Yazar "Tabak, Hasan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 14 / 14
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Eğitim sisteminde sınıf büyüklüğünün planlama açısından değerlendirmesi: Ankara örneği(Gazi Üniversitesi, 2020) Çalık, Temel; Tabak, Hasan; Yavuz Tabak, BurcuBu çalışmanın amacı, eğitimde yaşanan değişimler ışığında var olan durumun incelenerek geleceğe yönelik rasyonel planlama yapılmasına aracılık etmek ve bu doğrultuda teorik geçerliliği olan değişkenler gözetilerek eğitim-öğretimin daha etkin yönetilmesine ilişkin değerlendirmeler sunmaktır. Bu bağlamda araştırmada Ankara ili (1) okul öncesi, (2) temel eğitim, (3) ortaöğretim eğitim kademelerine göre; (a) Okul (b) öğrenci (c) öğretmen (d) derslik (e) dersliğe düşen öğrenci sayısı ve (f) öğretmene düşen öğrenci sayılarını ortaya konularak eğitim-öğretim planlamaları tartışılmıştır. Çalışma 2013-2014 eğitim yılı Ankara İl Millî Eğitim Müdürlüğü veri kaynaklarından elde edilmiş betimsel araştırmadır. Ankara iline ait bulguları incelendiğinde, öncelikle okul öncesi eğitim kademesinde bir öğretmene düşen öğrenci sayısı 13 iken, bir dersliğe başına düşen ortalama öğrenci sayısı 20’dir. Temel eğitim kademesindeki öğretmen sayılarına bakıldığında bir öğretmene düşen öğrenci sayısı 17 iken, bir derslik başına düşen ortalama öğrenci sayısı 31’dir. Son olarak ise ortaöğretim eğitim kademesinde bir öğretmene düşen öğrenci sayısı 13 iken, bir derslik başına düşen ortalama öğrenci sayısı 30 olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Eğitim sisteminden ahlaki değerlerin kazandırılması yönünde epistemik inanç ve beklentiler(Kastamonu Üniversitesi, 2020) Tabak, Hasan; Ahi, BeratBu çalışma öğretmenlik eğitimi alan üniversite öğrencilerinin ahlak eğitimiyle ilgili olarak eğitim sisteminden beklentileri belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma nitel araştırma mantığında yürütülmüş olup fenomenografik araştırmadır. Araştırmada veriler yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiş ve görüşme formu soruları temelde 1 soru özelinde 5 sonda soru üzerinde yapılandırılmıştır. Araştırmada görüşme sonuçları içerik analizi yoluyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları, eğitim sistemi içerisindeki çocuğa kazandırılması beklenen ahlaki değerlerin sadece okulların görevi değil aynı zamanda aile, toplum ve sosyal çevrenin payı ve rolü bulunduğunu göstermektedir. Ahlaki edinimin değerlerden ödün vermeme, bireysel ahlaktan çoğul ahlaka, ahlak gelişiminin bir bütün olması formal veya informal eğitimin işlevinin olduğu ortak sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar kapsamında, ahlaki değerlerin doğrudan anlatımla değil yaşamın bir parçası ve içselleştirdiğimiz olgular bütünü olduğu düşüncesi eğitim sisteminden bu yöndeki beklentilerini daha makul düzeyde olmasını sağlayabilir.Öğe Eğitime aile katılımı: sosyo-ekonomik özellikler etkiliyor mu?(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2020) Tabak, HasanAraştırma çocuğu özel okulda öğrenim gören ailelerin eğitime katılımla ilgili görüşlerinin ortaya koyularak gelir durumu ve eğitim giderlerinin eğitime katılıma etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, nitel ve nicel desenlerin birlikte kullanılarak gerçekleştirildiği karma modelin keşfedici sıralı deseninde tasarlanmış çalışmadır. Keşfedici sıralı desen araştırmalarında nitel desenle keşfedilen bulguların nicel olarak sınanması amaçlanmaktadır. Araştırma verileri İstanbul ve Ankara ilinde yer alan özel ortaokul velilerinden (nitel: 13 / nicel: 217 veli) elde edilmiştir. Nitel araştırmanın katılımcılarının hane halkı gelirinin çoğunlukla 10 bin-12 bin Türk Lirası ve okul masrafları dışında çocukların öğrenme ve yaşantılarını zenginleştirmek için ailelerin ortalama yıllık giderlerinin 9 bin Türk Lirası olduğu görülmektedir. Araştırma verileri, veli katılım görüşme formuyla nitel ve veli katılım ölçeğiyle nicel veri toplama araçlarıyla elde edilmiştir. Nitel veriler, içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Nicel veriler ise hane halkı gelirleri ve bazında bir çocuğun okul ortamları dışında öğrenme ve yaşantılarını zenginleştirmek için harcanan miktarların veli katılım görüşleri üzerinde bir farklılık oluşturup oluşturmadığını belirlemek amacıyla çok yönlü varyans (ANOVA) analizi yapılmıştır. Araştırmada nitel boyutta özel okul velilerinin genel olarak eğitimsiz toplumun yaşamı zor kıldığı ve daha çok ailede alınan eğitimin ileriki yıllarda alacağı eğitim hayatının temelini oluşturacağı sonucuna ulaşılmıştır. Ebeveynler, okul ve sınıflara katılımı çocuklarının gelişimlerini bizzat yaşama isteklerinin canlı tutulmasıyla olacağını belirtmişlerdir. Okulda veya evde eğitime katılımın olumlu ve olumsuz taraflarıyla ilgili bir veli fazlayla aileler tarafından olumlu bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Nicel boyutta ise velilerin eğitime katılım görüşleri toplam puanı, hane halkı gelirlerine ve bir çocuğun okul ortamları dışında öğrenme ve yaşantılarını zenginleştirmek için harcanan miktara göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları kapsamında başarılı bir aile katılımı programı oluşturmaya yönelik araştırma bulguları bağlamında pratikte karşılığını bulan önerilere ulaşılmıştır.Öğe Evaluation as an opportunity for reflection: Stakeholder view of teacher performance(Özgen Korkmaz, 2020) Tabak, HasanThis study aimed to determine opinion of the parties who are responsible for the teacher performance evaluation process in private schools. Carried out to determine views of the responsible parties in TPE in private schools, this study was a qualitative type using the phenomenographic model. The study group consisted of a total of 20 individuals including school principals, vice-principals, group leaders who are responsible for teacher performance evaluation, and teachers whose performance was evaluated. The interviews were conducted using semi-structured interview questions. The face-to-face interview protocol was applied during the planning of the data collection process. The content analysis method was resorted to analyze the data obtained in the study. The fact that this study consulted not only teachers or school management but also all stakeholders responsible for TP shows that the study has considerable strength. In qualitative analysis, analyzing the views according to the theoretical framework can sometimes be difficult. As laid out by the results of the study, the views are centered on the “effect” theme of the teacher performance evaluation process. The study concluded that, the teachers encountered the possibility of understanding their qualifications as a teacher by turning the teacher performance evaluation process into an opportunity.Öğe İlköğretim kurumu öğretmenlerinin işkoliklik düzeyleri ile örgüt sağlığına ilişkin algıları arasındaki ilişki(İnönü Üniversitesi, 2018) Yavuz Tabak, Burcu; Şahin, Fatih; Tabak, Hasanu çalışmada, öğretmenlerin işkoliklik düzeyi ile örgüt sağlığına ilişkin algıları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Ankara merkez ilçelerinde görev yapan, uygun örnekleme ile belirlenmiş 255 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için İşkoliklik Ölçeği ve Örgüt Sağlığı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, örgüt sağlığı ile işkoliklik arasında anlamlı ilişkiler olduğunu göstermiştir. İşkolikliğin kompulsif çalışma boyutu ile örgüt sağlığının tüm alt boyutları arasında ters yönlü ilişkiler bulunmuştur. Bununla birlikte en yüksek ilişki kompulsif çalışma ile örgütsel sağlığın çevresel etkileşim boyutu arasında bulunmuştur. İşkolikliğin aşırı çalışma boyutu örgütsel liderliği, örgütsel kimliği ve örgütsel ürünü anlamlı bir şekilde yordamıştır. Aşırı çalışmanın örgütsel liderliğin, örgütsel kimliğin ve örgütsel ürünün anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmektedir. Kompulsif çalışma ise örgüt sağlığının tüm alt boyutlarının negatif ve anlamlı bir yordayıcısıdır. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin işkoliklik düzeyleri ve okulların örgüt sağlığı bağlamında tartışılmıştır.Öğe Öğrenme ve öğrenmeye katılım hakkında sınıf öğretmenleri ne düşünüyorlar?(Dumlupınar Üniversitesi, 2013) Özsoy, Gökhan; Kuruyer, Hayriye Gül; Özsoy, Sibel; Tabak, HasanBu araştırmanın amacı; sınıf öğretmenlerinin öğrenme süreci ve öğrencilerin öğrenmeye katılımı hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırma sekiz sınıf öğretmeniyle yürütülmüştür. Araştırmada; katılımcılarla, öğrencilerin öğrenmeye katılımına ve öğrenme sürecine ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla on iki açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış bir görüşme yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular; katılım, katılımı etkileyen faktörler, öğrenci açısından katılım ve öğretmen açısından katılım olmak üzere dört tema altında toplanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular incelendiğinde; öğretmenlerin katılımı ve öğrenme sürecini davranışsal boyutta değerlendirdikleri, bilişsel ve duyuşsal boyuta ilişkin değerlendirmeler yapmadıkları görülmüştür. Buna göre; öğretmenlerin öğrenmeye katılım ve öğrenme süreci hakkında farkındalıklarının zayıf olduğu kanısına varılabilir.Öğe Öğretmen adaylarının duygu durumlarının farklı sınıflandırmalara göre incelenmesi(Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2019) Yıldırım, Kamil; Tabak, HasanÖğretmen adaylarının duygu durumlarını farklı sınıflandırmalarla betimlemeyi amaçlayan bu çalışma Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesinde farklı programlarda öğrenim gören toplam 695 öğretmen adayı üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen duygu durum ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistiklerden, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizlerinden yararlanılmıştır. Çalışma sonunda öğretmen adaylarının olumlu duyguları olumsuz duygulara göre daha yoğun yaşamakla birlikte her iki duygu türünü de çok az düzeyinde yaşadıkları belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının en yoğun yaşadıkları duygular merhamet, sevgi ve can sıkıntısı olarak saptanmıştır. Bu çalışmanın en önemli sonucu katılımcı öğretmen adaylarının duygusal bakımdan henüz öğretmenlik mesleğine hazır olmadıklarının belirlenmiş olmasıdır. Araştırmada elde edilen sonuçlar farklı duygusal sınıflandırmalar, kültürel tipolojiler ve beş büyük karakter açısından tartışılarak uygulamacılara ve araştırmacılara yönelik öneriler geliştirilmiştir.Öğe Öğretmen örgütsel kimlik algısı ölçeği’nin (ÖÖKAÖ) geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması(Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, 2019) Tabak, Hasan; Boyacı, MehmetBu araştırmnın amacı, okullarda çalışan öğretmenlerinörgütsel kimlik algılarını ölçmeye yönelik, ÖğretmenÖrgütsel Kimlik Algısı Ölçeğinin (ÖÖKAÖ) geliştirilmesidir.Araştırma kapsamında geliştirilen ÖÖKAÖ’nün geçerlik vegüvenirlik çalışmaları 204 (Kadın: 137, Erkek: 67) öğretmenüzerinde yapılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde SPSS21.00 paket programı kullanılmıştır. ÖÖKAÖ, “Destek (8madde)”, “Aidiyet (4 Madde)” ve “İletişim (5 Madde)” olmaküzere 17 madde ve üç faktörden oluşan beşli likert tipi birölçme aracıdır. ÖÖKAÖ’nün yapı geçerliği, açımlayıcı faktöranalizi ile incelenmiştir. ÖÖKAÖ’de yer alan maddelerinfaktör yük değerleri .56 ile .89 arasındadır. Bu üç alt faktöröğretmen örgütsel kimlik algısına ilişkin, toplam varyansın%72.1’ini açıklamaktadır. ÖÖKAÖ’nün güvenirliğiCronbach Alpha katsayısı ile ?=.94 olarak hesaplanmıştır.ÖÖKAÖ’nün alt faktörleri için hesaplanan alfakatsayılarının ise sırasıyla “destek” (?= .94), “aidiyet” (?=.80) ve “iletişim” (?= .80) olarak hesaplanmıştır. Ayrıcaölçeğin kritere dayalı geçerliğini sağlamak amacıyla yapılankorelasyon analizi, örgütsel kimlik algısı ve mesleğindenmemnuniyet arasında pozitif ve istatistiksel olarak manidarbir ilişki olduğunu göstermiştir (r = .33, p < .01). Sonuçolarak ÖÖKAÖ’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıolduğu söylenebilir.Öğe Okul yöneticilerinin karar alma yaklaşımları: veriye dayalı karar almaya geçiş(Akademisyenler Birliği Derneği, 2020) Tabak, Hasan; Şahin, Fatih; Tabak, BurcuBu çalışmada, öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerin karşılaştıkları karar alma yaklaşımlarınıincelemek amaçlanmıştır. Araştırma olgubilim (fenomenoloji) deseninde nitel bir çalışmadır.Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme tekniklerinden uygun örneklemeye göre belirlenmiştir. Bukapsamda Türkiye’nin farklı illerinden ve eğitimin farklı kademelerinden 19 öğretmen çalışma grubunadâhil edilmiştir. Araştırmada, veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarıyapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, görüşmeler daha çok elektronik ortamda uzaktangörüşmelerle sağlanmıştır. Araştırma verileri içerik analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Analizsonucunda ortaya çıkan kodların ortalama derinlik seviyelerine incelendiğinde öğretmen algılarına göreokul yöneticilerinin karar vermede kanun veya yönetmeliğin dışına çıkmadıkları ve yasa koyucununçizdiği sınırların dışına çıkılmaması yönünde eğilim gösterdikleri görülmüştür. Elde edilen bulgularveriye dayalı karar almanın oldukça sınırlı olduğunu ve veriye dayalı karar vermede daha çok iş birliği,tecrübeye başvurma veya tarafları dinleme yönünde bir eğilimin olduğu görülmüştür. Karar almada bakışaçısının değiştirilmesine ve Türkiye’de dijital dönüşümle birlikte kurulacak okul merkezli verisistemlerinin etkili bir şekilde kullanılmasına gerek olduğu ve veri kullanımı konusunda okulçalışanlarının yeterlik kazanması gerektiği düşünülmektedir.Öğe Ortaöğretim kurumlarında bir ders saati süresinin gözlemi(Gazi Üniversitesi, 2020) Tabak, Hasan; Şahin, FatihBu araştırmanın amacı, ortaöğretim kurumlarında bir ders saatine (40 dakika) ayrılan sürenin ne kadarının öğretime ayrılan zaman olduğunu belirlemek ve bir ders saatinde öğretim faaliyeti olarak ne tür etkinliklerin yapıldığını zaman odaklı olarak tespit etmektir. Araştırma nitel olarak tasarlanmıştır. Araştırmada veri kaynağı olarak gözlem tekniğine başvurulmuş, gözlemlerden elde edilen veriler üzerinden içerik analizi yapılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemi benimsenmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden ise tipik durum örneklemesine uygun olarak Aksaray ili merkezinde bulunan iki ortaöğretim kurumu gözlemlenmiştir. Bu çalışma, araştırmacıların geliştirmiş olduğu dakika ve yapılan etkinlikler odaklı gözlem formu üzerinden üç hafta süreyle toplamda sekiz dersin (16 ders saati) gözlemlenmesi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ortaöğretim kurumlarında bir ders saatinin ortalama ±32 dakikasının öğretime ayrılan zaman olduğu gözlemlenmiştir. Bu doğrultuda ders saatleri içerisinde yapılan faaliyetlerin derse hazırlık, dikkat çekme, gözden geçirme/ güdüleme, derse geçiş ve dersin işlenmesi (kazanımın işlenmesi), bireysel veya grupla öğrenme etkinlikleri, izleme/ ölçme değerlendirme ve bir sonraki haftayla bağlantı başlıkları altında temalandığı genel bulgusuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda bir ders saatinin sadece sınıfta geçirilen süre olmadığı ve sınıf içinde geçirilen sürenin kısaltılarak öğrenme ortamlarının farklılaştırılabileceği yönünde öneriler sunulmuştur.Öğe Prospective Teachers’ expectations and concerns about the future: Using possible selves theory(SAGE Publications Ltd, 2021) Yavuz Tabak, Burcu; Yenel, Kübra; Tabak, Hasan; Şahin, FatihThis research aims to discover the opinions of students who will become teachers in the future concerning the expectations and concerns about themselves in the context of the possible selves theory (PST). Qualitative phenomenological research design has been used in this study. The study group consists of 449 students. In the research, the criterion sampling method, which is one of the purposeful sampling methods, has been used. Descriptive analysis has been used in the analysis of data. The findings revealed that the concerns and expectations of the prospective teachers were mostly in the area of pedagogical formation and general culture. It is determined that the most frequent expectation and concern of prospective teachers is to be competent in the profession and losing belief in the profession.Öğe School violence: school administrators’ perspectives and ways of solution in Turkey(T&K Academic, 2018) Çalık, Temel; Tabak, Hasan; Tabak, Burcu YavuzThe purpose of this study is to determine the ways primary education administrators solve events of violence as a problem. To this end, sample cases of violence were derived from the school violence news appearing on media organs in the last four years. They were categorized based on the type of violence. Data were collected via a semi-structured interview form developed by the researcher and administered to school administrators. In-depth data were collected in regard to the ways they would solve problems. The content formed by the obtained data was evaluated via systematic, descriptive analysis. To determine the problem of violence in school, school administrators mostly turn to teachers’ and students’ views and video-recording and sound-recording. To solve the problems, on the other hand, they resort to family/parent training and implement what is prescribed in the legislation. The administrators did not express any opinion about predetermined possible solutions. © IEJEE.Öğe The mediating role of positivity in the relationship between loneliness at work and organizational identity in school counselors(SAGE Publications Inc., 2024) Boyacı, Mehmet; Tabak, HasanThe aim of the study is to examine the mediator role of positivity in the relationship between loneliness at work and organizational identity in school counselors. The research group consists of 304 school counselors from preschool to high school at the time of the study. A personal information form, developed by researchers, along with a Positivity Scale, Loneliness at Work Scale, and Organizational Identity Perception Scale were administered to collect data. Mediation analysis revealed that positivity was a partial mediator in the relationship between loneliness at work and organizational identity in school counselors.Öğe Türk eğitim sisteminde eğitimde fırsat eşitliğine kuramsal bakış: roller ve sorumluluklar(Gazi Üniversitesi, 2019) Tabak, HasanBu makalede, Türk eğitim sisteminde sunulan fırsatların eşitlik bağlamında kuramsal ayrımına vedeğerlendirilmesine olanak sağlamak amaçlanmıştır. Amaç kapsamında öncelikle eşitlik, fırsat eşitliği(FE) ve eğitimde fırsat eşitliğinin (EFE) temel özellikleri ortaya koyulmuştur. Kavram ayrımı sonucueğitim ortamında eşit uygulamanın çözüm olamadığı durumlar belirtilerek olması gereken veya adiluygulamanın olması kuramsal çıkarımına varılmıştır. Bu uygulamaları etkileyen ve yapılabilmederecesini gösteren değişkenlerin başında ekonomik özelliklerin geldiği söylenebilir. Dolayısıyla EFEyisağlamada tarafların ekonomik tabanlı bir takım rol ve sorumlulukları bulunmaktadır. Sonuç olarak,devlet tarafından yapılan harcamaların yönetiminin teorik olarak ele alınarak ortaya koyulmasıgerekmektedir. Ekonomik olarak FEnin sağlanması için devletin uygulayacağı gerek merkezi gerekseyerel yönetimler tarafından izlenen sosyal politikalar bulunmaktadır. Bunun yanı sıra toplumun enküçük yapı birimi olan ailelerin ekonomik özellikleri de bulunmaktadır.