Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Duygu gereksinimi ölçeği’nin kısa formunun türkçeye uyarlama çalışması(Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, 2016) Uçar, Mehmet ErtuğrulBu çalışmanın amacı Apple Gnambs ve Maio tarafından kısa formu geliştirilmiş olan Duygu Gereksinimi Ölçeği’nin Türkçe uyarlamasını yapmaktır. Duygu gereksinimi insanların kendileri ve diğerleri için duygu içeren durumlar ya da aktivitelere yaklaşmak ya da kaçınmak için genel güdülenme düzeyi olarak tanımlanmaktadır. Duygu Gereksinimi Ölçeği’nin Türkçe uyarlamasını yapmak için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Güvenirlik için Cronbach alfa testi yapılmıştır. Araştırma grubu 355 kişiden (%71 kadın, %29 erkek) oluşmaktadır. Çalışmada verilerin toplanmasında Duygu Gereksinimi ölçeği kısa ve uzun formları, kişilik ve Benlik Saygısı Ölçekleri kullanılmıştır. Doğrulayıcı ve açımlayıcı faktör analizi sonuçları iki faktörlü bir yapı ortaya çıkarmıştır. Ölçeğin ölçüt bağıntılı geçerliliği için duygu gereksinimi ölçeğinin kısa ve uzun formları kişilik özellikleri ve benlik saygısı ölçekleri kullanılmıştır. Duygu Gereksinimi Ölçeğinin duygulara yaklaşma alt boyut için Cronbach alfa değerleri .75, kaçınma boyutu için .74 olarak bulunmuştur. Yapılan bu çalışmanın sonucunda Duygu Gereksinimi Ölçeği’nin Türk toplumu için geçerli ve güvenilir olduğu belirlenmiştir.Öğe Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelleşme Düzeyi ile Öz-Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(Dokuz Eylül Üniversitesi, 2023) Orakçı, ŞenolÖğretmenlerin mesleki profesyonelliğinin ve öz yeterliklerinin artması, eğitim sisteminin koyduğu hedeflere ulaşılmasına katkı sağlamaktadır. Bu bağlamda, öğretmenlerin mesleki profesyonelleşme düzeyleri ile öz-yeterlikleri arasındaki olası ilişkiyi ortaya çıkarmak bu araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Bu çalışmada ilişkisel model kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Ankara'nın Yenimahalle, Çankaya, Pursaklar ilçelerinde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmaya bu ilçelerde bulunan ve ulaşılabilen toplam 332 öğretmen katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Öğretmen Profesyonelizmi Ölçeği” ve “Öğretmen Özyeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler analiz edilirken ise “Pearson Çarpım-Moment Korelasyon Katsayısı” ve “Çoklu Doğrusal Regresyon”dan faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin mesleki profesyonelleşme düzeylerinin aritmetik ortalamasına bakıldığında, öğretmenlerin profesyonel davranış sergileme düzeylerinin yüksek olduğu saptanmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin öz-yeterlik düzeylerinin orta düzeyin üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada korelasyon analizinin sonuçları incelendiğinde ise “Öğretmen Profesyonelizmi” ile “Öğrenci Katılımı”, “Öğretim Stratejileri” ve “Sınıf Yönetimi” arasında anlamlı derecede pozitif ve güçlü ilişkiler olduğu saptanmıştır. Son olarak, araştırmanın regresyon analizi sonuçlarına göre, “Öğretmen Öz-Yeterliliği”nin alt boyutlarını oluşturan “Öğrenci Katılımı”, “Öğretim Stratejileri” ve “Sınıf Yönetimi” değişkenlerinin öğretmen profesyonelizmin düzeylerini anlamlı şekilde yordadıkları ve bu üç değişkenin öğretmen profesyonelizmine ait olan toplam varyansın %31'ini açıkladıkları saptanmıştır. Bütün bu değişkenlerin öğretmenlerin işlerini profesyonelce uygulamaları için zemin oluşturma ve fırsatlar yaratma potansiyeli sunduğu söylenebilir. Bu nedenle, söz konusu bu araştırma öğretmenlerin öz-yeterlikleri ile profesyonelleşmeleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarması ve bu durumun eğitim kalitesinin artırılması açısından önemli olduğunu gözler önüne sermektedir.Öğe Psikolojik danışma ve rehberlik lisans öğrencilerinin uzaktan eğitim sürecinde uygulamalı derslerin yürütülmesine ilişkin görüşleri(Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, 2023) Gündeğer, Ceylan; Gündoğdur, RezzanAralık 2019’da ortaya çıkan ve Mart 2020’de tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemisi ile birlikte üniversiteler uzaktan eğitim ile yola devam etmeye karar vermiştir. Bu çalışmanın amacı, Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) Anabilim Dalı’nda, Bireyle Psikolojik Danışma ve Alan Çalışması gibi uygulamalı derslere, uzaktan eğtim sürecinin getirdiği avantajların ve dezavatjaların belirlenmesi, bunların derinlemesine incelenmesi ve öğrencilerin sorunlara getirdiği ve/veya getirilmesini istediği çözüm önerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, yarı yapılandırılmış görüşme formları yardımıyla, yüz yüze ve çevrim içi ortamda, 10-15 kişilik öğrenci gruplarıyla, odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Veri analizinde içerik analizi uygulanmış; uzmanlar arası uyum için Miles ve Huberman katsayısı 0.90 olarak hesaplanmıştır. Araştırma sonucuna göre, PDR öğrencilerinin büyük bir kısmı (%77) uzaktan eğitim sürecinin eğitim hayatlarını olumsuz yönde etkilediğini; en önemli avantajın kendini geliştirmeleri için vakitlerinin kalması (%90) olduğunu; en önemli dezavantajın ise uygulama derslerinde okul atmosferini yaşayamamış olmaları (%40) ve kendilerini alanda yetkin hissedemiyor oluşları (%36) olduğunu ifade etmişlerdir. PDR öğrencilerinin uygulamalı derslere yönelik çözümleri ise bulunulan ilde staj olanağının sağlanması (%22), ders sürelerinin uzatılması (%34) ve derslere etkin katılımın sağlanması (%44) şeklindedir.Öğe From “Can AI think?” to “Can AI help thinking deeper?”: Is use of Chat GPT in higher education a tool of transformation or fraud?(Mevlüt Aydoğmuş, 2024) Dilekli, Yalçın; Boyraz, SerkanThis research was conducted to see if using ChatGPT prompts students to think more deeply through reflection reports. The case study method and qualitative research methodology were used to carry out this study. Five graduate students in the Curriculum and Instruction department at Aksaray University's Social Sciences Institute who were teachers in various subjects and employed at various state school levels participated in the study. It was found that the majority of participants accepted all of the information presented by ChatGPT based on a citation as true, did not feel the need to control data reliability, and could be manipulated by ChatGPT while doing self-evaluation. Additionally, despite the fact that they prepared reflective reports in which they compared their essays with ChatGPT and included questions that prompted them to think critically and reflectively, as well as the fact that they had taken a graduate-level course on the teaching of higher order thinking skills, it was acknowledged that they could not demonstrate the expected performance in using higher order thinking skills other than to a limited extent. The onus should be on educators to pioneer positive examples of how to utilize ChatGPT and provide direction on how to harness its potential, supported by critical thinking, rather than to avoid using it and identify it as a tool to be avoided.Öğe Sınıf Yönetimi: Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunların Fenomenolojik Analizi(Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 2024) Şahin, Çiğdem; Tabak, HasanÖğretmenlerin sınıf yönetiminde karşılaştıkları sorunları irdeleyerek söz konusu sorunları nasıl anlamlandırdıkları ve bu sorunlara ne tür tepkiler verdiklerini ortaya çıkarmayı amaçlayan bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanarak içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme tekniğine göre Aksaray ilinde görev yapan ilköğretim ve ortaöğretim branş öğretmenleri oluşturmaktadır. Buna göre öğrenme ortamı olarak sınıflarda okul türü ve derse göre farklılaşan sorunların olduğu öncelikle dikkati çekmektedir. Diğer taraftan sorunların başında ders saati boyunca dikkat odağının kaydığı ve ders dışı amaçla elektronik cihazların kullanımı geldiği söylenebilir. Etkili sınıf yönetimine engel teşkil eden davranışların önlenmesinde ise öğretmenlerin anlık strateji geliştirdikleri ve daha çok bu davranışları önlemeye yönelik tepkiler vermek yerine anlık tepkilerle o anda gerçekleşen istenmeyen davranışı bitirmenin ön plana çıktığı yönünde görüş bildirdikleri sonucuna varılmıştır. Bu doğrultuda araştırma sonuçlarına göre etkili sınıf yönetiminin gerçekleşmesi adına öneriler geliştirilmiştir.Öğe Eğitim Programı Tarihinden bir Program Geliştirme Projesi: İnsanoğlunun Gelişimi(Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2025) Rüzgar, Muhammed EmirBu araştırmanın amacı, program alanı tarihinden dikkat çekici bir program geliştirme projesi olan İnsanoğlunun Gelişimi’ni analiz etmek ve bu projeden program kuramı açısından ne tür dersler çıkarabileceğini incelemektir. Araştırmada geçmişte yaşanmış ve böylece geçmişi etkilemiş, mevcut durumu etkileyen ve geleceği de etkileme olasılığı bulunan meselelerin incelenmesine olanak tanıyan tarihsel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma amacına ulaşmak için İnGel ile ilişkili birincil ve ikincil kaynaklara ulaşılarak bu kaynaklar analiz kapsamına alınmıştır. Gerçekleştirilen analizler sonucunda ulaşılan bulgulara göre Bruner’in öğrenme ve öğretme yaklaşımlarını temele alan İnGel’in araştırmaya dayalı öğrenme anlayışına göre hazırlandığı, programın sarmal bir yapıyla tasarlandığı ve oldukça geniş bir materyal bütününü içerdiği belirlenmiştir. Ayrıca programın bilgiyi öğrencilere aktarılması gereken bir öge olarak görmediği, bilginin öğrencilerin etkin katılımıyla zihinlerinden oluşturulması gerektiğini savunduğu bulunmuştur. Öğrenme açısından liberal bir karakter taşıyan programın tutucu değerlerdense ilerlemeci değerleri öncelediği belirlenmiştir. Programın öne çıkardığı ilerlemeci bakış açısı ve değerler nedeni, medya organlarının ve siyasilerin de etkisiyle kamuoyunda büyük bir tepki çektiği ve bunun sonucunda da programın iptal edildiği sonucuna ulaşılmıştır. İnGel örneğinin program alanı uzmanı olmayanların medya ve benzeri araçlarla programları etkileme gücü olmasının alanın en büyük ikilemi olduğu tartışılmıştır. İnGel gibi ilerlemeci örneklerin iyileştirilmek yerine yok edilmesinin ise rasyonel bir topluma ulaşma ülküsüne zarar vereceği savunulmuştur.Öğe Teaching Career Ladders: Legal Regulation and Applications from the Perspective of Educators(Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2025) Rüzgar, Muhammed Emir; Boyraz, Serkan; Dilekli, Yalçın; Parlak Rakap, AsiyeThe main purpose of the research was to determine the opinions and suggestions of educators about the teaching career ladder and various dimensions of this practice. This study employed a mixed method sequential exploratory design. Data was collected using a survey, which included seventeen items as well as open-ended questions, developed by the researchers. The study employed a convenience sampling method. A total of one thousand one hundred seventeen educators participated in the study. Quantitative data was analyzed using descriptive statistics, namely frequency, percentage and Chi-square analysis. Qualitative data was analyzed through collaborative qualitative data analysis. The findings show that about half of the 1117 participants (N=520; 46,6%) were against the implementation of the Teaching Career Ladders, while 436 (39,0%) supported the current implementation. Qualitative analysis indicated that educators’ suggestions on teaching profession law can be examined under two main themes: assessment and other issues. The research shows that teachers support the career promotion system but are against the system in current practice. Based on the findings in this study, it is suggested that teachers’ opinions should be taken into consideration on regulations concerning their career ladders to provide more comprehensive laws and that consistency and continuity should be provided in terms of teachers’ career ladders.Öğe Comparison of Different Bandwidth Determination Methods in Kernel Equating(Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2025) Özdemir, VildanThe study aims to compare the presented methods for determining the bandwidth parameter in the kernel equating method on a real data set. A bandwidth parameter needs to be determined when kernel equating is used to equate two test forms. The bandwidth parameters determine the smoothness of the continuousized score distributions, so their effect on equating results is inevitable. Gaussian Kernel, Logistic Kernel and Uniform Kernel methods were used for bandwidth selection and the results were compared according to the Percentage Relative Error (PRE), the Standard Error and the Standard Error of Equating Difference (SEED). The findings of the study show that the three different approaches to minimizing the penalty function have similar results. Although the standard errors of the equated scores obtained with the uniform kernel method were slightly smaller, the results were almost the same as the other two approaches. When the three equating methods are compared according to the percent relative error, the distribution obtained from Gaussian kernel equating is more consistent with the population distribution.Öğe Embracing Diversity in the Classroom: Teachers’ Perceptions on Culturally Responsive Classroom Practices in Türkiye(SAGE Publications Inc., 2025) Mercan Küçükakın, Pınar; Yıldırım Taştı, Özlem; Çobanoğlu, Rahime; Gökmenoğlu, Tuba; Akcaoğlu, Mustafa ÖztürkCreating culturally responsive learning environments stands as a pivotal objective for 21st-century classrooms to foster inclusive and equitable education. This phenomenological inquiry explores the perceptions and practices of classroom teachers regarding Culturally Responsive Pedagogy (CRP) within the educational context of Türkiye. To this end, semi-structured interviews were conducted with 11 teachers purposefully selected from public schools in Gaziantep, a city notable for its increased cultural diversity in the country. Content analysis was utilized for data analysis. The following themes emerged in the study: Barriers to Culturally Responsive Pedagogy and Culturally Responsive Pedagogy Practices. The findings indicate that, although there are instances of culturally responsive practices being implemented and positive perceptions of CRP among educators, substantial challenges persist in integrating CRP effectively within classroom settings. The study highlights the need for effective professional development and teacher training focused on CRP.Öğe From Perseverance of Effort to Perceived Employability in First-Generation College Students: The Mediating Role of Career Adaptability and Career Engagement(SAGE Publications Inc., 2025) Ayvaz, Ahmet; Elhatip, Yaser EmirAlthough constraining contextual and extrinsic factors pose significant challenges for first-generation college students, intrinsic and individual strengths also play a crucial role in facilitating positive outcomes in their career development. To better understand the role of these factors, this study aimed to examine the relationships among perseverance of effort, career adaptability, career engagement, and perceived employability, within the framework of Career Construction Theory. Data were collected from 308 senior first-generation college students in Türkiye. Using PROCESS v4.3 for R, we found that perseverance of effort significantly predicted both career adaptability and career engagement. Career adaptability significantly predicted both career engagement and perceived employability, while career engagement also significantly predicted perceived employability. Additionally, career adaptability and career engagement serially mediated the relationship between perseverance of effort and perceived employability. This study revealed that adaptivity, adaptability, and adapting responses were crucial internal factors leading to positive outcomes for first-generation college students. The implications, limitations, and future directions of this research are also discussed.Öğe From ambition to substance use tendency: the mediating role of significance quest(Frontiers Media SA, 2025) Şahin, Ekrem Sedatthis study, the aim was to determine the mediating effect of the quest for significance on the relationship between ambition and substance use tendency in emerging adults. Data were collected from emerging adults studying at various universities in Turkey through both face-to-face and online processes. A total of 506 emerging adults ( (Formula presented.) age = 21.62) participated in the study. The Ambition Scale, Significance Quest Scale, Substance Initiation Tendency Scale, and a demographic form were used to gather data. Structural equation modeling was employed to analyze the data. The results revealed a positive and significant relationship between ambition and the quest for significance, as well as between the quest for significance and substance use tendency in emerging adults. Furthermore, the quest for significance was found to mediate the relationship between ambition and substance use tendency in this population. Suggestions were provided based on the findings of the study.Öğe Equity in School Principal Selection and Its Influence on Teachers’ Motivation to Pursue the Role(Routledge, 2025) Arastaman, Gökhan; Çetinkaya, Aslı; Yıldırım, KamilThe first of the critical components of selecting a qualified principal is related to the principal selection process and the second is related to the motivation of teachers to become principals. In the research, these two critical components were discussed together within the framework of Rawl’s theory of socıal justıce. According to the theory, the organization of public resources and services in a way that provides fair and equal opportunities for each individual is important for the development of a sense of justice and trust in individuals. Hermeneutic phenomenological design was used in the research. The focus was on the meanings that participants who experienced the principal selection process created about their experiences. Semi-structured interviews were conducted with five teachers, five vice principals and 10 school principals. The research results showed that injustice in the selection of principals in Türkiye is considered a common problem, and that equity-based problems in the selection of school principals are reflected in teachers’ motivation to become principals. It has been suggested that selection policies based on equity should be developed by ensuring the participation of teachers and school administrators in decisions that affect the career choices of school leaders and by taking into account master-apprentice relationships in the selection of principals.Öğe Analysis of educational process of Syrian refugee students to the Turkish education system(Routledge, 2025) Orakçı, ŞenolMigration and war are painful events that impact human existence. Due to the unfavourable circumstances in Syria, many Syrians have been forced to relocate to Türkiye. Türkiye has welcomed more than 3.5 million people from Syria, rising to the top spot among countries hosting Syrian refugees globally. One of the groups most impacted by migration is children. The present study aims to identify the issues Syrian refugee students face as they adjust to life in Türkiye’s educational system. In this mixed methods research, an explanatory sequential design was employed. The study group of the research consisted of Syrian refugee students.Öğe Opinions of Emerging Adults About Their Sharenting Experiences: A Qualitative Study(University of California Press, 2025) Cansızlar, Mustafa Maruf; Şahin, Ekrem SedatParents’ sharing of personal information about their children and images such as photos and videos on social media is defined as ‘sharenting’. Research on sharenting thus far has focused on the content of parents’ online shares and their motivations for sharenting. There are no studies in the literature on the experiences of individuals in emerging adulthood regarding their parents’ sharenting behavior and how this phenomenon may affect their future. The aim of this research is to examine and describe in detail the experiences of emerging adults who are exposed sharenting via a holistic approach. Data on the sharenting experiences of emerging adults aged 18-25 from Turkey were collected through individual and focus group interviews. Findings regarding emerging adults’ feelings about the sharenting experience, their perceived parental motivations, coping methods against sharenting, expectations from parents, and the impact of sharenting on their future were discussed; suggestions were made for researchers and practitioners.Öğe Exploring the relationship between learning climate in schools and agile leadership using multi-group path analysis: does “Willingness to work” have a mediating role(Springer, 2025) Sözer Boz, Esra; Tabak, HasanThe learning climate in schools is significantly influenced by relationships among teachers, students, and school administration. Despite its importance, relatively few studies have explored the relationship between learning climate and principal characteristics from teachers’ perspectives. This study aims to examine the mediating role of teachers’ willingness to work in the relationship between the learning climate in schools and agile leadership. The participants consist of 630 teachers from various educational levels, ranging from preschool to high school. Data were collected using the Agile Leadership Scale, the Learning Climate Scale, and an item assessing teachers’ willingness to work. Mediation analysis was employed to examine the impact of teachers’ willingness to work on the relationship between agile leadership and the learning climate in schools. The findings revealed that willingness to work serves as a mediator in the relationship between the learning climate in schools and agile leadership. Multi-group path analysis indicated that this mediation effect was significant among male teachers, whereas they were not observed among female teachers. The overall results demonstrate that the learning climate in schools is affected by the agile leadership of the principals, and the willingness to work of teachers partially mediated this relationship. These findings underscore the importance of agile leadership behaviors in fostering a conducive learning climate and suggest that supporting teachers’ professional and personal development can further enhance this environment.Öğe Relative Deprivation Mediates the Relationship Between Social Exclusion and Adolescent Depression(John Wiley and Sons Inc, 2025) Duran Mucuk, Makbule; Şahin, Ekrem SedatThe aim of this study was to determine the mediating role of relative deprivation in the relationship between social exclusion and depression in adolescents. A total of 437 (269 female, 168 male) adolescents (78 9th, 106 10th, 192 11th, and 61 12th-grade students) from four different high schools in Turkey participated in the study. Latent variable mediated structural model and bootstrap analysis were used to analyse the research data collected with Kutcher Adolescent Depression Scale Short Form, Social Exclusion Experience Scale for Adolescents, and Relative Deprivation Scale for Adolescents. In the study, it was found that there is a moderate, positive, and significant relationship between social exclusion and depression (β = 0.50, p < 0.001), social exclusion and relative deprivation (β = 0.64, p < 0.001), and relative deprivation and depression (β = 0.54, p < 0.001) in adolescent individuals. It was also found that relative deprivation mediated the relationship between social exclusion and depression (β = 0.23, 95% CI [0.11, 0.32]). To prevent the social exclusion and relative deprivation experienced by adolescents, school counselors can help students improve their communication and problem-solving skills. In this way, it can also contribute to the prevention of adolescent depression.Öğe Latent Profile Patterns of Teachers' Organisational Identity Perception in Educational Settings(John Wiley and Sons Inc, 2025) Tabak, Hasan; Sözer Boz, EsraOrganisational identity is crucial in fostering a reliable working environment within educational settings. Therefore, this study focused on examining latent profiles of teachers' organisational identity perceptions. Latent profile analysis was utilised to uncover distinct profiles and their characteristics as assessed by the Teacher Organizational Identity Perception Scale's three dimensions (support, belonging, and communication). The data was collected from 578 in-service teachers working in different grades from preschool to high school. The results identified four distinct teacher profiles: lack of support (n = 59), belonging deficiency (n = 101), engagement (n = 276) and commitment (n = 142). Nearly half of the teachers were in the engagement profile, indicating medium-level organisational identity perception. Covariance analysis revealed that male teachers were significantly more likely to be in the engagement profile rather than the lack of support (OR = 0.59), suggesting that male teachers exhibit higher organisational identity perceptions. This study provides valuable insights into comprehending the nature of teachers' organisational identity perceptions and advocates for future studies to consider these latent profile characteristics in efforts to cultivate a robust school climate.Öğe Autonomous learning and creative cognition: the mediating effect of gifted students’ self-efficacy(Frontiers Media SA, 2025) Orakçı, ŞenolIn today’s world, it is of great importance to raise qualified learners whose creative thinking skills and self-efficacy are developed and who can make various choices and take responsibility for their choices as well as implementing them by making their own decisions. In this regard, the study examined the role of gifted students’ self-efficacy (SE) as a mediator on the relationship between autonomous learning (AL) and creative cognition (CC). Methods: A proposed conceptual model was tested using a cross-sectional survey design. Based on “convenience sampling,” the study group consisted of 528 gifted secondary school students enrolled in three Science and Arts Centers in Ankara, Türkiye in the 2022–2023 academic year. A two-step Structural equation modelling (SEM) analysis was conducted for data analysis. Results and discussion: The findings revealed that AL positively and significantly predicted CC, SE was positively correlated with CC, and both dimensions of AL (Independence of Learning- IoL and Study habits- SH) had a significant direct and indirect influence on CC via SE, confirming that the dimensions of AL (IoL and SH) had distinct indirect influences on CC via SE. The study improves our understanding of the role that SE beliefs play in the interaction between AL and CC, which helps to expand and improve models that represent these processes. In order to create conditions that encourage AL, foster SE beliefs, and eventually improve CC among gifted students, educators, policymakers, and parents can create a learning environment that not only promotes AL and strong SH but also fosters SE and CC, ultimately leading to more innovative and self-reliant students.Öğe Pre-service music teachers’ experiences with the teaching practice course(Nilgun SAZAK, 2024) Aras, AydaThis study reveals the experiences of pre-service music teachers in the teaching practice course. Phenomenology was used for this study. Eight final-year pre-service music teachers who took the teaching practice course were included in the study using maximum diversity sampling. The data were collected using semi-structured interviews. Deductive content analysis was used to analyze the data. Credibility and transferability studies were adopted as validity studies, and internal consistency and confirmability studies were adopted as reliability studies. Pre-service music teachers stated that they had many positive and negative experiences with the teaching methods and techniques, mentor teacher, use of technology, school administrator, students, textbooks, equipment, music classroom, classroom management, time management, and content knowledge. It was concluded that pre-service music teachers gained many benefits due to their teaching practice. In line with the results, suggestions such as pre-service music teachers should be enabled to carry out their teaching practice at different levels of education.Öğe Orta yaş krizinin gösterim alanı olarak Amerikan Güzeli Filmi: Ruh sağlığı bakış açısıyla bir değerlendirme(Dokuz Eylül Üniversitesi, 2024) Morsünbül, ÜmitOrta yetişkinlik dönemi insan yaşamındaki en uzun gelişim evrelerinden biridir. Orta yaşa geçiş pek çok insan için zorlu olmakta ve bazı durumlarda orta yaş krizine dönüşebilmektedir. Orta yaş krizi, orta yetişkinlik dönemine geçilmesiyle birlikte bireylerin var olan rollerinden, yaşam amaçlarından ve yaşam yapılarından memnuniyetsizleri nedeniyle stresli ve zorlayıcı bir arayış dönemine girmesi olarak tanımlanabilmektedir. Orta yaş krizi bireylerin kaygı, depresyon, uyku bozuklukları, konsantrasyon sorunları, kişiler arası ilişkilerinde sorunlar yaşamalarına neden olabilmektedir. Bu çalışmada orta yaş krizi özelliklerinin değerlendirilmesi amacıyla sinema ve psikoloji alanlarının bakış açıları yan yana getirilmiştir. Bu bağlamda çalışmanın amacı orta yaş krizi özelliklerinin yönetmenliği Sam Mendes tarafından yapılan Amerikan Güzeli filmi üzerinden incelenmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi kullanılmıştır. Film analizi kariyer/meslek, sağlık, aile, ilişkiler, cinsellik, dünya görüşü ve kimlik kategorileri başlıkları altında yapılmıştır. Çalışmanın sonuçları Amerikan Güzeli filmi başkarakteri Lester’ın orta yaş krizini nerdeyse yaşamının tüm alanlarında deneyimlediğini göstermiştir. Sonuç olarak, orta yaş krizinin ruh sağlığı alanında çalışan uzmanlar tarafından bilinmesi, bu kriz esnasında zorluklar yaşayan danışanlarla çalışırken daha doğru müdahalelerde bulunmalarını sağlayabilir.