuryazarlığı eğitimi etkinliklerinin, deney grubundaki öğrencilerin su okuryazarlığını geliştirip su ayak izlerini azaltma noktasında etkili olduğu sonucu elde edilmiştir.
  • Öğe
    5. sınıf fen bilimleri dersi elektrik ünitesinde phet – simülasyon uygulamasının öğrenci başarısına ve öğrencilerin dijital yetkinliğine etkisi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024) Aktulum, Enes; Yılmaz, Süleyman; Dökme, İlbilge
    Bu çalışmada, PhET-simülasyonuyla desteklenmiş uygulamaların beşinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi elektrik ünitesine yönelik akademik başarıları ve dijital yetkinlikleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Nicel ve nitel yöntemleri içeren karma desen kullanılmıştır. Çalışma, nicel yöntemin nitel yöntemle desteklenmiş ve ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel desene göre tasarlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; nicel kısımda "5. sınıf Elektrik Devre Elemanlarına Yönelik Başarı Testi" kullanılmıştır. Nitel kısımda ise, veri toplama aracı olarak "Dijital Yetkinlik Görüşme Formu" uygulanıp, sorulara verilen cevaplardaki bulgular değerlendirilmiştir. Nicel verilerin analizinde, normal dağılım gösteren durumlarda ön test ve son test puanlarının karşılaştırmasında normal dağılım görülmemesinden dolayı parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi faydalanılmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır. PhET-simülasyonuyla desteklenmiş uygulamalarda akademik başarı puanları incelendiğinde, deney grubundaki öğrencilerin ön test ve son test akademik başarı puanları arasında son testlerin arasında anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Deney ve kontrol gruplarında yer alan öğrencilerin uygulama sonrasında akademik başarıları arasında deney grubunun lehine anlamlı bir fark bulunmaktadır. Sonuç olarak PhET-simülasyon uygulamalarının öğrencilerin akademik başarı ve dijital yetkinlikleri üzerinde olumlu yönde geliştirdiği tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Bakış açısı almanın özel ytenekli öğrencilerin ahlaki muhakemeleri üzerine etkisi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024) Eriş, Rabia; Güneş, Perihan
    Bu çalışmanın amacı, sosyobilimsel bir konu olan kök hücre ile ilgili özel yetenekli öğrencilerin ahlaki muhakemeleri üzerine bakış açısı almanın etkisini ortaya koymaktır. Çalışmada nitel nicel araştırmaların birlikte kullanıldığı karma yöntem araştırmaları kullanılmıştır. Karma araştırma desenlerinden yakınsak paralel karma araştırma deseni tercih edilerek nicel ve nitel veriler eş zamanlı toplanıp, analizleri ayrı ayrı yapılarak bulgular bütünleştirilip yorumlanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda deneme öncesi modellerden tek gruplu ön test-son test deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 27 kız ve 30 erkek öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak kullanılan öntest ve sontestlerde 2 likert tipi soru ve bu sorulara verilen cevapları açıklayıcı nitelikte 2 açık uçlu soru yer almaktadır. Öğrencilerin açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar direk alıntı yapılarak araştırmanın nicel bulguları desteklenmiştir. Çalışma fen bilimleri dersinde 4 ders saati (2 hafta) süresinde uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen nicel veriler SPSS 15.0 programıyla nitel veriler ise içerik analizi ile analiz edilmiştir. Kök hücrelerin araştırmalarda kullanılmasını destekleme ve etik bulma durumlarının öntest ve sontest sonuçlarına bakıldığında son test lehine anlamlı farklılık olduğu görülmü?tür. Analiz sonuçları araştırmaya katılan öğrencilerin kök hücre çalışmalarını destekleme ve etik/ahlaki bulma durumlarında öntest ve sontest puanları arasında anlamlı bir fark olduğunu, bu farkın sontest puanı lehine olduğunu göstermektedir. Özel yetenekli öğrencilerin kök hücre çalışmalarını destekleyip desteklememe durumlarının ön testson testte değişimi incelendiğinde son testte faydacı muhakemenin daha güçlü bir şekilde ifade edildiği gözlenmiştir. Faydacı muhakeme kapsamında öğrenciler özellikle kök hücrelerin insan sağlığına olumlu etkileri ve bilimsel faydalarına son teste daha çok değinmişlerdir.
  • Öğe
    Fen bilgisi öğretmen adaylarına yönelik yenilenebilir enerji kaynakları farkındalık ölçeği geliştirilmesi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024) Demir, Burak; Doğru, Arzu
    Bu çalışmada, fen bilgisi öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynakları konusundaki farkındalık düzeylerini ölçmek üzere kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda fen bilgisi öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynaklarına ilişkin algıları ürettikleri metaforlar aracılığıyla belirlenmiş, bu metaforlar ve alanyazın doğrultusunda madde havuzu oluşturulmuş, oluşturulan madde havuzu uzman görüşüne sunulmuş, uzmanlarca kabul edilen maddelerle pilot çalışma gerçekleştirilmiş ve son olarak esas uygulama gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklem grubunu 2023-2024 akademik yılının bahar yarıyılında toplam 24 devlet üniversitesinde öğrenim gören 776 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama süreçlerinde elde edilen veriler çeşitli geçerlik ve güvenirlik analizlerine tabi tutulmuştur. Bu analizler IBM SPSS v22 ve IBM SPSS AMOS v24 paket programları aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Ölçek üzerinde yapılan analizler sonucunda; katılımcılar tarafından üretilen konuya ilişkin metaforlar ve uzmanlardan alınan görüşler aracılığıyla kapsam geçerliğinin, açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi ile yapı geçerliğinin ve kompozit güvenirlik katsayısı, Cronbach'ın alfa katsayısı, madde-toplam korelasyon katsayıları ve madde ayırıcılık indekslerinin hesaplanmasıyla gerek ölçek geneli gerekse alt boyutlar için güvenirliğin sağlandığı belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda 26 madde ve 4 alt boyuta sahip, geçerli ve güvenilir, 5'li Likert tipi bir ölçme aracı olan YEKAFÖ geliştirilmiştir. Araştırma sonunda geliştirilen yenilenebilir enerji kaynakları farkındalık ölçeğinin farklı örneklemler ve değişkenler üzerinde uygulanması konularında önerilerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    Ortaokul öğrencilerinin sürdürülebilir yaşam tarzına yönelik bilişsel yapılarının belirlenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024) Topal, Esra; Keleş, Özgül
    Bu araştırmada, ortaokul 6-7-8. sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir yaşam tarzı algılarını belirlemek ve sürdürülebilir yaşam alışkanlıkları hakkında bilgi düzeyleri olarak belirlenen anahtar kavramlara yönelik bilişsel yapılarını ortaya koymak ve kavramlar arası ilişkilerin sınıf düzeylerine göre farklılık gösterip göstermediğinin tespiti amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Osmaniye ili Düziçi İlçesi devlet okulunda 2022-2023 eğitim öğretim yılında öğrenim görmekte toplam 263 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerin sürdürülebilir yaşam tarzlarına yönelik bilişsel yapılarını ortaya çıkarmak amacıyla veri toplama aracı olarak kelime ilişkilendirme testi, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Kelime ilişkilendirme testinde (geri dönüşüm, sıfır atık, iklim değişikliği, enerji tasarrufu, yenilenebilir enerji kaynakları, ekolojik ayak izi, su tasarrufu, organik tarım, sürdürülebilir okul, sürdürülebilir yaşam, sürdürülebilir ulaşım, sürdürülebilir tüketim) on iki anahtar sözcük kullanılmıştır. Kelime ilişkilendirme testinden elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ve kesme noktası tekniği ile kavram ağları oluşturularak karşılaştırılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme sorularına ait verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin sürdürebilir yaşam tarzı algıları ile ilgili temel bilgilere sahip oldukları fakat bu kavramlar konusunda çok sayıda bilgi eksiklikleri olduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Web 2.0 araçlarıyla desteklenmiş uygulamaların altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarı, metaforik algı ve web 2.0 araçları kullanımına yönelik farkındalıklarına etkisi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024) Öztürk, Sultannur; Yılmaz, Süleyman; Tekin, Nurcan
    Bu çalışmada, Web 2.0 araçlarıyla zenginleştirilmiş uygulamaların altıncı sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket ünitesine yönelik akademik başarı, kuvvet ve hareket kavramlarına yönelik metaforik algı ve Web 2.0 araçları kullanımına yönelik farkındalıkları üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın modeli karma desenlerden olan sıralı açıklayıcı desendir. Çalışmanın nicel bölümü ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desene göre tasarlanmıştır. Çalışma grubunun oluşturulmasında öğrenciler amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örneklem yöntemine göre çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırmada nicel ve nitel veri toplama aracı olarak; "Kişisel Bilgi Formu" , "Akademik Başarı Testi", "Metaforik Algı Formu" ve "Web 2.0 Araçlarının Kullanımına Yönelik Farkındalık Ölçeği" kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde, normal dağılım gösteren durumlarda ön test ve son test puanlarının karşılaştırmasında eşleştirilmiş t testinden; normal dağılım olmadığı durumlarda ise Wilcoxon işaretli sıralar testinden yararlanılmıştır. Metaforik algı formundan elde edilen nitel veriler ise içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularında deney ve kontrol gruplarında yer alan öğrencilerin uygulama sonrasında Web 2.0 araçları kullanımına yönelik farkındalıkları arasında deney grubunun lehine anlamlı bir fark bulunmaktadır. Akademik başarı puanları incelendiğinde ise deney grubundaki öğrencilerin ön test ve son test akademik başarı puanları arasında son testlerin arasında anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Deney ve kontrol gruplarında yer alan öğrencilerin çalışma sonrasında akademik başarıları arasında, deney grubunun lehine anlamlı bir fark bulunmaktadır. Sonuç olarak Web 2.0 araçları ile desteklenmiş uygulamaların öğrencilerin akademik başarı, Web 2.0 araçlarının kullanımına yönelik farkındalıkları ve metaforik algılarını olumlu yönde geliştirdiği tespit edilmiştir.
  • Öğe
    7. sınıf öğrencilerinin hücre bölünmeleri konusundaki kavramsal anlama düzeylerinin ve kavram yanılgılarının belirlenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024) Küçükkeskin, Elif; Kılıç, Didem
    Fen bilimleri dersinde hücre bölünmeleri konusu karmaşık süreçler içerdiğinden zor anlaşılan ve kavram yanılgılarına sık rastlanan bir konudur. Kavram yanılgılarına sahip olan bir öğrencinin kavramları anlaması güçleşir, yanlış öğrenmeleri artar ve gelecekteki öğrenmeleri zorlaşır. Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin hücre bölünmeleri konusunda kavram yanılgılarının belirlenmesi için iki aşamalı bir test geliştirmek ve öğrencilerinin kavramsal anlama düzeylerini belirleyerek çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Bu amaç doğrultusunda geliştirilen iki aşamalı testin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Kapsam geçerliği için bir biyoloji eğitimi uzmanı ve bir fen bilgisi öğretmeninin görüşü alınmış ayrıca kapsam geçerliği belirtke tablosu ile kontrol edilmiştir. Yapı geçerliğini test etmek için açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Madde ve test analizleri sonucunda testin güvenirliği, maddelerin güçlük ve ayırt edicilik değerleri tespit edilmiştir. Gerekli düzenlemelerden sonra 10 maddeden oluşan iki aşamalı hücre bölünmeleri testi oluşturulmuştur. Testin ortalama güçlüğü 0,41 olarak belirlenerek orta güçlükte ve testin güvenirliği KR-20 formülü ile hesaplanarak 0,74 bulunmuştur. Geliştirilen test 2022-2023 eğitim öğretim yılında 7. sınıfta öğrenim gören 401 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerinin cinsiyet, fen bilimleri dersi not ortalamaları ve okulun bulunduğu bölgeye göre anlamlı olarak farklılaştığı, fen projelerine katılma durumuna göre değişmediği tespit edilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda öğrencilerin hücre bölünmeleri konusunda kavramsal anlama düzeylerinin düşük olduğu ve çeşitli kavram yanılgılarına sahip oldukları belirlenmiştir. Çalışma sonuçlarının öğretmenler tarafından bilinmesinin öğrencilerde oluşabilecek kavram yanılgılarının önüne geçilmesinde etkili olabileceği, araştırmacılara ve literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
  • Öğe
    Ortaokul öğrencilerinin küresel iklim değişikliği hakkındaki görüşlerinin incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024) Yaşar, Nurgül; Doğru, Arzu
    İnsan ve çevre etkileşim içerisindedir ve bu etkileşimi oluşturan faktörlerden birinde meydana gelen değişim diğerini de etkilemektedir. Günümüzde insanlığın en büyük sorunu yaşadığı çevrede meydana gelen olumsuz değişiklikler olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çevre sorunlarının başında ise küresel iklim değişikliğinin yer aldığını söylemek yanlış bir ifade olmayacaktır. Küresel iklim değişikliğinin etkileyeceği birçok faktör vardır ve bunların başında canlıların yaşamı gelmektedir. Küresel iklim değişikliğinin hızlanmasında insan faaliyetlerinin etkisi karşımıza çıkmaktadır. Bu etkinin azaltılmasında ve durdurulmasında yine insanların faaliyetlerini düzenlemesi etkili olacaktır. Bu noktada insanların bilinçlenmesi gerekmektedir. Bu amaç doğrultusunda gerçekleştirilecek çalışmalar büyük önem arz etmektedir. Çalışmaları desteklemek için eğitimde çevre konularına ve bu konular içerisinde vazgeçilmez derecede önemli olan iklim değişikliğine yer verilmesi gerekmektedir. Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin küresel iklim değişikliği konusundaki görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında İç Anadolu'da bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan ölçüt örnekleme yoluyla seçilen 5. 6. 7. ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma 20 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri nitel veri toplama aracı olan ve araştırmacı tarafından geliştirilen yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Görüşme formu 6 adet sorudan oluşmaktadır. Toplanan verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların ülkemizdeki ve dünyadaki en önemli çevre sorunlarını, iklim değişikliğinin nedenlerini, sonuçlarını ve iklim değişikliğine karşı yapılabilecekleri ifade edebildikleri sonucuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Destekleme ve yetiştirme kurslarının ortaokul öğrencilerinin fen başarısına etkisinin incelenmesi: Ses ve özellikleri ünitesi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024) Karaca, İlhan; Tunç, Tuncay
    Bu çalışmada, destekleme ve yetiştirme kursları (DYK)'nın ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarısı, problem çözme becerileri ve günlük hayatta karşılaştıkları olayları fen kavramlarıyla açıklayabilme becerileri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Aksaray ilinde Merkez ilçesinde dört ortaokulda öğrenim gören altıncı ve yedinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Karma araştırma yöntemlerinin kullanıldığı çalışmanın nicel boyutunda ön test son test kontrol gruplu desen kullanılırken nitel boyutunda fenomenolojik araştırma yöntemi kullanılmıştır.129 yedinci sınıf öğrencisiyle geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış başarı testi DYK'lere katılan ve katılmayan öğrencilere ön test olarak uygulanmıştır. Öğrencilerin problem çözme becerilerini ve günlük olayları fen kavramlarıyla açıklayabilme becerilerini ölçen ölçekler de öğrencilere eş zamanlı olarak uygulanmıştır. Ses ve özellikleri ünitesiyle ilgili okullarda ve DYK'lerde ders işleniş sürecinden sonra aynı ölçme araçları son test olarak uygulanmış ve sonuçlar analiz edilmiştir. Yapılan analizlere göre DYK'lerin ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin fen başarısı, problem çözme becerileri ve günlük olayları fen kavramlarıyla açıklayabilme becerileri üzerinde olumlu etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın nitel boyutunda ise fen bilimleri öğretmenlerinin DYK ile ilgili görüşleri alınmıştır. Bu doğrultuda DYK'lerin verimli olduğu ve DYK'lerden alınan verimin artırılması için ilave çalışmalar yapılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Özel yetenekli öğrencilere yönelik uzay araştırmaları ile ilgili zenginleştirilmiş etkinliklerin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023) Düzgünoğlu, Hasan; Özcan, Hasan
    Bu araştırmanın asıl amacı özel yetenekli öğrenciler için Fen Bilimleri öğretim programı kazanımlarına uygun, zenginleştirilmiş özgün etkinlikler tasarlanarak birçok alanda olduğu gibi destek eğitim odalarında da kullanımı yaygınlaştırarak etkinliklerin, eğitim alanına entegrasyonunu sağlayacak örnek literatür çalışması oluşturmak aynı zamanda ülkemizde son yıllarda yoğunluk kazanan destek eğitim odalarında eğitim gören özel yetenekli öğrencilerin eğitimi ve zenginleştirilmiş etkinliklerin eğitimini bir araya getirilerek etkinliklerin kullanılması hakkında destek eğitim odalarındaki özel yetenekli öğrencilerin görüşlerini tespit etmektir. Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Mersin ve ilçelerinde bulunan 10 okulda özel yetenekli öğrenciler için açılan destek eğitim odalarında görev yapan 10 öğretmen ile destek eğitim odalarında eğitim gören 7. sınıf 36 özel yetenekli öğrencinin oluşturduğu bu çalışmada karma yöntem araştırması, desen olarak ise yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Bilimsel incelemenin nicel boyutunda ön test- son test deneysel desen kullanılırken, nitel boyutunda ise yakınsayan paralel desen çalışması kullanılmıştır. 10 hafta süren çalışmada araştırmacı tarafından geliştirilen Güneş Sistemi ve Ötesi / Dünya ve Evren ünitesinin Uzay Araştırmaları Konusuna Yönelik Başarı Testi [UAKYBT], Sınıf Etkinliklerim Ölçeği [SEÖ], Görüşme yaklaşımı formları (Yarı yapılandırılmış görüşme formları), Video ve Fotoğraf kayıtları veri elde etme aracı olarak kullanılmıştır. [UAKYBT] ve [SEÖ]'den elde edilen veriler SPSS 24.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Görüşme yaklaşımı formları ve video ve fotoğraf kayıtları içerik analizi ve betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler neticesinde [SEÖ] uygulamalarının uzay araştırmaları konusunda 7. sınıf özel yetenekli öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarında olumlu artış sağladığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca özel yetenekli öğrencilerin destek eğitim odalarında işlenen Fen Bilimleri dersine yönelik görüşlerinde de olumlu yönde değişimler gerçekleşmiştir.
  • Öğe
    PISA 2006-2018 verileri bağlamında Türkiye ve bazı ülke öğrencilerinin üst düzey becerilerinin karşılaştırmalı incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023) Yıldız, Ferhat; Tunç, Tuncay
    Bu tez çalışmasında 2006 ile 2018 yılları arasındaki PISA uluslararası öğrenci değerlendirme programının verileri bağlamında öğrencilerin fen okuryazarlığı başarı düzeyleri araştırılmıştır. Bilim ve teknolojide rekabet edebilmek için özellikle son yıllarda ülkelerin eğitim seviyesini ölçen PISA (The Programme for International Student Assessment), TIMSS, PIRLS, IEA ve benzeri araştırmalara verilen önem artmaktadır. Bu araştırma raporlarına göre ülkeler eğitim durumlarını gözden geçirme ve geliştirme çabası içine girmektedirler. OECD (Ekonomik Kalkınma İşbirliği Teşkilatı)'ye üye ülkelerin 15 yaş grubu öğrencilerinin eğitimleri süresince edindikleri temel bilgi ve becerilere ne ölçüde sahip olduklarını değerlendiren uluslararası bir araştırma olan PISA 2000 yılından itibaren her 3 yılda bir uygulanmaktadır. Bilim ve teknoloji, insanlık tarihinden bugüne gelişimindeki ivmesini son yıllarda arttırarak ülkeler arasında en büyük rekabet gücü haline gelmiştir. Ülkelerin gelişebilmeleri için mutlak bir çıktısı olan bilim ve teknolojinin, tartışmasız girdisi kaliteli, nitelikli, etkili, bir eğitim politikası ile nesiller yetiştirmektir. Bilim ve teknolojinin gelişiminin ana etkenlerinden ilk sıralarda şüphesiz fen bilimleri eğitimi yer almaktadır. İstendik yönde kalıcı davranış değişikliği olarak kısaca tarif edebileceğimiz eğitimin günümüz temel hedeflerinden biri araştıran, soruşturan, inceleyen, günlük hayatıyla fen bilimlerini ilişkilendirebilen, karşılaştığı problemleri bilimsel yöntemlerle çözebilen bireyler yetiştirmektir. Bu beceriler bilimsel süreç becerileri (BSB) olarak adlandırılır. 2006-2018 yılları arasında yapılan PISA sonuçlarındaki seçilen 12 ülkenin fen okuryazarlığı üst düzey BSB kabul edilen düzey-5 ve düzey-6 seviyeleri belirlenmiştir.
  • Öğe
    Genetik mühendı?sliği ve biyoteknoloji öğretiminde zihin haritaları ve gösteri deneyleri destekli etkinliklerin akademik başarı ve sorgulayıcı öğrenme becerilerine etkisi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023) Çaycı, Nermin Büşra
    Bu çalışma, 8. sınıf, fen bilimleri dersi 'Genetik Mühendisliği ve Biyoteknoloji' konusunun öğretiminde zihin haritalama tekniği ile gösteri deneylerinin birlikte ya da ayrı ayrı kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme becerilerine etkisini belirlemeyi amaçlamıştır. Araştırmanın örneklemi, Konya ili Meram ilçesinde bir devlet okulunda 8. sınıfta öğrenim gören 4 sınıftan, 123 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nicel yöntemlerden, kontrol gruplu ön test ve son test deseni kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak "Biyoteknoloji ve Genetik Mühendisliği Başarı Testi" ile "Fene Yönelik Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algı Ölçeği" kullanılmıştır. Uygulama esnasında kullanılacak zihin haritaları araştırmacı tarafından oluşturulmuştur. Her grupta ön testler uygulandıktan sonra konunun anlatımı sırasıyla; I. deney grubunda zihin haritası+gösteri deneyleri, II. deney grubunda zihin haritası, III. deney grubunda gösteri deneyleri yapılmıştır. Kontrol grubunda ise fen bilimleri öğretim programına uygun olarak konu anlatılmıştır. Uygulama bir buçuk hafta, 6 ders saatinde gerçekleşmiştir. Ardından başarı testi ve algı ölçeğinin son testleri yapılmıştır. Uygulanan başarı testi sonuçlarına göre ise tüm deney grupları kontrol grubuna anlamlı bir şekilde farklılaşmıştır. Sonuçta zihin haritaları ve gösteri deneyleri akademik başarıyı artırdığı hatta ikisini bir arada kullanmanın akademik başarıyı daha fazla desteklediği görülmüştür. Analiz sonuçlarına göre sorgulayıcı öğrenme becerilerinde zihin haritası ve gösteri deneyleri yapılan I. deney grubunda, sadece zihin haritası kullanılan II. deney grubuna ve kontrol grubuna göre anlamlı bir farklılık görülmüştür. Bu veriden elde edilen sonuca göre, zihin haritası kullanmanın sorgulayıcı öğrenme becerilerine olumlu katkıda bulunduğunu fakat zihin haritasının yanında gösteri deneylerini kullanmanın sorgulayıcı öğrenme becerilerine daha fazla katkısının olduğu ifade edilebilir. Ayrıca akademik başarı ile fene yönelik sorgulama becerileri arasında zayıf olumlu bir ilişkinin olduğu sonucuna varılmıştır.
  • Öğe
    STEM eğitiminin öğrencilerin fen başarısına etkisi: Bir meta-analiz çalışması
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023) Boz, Seçil; Özcan, Hasan
    Bu araştırmada STEM eğitiminin öğrencilerin fen başarısına etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda meta-analiz yöntemi kullanılmıştır. 54 çalışmaya ait 67 veri, meta-analiz kapsamına alınmıştır. 3704 öğrenciye ait STEM eğitimi konusunda gerçekleştirilen yarı deneysel desen türündeki çalışmaların verileri kullanılmıştır. Veriler, Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi, Google Akademik, DergiPark, ULAKBİM, EBSCO veri tabanlarından elde edilmiştir. Dahil edilen çalışmalar, 2018-2022 yıllarıyla sınırlandırılmıştır. Bireysel çalışmaların etki büyüklüğü değerleri ve bu değerler üzerinden gerçekleştirilen tüm analizler için Comprehensive Meta-Analysis programı kullanılmıştır. Çalışma sonunda genel etki büyüklüğü değeri, "geniş" düzeyde tespit edilmiştir (Hedge's g=1,038). Genel etki büyüklüğü belirlenirken rastgele etki modelinin öngördüğü değer kullanılmıştır. Bu çalışmada ayrıca yayın yanlılığı da test edilerek sonuçları raporlanmıştır. Çalışmalar yayın yılı, yayın türü, sınıf düzeyi, örneklem büyüklüğü, konu alanı, uygulama süresi, uygulamaların yapıldığı coğrafi bölgeler ve çalışma yöntemi moderatör değişkenlerine göre analiz edilmiştir. Belirtilen moderatör değişkenler bakımından oluşturulan grupların genel etki büyüklüğü değerleri elde edilerek gruplar arasındaki farklılıklar incelenmiştir. Sınıf düzeyi, örneklem büyüklüğü ve coğrafi bölgelere göre oluşturulan gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Diğer moderatör değişkenlerin gruplarının farklılaşmadığı görülmüştür. Ayrıca moderatör analizlerde her bir grup için uygun olan etki modeli belirlenerek genel etki büyüklüğüne karar verilmiştir. Araştırma bulgularına göre STEM eğitiminin oldukça etkili olduğu söylenebilir. Bu sebeple öğretmenlerin fen bilimleri derslerinde STEM eğitimi yaklaşımını aktif olarak kullanmaları önerilmektedir.
  • Öğe
    Geri dönüşüm konusuna yönelik dijital oyun destekli STEM öğretim modülünün geliştirilmesi ve etkililiğinin incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023) Düzen, Asiye Meryem; Özcan, Hasan
    Bu araştırmada fen bilimleri dersi öğretim programında 7.sınıf düzeyinde yer alan "Evsel atıklar ve geri dönüşüm" konusunun öğretimine ilişkin dijital oyun destekli STEM yaklaşımı ile bir öğretim modülü geliştirilmesi, bu öğretim modülünün öğrencilerin geri dönüşüm konusundaki durumları, fene yönelik tutumları ile STEM'e yönelik tutumları üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin dijital oyun destekli STEM eğitimine yönelik görüşleri üzerindeki etkisinin saptanması hedeflenmektedir. Araştırma karma yöntem araştırma desenlerinden biri olan gömülü desene uygun şekilde yürütülerek araştırmanın nicel boyutu için tek grup ön test-son test deneysel desen, nitel boyutu için ise durum çalışması kullanılmıştır. 2022-2023 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde gerçekleştirilen araştırmanın örneklemi 7.sınıf öğrencisi olan 15 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmada nicel verileri toplamak amacıyla fene yönelik tutum ölçeği, ortaokul öğrencilerine yönelik geri dönüşüm ölçeği ve STEM'e yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin dijital oyun destekli STEM eğitimine ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler, öğrenci günlükleri ve öğrenci çalışma kağıtları kullanılmıştır. Erişilen veriler, nicel ve nitel veri analiz yöntemlerinin bir arada kullanılmasıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin geri dönüşüm konusundaki durumlarında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Fene yönelik tutumları ile STEM'e yönelik tutumlarında ise anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Ayrıca uygulama gerçekleştirildikten sonra öğrencilerin dijital oyun destekli STEM eğitimine ilişkin olumlu görüşlere sahip olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Fen bilimleri dersinde eğitsel nörobilime dayalı etkinliklerle öğretimin öğrenci başarısına etkisi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023) Taşkıner Şereflioğlu, Yasemin; Kılıç, Didem
    Bu çalışmanın temel amacı, fen bilimleri dersinde eğitsel nörobilime dayalı etkinlikler kullanmanın öğrencilerin akademik başarılarına ve bilgilerin kalıcılığına etkisini araştırmaktır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubu 36 öğrenci deney grubu ve 33 öğrenci kontrol grubu olmak üzere toplamda 69, 5. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın uygulama aşamasında deney grubu öğrencilerine "Canlılar Dünyası" ünitesi eğitsel nörobilim verilerine dayalı geliştirilen etkinlikler ile aktarılırken, kontrol grubu öğrencilerine geleneksel öğretim yöntemleri kullanılarak öğretilmiştir. Uygulama aşaması 13 ders saati süresinde tamamlanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Canlılar Dünyası Başarı Testi" kullanılmıştır. Veri analizinde deney ve kontrol gruplarının farklı zamanlardaki ölçüm sonuçlarının ortalaması değerlendirilirken tekrarlı ölçümlerde tek yönlü ANOVA, gruplar arasındaki ortalamalar değerlendirirken bağımsız gruplarda t testi kullanılmıştır Uygulama sonunda eğitsel nörobilim verilerine dayalı etkinliklerin akademik başarıya ve bilgilerin kalıcılığına etkisi analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, deney ve kontrol grubunun son test puan ortalamalarının kıyaslanmasında, deney grubu lehine anlamlı bir fark elde edilmiş ve eğitsel nörobilime dayalı etkinliklerin geleneksel öğretim yöntemlerine kıyasla öğrenmeyi daha fazla arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının kalıcılık test puan ortalamalarının karşılaştırılmasında ise, yine deney grubu lehine anlamlı fark bulunmuş ve eğitsel nörobilime dayalı etkinliklerin bilgilerin kalıcılığına olumlu etki yaptığı görülmüştür. Elde edilen verilerden hareketle eğitsel nörobilime dayalı etkinlikler fen bilimleri dersinde öğrenci başarısına olumlu katkılar sağlamanın yanı sıra bilgilerin kalıcılığını da desteklemektedir, sonuçlarına ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Fen bilimleri öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (EBA) kullanma durumlarının belirlenmesi: Aksaray örneği
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023) Altındağ, Ayşegül; Yadigaroğlu, Mustafa
    Ülkemizde FATİH projesi kapsamında geliştirilen EBA uygulaması içeriklerle zenginleştirilerek kullanımı giderek artmaktadır. EBA uygulamasını kullanan öğretmenlerin teknoloji kullanımıyla ilgili alt yapıya sahip olması gerekmektedir. Bu bağlamda fen bilimleri öğretmenlerin EBA kullanım durumunun farklı değişkenlerle (Cinsiyet, yaş, kıdem, öğrenim durumu, hizmet öncesi teknoloji eğitimi vb.) doğrudan ilgili olduğu düşünülmektedir. Çalışmanın amacı Aksaray Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görev yapan Fen Bilimleri Öğretmenlerinin EBA bilgi düzeyi ve kullanma durumlarının belirlenmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemine göre betimsel ve ilişkisel tarama modelinde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim-öğretim yılında MEB’e bağlı resmi ve özel okullarda çalışan 130 kadın, 70 erkek olmak üzere 200 Fen Bilimleri Öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Aksaray’da Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokullarda görev yapan 50 kadın, 15 erkek olmak üzere 65 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Bu amaca yönelik veri toplama aracı olarak 2 aşamadan oluşan EBA Bilgi Düzeyi Ve Kullanım Durumları Ölçeği geliştirilip, ölçek maddeleri hazırlandıktan sonra kapsam ve görünüş geçerliliği için uzman görüşüne başvurularak son hali verişmiştir. SPSS26 paket programı ile analizler yapılarak betimsel istatistiklerde elde edilen verilerin frekans, yüzde değerleri yorumlanmıştır. Araştırma sonucu EBA’nın amacına uygun kullanıldığını gösterse de kullanma sıklıklarının istenilen seviyede olmadığı görülmüştür. EBA sitesi incelenerek tespit edilen sorunlara çözümler bulup sitenin belirlenen hedefler doğrultusunda amacına ulaşmasına katkı sağlanabilir.