Makale Koleksiyonu

Permanent URI for this collection

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 183
  • Item
    Autonomous learning and creative cognition: the mediating effect of gifted students’ self-efficacy
    (Frontiers Media SA, 2024) Orakçı, Şenol
    In today’s world, it is of great importance to raise qualified learners whose creative thinking skills and self-efficacy are developed and who can make various choices and take responsibility for their choices as well as implementing them by making their own decisions. In this regard, the study examined the role of gifted students’ self-efficacy (SE) as a mediator on the relationship between autonomous learning (AL) and creative cognition (CC). Methods: A proposed conceptual model was tested using a cross-sectional survey design. Based on “convenience sampling,” the study group consisted of 528 gifted secondary school students enrolled in three Science and Arts Centers in Ankara, Türkiye in the 2022–2023 academic year. A two-step Structural equation modelling (SEM) analysis was conducted for data analysis. Results and discussion: The findings revealed that AL positively and significantly predicted CC, SE was positively correlated with CC, and both dimensions of AL (Independence of Learning- IoL and Study habits- SH) had a significant direct and indirect influence on CC via SE, confirming that the dimensions of AL (IoL and SH) had distinct indirect influences on CC via SE. The study improves our understanding of the role that SE beliefs play in the interaction between AL and CC, which helps to expand and improve models that represent these processes. In order to create conditions that encourage AL, foster SE beliefs, and eventually improve CC among gifted students, educators, policymakers, and parents can create a learning environment that not only promotes AL and strong SH but also fosters SE and CC, ultimately leading to more innovative and self-reliant students.
  • Item
    Pre-service music teachers’ experiences with the teaching practice course
    (Nilgun SAZAK, 2024) Aras, Ayda
    This study reveals the experiences of pre-service music teachers in the teaching practice course. Phenomenology was used for this study. Eight final-year pre-service music teachers who took the teaching practice course were included in the study using maximum diversity sampling. The data were collected using semi-structured interviews. Deductive content analysis was used to analyze the data. Credibility and transferability studies were adopted as validity studies, and internal consistency and confirmability studies were adopted as reliability studies. Pre-service music teachers stated that they had many positive and negative experiences with the teaching methods and techniques, mentor teacher, use of technology, school administrator, students, textbooks, equipment, music classroom, classroom management, time management, and content knowledge. It was concluded that pre-service music teachers gained many benefits due to their teaching practice. In line with the results, suggestions such as pre-service music teachers should be enabled to carry out their teaching practice at different levels of education.
  • Item
    Orta yaş krizinin gösterim alanı olarak Amerikan Güzeli Filmi: Ruh sağlığı bakış açısıyla bir değerlendirme
    (Dokuz Eylül Üniversitesi, 2024) Morsünbül, Ümit
    Orta yetişkinlik dönemi insan yaşamındaki en uzun gelişim evrelerinden biridir. Orta yaşa geçiş pek çok insan için zorlu olmakta ve bazı durumlarda orta yaş krizine dönüşebilmektedir. Orta yaş krizi, orta yetişkinlik dönemine geçilmesiyle birlikte bireylerin var olan rollerinden, yaşam amaçlarından ve yaşam yapılarından memnuniyetsizleri nedeniyle stresli ve zorlayıcı bir arayış dönemine girmesi olarak tanımlanabilmektedir. Orta yaş krizi bireylerin kaygı, depresyon, uyku bozuklukları, konsantrasyon sorunları, kişiler arası ilişkilerinde sorunlar yaşamalarına neden olabilmektedir. Bu çalışmada orta yaş krizi özelliklerinin değerlendirilmesi amacıyla sinema ve psikoloji alanlarının bakış açıları yan yana getirilmiştir. Bu bağlamda çalışmanın amacı orta yaş krizi özelliklerinin yönetmenliği Sam Mendes tarafından yapılan Amerikan Güzeli filmi üzerinden incelenmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi kullanılmıştır. Film analizi kariyer/meslek, sağlık, aile, ilişkiler, cinsellik, dünya görüşü ve kimlik kategorileri başlıkları altında yapılmıştır. Çalışmanın sonuçları Amerikan Güzeli filmi başkarakteri Lester’ın orta yaş krizini nerdeyse yaşamının tüm alanlarında deneyimlediğini göstermiştir. Sonuç olarak, orta yaş krizinin ruh sağlığı alanında çalışan uzmanlar tarafından bilinmesi, bu kriz esnasında zorluklar yaşayan danışanlarla çalışırken daha doğru müdahalelerde bulunmalarını sağlayabilir.
  • Item
    Maddi kaygı ölçeğinin (MKÖ) Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (Çukurova Üniversitesi, 2024) Ayvaz, Ahmet; Şahin, Ekrem Sedat
    Bu araştırmada Maddi Kaygı Ölçeğinin (Archuleta vd., 2013) Türkçeye uyarlanması, geçerlik ve güvenirliğinin sınanması amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında doğrulayıcı faktör analizi için 314, yakınsak- ayırt edici geçerlik çalışması için 119 ve test tekrar test çalışması için 21 üniversite öğrencisi ve yetişkinden veri toplanmıştır. Uyarlanan formun geçerliği için ilk olarak doğrulayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiştir. Ayrıca yakınsak ve ayırt edici geçerliği test etmek üzere ekonomik kısıtlılıklar, yaygın kaygı bozukluğu, öznel sosyal statü ve yaşam doyumu değişkenleri ile uyarlanan ölçek arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Güvenirlik için ise iç tutarlılık katsayısı incelenmiş ve test tekrar test çalışmaları yürütülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizinde modelin veriye iyi uyum gösterdiği görülmüştür. Ayrıca CR ve AVE değerlerinin yüksek olduğu, ölçme değişmezliğinin de sağlandığı bulunmuştur. Uyarlanan ölçme aracı ile ilişkili olabilecek yapıların, uyarlanan ölçek ile ilişkili olduğu ve dolayısıyla yakınsak ve ayırt edici geçerliğin de sağlandığı görülmüştür. Güvenirlikle ilgili olarak ise iç tutarlılık katsayılarının yüksek olduğu ve test tekrar test çalışmasında iki uygulama arasında yüksek düzeyde ilişki olduğu bulunmuştur. Analizler neticesinde yedi maddeden oluşan ölçeğin geçerlik ve güvenirliğinin güçlü bir şekilde sağlandığı ve maddi kaygı kavramını ele alacak çalışmalarda uygun bir şekilde kullanılabileceği tespit edilmiştir.
  • Item
    An adaptation and validation of disaster resilience scale based on community engagement theory
    (Wiley, 2024) Gökmenoğlu, Tuba; Daşcı Sönmez, Elif
    This study aimed to adapt and validate the Disaster Resilience Scale, originally developed by Becker et al. and revised by Paton et al., for assessing disaster resilience within the Turkish school community with a focus on Community Engagement Theory. This theory emphasizes the role of community involvement in disaster resilience at various levels, including the individual, community, and societal/institutional. The study was conducted in two phases. In the first phase, data from 428 teachers were analyzed to assess the validity and reliability of the scale's Turkish version and its alignment with dimensions. In the second phase, data from 1,422 teachers were used to further verify the reliability of using the Generalizability Theory test, and confirm validity through confirmatory factor analysis. The results confirmed that the Turkish version of the scale, with its 12 factors and 52 items was valid and reliable. Cronbach's Alpha coefficients for the dimensions ranged from 0.80 to 0.91, indicating high reliability. The findings highlight the practical implications of adapting the DRS for enhancing disaster resilience in school communities and underscore the importance of community engagement in disaster preparedness and education.
  • Item
    Evaluating crisis management performance of turkish school administrations: covid-19 pandemic
    (Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2024) Yıldırım, Kamil; Yaşar, Ömer
    In this study, the crisis management performance of the Turkish Education System and School Administration in the case of the Covid-19 Pandemic was evaluated by considering the importance of post-crisis evaluation and research gap. For this purpose, qualitative (N=17) and quantitative (N=444) data of the experiences and opinions of school administrators working in formal compulsory schools selected by purposeful, random and available sampling techniques from different provinces representing first-level statistical regions were evaluated. Crisis management performance evaluation criteria, which were created by a literature review, were utilized in the evaluation. Semi-structured interviews and questionnaires were used to collect data. We implemented both content analysis and descriptive statistics in line with the mixed method exploratory sequential research design. We first carried out the content analysis then, we investigated the prevalence of the matter by surveying. At the last phase of the analysis, we synthesized the qualitative and quantitative results. At the end of the study, it was observed that the crisis management practices of the Turkish Education System were not based on a long-term foresight, no preliminary preparation was made, and the problems in performing the basic functions during the crisis could not be completely resolved. For this reason, it has been concluded that the performance of the Turkish Education System and school administrations in managing the crisis is low.
  • Item
    Relationships between the dark triad and Schwartz's Circumplex of Values on High School Students
    (Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, 2024) Uçar, Mehmet Ertuğrul; Konal, Bilge
    Values are abstract ideals to be achieved and serve as criteria for individual behavior, choices, and self-evaluation. Schwartz defined 10 universal values in his Theory of Values and created four value groups that group together related values. The Dark Triad consists of negative behaviors such as using others for personal gain, egocentrism, cheating, and manipulating others. The purpose of this research is to test whether Machiavellianism, psychopathy, and narcissism, which are the dimensions of the Dark Triad, predict Schwartz's value groups of conservatism, self-enhancement, openness to change, and self-transcendence through the implicit variable of the Dark Triad. A MIMIC model was developed and tested for this purpose. The MIMIC model is used to determine whether a large number of observed variables predict a latent variable and whether this latent variable causes a large number of cases. The results of the research indicated that Machiavellianism, psychopathy and narcissism predicted the values of power, success and hedonism in the self-enhancement value group through the Dark Triad implicit variable. It was also found to negatively predict the values of universality, benevolence and conformity. Notably, the Dark Triad and its dimensions do not predict conservatism and openness to change.
  • Item
    The role of contextual predictors and psychosocial resources in the school-to-work transition
    (Wiley, 2024) Ayvaz, Ahmet; Karacan Özdemir, Nurten
    Based on the Psychology of Working Theory, this study examined the influence of contextual factors and psychosocial resources on school-to-work transition. Data were collected from 781 senior university students in T & uuml;rkiye, and the relationships between economic constraints, marginalization, general self-efficacy, career adaptability, perceived future employability, and future decent work were examined. According to the results, economic constraints and marginalization negatively predicted perceived future employability and future decent work. Marginalization significantly predicted general self-efficacy and career adaptability, whereas economic constraints were not associated with two psychosocial resources. General self-efficacy significantly predicted career adaptability, while it was not related to perceived future employability and future decent work. Career adaptability significantly predicted perceived future employability but not future decent work. Lastly, perceived future employability significantly predicted future decent work. The findings revealed the significant influence of contextual factors on the school-to-work transition. Implications and suggestions for future research directions were also discussed.
  • Item
    The impact of cognitive flexibility on prospective EFL teachers' critical thinking disposition: the mediating role of self-efficacy
    (Springer Heidelberg, 2024) Orakçı, Şenol; Khalili, Tahmineh
    Critical thinking as one of the key skills for success in the 21st-century has been considered by many scholars in teacher education. This study tries to examine the interaction of critical thinking disposition with two other key characteristics of successful teachers: cognitive flexibility and self-efficacy. To this end, a sample of pre-service English as a Foreign Language (EFL) teachers was selected for this study. Based on the findings, a positive and strong relationship between cognitive flexibility and critical thinking disposition, and a positive and robust correlation between self-efficacy and critical thinking disposition were observed. Hence, it can be suggested that teacher-educationists can use this link for designing teacher-training courses with tailored tasks for both in and pre-service teachers. The main contribution of the findings might be beneficial for homogenizing teacher-training courses around the globe with the 21st-century trends. In addition, this line of research can be followed by empirical studies for checking the effectiveness of tailored tasks for provoking teachers' critical thinking dispositions, cognitive flexibility, and self-efficacy in teaching activities.
  • Item
    Teaching in neoliberal times: Unraveling teacher voices at basic high schools in Türkiye
    (Eğitim Programları ve Öğretim Derneği, 2024) Yıldırım Taştı, Özlem; Engin, Cennet
    This paper seeks to contextualize the profound impact of neoliberal policies on the teaching profession. Employing an intrinsic case study design, our investigation delves into the intricate dynamics experienced by educators in five different Basic High Schools (BHS) located in Ankara, Türkiye. A comprehensive understanding emerges through in-depth semi-structured interviews conducted with 21 teachers and three school counselors working at BHS. The interviews were complemented with observations of various processes at the selected research sites. The study uncovers a predominant focus in these institutions, where the core of teacher responsibilities revolved around preparing students for university entrance examinations, predominantly emphasizing the cultivation of test-taking skills. Despite this primary objective, BHS teachers had to implement the national formal curricula, resulting in extended working hours and responsibility overload. Paradoxically, these educators find themselves in a predicament of being inadequately compensated and grappling with issues related to employment rights. Our analysis draws attention to the critical implications of these challenges, collectively constraining teacher autonomy and eroding their professional competence. Furthermore, these conditions divert educators from their inherent roles as critical educators. In essence, the convergence of extensive workload, insufficient remuneration, and problems regarding employee rights cause the deskilling of teachers and hinder BHS teachers’ ability to fulfill their vital roles as transformative and reflective educators.
  • Item
    Reflections of teachers’ self-leadership experiences on teaching leadership skills
    (FacTeacherEducation, 2024) Yıldırım, Kamil; Yenipınar, Şenyurt; Dilekli, Yalçın
    The study investigated the reflections of teachers’ self-leadership experiences on teaching students leadership skills in a highly centralized education system. Within leadership education, this scarcely studied phenomenon refers to a theoretical and practical problem. We carried out a mixed-method explanatory sequential research design by collecting quantitative data from 610 teachers using a multi-stage sampling method. For better understanding the phenomenon, semi-structured interviews (N=13) were conducted.. In addition, the study hypothesized a model suggesting an interaction between teachers’ self-leadership and teaching students leadership skills and then tested it. We performed content analysis, descriptive analysis, correlations, EFA, and SEM to analyse the data. We concluded that teachers’ self-leadership experiences positively impact equipping students with leadership skills, and we found out that the crucial skill within the inter-related leadership skills is undertaking responsibility. The study identified disconnection among curricula, teaching, and evaluation, lack of training involving effective teaching methods, and teachers’ unconsciousness as substantial barriers to leadership education.
  • Item
    The post-disaster response of a higher education institution in Türkiye: Insights from students and instructors
    (Elsevier Ltd, 2024) Mercan Küçükakın, Pınar; Yıldırım Taştı, Özlem; Çobanoğlu, Rahime; Gökmenoğlu, Tuba
    The earthquake that hit Türkiye on February 6th, 2023 had a profound impact on the higher education system. The Higher Education Council decided to transmit distance education to all universities, whether or not they were affected by the earthquake. This case study o investigates how this decision, taken in the aftermath of the earthquake, affected students and instructors at a higher education institution. To achieve this, semi-structured individual and focus group interviews were conducted. The study revealed several crucial issues regarding communication, institutional support, and the frequent changes in the system. Additionally, the findings identified a variety of challenges, including emotional distress, motivational obstacles, technical issues, accessibility constraints, family-related challenges, and disparities in instructional practices. The insights gained from this case study can provide valuable guidance for faculty, administrators, and policy-makers to make more effective decisions in the event of future earthquakes or similar emergencies.
  • Item
    Turkish Version of the Adlerian Inferiority and Superiority Complex Shortened Scales: Validity and Reliability
    (Serbian Psychological Society, 2024) Derin, Sümeyye; Şahin, Ekrem Sedat
    The aim of this study was to test the psychometric properties of Adlerian Inferiority and Superiority Complex Shortened Scales in a Turkish sample. Exploratory factor analysis sample consisted of 331 individuals (192 female and 139 men) between the ages of 15 and 65, while confirmatory factor analysis sample consisted of 192 individuals (113 female and 79 men) between the ages of 15 and 64. As a result of exploratory factor analysis, inferiority complex showed a structure of 10 items, while superiority complex showed a structure of 9 items. Confirmatory factor analysis showed that the scales had acceptable fit values in a two-factor structure. Findings related to the internal consistency coefficient, test-retest reliability and concurrent validity showed that Adlerian Inferiority Complex and Superiority Complex Shortened Scales are valid and reliable tools for evaluate the inferiority and superiority complex levels of individuals aged 15 and older in Turkey sample.
  • Item
    Adaptation of the Turkish Family of Origin Scale and the Development of Parallel Short Forms
    (Routledge, 2024) Yavuzer, Yasemin; Günaydın, H. Deniz; Gündoğdu, Rezzan
    There is a growing body of research in counseling-related fields that investigates the influence of the family of origin experience as a determinant for family patterns. We examined the psychometric properties of the Family of Origin Scale (FOS) in a Turkish sample to establish its applicability as a research tool and proposed a two parallel short version of the FOS. We addressed these objectives in two different studies. The purpose of these studies was to examine the applicability, validity, and reliability of these two FOS in a Turkish samples. In the first study, because of the exploratory and confirmatory factor analyses conducted with two other sample groups of university students, it was found that the theoretically proposed factor structure of the FOS needed to be supported in the Turkish sample. A reliable and valid single-factor structure was obtained in the Turkish-adapted version. In the second study, two short forms, each with 20 items, were created and applied to two different sample groups of university students. Both forms, each measuring intimacy and autonomy, had a single-factor structure and showed a strong and significant correlation with each other and the 40-item FOS. The outcomes of the present investigation indicate a strong and statistically significant link between the shortened and comprehensive forms of the FOS contributing to the assessment in marital family therapy.
  • Item
    Meta-analytic factor analysis of the UCLA loneliness scale
    (Springer, 2024) Özdemir, Vildan; Tan, Şeref
    he UCLA (University of California, Los Angeles) Loneliness Scale is frequently employed instrument for assessing the structure of loneliness in psychology studies. Although many studies have tested the scale’s factor structure, the literature has produced inconsistent findings or different results. Some studies support a unidimensional structure, while other studies support a multidimensional structure including two-factor, three-factor, five-factor models. Moreover, these dimensions are denoted differently across studies. Hence, this study employs meta-analytical structural equation modeling (MASEM) to investigate the factor structure of the UCLA Loneliness Scale, MASEM provides more precise parameter estimations than conventional structural equation modeling and allows for the synthesis of conflicting findings concerning factor structure. Furthermore, MASEM provides an examination of the factor structure by utilizing correlation matrices from studies in which the scale has been employed but without a specific examination of its factor structures. Consequently, this study analyzed the correlation matrices from 52 studies encompassing 52 correlation matrices. The results of the meta-analysis revealed that the two-factor and second-order three-factor models provided the best fit for the pooled correlation matrix. Even when considering subgroup analyses based on sample size and sample age, which are possible variables that can explain heterogeneity, the three-factor structure of the scale remained consistent. This suggests that different variables may account for the observed heterogeneity.
  • Item
    Çevrimiçi Oyunlara Katılım Amaçları Ölçeği’nin (ÇOKAÖ) geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin sınanması
    (Galenos Yayınevi, 2024) Korkın Varanok, Özgenur; Şahin, Ekrem Sedat
    Bu araştırmada ergen bireylerin çevrimiçi oyunlara katılım amaçlarını belirlemeye yönelik bir ölçme aracı geliştirmek ve psikometrik özelliklerini test etmek amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırmanın çalışma grubunu elverişli örnekleme yöntemiyle ulaşılan 544 (272 kadın, 272 erkek) ergen birey oluşturmaktadır. Çevrimiçi Oyunlara Katılım Amaçları Ölçeği’nin geliştirilmesi süreci alanyazın taraması ile başlamıştır. Alanyazın taramasından elde edilen veriler, iki odak grup görüşmesi ve altı bireysel görüşmeden elde edilen veriler ile desteklenerek madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin yapı geçerliliği Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi ile incelenmiştir. Ölçeğin güvenilirliği ise iç tutarlılık ve kararlılık kapsamında değerlendirilmiştir. Bulgular: Ölçeğin Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda 16 madde ve üç alt boyutlu bir yapıya sahip olduğu tespit edilmiştir. Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucunda elde edilen uyum indekslerinin ?²/df = 2.04; GFI=.89; IFI=.96; TLI=.95, CFI=.96 ve RMSEA=.07 olduğu saptanmıştır. Ölçeğin genelinin iç tutarlılığını belirlemek için hesaplanan McDonald's Omega (?) katsayısının .93; kararlılığını belirlemek için hesaplanan Pearson Momentler Çarpımı korelasyon katsayısının ise .80 olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Ölçme aracının ergen bireylerin çevrimiçi oyunlara katılım amaçlarını belirlemek için kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir.
  • Item
    Farklı şekilde etiketlenen Likert tipi ölçeklerin ölçme değişmezliğine etkisinini incelenmesi
    (Ankara Üniversitesi, 2024) Doğan, Nuri; Gündeger, Ceylan; Yurtçu, Meltem
    Bu araştırma, farklı orta nokta etiketine sahip u?ç sözel ve bir ucu gömu?lu? ölçek formunun psikometrik özelliklerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, 377 u?niversite öğrencisinden, aynı özelliği ölçen ve aynı maddelerden oluşan fakat farklı tutum etiketlerine sahip dört farklı ölçek formu ile veri toplanmıştır. Araştırmada, tek boyutlu bir yapıya sahip olan Matematiksel Tutum Ölçeği’nin 14 maddelik kısa formu kullanılmıştır. Veri seti, geçerlik, gu?venirlik ve ölçme değişmezliği bakımından incelenmiştir. Sonuçlar, dört formun açıklanan varyans oranlarının yakın olduğunu, formların benzer ve yu?ksek du?zeyde gu?venirliğe sahip olduğunu göstermiştir. Doğrulayıcı Faktör Analizi sonuçlarına göre, orta nokta etiketi “Fikrim yok” olan Form 1, veriye daha iyi uyum sağlamıştır. Son olarak, formlar yalnızca yapısal değişmezliği sağlamıştır. Metrik değişmezliğin sağlanamaması madde faktör yu?klerinin formlar arasında değiştiğine işaret etmektedir. Bu sonuca dayanarak bireylerin aynı kategoride yer alan farklı tutum etiketlerini ve farklı tu?rdeki ölçekleri farklı şekillerde algıladıkları söylenebilir. Bu bulgular ışığında, araştırmacılar genellenebilirlik kuramı ve/veya madde tepki kuramı temelinde benzer çalışmaları tekrarlayarak alana deneysel kanıtlar koyabilirler.
  • Item
    “Piyanist” Filminin dehşet yönetimi kuramı perspektifinden incelenmesi
    (Mustafa Süleyman ÖZCAN, 2023) Şahin, Ekrem Sedat
    Bu araştırmada Dehşet Yönetimi Kuramı ve kuramın kavramlarını film analizi yöntemi ile incelemek ve somutlaştırmak amaçlanmıştır. İnsanı diğer canlılardan ayıran eşsiz entelektüel yetenekleri belli bir oranda doğaya hâkim olmasını, hayatını daha konforlu hale getirmek için buluşlar gerçekleştirmesini ve icatlar yapmasını sağlar. Diğer taraftan bu üstün entelektüel yetenekleri insanın ölümlü bir varlık olduğunu fark etmesine de neden olur. İnsan, çeşitli yollarla ölümlülüğün oluşturduğu dehşet ile baş etmeye ve ölümü mümkün olduğunca uzak bir geleceğe ötelemeye çalışır. Ölüm farkındalığının yoğun olduğu ortamlardan biri savaştır. Bu araştırmada bir savaş biyografisi olan Roman Polonski’nin yönetmenliğini yaptığı “Piyanist” filmi Dehşet Yönetimi Kuramı’nın kavramları açısından analiz edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. “Piyanist” filminin bazı sahneleri belirlenerek, bu sahnelerde yaşananlar kuramın ölümlülük bilinci, ölüm düşüncesinin erişilebilirliği, ölüm kaygısı tamponu, kültürel dünya görüşü, benlik saygısı, yakın ilişkiler, romantik ilişki, iç grup yanlılığı, dış grup düşmanlığı, sembolik ölümsüzlük, gerçek ölümsüzlük, yakınsak ve ıraksak savunma kavramları açısından incelenerek somutlaştırılmaya çalışılmıştır.
  • Item
    Özel eğitim okullarında çalışan görsel sanatlar öğretmenlerinin öğretim süreçlerine yönelik görüşleri
    (Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2023) Ünlü, Banu; Dilekli, Yalçın
    Öğrencinin bedensel, ruhsal, psikomotor gelişimini destekleyen önemli disiplinlerden bir tanesi de Görsel Sanatlar dersidir. Özellikle özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilerin gelişim alanları göz önüne alındığında görsel sanatlar dersinin önemi bu öğrenciler için daha da artmaktadır. Özel eğitim alanında bu dersi yürüten öğretmenlerin karşılaştıkları problemlerin ortaya konması dersin etkililiğini artıracaktır. Çünkü program öğretmenin elinde hayat bulur. Bu sebeple araştırmanın amacı Özel Eğitim Kurumları’nda görev yapan ve yapmış olan görsel sanatlar dersini yürütmüş ve hali hazırda bu dersi yürüten öğretmenlerin, eğitilebilir zihinsel engelli öğrenciler ile çalışırken öğretim süreçlerine ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Aksaray ilinde özel eğitim okullarında görsel sanatlar dersini yürütmüş olan ve hali hazırda bu dersi yürüten öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Görüşme formunda yarı yapılandırılmış 5 soru bulunmaktadır. Görüşmelere gönüllü olarak 17 öğretmen katılmıştır. Elde edilen veriler tema, kategori ve kodlar altında toplanarak içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre kazanım boyutunda görsel sanatlar dersinin öğrenciler için en çok psikomotor gelişime yardımcı olduğu görülmüştür. Ayrıca renklerin kavramların öğrenilmesinin günlük yaşamda güvenlik, kişisel sağlık gibi becerileri desteklediği ifade edilmiştir. Kazanımlara erişim noktasında en büyük problem farklı engel gruplarının aynı sınıfa devam etmesi olarak ifade edilmiştir. Bu sorun programın eğitim ve sınama durumlarında yaşanan problemlerin temel kaynakları arasında sık sık vurgulanmıştır. Programın eğitim durumları boyutunda ise malzeme ve atölye eksikliği, haftalık ders saati yetersizliği gibi sorunların varlığı öne çıkmaktadır. Ayrıca öğretmenlerin bir kısmı görsel sanatlar dersine dair okul yöneticilerinin olumlu tavır sergilediklerini ifade ederken bir kısmı da olumsuz tavırlar ile karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Diğer yandan öğretmenler eğitim sürecinde veli desteğini yetersiz bulmaktadır. Programın değerlendirme boyutunda ise sınıflarda farklı engel gruplarının bir arada olmasından kaynaklanan sorunlara vurgu yapmışlardır.
  • Item
    Quarterlife crisis: An analysis through the movie Frances Ha
    (Lut TAMAM, 2023) Morsünbül, Ümit
    Quarterlife crisis is a concept used to describe the difficulties and indecision faced by individuals in their early twenties and mid-thirties regarding their careers, financial arrangements, where to live and relationships. During the quarterlife crisis, individuals experience mental health disorders such as depression and anxiety. In this study, in order to understand characteristics of the quarterlife crisis the relationships between the discipline of psychology and the art of cinema have been acted upon. The aim of this study is to analyze the Frances Ha movie directed by Noah Baumbach in the context of the quarterlife crisis. Document analysis, which is one of the qualitative research methods, was used in the study. The results of the study revealed that Frances, the main character of the Frances ha movie, experienced many features of the quarterlife crisis. As a result, awareness of the quarterlife crisis by mental health professionals may enable them to intervene more accurately when working with clients who are experiencing difficulties during this crisis.