Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Investigating the effect of artificial intelligence based tools on pre-service mathematics teachers’ concept images(Kafkas Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2025) Karaca, HilmiArtificial intelligence (AI) and AI-based tools are becoming increasingly important in mathematics education due to their potential to enrich learning experiences, provide customized solutions, and increase the effectiveness of learning processes. This case study was conducted to examine the impact of AI-based tool experiences on pre-service mathematics teachers' (PMTs) mathematical concept images. As a result of the content analysis, the data were categorized under the themes of component, understanding, and association, and the changes in PMTs' concept images after their ChatGPT experiences were examined according to these themes. Although not always, the ChatGPT experience had an effect on PMTs' mathematical concept images in general. In particular, PMTs mentioned more components that are directly related to mathematical concepts, while associating related concepts with different terms decreased. However, there were partial transformations in the understandings of the concepts. While subjective knowledge of concepts decreased, objective and directly related knowledge increased and unnecessary repetitions decreased. In conclusion, ChatGPT experiences contributed to the development of concept images of PMTs, but this contribution was not at the same level for all concepts.Öğe Kimyasal bağlar konusunda başarı testi geliştirme çalışması(Manisa Celal Bayar Üniversitesi, 2022) Boz, Cihan; Bostan Sarıoğlan, Ayberk; Özcan, HasanBu çalışmanın amacı “Kimyasal Bağlar” konusunda geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış çoktan seçmeli bir başarı testi geliştirmektir. Alanyazın incelemesinden sonra konu ve kazanımların belirlendiği çalışmada, 22 maddelik bir soru havuzu oluşturulmuştur. Soru havuzu oluştururken Millî Eğitim Bakanlığı tarafından merkezi olarak uygulanan sınav sorularından ve yayımlanmış Kazanım Kavrama Testlerinden faydalanılmıştır. Oluşturulan testin ilk hali için uzman görüşlerine başvurulmuş ve maddelerin kapsam ve görünüş geçerliği bakımından uygun olduğuna karar verilmiştir. 22 öğrenci ile pilot çalışma yürütülmüştür. Asıl uygulamada uygun örnekleme yöntemiyle 80 öğrenci, örneklem olarak belirlenmiştir. Uygulama sonrasında betimsel analiz, normallik testi, madde güçlük analizi, madde ayırt edicilik analizi, ortalama madde güçlük ve ortalama madde ayırt edicilik değerleri ve KR-20 iç tutarlık katsayısı hesaplanmıştır. Madde güçlük ve ayırt edicilik bakımından uygun olmayan iki madde testten atılmıştır. Ortalama güçlük değeri 0,65, ortalama ayırt edicilik değeri 0,67, KR-20 iç tutarlık katsayısı 0,85 olarak tespit edilmiştir. Testin ortalama değeri incelendiğinde maddelerin kolay ancak oldukça ayırt edici olduğu görülmektedir. KR-20 değerinin 0,70 üzerinde olması testten elde edilen puanların güvenirlik düzeyinin yüksek olduğunu göstermektedir. Çalışma sonucunda, 20 çoktan seçmeli sorudan oluşan geçerli ve güvenilir bir test elde edilmiştir. Elde edilen başarı testi kimyasal bağlar konusunda öğrencilerin bilişsel yapılarını belirlemede öğretmenler ve araştırmacılar tarafından kullanılabileceği düşünülmektedir.Öğe Matematik öğretimi için farklı bir uygulama: sanal müze ve yaratıcı drama(Gazi Üniversitesi, 2022) Arık Karamık, Gözdegül; Özyıldırım Gümüş, FerideBu çalışmanın amacı sanal müzede gerçekleştirilen yaratıcı drama eğitiminin matematik öğretmen adaylarının matematik tutumlarına ve matematik öğretimine yönelik yeterlik algılarına etkisini incelemek ve eğer bir etki varsa bunun sebeplerini belirlemektir. Bu çalışmada karma araştırma yöntemlerinden açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları bir devlet üniversitesinin ikinci sınıfında öğrenim gören 53 matematik öğretmen adayından oluşmaktadır. Uygulama toplam 10 oturumda gerçekleştirilmiştir. Nicel veriler, Matematik Tutum Ölçeği ve Matematik Öğretimine Yönelik Yeterlik Algısı Ölçeği ile nitel veriler ise atölye değerlendirme formları ve odak grup görüşme formu ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizleri ilgili alt araştırma problemleri kapsamında bağımlı ve bağımsız gruplar t testi ile gerçekleştirilmiştir. Nitel verilerde ise betimsel ve içerik analizine gidilmiştir. Uygulamanın matematiğe yönelik tutumlar üzerinde olumlu etkisi olduğu belirlenmiş olup cinsiyete göre bir farklılık gözlenmemiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik yeterlik algılarının ön testten son teste, anlamlı bir şekilde artış gösterdiği gözlenmiştir. Nitel veriler için elde edilen bulgular ise detaylı olarak ilgili kısımda sunulmuştur.Öğe 8. sınıf öğrencilerinin mevsimlerin oluşumu ile ilgili bilgilerini ölçmeye yönelik bir başarı testinin geliştirilmesi(Erkan Mor, 2022) Birgin, Aytekin; Özcan, HasanBu çalışma ile 8. sınıf öğrencilerinin, mevsimlerin oluşumu konusundaki bilgilerini değerlendirebilmek için geçerli ve güvenilir bir başarı testinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Mevsimlerin oluşumu konusu ile ilgili alanyazın incelendiğinde genellikle kavram yanılgıları üzerine yapılan çalışmalar tespit edilmiş olup herhangi bir test geliştirme çalışmasına rastlanmamıştır. Çalışma tarama yöntemi ile yürütülmüş olup alanyazındaki başarı testi geliştirme basamakları kullanılmıştır. 2020–2021 eğitim öğretim yılı güz döneminde İç Anadolu Bölgesindeki bir il merkezi ile ona bağlı ilçe merkezlerindeki ortaokullarda öğrenim gören ve mevsimlerin oluşumu konusunu tamamlamış 347 sekizinci sınıf öğrencisi, araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında 2018 yılında yayımlanan fen bilimleri dersi öğretim programındaki F.8.1.1 Mevsimlerin Oluşumu konusuna yönelik 30 adet çoktan seçmeli sorunun yer aldığı bir başarı testi hazırlanmıştır. Testin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Testin kapsam geçerliği için belirtke tablosu hazırlanırken yapı geçerliğini sağlamak için Faktör analizi yapılmış ve Kaiser- Meyer-Olkin (KMO) değeri 0.743 olarak bulunmuştur. Testin Kuder-Richardson 20 (KR- 20) güvenirlik katsayısı 0.83 olarak hesaplanmıştır. Yapılan analizler sonucu, düzenlenen veya çıkarılan maddeler olmakla birlikte testte kalması kararlaştırılan maddelerin ortalama güçlük (pj = 0.44) ve ortalama ayırt edicilik (rj = 0.50) değerlerinin uygun olduğu ifade edilebilir. Çalışma sonucunda mevsimlerin oluşumu konusunda 27 maddeden oluşan geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirilmiştir.Öğe Attitudes towards probability and probability teaching scale: an adaptation study(Informascope, 2021) Özyıldırım Gümüş, FerideThe concept of probability is an important concept to learn in school. That is why teachers and preservice teachers should learn how to teach this concept effectively. It is important and necessary to know the attitudes of teachers towards the subject of and the teaching of probability. For this reason, a scale related to the attitudes towards probability and probability teaching is adapted in this study. A quantitative research model was adopted as the research method, and data was collected from 265 prospective elementary mathematics teachers of different grade levels. After language translation of the scale items, necessary statistical analysis was conducted for the adaptation process. At the end of the study, a seven-factor scale with 27 items was obtained. There were four items in all dimensions, as in the original scale, but only three items in the behavioral component towards the teaching of probability dimension remained after the adaptation process.Öğe Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (fetemm) temelli etkinliklerin 5. sınıf öğrencilerinin madde ve değişim ünitesindeki kavramları günlük yaşamla ilişkilendirmelerine etkisi(Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, 2021) Akar, Hayriye; Yadigaroğlu, MustafaBu araştırmanın amacı, 5. sınıf “Madde ve Değişim” ünitesine yönelik geliştirilen FeTeMM etkinliklerinin, öğrencilerin kavramları günlük yaşamla ilişkilendirme becerilerine etkisini araştırmaktır. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Nicel boyutta basit deneysel yöntem; nitel boyutta ise durum çalışması desenlerinden bütüncül tek durum deseninden yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2017- 2018 eğitim öğretim yılında sosyoekonomik düzeyi orta derecede olan öğrencilerin öğrenim gördüğü bir devlet okulunun 5. sınıf öğrencilerinden 27 öğrenci (13 kız, 14 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel verileri için örneklem içinden rastgele belirlenen 7 öğrenci ile yarı yapılandırılmış mülakat yapılmıştır. Araştırma sürecinde etkinlikler beş hafta boyunca uygulanmıştır. Araştırmanın veri toplama araçları, araştırmacılar tarafından geliştirilen Günlük Yaşam Problemlerini Çözme Becerileri Testi (GYPÇBT), yarı yapılandırılmış görüşme formu, etkinlik kâğıtlarından oluşmaktadır. GYPÇBT ile elde edilen veriler parametrik testler ile görüşme formundan elde edilen veriler ise içerik analizi ile analiz edilmiştir. Etkinlikler ise “Mühendislik Tasarım Süreci Değerlendirme Rubriği (MTSDR)” kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin ön test ve son test puanları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerinin MTSDR puanlarında çalışmanın başından sonuna doğru bir artış görülmüştür. Öğrencilerin FeTeMM etkinlikleri ile ilgili eğlenceli olma, başarıyı artırma, sosyal becerilerini artırma ve öğrendiklerini günlük yaşama uygulama gibi olumlu görüşleri olduğu belirlenmiştir.Öğe Ortaokul öğrencilerinin basit makineler ünitesi ile ilgili anlayışlarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması(Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 2021) Özcan, Hasan; Çetinkaya, İsmail; Arık, SelçukBu araştırmada, sekizinci sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersi basit makineler ünitesinin kazanımlarına yönelik akademik başarılarını ölçmek üzere bir test geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında Aksaray il merkezinde bir devlet ortaokulunda öğrenimine devam etmekte olan, basit makineler ünitesini tamamlamış 160 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Testin amacı dikkate alınarak alanyazın incelenmesi sonucunda 25 çoktan seçmeli sorudan oluşan madde havuzu hazırlanmıştır. Testin kapsam ve görünüş geçerliğini sağlamak üzere uzman görüşüne başvurulmuş ve 20 maddelik taslak test oluşturulmuştur. Taslak testin pilot uygulaması 24 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Pilot uygulama sonrasında yapılan madde analizi ile ortalama madde güçlük indeksi (pj=.57) ve ortalama madde ayırt edicilik indeksi (rjx=.50) belirlenmiştir. Testin güvenirliği ise KR-21 güvenirlik katsayısı (.741) hesaplanarak belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları, “Basit Makineler Ünitesi Akademik Başarı Testinin” 18 çoktan seçmeli sorudan oluşan geçerli ve güvenilir bir test olduğunu göstermektedir.Öğe Ortaokul öğrencilerinin mevsimler konusundaki anlayışlarının incelenmesi: bir karma yöntem araştırması(Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, 2021) Özcan, Hasan; Birgin, AytekinBu çalışmanın amacı 8. sınıf öğrencilerinin mevsimlerin oluşumu konusundaki anlayışlarını bütünleştirici karma yöntem kullanarak karşılaştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda önce nicel veriler, sonra nitel veriler son olarak da birleştirilmiş veriler incelenmiştir. Araştırma 2020–2021 öğretim yılının ilk yarısında İç Anadolu illerinden birinde toplam 7 okulda öğrenim gören ve “mevsimlerin oluşumu” konusuna ilişkin öğrenme sürecini tamamlamış sekizinci sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Nicel veriler için çoktan seçmeli 27 sorudan oluşan geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirilmiştir. Nitel veriler için ise uzman görüşlerine başvurularak öğrenci çizimleri ve açıklamalarından yararlanılmıştır. Öğrencilerin çoktan seçmeli test puanlarının (%46,7), çizimlerinden elde edilen puanlarına (%38) göre daha yüksek olduğu izlenmekle birlikte aynı konulardaki başarı puanları paralel olarak artmış veya azalmıştır. Nicel ve nitel veriler incelendiğinde katılımcıların yetersiz bilgiye sahip oldukları veya yanılgı yaşadıkları kısmın; Dünya’nın hareketleri, eksen eğikliği ve uzaklık teorisi olduğu belirlenmiştir. Evrenin üç boyutu birlikte düşünüldüğünde, öğrencilerin mevsimlerin modelini, genellikle aynı bakış açısıyla çizdikleri saptanmıştır. Farklı bakış açıları kullanılarak hazırlanan sorularda ise zorlandıkları görülmüştür. Buradan hareketle ders kitapları ve öğretim etkinliklerinin öğrencilerin zihinlerinde oluşturduğu parçaları birleştirmede yetersiz kaldığı söylenebilir. Öğretim materyallerinde, evrenin farklı noktalarından görünümlerini içeren karşılaştırmalı çizimlere yer verilmesinin konu ile ilgili anlayışları geliştirmede fayda sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe On the norms of another form of r-circulant matrices with the hyper-fibonacci and lucas numbers(Matematikçiler Derneği, 2020) Bahşi, Mustafa; Solak, SüleymanIn this paper, we compute the spectral norms of r− circulant matrices with the hyper-Fibonacci and hyper-Lucas numbers of the forms Fr = Circ − r(F (0) k , F (1) k , . . . , F (n−1) k ), Lr = Circ − r(L (0) k , L (1) k , . . . , L (n−1) k ) and their Hadamard and Kronecker products. For this, we firstly compute the spectral and Euclidean norms of circulant matrices of the forms F = Circ(F (0) k , F (1) k , . . . , F (n−1) k ) and L = Circ(L (0) k , L (1) k , . . . , L (n−1) k ). Moreover, we give some examples related to special cases of our resultsÖğe Öğrencilerin fen projelerinin insan vücudundaki sistemler yönünden içerik analizi(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2020) Çeken, RamazanFen Bilimleri Dersi Öğretim Programında (FBDÖP) insan vücudunda yer alan sistemlerin yapısı ve işleyişi önemli bir yere sahiptir. İlgili içeriklere, her sınıf düzeyinde doğrudan veya dolaylı olacak şekilde yer verilmektedir. Söz konusu içerikler, güncel yaşamla olan sıkı ilişkisi nedeni ile farklı disiplinler ile birlikte öğrenme-öğretme etkinliklerinde yer alabilmektedir. Bu bağlamda ilgili konu içeriklerinin MEB ve TÜBİTAK işbirliği ile gerçekleştirilen öğrenci projelerine de konu olduğu görülmektedir. Söz konusu projelerde yer alan vücut sistemleri (VS) ile ilgili içeriklerin hangi bağlamda ele alındığının ortaya konulması, öğrencilerin bu tür konuları öğrenme süreçlerinin anlaşılabilmesine imkan tanır. Nitel araştırma türlerinden betimsel taramaya uygun olarak gerçekleştirilen bu çalışmada 2006-2018 yılları arasında gerçekleştirilen projelerin, VS ile ilgili içerikler bakımından analizi gerçekleştirilmiştir. Analiz birimi olarak “VS ile ilgili içerikler” belirlenmiştir. Kataloglarında yer alan ilgili proje içerikleri, belirlenen analiz birimi bakımından içerik analizine tabi tutulmuştur. Kategorilerin geçerlik ve güvenirliğini arttırmak için kategori oluşturma süreci farklı zamanlarda tekrar edilmiş, uzman görüşü alınarak bulguların gerçekten analiz birimi ile ilgili olup olmadığına karar verilmiştir. Sonuçlar, 720 adet fen projesi içinden, VS ile ilgili içerikleri doğrudan içeren 41 adet çalışmanın olduğunu göstermektedir. Bu durum, etkileri doğrudan algılanabilen VS’nin öğrenme sürecinde oldukça soyut kalabildiğini ortaya koymaktadır. Benzer bir durum projelerde ele alınan makro düzeydeki diğer konular için de söz konusudur. Yetişkinlerin, çocukların makro ve mikro düzeyde olabilen veya soyut kalan bazı kavramların öğrenilmesi sürecinde başka uygulamalar ile onları desteklemesi gerekmektedir. Bu tür durumlarda öğretmenlerin, öğrencileri bu çalışmanın kapsamında incelenen Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) ürünlerinde kullanıldığı gibi somut öğrenme etkinlikleri oluşturmaya veya etkili öğrenme stratejilerini uygulamaya yönlendirmeleri faydalı bir yol olabilir.Öğe Some properties of generalized frank matrices(Murat TOSUN, 2020) Mersin, Efruz Özlem; Bahşi, Mustafa; Maden, Ayse DilekIn this paper, we first introduce a new generalization of Frank matrix which is a lower Hessenberg matrix. Then, we examine its algebraic structure, determinant, inverse, LU decomposition and characteristic polynomial.Öğe STEM’e yönelik tutum ölçeğinin türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması(Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanlığı, 2019) Özcan, Hasan; Koca, EsraBu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin STEM’e yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla Friday Eğitimde Yenilikçilik Enstitüsü (2012) tarafından geliştirilen STEM’e yönelik tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Çalışmanın örneklemi, 2017-2018 eğitim öğretim yılı güz döneminde Türkiye’nin farklı coğrafi bölgesinde yer alan 3 büyükşehrin merkez ilçesine bağlı ortaokulların 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim görmekte olan öğrencilerden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile seçilmiştir (n= 1323). Ölçeğin orijinali 37 maddeden oluşmakta olup 5’li likert tipinde düzenlenmiştir. Uyarlanan ölçekten elde edilen veriler, orijinal ölçeğin dört faktörlü yapısına uygunluğunun incelenmesi için Doğrulayıcı Faktör Analizi’ne (DFA) tabi tutulmuştur. DFA sonucu orijinal faktör yapısının korunduğu gözlemlenmiştir. Ölçeğin güvenirliği, ölçeğin tamamı ve faktörleri için iç tutarlılık katsayısı ile kontrol edilmiştir. Elde edilen Cronbach Alpha katsayısı ölçeğin tamamı için .91; matematik faktörü için .86; fen faktörü için .87; mühendislik ve teknoloji faktörü için .86; 21. yüzyıl becerileri faktörü için .88 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bu sonuçlara göre STEM’e yönelik tutum ölçeği geçerli ve güvenilir olarak Türkçeye uyarlanmıştır.Öğe Ortaokul matematik öğretmeni adaylarının origami dersinde edindikleri deneyimler(Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, 2019) Avcu,Seher; Avcu, RamazanBu çalışmada ortaokul matematik öğretmeniadaylarının seçmeli origami dersi kapsamındaorigamiyle ilgili edindikleri deneyimlerin açığaçıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları2017–2018 akademik yılının bahar döneminde birdevlet üniversitesinde ilköğretim matematiköğretmenliği lisans programına kayıtlı olan 19 son sınıföğretmen adayıdır. Araştırmanın verileri, katılımcıgözlemler ve yapılandırılmış mülakatlar yoluyla eldeedilmiştir. Veriler içerik analiz yöntemlerindentümevarımsal analiz yöntemi kullanılarak analizedilmiştir. Yazarlar sürekli karşılaştırmalı analiztekniğini kullanarak verileri açık kodlama işlemine tabitutmuşlardır. Benzer kodlar bir araya getirilerekkategoriler ve temalar oluşturulmuştur. Son olarak,araştırmacılar bağımsız olarak yaptıkları kodlamalarıkontrol etmiş ve birkaç oturum sonrasında analizlerüzerinde fikir birliğine varmışlardır. Verilerin analizinegöre öğretmen adaylarının origami dersinde edindiklerideneyimler şu dört kategori altında toplanmıştır:origaminin öğrencilerin bireysel gelişimlerini (bilişsel,duyuşsal ve psikomotor gelişim) desteklemedekirolüyle ilgili deneyimler, origaminin matematiköğretimindeki rolüyle ilgili deneyimler, origamininmatematik öğretimindeki sınırlılıklarıyla ilgilideneyimler ve matematik öğretiminde origamikullanılırken dikkat edilmesi gereken hususlarla ilgilideneyimler. Çalışmanın bulgularından yola çıkılarakileride yapılabilecek araştırmalarla ilgili önerilerdebulunulmuştur.Öğe Investigation of preservice science teachers’ views about science and technology(Akademisyenler Birliği Derneği, 2019) Özcan, Hasan; Yılmaz, ŞirinData access, data follow up and analysis and the ability to keep up with advances in science and technologyand to transfer these into persons’ daily lives are some of the characteristics needed by societies. Thesecharacteristics are listed among the specific characteristics including science and technology literacy,comprehension of science and technology purposes and science and technology integration. For this reason,many countries have updated the curriculums in order to follow and keep up with the innovations, and theyinclude the nature of the advances in science, technology and the interactions of technology with thescience-society-environment. Hence, in this case, investigation, a qualitative research design was used andit was aimed to put forward opinions of preservice science teachers (n= 49) about science and technology.Science and technology definitions and purposes, developed by the researchers, were used as a datacollection tool and open-ended questions were used to reveal the opinions of preservice science teachersand the relations between the two concepts. Descriptive analysis and content analyses were used for dataanalysis and the researchers met sporadically and continued their analyses until they received the highestrate among the coders. Considering the answers of the preservice teachers about the relation betweenscience and technology based on these analyses, it was ascertained that they had given similar answers andthe concepts of science and technology were understood as two interwoven concepts, used in conjunction.Thus, it was observed that pre-service teachers generally associated the concept of science with research,curiosity, and imagination and that they associated the concept of technology with the concepts of providingconvenience in life, and science/science products, and advances.Öğe An investigation of middle school students’ views about konya science center(Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Özcan, Hasan; Demirel, Ramazan; Ergül, SonerIn this study, it was aimed to reveal middle school students’ views about Konya Science Center. The study was conducted with 40 fifth and sixth-grade students from a public school in the 2nd term of the education year 2017–2018. A case study methodology was used as a qualitative research design. As a data collection tool, a form including open- ended questions about Konya Science Center was used both before and after visiting the science center. Besides, semi-structured interviews were carried out with the students after the visit. A content analysis technique was used to analyze the research data. The findings showed that the participants had some experience about the affordances and limitations of science centers after the visit. Students expressed that science centers help them develop new scientific ideas and that they are interesting and intriguing. Also, they expressed that there are too many scientific activities to implement in the science center. Based on the research findings, school principals are suggested to increase the number of visits to science centers. Besides, it should be emphasized that science center visits are not just for fun but for having students learn and consolidate the curriculum learning objectives.Öğe Fizik Ders Kitaplarının Modern Fizik Bölümlerinde Son Yıllarda Yapılan Değişimler Hakkında Uzman, Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin Karşılaştırılması(Tayfun Taşbilek, 2018) Eryılmaz Muştu, Özlem; Şen, Ahmet İlhanYapılan araştırmalar öğrencilerin fizik konularını anlamakta zorlandıklarını ve ortaöğretim konuları içerisinde en çok zorlandıkları konuların başında modern fizik konularının olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin fizik derslerini daha zevkli öğrenebilmeleri ve başarılı olabilmelerine etki eden faktörler arasında öğretmen, öğretim programı, fizik kitapları, eğitim teknolojisi, güncel hayat bağlantıları, öğretim metotları ve öğrenci ilgi alanları ön plandadır. Ders kitapları; öğretim programlarında yer alan konulara ait bilgileri, planlı ve düzenli bir biçimde inceleyip açıklayan, bilgi kaynağı olarak öğrenciyi yönlendiren temel dökümanlardır. Ders kitaplarının öğretim programın felsefesini en iyi şekilde yansıtması gerekmektedir. Bu çalışmada Türkiye’de uygulanan iki farklı öğretim programı ve bu programlara göre hazırlanan ders kitaplarının modern fizik konularının karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunu fizik dersi öğretim programının hazırlanmasında görev almış 7 uzman, MEB bağlı ortaöğretim okullarında görev yapan 20 fizik öğretmeni ve eğitim fakültesi fizik öğretmenliği programında 5.sınıfta öğrenim gören, modern fizik ve modern fizik öğretimi derslerini almış 18 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak kitap değerlendirme anketi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde fizik öğretmen adaylarının ve fizik öğretmenlerinin, görüşlerinin çoğunlukla ortak olduğunu, fizik eğitimi uzmanlarının ise farklı görüşler sunduğu görülmektedir.Öğe Ortaokul Öğrencileri İçin Geometriye Yönelik İnanç Ölçeği Geliştirme Çalışması(Halil İbrahim AKYÜZ, 2018) Ünlü, Meliha; Ertekin, ErhanBu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin geometriye yönelik inançlarını belirlemekte kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın yürütülmesinde ilgili literatürden yararlanarak inanç maddeleri oluşturulmuş, kapsam geçerliliğinin sağlanması amacıyla uzman görüşüne başvurulmuştur. Toplam 32 maddeden oluşan taslak ölçek araştırmaya katılan 324 ortaokul öğrencisine uygulanmış, eldee dilen verilerle testin yapı geçerliğini sağlamak için öncelikle açımlayıcı,sonrasında doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Geçerlik için ayrıca madde toplam korelasyonları ve madde ayırt edicilik indeksleri hesaplanmıştır. Faktör analizi sonucunda beşli likert tipindeki ölçeğin 16 maddeden oluşan 3 faktörlü bir yapıda olduğuna karar verilmiştir. Güvenirlik analizleri sonucu ölçeğe ait Cronbach alfa 0,755 olarak hesaplanmıştır.Öğe Determination of Needs In-service Training (INSET) for Chemistry Teachers' Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)(Balıkesir Üniv. Necatibey Eğitim Fakültesi, 2016) Demircioğlu, Gökhan; Yadigaroğlu, Mustafa; Demircioğlu, HülyaChanges and developments in technology occurred in recent years inevitably effect the educationsystem. Today, technology and education appear as two contents that are being used together. This casenecessitated teachers to follow technological changes and developments specifically in education which is animportant part of the education system. The purpose of this study is to determine chemistry teachers'requirements of TPACK model for in-service training. To this study, 37 chemistry teachers, working at Trabzoncity center, joined. In this study, "mixed method" is used because of the qualitative and quantitative datacollection technique. In this study, Recognition Survey of In-service Training Needs and semi-structuredinterviews are used as the data collection tool. Acquired data reveals that chemistry teachers can't use technologyefficiently in their classes and they are very lack for TPACK model. In other words, it is confirmed that teachersjoined this study are in need of technology usage and especially TPACK model for in-service training.Öğe Evaluation of Post-Earthquake Mathematics Education Processes By Mathematics Teachers In The Region: Kahramanmaraş Case(Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Özyıldırım Gümüş, FerideThis study aims to examine the post-earthquake mathematics education processes in Kahramanmaraş from the mathematics teachers’ perspective working in the same region. For this purpose, a purposive sampling method was used and six mathematics teachers who volunteered to participate in this study were interviewed among the mathematics teachers who performed educational activities in public schools in the Kahramanmaraş region both before and after the earthquake. A semi-structured interview form was used during the interviews. In the interview form, in addition to the questions about demographic characteristics, the question "How were the education and training processes carried out after the earthquake?" was asked and the teachers shared their experiences and observations. Phenomenological design, one of the qualitative research methods, was adopted as the research design because it was appropriate for the purpose of this study. Content analysis was employed for data analysis. The analyses were conducted with the MAXQDA Analytical Pro 2022 program. The findings were grouped under six salient themes: starting classes, motivation for the educational process, the process of 8th-grade students, teaching materials and supplies, measurement and evaluation activities, and students' school attendance. Among these themes, there were three sub-themes under the starting classes theme: start dates of classes, feelings when attending classes and activities during classes. Under the theme of motivation for the educational process, there were two sub-themes: difficulty getting motivated and becoming motivated easily. Under the theme of the process of 8th-grade students, there were two sub-themes: came to a complete standstill and continued from where it left off. There were no sub-themes in the other three themes. Teachers mostly made discourses on the themes of opening schools and being motivated for the education process.Öğe The Reflection of TIMSS Mathematics Subtest Performance In a Middle-Sized City(Dokuz Eylül Üniversitesi, 2023) Özyıldırım Gümüş, Feride; Atılgan, OğuzhanThe aim of this study was to examine the performance of fifth grade students, who are studying in a middle-sized city in the Central Anatolia region, on an achievement test consisting of TIMSS mathematics subtest items, in terms of learning area, cognitive level, and gender variables. To achieve this aim, a quantitative research method was used, and a relational survey was conducted. Firstly, validity and reliability study were conducted with 154 fifth grade students for an achievement test created based on the distribution of learning area and cognitive level of the items announced by official institutions for the fourth grade level of TIMSS mathematics subtests. Then, the actual study was carried out with 333 fifth grade students. According to the results, the students showed the highest performance in items at the highest cognitive level, which is the reasoning level, in all three learning areas (numbers and operations, geometry and measurement, data). In terms of learning area, the students showed the highest performance in data, while the lowest performance was exhibited in numbers and operations. When the results were examined according to gender, it was found that there were significant gender differences in the scores belonging to the applying level of the numbers and operations learning area and the knowing and applying levels of the geometry and measurement learning area.