Fizik, kimya ve biyoloji öğretmen adaylarının çevre bilinç düzeylerinin değerlendirilmesi
Özet
Yapılan çalışmalar, ülkemizdeki eğitim kurumlarında çevre eğitimine yeterince yer verilmediğini ortaya koymaktadır. Bu çalışmada f izik, kimya ve biyoloj i öğretmen adaylarının genel çevre bilgileri ve içinde yaşadıkları çevreye karşı bu bilgileri kullanma düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın örneklemini, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi f izik (25), kimya (25) ve biyoloj i (25) öğretmenliği son sınıf ta öğrenim görmekte olan toplam 75 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veriler anket ve mülakat teknikleri kullanılarak toplanmıştır. Ankette 4 açık uçlu, 22 üç seçenekli toplam 26 soru bulunmaktadır. Ayrıca her programdan seçilen 5 er öğretmen adayı ile yarı-yapılandırılmış mülakatlar yürütülmüştür. Anket maddelerinin karşılaştırılmasında ki-kare testi kullanılmıştır. Ki-kare analizi sonucunda branşlar arasında sadece bir maddede ve cinsiyette ise üç maddede anlamlı f arklılıklar bulunmuştur. Anketteki tüm maddeler dikkate alındığında, çevreye yönelik bilgi ve tutumların, cinsiyet ve branşa göre f arklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer bir sonuç ise, öğretmen adaylarının çevreye karşı bilgi ve davranımlarının yeterli düzeyde olmadığıdır. Research shows that the environmental education is not sufficiently
addressed in educational institutions in our country. In this study, physics,
chemistry and biology student teachers' general environmental
information, and their level of utilization of this knowledge for the
environment in which they live were tried to determine. The sample of the
study consisted of physics (25), chemistry (25) and biology student
teachers (25), a total of 75 student teachers studying in their final year at
KTU Fatih Faculty of Education. The data were collected using
questionnaire and interview techniques. The questionnaire consisted of a
total of 26 questions, 4 open-ended and 22 multiple-choice with three
options. In addition, the semi-structured interviews were conducted with
5 student teachers randomly selected from each program. Chi-square test
was used to compare the items in the questionnaire. The results from the
chi-square indicated that there is a significant difference in only one item
between the branches and three items in terms of the gender.
Considering all items in the questionnaire, the result is reached that
information and behavior levels towards the environment does not differ
in term of gender and branches. Another result is that student teachers’
information and behavior levels towards the environment was not
enough.
Kaynak
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü DergisiCilt
-Sayı
19Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [298]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2414]