Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Biyoelektrik impedans analiz metodu ile diğer metodların normal kilolu, fazla kilolu ve obez’lere göre karşılaştırılması(Erdinç ŞIKTAR, 2012) Çakmakçı, Evrim; Arslan, Fatma; Vatansev, Hüsamettin; Ayrancı, MeryemKadınların aşırı beslenme, hareketsiz yaşam ve doğum kilolarının sebep olduğu obezite problemleriyle karşı karşıya kaldıkları gözlenmektedir. Şişmanlığın ve obezitenin tespit edilmesinde BMI, BKO, BÇ ve DKK ölçüm metotları ile Biyoelektriksel Impedans Analiz yöntemi de kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı vücut kompozisyonunun değerlendirilmesinde kullanılan yöntemlerin normal kilolu, fazla kilolu ve obez yetişkin bayanlarda etkinliklerini karşılaştırmaktır. Çalışmaya yaş ortalamaları 25,70i7,85 (N217) normal kilolu, 32,47i8,22 (N236) fazla kilolu, 38,12i8,95 (N240) obez ve toplamda N293 yetişkin bayan katılmıştır. Deneklerin vücut kompozisyonları BMI, BKO, BÇ ve DKK ve Biyoelektrik Impedans Analiz yöntemi ile ölçülerek değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 11,5 paket programında One Way Anova ve Tukey testi uygulanmıştır. Tüm testler için anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edildi. Araştırmaya katılan yetişkin bayanların antropometrik ölçüm sonuçlarına göre BMI, Bel Çevresi ve Biyoelektrik Impedans Analiz yöntemi değerleri tüm gruplar arasında farklılık gösterirken (p<0,05); Bel/Kalça oranı değerlerinin normal kilolu ve obez grupları arasında farklı olduğu görülmüştür(p<0,05). BMI ve BİA yönteminin obeziteyi tespit etmede önemli olduğu abdominal obeziteyi tespit etmek için bel çevresi ile birlikte beraber kullanılmasının daha faydalı olabileceği düşünülmektedir.Öğe Ortaöğretim Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyleri ile Fiziksel Okuryazarlık ve E-Sağlık Okuryazarlıklarının İncelenmesi: Tanımlayıcı Araştırma(Türkiye Klinikleri Yayınevi, 2023) Gerger, Gizem; Ünlü, HüseyinAraştırma ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite dü- zeyleri ile fiziksel okuryazarlık ve e-sağlık okuryazarlık düzeylerini be- lirlemek amac ıyla gerçekle ştirilmiştir. Gereç ve Yöntemler: Genel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Gaziantep ilinde öğrenim gören 522 öğrenci (250 erkek, 272 k ız) oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama arac ı olarak Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi, Alg ılanan Beden Okuryazarl ık Ölçeği ve E-Sağlık Okuryazarlık Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin anali- zinde betimsel istatistiklerin yanı sıra t-testi, varyans analizi, Tukey testi, Pearson korelasyon katsay ısı ve basit do ğrusal regresyon kullan ılmış- tır. Bulgular: Araştırmada ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite, fiziksel okuryazarlık ve e-sa ğlık okuryazarlıklarının orta düzeyde ol- duğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte ortaöğretim öğrencilerinin cin- siyet değişkeni ile fiziksel aktivite düzeyleri ve fiziksel okuryazarlıkları arasında anlamlı bir farklılığa rastlanırken (p<0,05) e-sağlık okuryazar- lık düzeyleri aras ında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır (p>0,05). Araştırmada ortaöğretim öğrencilerinin öğrenim gördükleri sınıf düzeyi ile fiziksel aktivite, fiziksel okuryazarl ık ve e-sa ğlık okuryazarlık dü- zeyleri arasında da bir anlaml ı farklılık görülmemiştir (p>0,05). Aile gelir durumu değişkeni açısından yapılan karşılaştırmada ise fiziksel ak- tivite ve fiziksel okuryazarl ık düzeyleri aras ında anlamlı bir farklılığa rastlanmazken (p>0,05), e-sa ğlık okuryazarlık düzeyleri aç ısından an- lamlı bir farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Araştırma örneklemindeki ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile fiziksel okur- yazarlık düzeyleri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu görü- lürken, e-sa ğlık okuryazarl ığı arasında ise anlaml ı bir ili şki tespit edilmemiştir. Sonuç: Araştırmada ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerinin fiziksel okuryazarlık üzerinde önemli ve anlamlı bir yordayıcı olduğu belirlenirken ve e-sa ğlık okuryazarlık düzeyleri üze- rinde önemli ve anlamlı bir yordayıcı olmadığı tespit edilmiştir.Öğe Genç Takım Sporcularında Anne-Baba Tutumları ile Prososyal ve Antisosyal Davranışlar Arasındaki İlişki: Kesitsel Araştırma(Türkiye Klinikleri Yayınevi, 2023) Orhan, Selman; Elmas, Leman; Atıcı, Ali Rıza; Erbaş, Mustafa Kayıhan; Karahan, MustafaBireyin davranışlarını belirleyen en önemli etkenler- den birinin aile olduğu bilinmektedir. Buradan hareketle bu çalışma- nın amacı, genç tak ım sporcularında algılanan anne-baba tutumlar ı ile prososyal ve antisosyal davranış ilişkisinin incelenmesidir. Gereç ve Yöntemler: Araştırma, ilişkisel tarama modelinde bir çal ışmadır. Araştırmaya farklı spor branşlarından (futbol, voleybol, basketbol, hent- bol) 13-17 yaş (X: 14,11±1,35), 156 erkek, 91 kadın olmak üzere top- lam 247 genç sporcu kat ılmıştır. Veri toplama arac ı olarak Sporda Prososyal ve Antisosyal Davranış Ölçeği ve Çocuk Yetiştirme Tutum- ları Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde; tanımlayıcı istatistikle- rin yanı sıra Pearson korelasyon katsay ısı tekniği, tek yönlü varyans tekniği ve bağımsız gruplar için t-testi analizinden yararlanılmıştır. Bul- gular: Genç takım sporcularının rakip ve takım arkadaşlarına yönelik prososyal davranış ortalamaları, antisosyal davranış ortalamalarına göre yüksektir. Çocuk yeti ştirme tutumlarında ise kabul/ilgi alt boyutlar ı- nın, sıkı denetim/kontrol alt boyut ortalama puanlar ından yüksek ol- duğu tespit edilmi ştir. Prososyal ve antisosyal davran ışlarda branşa ilişkin yapılan tek yönlü varyans analizi sonuçlarına göre spor branşları açısından anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Çocuk yeti ştirme tu- tumları ile sporda prososyal ve antisosyal davranış alt boyutları arasın- daki korelasyona göre ise prososyal ile baba kabul/ilgi aras ında, antisosyal ile anne s ıkı denetim/kontrol ve baba s ıkı denetim/kontrol arasında anlamlı düzeyde pozitif yönde ilişki saptanmıştır. Cinsiyet de- ğişkeninin sporda prososyal ve antisosyal davran ışlar üzerinde etkisi- nin olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca yaş arttıkça hem prososyal hem de antisosyal davranışta artma oldu ğu belirlenmiştir. Sonuç: Kabul/ilgi boyutunda yer alan anne-babaların çocuklarının, sporun içerisinde pro- sosyal davranışlar sergiledikleri söylenebilir.Öğe Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Üstbiliş Düşünme Becerileri, Akademik Öz Yeterlikleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları: Tanımlayıcı Araştırma(Türkiye Klinikleri Yayınevi, 2023) Alış, Rabia; Ünlü, HüseyinBu çalışmanın amacı, spor bilimleri fakültesinde ö ğrenim gören beden eğitimi öğretmen adaylarının üstbiliş düşünme becerileri, aka- demik öz yeterlikleri ve ö ğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarını belirle- mektir. Gereç ve Yöntemler: Araştırmada, beden e ğitimi ö ğretmen adaylarının üstbiliş düşünme becerisi, akademik öz yeterlik ve ö ğretmenlik mesleğine ilişkin tutum düzeyleri belirlenmi ş, cinsiyet de ğişkeni açısından karşılaştırılmıştır. Araştırma grubunu toplam 525 (261 kad ın, 264 erkek) beden eğitimi öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgiler Formu, Üst Biliş Düşünme Becerisi Ölçeği, Akade- mik Öz Yeterlik Ölçeği ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde; tan ımlayıcı istatistiklerin yanı sıra t- testi, Pearson korelasyon katsayısı ve regresyon analizinden yararlanılmış- tır. Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre beden eğitimi öğretmen adaylarının cinsiyet açısından üstbiliş düşünme becerileri ve öğretmenlik mesleğine yö- nelik tutum düzeylerinde anlamlı bir farklılığa rastlanmazken, Akademik Öz Yeterlik Ölçeği’nin mesleğe yönelik kaygı boyutunda anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır. Üstbiliş düşünme becerileri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve akademik öz yeterlikleri arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. Son olarak, üstbili ş düşünme becerilerinin, ö ğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve akademik öz yeterlik de ğişkeninin anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Sonuç: Öğrencilerin üstbilişsel düşünme becerileri geli ştikçe çalışma yöntemlerinin neler olduğunu öğrenmelerinin yanı sıra neyi ve nasıl çalışacaklarını bileceklerdir. Sonuç olarak çal ışmayı ve öğrenmeyi öğrene- ceklerdir.Üst biliş düşünme becerileri düzeyi yükseldikçe ö ğrenciler neyi, nasıl öğreneceklerini, çalışma yollarının neler oldu ğunu kısaca öğrenmeyi öğreneceklerdir. Bu durumun akademik öz yeterliklerinin ve mesleğe yöne- lik tutumlarının artmasını sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe Being a Team Captain in Professional Soccer: Perceptions and Experiences from the Head Coach Perspective(Routledge, 2025) Orhan, Selman; Carson, FraserIn soccer, the team captain is the official on-field leader of the team, adding increased responsibilities to the captain and expectations from the coach. The relationship between the coach and captain must be strong to help the team function effectively. However, how the coach perceives the role of the captain has only had minimal investigation. Semi-structured interviews were conducted with 11 male professional soccer coaches. Thematic analysis created 11 higher-order themes, which combined to identify the advantages, disadvantages, and influencing factors of being a captain. Being team captain has the advantages to the individual of being more prominent than other players, and representing the club on and off the field, which can contribute to the transition to coaching after the retirement. Likewise, several negative aspects of being captain are incurred due to the increased pressure and challenges the role brings. These can be intensified when the club exhibits unprofessional approaches to management. The captain’s role can become undesirable, as it can be perceived as insignificant and worthless, and can impact their private life. On reflection, team captains are perceived as being in a disadvantaged position rather than by coaches. Training can be given to the captain through sports psychologists.Öğe Acute electrical muscle stimulation effects on strength and anaerobic power in soccer players(Georg Thieme Verlag, 2025) Sofuoǧlu, Cem; Fujita, Rafael Akira; Keskin, Kadir; Kamış, Okan; Akçay, NeslihanAnaerobic power and lower limb muscle strength are of great importance in soccer, and various preloading strategies are used to improve these abilities. We investigated the acute effects of electrical muscle stimulation on muscle strength and anaerobic power in soccer players. Nineteen healthy male soccer players (age=21.1±1.6 y, training experience=10.1±3.2 y, height=178.1±4.0 cm, and body mass=8.9±3.7 kg) participated in the study. A placebo effect was created without telling the participants that which current (intensity) was applied. After the current applied to the quadriceps muscles, strength and anaerobic power tests were performed. Perceived exertion assessment was also collected after the performance tests. The 75 Hz current exhibited better performance in dominant (p <0.001 and d =0.75) quadriceps muscle group strength (kg). The 75 Hz current condition peak power had significantly higher values than 15 Hz (p <0.05 and d =0.38) and 104 Hz conditions (p <0.05 and d =0.60). Therefore, the 75 Hz current was the most successful in improving lower extremity strength and anaerobic power performances of soccer players. Future research should examine how to utilize sport-specific abilities related to strength and anaerobic power in soccer players for longer periods at peak.Öğe Analyzing the impact of prolonged pauses on soccer performance(Nature Research, 2025) Atıcı, Ali Rıza; Kamış, Okan; Edriss, Saeid; Peker, Coşkun; Bonaiuto, VincenzoDuring breaks or playing period changes, players’ accumulated workload, physiological alterations, body composition factors, sleep, and health-related qualities can factor into soccer performance. This research examined the impact of prolonged pauses, including breaks due to the 2022 FIFA World Cup and an earthquake tragedy, on running displacements and ball in-play duration during the 2022/23 Turkish Super League season. The secondary purpose was to determine the relationship between performance metrics and competition outcomes (i.e., wins, losses, or draws). 550 players from 19 Turkish Super League teams were included. Performance metrics such as running speed, accelerations/number of speed actions, total field coverage, and match outcomes (i.e., win, lose, or draw) were analyzed before and after significant pauses in play. We also explored correlations between running speed, number of speed actions, match duration, and total distance covered to understand their influence on soccer performance. Significant differences existed in performance metrics between periods, with higher total displacement and running observed after the World Cup (p < 0.05). Additionally, teams exhibiting more static behavior during matches were likelier to lose points, while those running at higher speeds (p = 0.007) and acceleration (p = 0.008) had a higher winning probability. The findings provide valuable insights into the factors affecting success or failure in soccer matches and have implications for training and preparation strategies in professional soccer. In addition, findings illustrate how breaks influence performance metrics and highlight the challenges coaches face in maintaining player readiness during unplanned pauses. This suggests minimizing such disruptions to support optimal training and preparation strategies in professional soccer.Öğe Implementing Effective Lesson Closures in Physical Education(Routledge, 2024) Filiz, Bijen; Konukman, Ferman; Sortwell, Andrew; Ünlü, HüseyinA lesson closure is a teaching and learning activity used to end a lesson and should be a key teaching component in the daily lesson plan. This article provides practical tips for implementing effective lesson closures.Öğe A Randomized Controlled Trial on the Effect of Regular Dart Training on Visual Perception and Attention Level in Pre-Adolescent Children(Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), 2024) Koçak, Çalık Veli; Canlı, Umut; Başal, Veli; Aldhahi, Monira I.This study aimed to determine the effects of dart exercises on the visual perception and attention parameters of pre-adolescent students. Methods: This study included 40 pre-adolescent secondary school students (n = 20 participants in the exercise group [10 girls and 10 boys] and n = 20 participants in the control group [10 girls and 10 boys]). A pre-test of visual perception and attention was conducted prior to the start of the structured dart exercise program, which lasted 12 weeks. The exercises were performed three days a week, with each session lasting 90 min. After 12 weeks, the visual perception and d2 attention tests were administered to both the exercise and control groups. Repeated measures 2 × 2 analysis of variance (ANOVA) (group × time) was conducted for statistical analysis. Results: The results show that there was a statistically significant difference in the group × time interaction for the parameters of visual perception, focusing (E2), concentration (CP), and attention level (TN-E) (p < 0.05) Conversely, there was no statistically significant difference in the parameters of psychomotor speed (TN) and selective attention (E1) (p > 0.05). In addition to the pre- and post-test scores of the control and exercise groups, it was observed that the exercise group scores showed a significant improvement compared with the control group. Conclusions: Based on these findings, it can be concluded that dart exercises can improve the visual perception and attention levels of pre-adolescent secondary school students. These results have implications for the use of dart exercises as a potential cognitive training tool in this age group. Further research could explore the long-term effects and optimal dosage of such a program.Öğe Sporda gençler arası antrenör davranışlarını belirleme ölçeğinin Türkçeye uyarlaması: geçerlik güvenirlik çalışması(Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi, 2024) Atıcı, Ali Rıza; Erbaş, Mustafa KayıhanBu çalışmanın amacı, Youth Interpersonal Behaviors Questionnaire in Sport (Y-IBQ) (Wekesser vd., 2024) adlı ölçeğin Türkçe versiyonunun (Sporda Gençler Arası Antrenör Davranışlarını Belirleme Ölçeği-SGADÖ) geçerliğinin ve güvenirliğinin test edilmesidir. Araştırmanın çalışma grubu, Aksaray Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü bünyesinde bulunan spor kulüplerinde spor yapan 308 gençten oluşmaktadır. İlk olarak ölçeğin Türkçe çeviri çalışması yapılmıştır. Çevirisi yapılan ölçeğin dil geçerlik çalışmaları yapılmıştır. Daha sonra, spor yapan 154 genç üzerinde ölçeğe ilişkin pilot uygulama yapılmıştır. Ölçüm modelinin güvenilirliği, ortalama açıklanan varyans (AVE) ve birleşik güvenilirlik (CR) değerlerine bakılarak sınanmıştır. DFA sonucu ölçeğe ait maddelerin faktör yüklerinin 0.71-0.97 arasında olduğu belirlendiğinden bu değerler kabul edilebilir değerlerdir. CR değeri eşik değer olan 0.70 değerinin üzerinde ve AVE değeri eşik değer olan 0.50 değerinin üzerinde belirlendiğinden ölçüm modelinin güvenilirliği ve yakınsama geçerliliğinin sağlandığı belirlenmiştir. Çalışma sonucu ölçeğin ve faktörlerin güvenirlik düzeylerinin ise oldukça yüksek olduğu belirlenmiştir (Cronbach’s Alfa: 0.969>0.70). Bu sonuçlar neticesinde SGADÖ’ nün geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak spor yapan gençler arasındaki davranışları belirlemede kullanılabileceği söylenebilir.Öğe The correlation of participation to sport, social self-efficacy and social anxiety in adolescents(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2024) Yıldırım, Turgut; Koçak, Çalık Veli; Parlakyıldız, SinemSports participation in adolescents may increase social self -efficacy and decrease social anxiety with time. Understanding the correlation between social self -efficacy and social anxiety may be useful for developing effective interventions for adolescents with social anxiety. The aim of this study is to examine the relationship between social self -efficacy and social anxiety in athlete and non -athlete adolescents through some variables. A moderate negative correlation was determined between the participants' social self -efficacy and social anxiety levels. It was seen that social self -efficacy and social anxiety levels did not differ statistically according to gender variable. According to the age variable, it was determined that the social self -efficacy level of 16 -year -old participants was higher than 15 -year -old participants. According to the athletic variable of the study, it was determined that the social self -efficacy level of athlete participants was higher than non -athletes. In the study, it was determined that social anxiety levels did not differ statistically according to athletic status. As a result, it can be said that high social self -efficacy decreases the level of social anxiety in adolescents. Social self -efficacy and social anxiety levels of adolescents do not vary according to gender. While 16 years old participants had higher social self -efficacy than 15 years old participants, their social anxiety levels did not differ according to 15 and 16 years of age. Social self -efficacy of athlete adolescents is higher than nonathletes. In addition, it can be said that there is no statistically significant correlation between participation to sport and social anxiety in adolescents.Öğe Soccer coaching strategies for teaching children(Taylor and Francis Ltd., 2024) Ünlü, Hüseyin; Atıcı, Ali Rıza; Filiz, Bijen; Konukman, Ferman; Sortwell, AndrewSoccer is one of the most favored sports among children ages 6 to 12 years old. Organized training rooted in pedagogical principles is essential to ensure children develop the needed skill and attain the desired benefits of soccer. This article provides practical tips for coaches to improve their coaching skills and create a positive and effective learning environment for their young players.Öğe Teaching developmentally appropriate physical activities during planned active breaks in schools(Routledge, 2024) Filiz, Bijen; Şimşek, Selin; Ünlü, Hüseyin; Konukman, Ferman; Sortwell, AndrewConsidering that global physical activity levels in young children continue to decline, planned breaks during the school day provide a unique opportunity to promote the importance of physical activity while also increasing student engagement in movement activities. This article provides information on the benefits of and recommendations for active breaks.Öğe The effect of plyometric training on physical performance characteristics and race times in young female 800-m runners(Elsevier Masson s.r.l., 2024) Karahan, M.; Elmas, L.; Ünlü, H.Although plyometric exercises are one of the best training methods with proven effectiveness in different sports, especially in improving physical performance, no study of young women running 800 m has been found. Therefore, this study examines the effects of plyometric exercises included in the traditional training program on the physical performance and race time of 800-m young female runners. Methods: Twenty young female (mean age: 16.6 years) 800-m run athletes voluntarily participated in this study. Athletes were randomly assigned a plyometric training group (PTG, n = 10) or a traditional training group (TTG, n = 10). Both TTG and PTG completed an 8-week training protocol of 70 min per day each. PTG performed plyometric training on two non-consecutive days of five days, while TTG performed only traditional training for five days, Before and after the training program, the athletes conducted a series of tests including a 20-m sprint, vertical jump, and 6 × 35-m running anaerobic sprint test (RAST). Results and conclusions: Both training models induced significant improvements in all parameters tested (P < 0.05). PTG achieved greater improvement than TTG in vertical jump height (5% vs. 2.45%, P < 0.05), explosive power (7.82% vs. 3.84%, P < 0.05), anaerobic power (5.8% vs. 3.2%, P < 0.05), 20-m sprint (3.47% vs 2.11%, P < 0.05), and race time (1.36% vs. 0.66%). This study revealed that plyometric exercise has a more significant effect than traditional training in improving the physical performance characteristics and competition times of young female athletes running 800 m.Öğe Developmentally Appropriate Physical Activities in the Classroom to Support Student Well-Being and Learning(Routledge, 2024) Ünlü, Hüseyin; Şimşek, Selin; Konukman, Ferman; Sortwell, AndrewPhysical activity programs during the school day prevent students from being sedentary. One of the environments where students spend the most time during the school day is the classroom. The purpose of this article is to provide suggestions for how students can participate in physical activity during the school day in the classroom environment.Öğe Futbolcularda sürekli sportif kendine güven ve içsel konuşmanın zihinsel dayanıklılık ile ilişkisi ve zihinsel dayanıklılığa etkisi: Kesitsel Araştırma(Türkiye Klinikleri Yayınevi, 2024) Orhan, SelmaBu araştırmanın amacı, futbolcularda sürekli sportif kendine güven ve içsel konu şmanın zihinsel dayanıklılık ile ilişkisi ve zihinsel da- yanıklılığa etkisini ara ştırmaktır. Ayrıca amatör ve profesyonel futbolcu- larda bu 3 psikolojik becerinin kar şılaştırması da araştırılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Araştırma, ilişkisel tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırma grubu, 2022-2023 futbol sezonunda farkl ı liglerde oynayan 18-41 yaş ara- sında amatör (n=111) ve profesyonel (n=208) lisanslı erkek futbolculardan oluşmuştur. Veri toplama arac ı olarak “Sürekli Sportif Güven Envanteri”, “Kendinle Konuşma Anketi” ve “Sporda Zihinsel Dayan ıklılık Envanteri” kullanılmıştır. Verilerin analizinde; tanımlayıcı istatistikler, bağımsız grup- lar için t-testi, Pearson korelasyon katsayısı tekniği ve çoklu regresyon ana- lizinden yararlanılmıştır. Bulgular: Futbolcuların sürekli sportif kendine güven ortalamasının yüksek (X=7,46±1,10), içsel konu şmada motivasyo- nel işlev alt boyut ortalamasının (X=3,65±0,94), bilişsel işlev alt boyut or- talamasından (X=3,59±0,92) yüksek olduğu ve zihinsel dayanıklılığın orta düzeyde (X=2,93±0,41) oldu ğu tespit edilmi ştir. Sürekli sportif kendine güven toplam (t=2,913; p<0,01) ve zihinsel dayan ıklılık kontrol (t=2,812; p<0,01) alt boyutunda; profesyonel futbolcuların puan ortalamasının, ama- tör futbolcuların puan ortalamasından anlamlı şekilde daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Sürekli sportif kendine güven toplam ile içsel konuşma mo- tivasyonel işlev (p<0,01) ve bilişsel işlev (p<0,05), sürekli sportif kendine güven toplam ile zihinsel dayan ıklılık toplam (p<0,01) ve içsel konu şma motivasyonel işlev ile zihinsel dayanıklılık toplam (p<0,05) arasında pozi- tif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca sürekli sportif kendine güvenin pozitif olarak zihinsel dayanıklılığı yordadığı (R²=0,305, F=47,521, p<0,05) saptanmıştır. Sonuç: Farklı psikolojik becerilerin kendi aralarında ilişki ve etkilerinin olduğu tespit edilmiştir.Öğe The effect of trainers’ pedagogical competencies on emotion regulation: A study on yung judo athletes(Kadir YILDIZ, 2023) Aktaş, Özgür; Karaoğlan, Ferhat; Ünlü, HüseyinIt’s known that our relationships with others affect the way we view ourselves. The effects of trainer characteristics on athletes in the sports environment is a very important and common research topic. Therefore, this study was conducted to determine the relationship between the pedagogical competence perceived by the athletes from their trainers and the emotion regulation strategies they use. A total of 107 young judo athletes, 64 male and 43 female with a mean age of 15.85±1.32, participated in the study. "Trainers’ Pedagogical Competencies Scale" was used to measure the pedagogical competence perceived by the athletes from their trainers, and the "Emotion Regulation Scale for Athletes" was used to determine which emotion regulation strategies they used. Pearson correlation test was used to determine the relationship between trainer pedagogical competence and emotion regulation, and multiple linear regression analysis (enter method) was used to determine whether trainer pedagogical competence was a significant predictor of emotion regulation strategies. Moderately positive and significant relationships were found between empathy-attention and target-oriented training, which are sub-dimensions of the instructor pedagogical competence scale, and cognitive reappraisal and suppression, one of the emotion regulation strategies. In addition, empathy and attention were found to significantly predict cognitive reappraisal. Again, it was determined that the variables of prevention of support and solidarity and education for the purpose significantly predicted the suppression strategy. As a result, it can be said that some parameters of the pedagogical competence of the trainer are effective on the emotion regulation strategies preferred by the athletes.Öğe TBF Süper Lig Takımlarının Covid-19 Pandemi Öncesi ve Pandemi Dönemi Müsabaka Analizi(Aksaray Üniversitesi, 2023) Yazarer, İlkay; Erbaş, Mustafa Kayıhanu çalışmanın amacı, dünya genelini olumsuz yönde etkileyen koronavirüs (Covid-19) salgını esnasında pandemi tedbirleri kapsamında gerçekleştirilen, Türkiye Basketbol Federasyonu (TBF) Erkekler Süper Ligi sezonu maçları ile pandemi öncesi sezondaki takımların iç ve dış sahadaki müsabaka analiz verilerinden yararlanılarak performanslarını karşılaştırmaktır. Bu araştırmada, takımların koronavirüs (Covid-19) pandemi öncesi olan 2018-2019 sezonu ile pandemi tedbirleri altında oynadıkları 2020-2021 sezonu dikkate alınmıştır. Performans analizi olarak Türkiye Basketbol Federasyonu (TBF) resmi web sayfasında yer alan istatiksel verilerden yararlanılmıştır. Her iki sezon içinde takımların iç saha ve dış sahadaki performansları analiz edilirken verimlilik puanı (VP) öncelikli olmak üzere bu puana etki eden 13 veri analizi yapılmıştır. Bu bağlamda 224 müsabakadan 2914 veri elde edilmiştir. Beraberinde nicel değişkenlerin gruplar arasındaki ortalamaları karşılaştırılırken, iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testinden yararlanılmıştır. VP üzerinde etkili seçili değişkenlerin etkisine bakmak için, çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Nicel değişkenler arasındaki ilişki için Pearson Korelasyon analizinden faydalanılmıştır. Bu doğrultuda 2018-2019 sezonuna göre pandemi tedbirleri altında oynanan, 2020-2021 sezonundaki VP ortalaması daha yüksektir ve istatistiksel olarak anlamlı görünmektedir (p=0.021). Aynı zamanda iç sahaya göre dış saha VP ortalaması daha düşüktür ve istatistiksel olarak önemlilik göstermektedir (p=0.024). Sonuç olarak; koronavirüs (Covid-19) pandemi tedbirleri altında oynanan 2020-2021 Türkiye Basketbol Erkekler Süper Ligindeki takımların iç saha ve dış sahadaki müsabakalarda VP yanı sıra VP belirleyen değişkenlerden pek çok faktörün ortalamasındaki artışı, seyircinin olmadığı atmosferde sporcular üzerinde baskı oluşmadan performanslarını sergiledikleri şeklinde yorumlanabilir.Öğe Spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarındaki personelin örgüt kültürü ve örgütsel iklimi(Kadir YILDIZ, 2022) Yüceant, Metin; Balanlı, Orhan FatihBu çalışmanın amacı, üniversitelerin spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında çalışan idari personelin örgüt kültürü ile örgütsel iklimi düzeylerini farklı değişkenler açısından incelemek ve arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Araştırma grubunu, farklı üniversitelerde görev yapan toplam 200 idari personel oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Harrison (1970) tarafından geliştirilen ve Mamatoğlu (2004) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Örgüt Kültürü Ölçeği” ile Rogg vd., (2001) tarafından geliştirilen ve Özdemir (2006) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Örgütsel Iklim Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerden aritmetik ortalama ve standart sapma tekniklerinden yararlanılmıştır İdari personelin örgüt kültürü ile örgütsel iklimi düzeylerinin, cinsiyet açısından farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesinde t-testi ve kurumda çalışma süresine göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesinde tek yönlü varyans analizi (Anova) kullanılmıştır. İdari personelin örgüt kültürü ve örgütsel iklimi düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemede Pearson korelasyon katsayısı tekniği ve yordayıcılığını belirlemek amacıyla da çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlarda; idari personelin algıladığı örgüt kültürü ve örgütsel ikliminin yüksek olduğu görülmüştür. Cinsiyet değişkeni açısından örgüt kültürü ve örgütsel iklimi düzeylerinde anlamlı bir farklılığa rastlanmazken; kurumda çalışma süresi değişkeni açısından anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır. Araştırmada örgüt kültürü ölçeği ile örgütsel iklim ölçeği alt boyutları ve genelinde pozitif yönlü anlamlı güçlü bir ilişki görülmüştür. Ayrıca örgüt kültürünün, örgütsel iklimi üzerinde güçlü bir yordayıcı olduğu tespit edilmiştir.Öğe Uzaktan eğitimle beden eğitimi dersleri yapılabilir mi, çevrimiçi beden eğitimi dersleri(Ankara Üniversitesi, 2022) Ünlü, HüseyinÇevrimiçi eğitim günümüzde kullanılan ve en çok tercih edilen uzaktan eğitim türlerinden biridir. Çevrimiçi eğitim son yıllarda hızla gelişmiş ve giderek eğitim sistemlerinin önemli bir parçası haline gelmiştir. Çevrimiçi yollarla eğitimin nasıl daha nitelikli bir şekilde gerçekleştirileceği ve farklı disiplinlerdeki derslerin nasıl verilebileceği konusu ise araştırılmaya devam etmektedir. Eğitimciler, çevrimiçi eğitimde özellikle beden eğitimi derslerinin nasıl gerçekleştirileceği konusunda endişe duymaktadırlar. Beden eğitimi dersleri temelde fiziksel aktiviteye ve motor becerilerin gelişimine odaklanır ve akademik derslerden oldukça farklıdır. Gelişen eğitim teknolojileri ve farklı öğrenme yönetim sistemleri sayesinde beden eğitimi dersleri de çevrimiçi yollarla gerçekleştirilebilmektedir. Ancak, çevrimiçi beden eğitimi derslerinin öğretim programları, öğrenme-öğretme süreci, öğretim içeriklerini hazırlama ve sunma, öğrenci performansının gelişimini izleme ve değerlendirme konularında beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yeterli bilgi ve beceriye sahip olmaları gerekmektedir. Bu çalışmada; çevrimiçi beden eğitimi derslerinin gerçekleştirilip gerçekleştirilemeyeceği tartışması üzerinden, çevrimiçi eğitim, çevrimiçi beden eğitimi dersi hazırlıkları ve uygulamaları, çevrimiçi beden eğitimi derslerinde kullanılan teknolojiler ve karşılaşılan sorunlar yönelik literatür incelenerek bir derleme yapılması yapılmıştır. Sonuç olarak; çevrimiçi beden eğitimi dersleri aracılığı ile öğrencilerin bilişsel, duyussal ve psikomotor öğrenme alanlarına ilişkin kazanımları elde edebileceği görülmüştür. Bunun yanında, çevrimiçi beden eğitimi dersleri için hibrit/harmanlanmış modelin en uygun model olduğu ve fiziksel aktivite temelli beden eğitimi derslerinin çevrimiçi beden eğitimi dersleri için daha uygun olduğu görüşü hakim olmuştur.