Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Gastronominin Duygusal Bileşenleri Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlama Çalışması(İrfan YAZICIOĞLU, 2024) Taşkın, Grant AltayGastronomi, turizmin en önemli unsurlarından birisi haline gelmiş ve turistlerin seyahat motivasyonları arasında üst sıralarda kendisine yer bulmuştur. Bu kapsamda bir turistin gastronomi deneyimlerinden ortaya çıkan hislerin ve duyguların tespit edilmesi oldukça önemlidir. Bu araştırmanın amacı İngilizce dilinde geliştirilmiş olan beş maddeli Gastronominin Duygusal Bileşenleri Ölçeği’nin (Affective Components of Gastronomy) Türkçe’ye uyarlamasını yaparak geçerlik ve güvenilirlik analizlerini gerçekleştirmektir. Bu amaç doğrultusunda İngilizce dil bilimi uzmanları ve turizm akademisyenleri tarafından çeviri ve geri çeviri çalışmaları gerçekleştirilmiş; ardından pilot çalışma, keşfedici faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi ile ölçeğe son hali verilmiştir. Ölçeğin Türkçe uyarlaması dört madde ve tek boyuttan oluşmaktadır. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin Cronbach’s Alpha değeri ve faktör yükleri açısından sorunsuz olduğu tespit edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda uyum iyiliği değerlerinin tümü mükemmel uyum göstermiştir. Ölçeğin ayrıca AVE değeri ve CR değeri de kabul edilen eşik değerinin üzerindedir. Bu sonuçlar doğrultusunda Türkçe’ye uyarlanan Gastronominin Duygusal Bileşenleri Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ortaya konmuştur.Öğe Turist Rehberlerinin Turlarda Mitoloji ve Efsane Kullanımları Üzerine Bir Araştırma(Sinop Üniversitesi, 2024) Çullu Kaygısız, NeşeTuristler gittikleri bölgelerin tarihini ve kültürünü merak ettikleri gibi o bölgelere ait mitoloji ve efsaneleri de merak etmektedirler. Hatta mitoloji ve efsaneler başlı başına motivasyon kaynağı olabilmektedir. Alternatif turizm türlerinden biri olarak kabul edilen efsane turizmi bunun en büyük örneğidir. Bu nedenle turist rehberlerinin turlarda mitoloji ve efsane kullanım düzeylerinin araştırılması önemli görülmüştür. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşme formunun oluşturulmasında öncelikle ilgili alan yazından faydalanılmış daha sonra ise hem konuyla ilgili uzman akademisyenlerden hem de turist rehberlerinden görüş alınmıştır. Araştırmanın evrenini eylemli turist rehberleri oluşturmaktadır. Araştırmada tüm evrene ulaşmanın zorluğu sebebiyle, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmış ve 10 eylemli turist rehberi ile görüşme yapılmıştır. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde nitel veri analizlerinden betimsel analiz kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda araştırmaya katılan bütün turist rehberlerinin turlarda mitoloji ve efsaneyi sıklıkla kullandıkları belirlenmiştir. Ayrıca turlarda anlatılan mit ve efsanelerin turistlerin ilgisini çektiği, yerli ve yabancı turistlerin mit ve efsanelere karşı verdikleri tepkinin değiştiği, turistlerin en çok antik yunan ve roma mitolojisine ilgi gösterdiği ve turist rehberlerinin turlarda mit ve efsanelerin anlatılmasını gerekli gördüğü ortaya çıkmıştır.Öğe Percieved Impact of Tourism: A Scale Adaptation Study(Ahmet Fidan, 2025) Taşkın, Grant AltayThe perceived impacts of tourism have been a topic of interest for researchers and policymakers for many years. One of the main reasons for this interest is the desire of countries to identify the positive and negative effects of tourism when determining their tourism policies. Although these impacts have been examined in the literature from various perspectives, it is observed that studies focusing on the local population remain quite limited. The primary aim of this study is to adapt the “Perceived Impacts of Tourism” scale developed by Godovykh et al. (2023) into the Turkish language. For this purpose, data were collected from 201 participants (Female: 54,2%, Male: 45,8%) of various professions and age groups using a convenience sampling method to measure the tourism impacts perceived by the local population. In the process of adapting the scale, the steps recommended by the widely accepted International Test Committee (ITC) were followed meticulously. Necessary permissions for adapting the scale were first obtained from the authors of the original article and then from the ethics committee (E-34183927-000-00000903388). At the next stage, the scale was translated and back-translated by language experts, expert opinions were obtained from academicians in the field of tourism, and exploratory and confirmatory factor analyses were conducted. As a result of these analyses, it was revealed that the scale, just like its original version, consists of eight items and two dimensions (positive impacts and negative impacts). For the Turkish-adapted scale, the Cronbach's Alpha values for each dimension were calculated as .82, and the goodness-of-fit values were found to be above the accepted thresholds (CMIN/DF: 1.850, NFI: .95, IFI: .97, CFI: .97, SRMR: .06, RMSEA: .05, TLI (NNFI): .96). Through discriminant and convergent validity tests, it was demonstrated that the scale is a valid and reliable measurement tool. The results obtained for this scale make it ready to measure the impacts of tourism on the local population in Turkey, a country with significant tourism potential. At the same time, the adapted scale offers opportunities to compare tourism impacts in Turkey with those in different cultures and to produce sustainable tourism policies for national tourism strategies.Öğe Türk Gastronomisi Adına Yeni Bir Restoran Derecelendirme Sistemi: Gault & Millau Rehberi(2023) Cumhur, Öznur; Altaş, AysuDünya üzerinde gastronomi meraklılarının, gurmelerin, gezginlerin ve gastronomi sektörü çalışanlarının dikkatle takip ettiği pek çok restoran derecelendirme sistemi bulunmaktadır. Yemeğin Nobeli” olarak da adlandırılabilecek söz konusu rehberlerde yer almak ve ödüle layık görülmek son derece önemlidir. Söz konusu restoran derecelendirme sistemlerinden biri olan Gault & Millau 2024 yılında Türkiye’yi kapsamına alacağını duyurmuştur. Bu gelişme doğrultusunda hazırlanan çalışmada, Türk gastronomisi adına yeni bir restoran derecelendirme sistemi olan Gault & Millau Rehberi hakkında kavramsal bir çalışma yapılmıştır. Gault & Millau hakkında elde edilen veriler diğer popüler rehberlerle karşılaştırılarak sunulmuş ve böylelikle rehberlerin birbirlerine göre üstün ve geliştirilmesi gereken yönleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışma sonucunda Türkiye’nin Gault & Millau Rehberi’nde yer almasıyla Türk gastronomisinin dünya çapında değişen trendlere uyum sağlayacağı, sürdürülebilirlik ve sağlıklı beslenme gibi konulara olan hassasiyetlerin artacağı, rehberde yer almak isteyen Türk restoranları arasında yaşanacak muhtemel rekabet sayesinde yemek ve hizmet kalitesinin artacağı öngörülerine varılmıştır.Öğe Türkiye’de turist rehberliğinin gelişimini hızlandıracak öncelikli düzenlemelere ilişkin bir planlama modeli önerisi(İrfan YAZICIOĞLU, 2023) Başoda, Alaattin; Aylan, SerkanBu çalışmanın amacı, Türkiye’de turist rehberliğinin gelişimini hızlandırmak için ihtiyaç duyulan öncelikli düzenlemeleri belirlemek ve bu düzenlemelerden hareketle bir gelişim planlaması modeli önermektir. Araştırmada, temel nitel araştırma tasarımı kullanılmıştır. Araştırmada, ölçüt örneklem tercih edilmiştir. Böylece 243 kişiden (102 rehber, 42 rehber kökenli akademisyen, 52 acente müdürü ve 47 mezun öğrenci) veriler toplanmıştır. Çevrimiçi nitel form ve yarı yapılandırılmış çevrimiçi bireysel görüşme teknikleri ile elde edilen veriler, MAXQDA programı kullanılarak bütüncül yaklaşımla açık (görünür) içerik analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonuçları, turist rehberliğinin gelişimini hızlandırmak için düzenleme yapılacak öncelikli alanların 3 ana ve 14 alt tema olmak üzere toplamda 17 tema altında toplandığını göstermiştir. Bulgulara göre ana temalar; önem sırasına göre mesleğe kabul koşulları, istihdam şartları ve mesleki imaj geliştirmedir. Ayrıca analizler, katılımcıların en çok vurguladıkları alt temaların; eğitim, güvence ve etkili ilişkiler ve işbirliği ağı oluşturma olduğunu ortaya çıkarmıştır. Çalışmanın sonunda ise bulgular ışığında önerilen planlama modeli açıklanmış olup bu doğrultuda çıkarımlara ve geleceğe ilişkin önerilere yer verilmiştir.Öğe Turist rehberlerinin mesleği bırakma nedenleri(Aksaray Üniversitesi, 2022) Taşkın, Grant Altay; Avcı, NilgünProfesyonel Turist Rehberi olarak çalışmakta olan kişiler karşılaştıkları bazı zorluklar sebebiyle mesleklerine devam etmeme veya bir süreliğine ara verme kararı alabilmektedir. Bu çalışmada eylemsiz turist rehberlerinin mesleği bırakmalarına sebep olacak etmenlerin ortaya konması amaçlanmıştır. Bu amaçla öncelikle ikincil kaynaklara yer verilerek turist rehberliği mesleğinin alt yapısı aktarılmış ve buna ek olarak mesleğin olası zorluklarına dair bilgilere yer verilmiştir. Çalışmanın ana bulgularını ise maksimum çeşitlilik ilkesine bağlı kalınarak eylemsiz turist rehberleri ile nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılarak toplanan veriler oluşturmuştur. Fenomenolojik bir araştırma deseniyle yürütülen çalışmanın verileri bilgisayar üzerinde nitel veri analizi programıyla düzenlenmiş deşifre edilerek kod ve temalara ayrılmıştır. Çalışmada 35 eylemsiz turist rehberine aynı açık uçlu 8 soru yöneltilmiştir. Bunun sonucunda katılımcıların meslekten ayrılma hikayeleri irdelenmiş ve adaylar ekonomik, sosyal, ailevi ve mesleki birçok yönden kendilerine uygun bulmadıklarından meslekten ayrıldıkları görülmüştür. Çalışmada katılımcıların öne sürdükleri sebepler tekrarlanana kadar veri toplama süreci devam etmiş ve doyuma ulaşma noktasında son bulmuştur. Katılımcıların mesleklerini icra etmemelerinde; ailelerinin ve kendilerinin geçimini yılın her döneminde sağlayacak güvence bulamamaları, meslek örgütlerinin işini layıkıyla yapmaması, düzenli ve yerleşik bir hayat yaşama imkânı oluşturamamaları gibi etmenler etkileyici olmuştur. Bu hususta tüm alt kodlar incelenerek tartışılmış ve turist rehberliği mesleğinin sorunları üzerine çözüm önerileri getirilmiştir.Öğe Türkiye’de şarap profesyoneli olmaya yönelik alınabilecek sertifika eğitimleri(Rahman Temizkan, 2022) Cumhur, Öznur; Altaş, AysuAlanında uzmanlaşmış, önolog, somelyer, degüstatör, şarap eğitmeni, şarap ve içki editörü gibi farklı meslek unvanına sahip olan şarap profesyonellerine; bağcılık faaliyetlerinde, şarap üretimi sürecinde, şarabın pazarlanması aşamalarında ve şarabın restoranlarda sunulması sırasında ihtiyaç duyulmaktadır. Ancak istihdam edilmek üzere ihtiyaç duyulan söz konusu mesleklerin eğitimi noktasında Türkiye’de bazı eksiklikler bulunmakta ve kişiler genellikle kendi meslekî gelişimleri için sertifika eğitimlerine yönelebilmektedir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye genelinde şarap profesyoneli olmaya yönelik verilmekte olan sertifika eğitimlerini değerlendirmek ve eğitimlere yönelik birtakım öneriler ortaya koymaktır. 24 Ocak-25 Şubat 2022 tarihleri arasında toplanan ve içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilen veriler ışığında hazırlanan bu çalışmadan, Türkiye’de şarap profesyonellerine yönelik verilen eğitimin genellikle şarap servisi konusu ve şarap tadımına sistematik yaklaşım üzerine yoğunlaştığı, eğitimlerin yüz yüze ya da çevrimiçi eğitim şeklinde seçeneklerinin olduğu, sertifikaların büyük çoğunluğunun yurtdışından akredite olduğu ve dünya çapında tanınırlıklarının olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Çalışmanın alanyazına katkı sağlaması beklenmekle birlikte, gastronomi genelinde ve şarap özelinde kariyer yapmak isteyenlere de yol gösterici olacağı düşünülmektedir.Öğe Bilinçli farkındalık, mesleki bağlılık ve ruminatif düşünme ilişkisi: turizm rehberliği öğrencilerine yönelik bir araştırma(Rahman Temizkan, 2022) Başoda, Alaattin; Gümüş Dönmez, FilizBu çalışmanın amacı, turizm rehberliği öğrencilerinin bilinçli farkındalıklarının mesleki bağlılık ve ruminatif düşünme üzerindeki etkisini ayrıca bilinçli farkındalıkları ile mesleki bağlılıkları arasında ruminatif düşünmenin aracılık rolünü incelemektir. Araştırmada örnekleme yöntemi olarak amaçlı örneklem yöntemi tercih edilmiştir. Türkiye’de Turizm Fakülteleri bünyesinde olan Turizm Rehberliği bölümü öğrencileri (s=480) alan araştırmasına dâhil edilmiştir. Kullanılan ölçekler, daha önce geliştirilen ölçeklerdir. Ancak mesleki bağlılık ölçeği, turizm sektörüne bağlılık ölçeğinden uyarlanmıştır. Çevrim içi anket yoluyla elde edilen veriler, faktör analizi ve yapısal eşitlik modeli (PLS-SEM) ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları; öğrencilerin bilinçli farkındalık, ruminatif düşünme ve mesleki bağlılık düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğunu göstermiştir. Yapısal model ile ilgili analizlere göre bilinçli farkındalık; mesleki bağlılığı olumlu ve ruminatif düşünmeyi olumsuz yönde ve anlamlı düzeyde etkilemiştir ancak ruminatif düşünmenin mesleki bağlılık üzerindeki etkisi anlamlı değildir. Ayrıca sonuçlar, ruminatif düşünmenin bilinçli farkındalık ve mesleki bağlılık arasında aracılık rolü üstlenmediğini ortaya koymuştur. Araştırma sonunda ise teorik ve pratik çıkarımlarda bulunulmuş ve geleceğe yönelik öneriler sunulmuştur.Öğe Deneyimsel turist rehberliği: kavramsal bir çerçeve ve model önerisi(Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi, 2022) Başoda, Alaattin; Varol, FatihGünümüzdeki teknolojik, ekonomik, sosyal ve psikolojik gelişmeler; tüketicinin ihtiyaçlarının, beklentilerinin ve isteklerinin bireysel yönünü daha baskın hale getirmektedir. Dolayısıyla turizm; bireyselleşme noktasında daha yaratıcı, çeşitlendirilmiş, benzersiz, güvenilir ve unutulmaz deneyimler ile şekillenerek yeni bir çağa girmektedir. Bu çağda turizm sektörü, değişen dünyaya ayak uydurmak ve varlığını sürdürmek için daha da özelleştirilmiş bir dönüşüm geçirmektedir. Bu sürece önemli katkı sunan mekanizmalardan biri de geleceğin turizmini şekillendireceği düşünülen deneyimsel turizmdir. Ayrıca yeni modelleriyle deneyimsel turizmin, özellikle turist rehberini turistin bireysel deneyim sürecinin daha aktif ve işlevsel yönlerinden biri haline getireceği ve turist rehberliğine yepyeni bir anlam kazandıracağı öngörülmektedir. Ancak ilgili literatürde, deneyimsel turizmin içeriğinin yeterli düzeyde açıklığa kavuşturulmadığı ve özellikle turist rehberinin deneyimsel turizmdeki rollerine yönelik farklı bakış açılarının geliştirilmediği görülmektedir. Bu boşluktan hareketle, bu çalışmanın amacı; ilgili literatür ışığında, deneyimsel turizmin içeriğini irdeleyerek deneyimsel turist rehberliği ile ilgili kavramsal bir çerçeve oluşturmak ve model önerisinde bulunmaktır. Çalışmada, deneyimsel turist rehberliği; turistin deneyimleme sürecini tasarlama, yürütme ve geliştirme bileşenlerinden oluşan deneyimsel rol performansı bağlamında kavramsallaştırılmıştır. Söz konusu model ise rehberin deneyimsel rol performansını ve turistin rehber eşliğindeki deneyimleme sürecini etkileyen faktörler (rehberin kişisel ve mesleki kaynakları, deneyimsel turist, destinasyon, deneyim ortamı, deneyim sağlayıcıları, yerel toplum ve küresel gelişmeler) ve bu sürecin çıktıları (rehbere, deneyimsel turiste, işletme ve destinasyona, turizm endüstrisine ve diğer sektörlere yönelik) ile oluşturulmuştur. Bu model, gelecekte yapılacak araştırmalar için birçok öneri sunmaktadır.Öğe Scopus veri tabanı üzerinden etkinlik pazarlaması alanına ilişkin panoramik bir bakış(Melih Topaloğlu, 2022) Aylan, Fatma Kübra; Başoda, AlaattinBu çalışmanın amacı, Scopus veri tabanı üzerinden etkinlik pazarlaması alanının bilimsel gelişimini panoramik açıdan incelemektir. Yöntem – Araştırmanın amacı doğrultusunda, Scopus veri tabanında 1990-2020 yılları arasında etkinlik pazarlaması ile ilgili yayınlanan 140 makale, araştırma örneklemi olarak seçilmiştir. Elde edilen veriler, R-Studio bibliyometrik analiz programı (faktör, iş birliği, birlikte oluşum ağları ve betimsel veri analizleri) ile çözümlenmiştir. Bulgular – Araştırma sonucuna göre konuyla ilgili en fazla makalenin yayınlandığı yıl 2016'dır. Event Management dergisi, bu alanda en çok makale yayınlayan dergi olurken, Tourism Management en fazla atıf yapılan dergi olmuştur. Yayın sayısı açısından Angeline G. Close’nin ve Russell Lacey’in bu alana önemli katkı sağlayan yazarlar olduğu; makalelerdeki kelimelerin farklı boyutlarda birlikte kullanıldığı (başlıklarda 3, özetlerde 3 ve anahtar kelimelerinde 7), konuyla ilgili Amerika Birleşik Devletleri’nin, Çin’in ve Avustralya’nın çok sayıda yayın çıkaran ülkeler olduğu ve makalelerde ağırlıklı olarak marka, davranışsal niyetler, sosyal medya, iletişim ve sponsorluk konularının ele alındığı saptanmıştır. Tartışma – Scopus veri tabanında etkinlik pazarlaması ile ilgili makaleler incelendiğinde, özellikle belirli konular (marka vb.) ve etkilikler (spor ve festival) üzerinde durulduğu görülmektedir. Dolayısıyla diğer konuların oldukça kısıtlı olduğu ortaya çıkmaktadır (seyahat, konaklama, eğlence, eğitim, bilimsel, gastronomi, kültürel miras ve inanç vb.). Bu bağlamda araştırma sonuçları dikkate alınarak bazı çıkarımlara ve geleceğe yönelik önerilere yer verilmiştir.Öğe The understanding of food literacy in the field of tourism(İstanbul Aydın Üniversitesi, 2022) Taşkın, Grant Altay; Sert, AyşeWhile a significant portion of the world struggles with the challenges that come with being overweight, another large portion of the world searches for authentic cuisine that will make their holidays a memorable experience. This is where the importance of the concept of food literacy comes into play. It is necessary to reach and influence large communities to raise awareness of the society about food and nutrition. The purpose of this study is to uncover food literacy awareness and the meaning assigned to it in the tourism community by using a semi-structured interview form. The findings reveal that tourism stakeholders have a misunderstanding of food literacy. People who have heard this phrase previously are almost entirely wrong about its definition, but those who haven't heard it before can roughly anticipate its subheadings. However, all the participants believed that having detailed information about food and nutrition is essential.Öğe Aksaray ilinin sportif olta balıkçılığı potansiyelinin belirlenmesi ve turizm açısından değerlendirilmesi(Kent Akademisi, 2022) Çullu Kaygısız, Neşe; Altaş, Aysu; Varnacı Uzun, FundaTurizm, ziyaret edilen destinasyonun ekonomisine çok büyük katkı sağlayan bir sektördür. Bu sebeple dünya üzerindeki tüm destinasyonlar sahip oldukları doğal ve kültürel çekiciliklerini kullanarak daha fazla turist çekmek ve daha fazla gelir elde etmek istemektedir. Bunu yapabilmenin yolu ise turizmi çeşitlendirmekten geçmektedir. Aksaray ilinde de sahip olunan tüm doğal ve kültürel çekicilikler kullanılarak daha fazla turist ağırlamak, böylelikle daha fazla gelir elde etmek istenmektedir. Bu sebeple Aksaray ilinde yapılabilecek tüm turizm çeşitlerinin tek tek incelenmesi ve değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu noktadan hareketle hazırlanan bu çalışmada Aksaray ilinin sportif olta balıkçılığı potansiyelini belirlemek amacıyla Aksaray Amatör ve Sportif Olta Balıkçılığı ve Doğayı Koruma Derneği’ne üye 9 amatör olta balıkçısı ile mülakat yapılmıştır. Görüşmeler sonucunda; Aksaray’da sportif olta balıkçılığına uygun irili ufaklı yaklaşık 21 adet alan olduğu, kaçak avlanmanın ve alt yapı eksikliğinin Aksaray’da sportif olta balıkçılığının en büyük sorunları olduğu, söz konusu sorunlar çözülebildiği takdirde Türkiye içerisindeki pek çok ilden sportif olta balıkçısının Aksaray’ı ziyaret etmesinin mümkün olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Çalışmanın alanyazına, sonraki araştırmacılara, Aksaray’da sportif olta balıkçılığını geliştirmek isteyen yerel yönetimler ile sivil toplum kuruluşlarına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe The effect of COVID-19 on tourists' attitudes and travel intentions: an empirical study on camping/glamping tourism in Turkey during COVID-19(Established Publishers, 2023) Zorlu, Kuttusi; Tuncer, Mehmet; Taskin, Grant AltayPurpose - In this study, visitors' attitudes and behavioural intentions towards camping/glamping tourism in Turkey during the pandemic were investigated using the extended theory of planned behaviour (TPB). The model has been extended to include constructs such as risk perception and risk aversion attitudes that stem from COVID-19 to predict visitors' attitudes and behavioural intentions. Design/methodology/approach - The data were collected through an online questionnaire from 432 participants who have experience and interest in camping/glamping tourism in Turkey. The responses were analysed using the structural equation modelling (SEM). Findings - The findings show that besides the basic TPB structures, other added variables also significantly affect visitors' attitudes and intentions. Moreover, it has been observed that the risk perception and risk aversion attitude derived from COVID-19 increase negative emotions in visitors and decreased behavioural intentions. Research limitations/implications - The results of the study are discussed for future research as well as its academic and practical implications. Originality/value - This theoretical expansion is thought to increase the theory's predictive power in predicting visitors' behaviour during the pandemic.Öğe Selfie turizmi ve turizmde selfie kazaları üzerine bir araştırma(TÜBİTAK, 2021) Çullu Kaygısız, Neşe; Altaş, AysuGünümüzde turistlerin bir destinasyonu tercih etmesi için eskiden olduğu gibi sadece iyi hizmet kalitesi, misafirperverlik, temiz tesisler ve lezzetli yemekler gibi parametrelerin yeterli olmadığı, artık tüm bu beklentilerine ilaveten sosyal medyada kendisine çok sayıda beğeni getirecek selfieler çekebileceği alanlara da sahip destinasyonları tercih etme eğiliminde oldukları gözlemlenmektedir. Söz konusu yeni tercih eğilimleri turizm pazarlaması kapsamında değerlendirildiğinde destinasyonun reklamı açısından oldukça önemlidir ve selfie turizmi adı verilen bir kavramın doğmasına zemin hazırlamıştır. Ancak, farklı fotoğraflar elde edebilmek için yapılan selfieler; başka turistleri rahatsız edebilmekte, tarihi eserlere zarar verebilmekte, yaralanmalara hatta ölümlere neden olabilmektedir. Bu bakış açısıyla yaklaşıldığında turizmde yaşanan selfie kazalarının incelenmesi önemli görülmektedir. Selfie turizmi kavramı ekseninde turizm sektöründe yaşanan selfie kazalarını inceleyen bu çalışmada, dünya çapında dijital medyada yer bulan ve turistlerin yaşadığı otuz üç selfie kazası haberi içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bulunan haberlerde, kazanın yaşandığı ülke, kaza yaşayan turistlerin yaşı, cinsiyeti ve ülkeleri, yaşadıkları kazanın ne olduğu, kazanın hangi yılda gerçekleştiği, kazanın ölümle sonuçlanıp sonuçlanmadığı gibi konulara bakılmıştır. Çalışmanın alanyazına ve sonraki araştırmacılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe Bir bilim dalı olarak önoloji(Quarterly in Year, 2021) Cumhur, Öznur; Altaş, AysuTürkiye, sahip olduğu toprak yapısı ve iklimi sayesinde asma bitkisinin yetişmesine dolayısıyla gerek sofralık gerekse şaraplık üzümün elde edilmesine uygun bir ülkedir. Türkiye bağ alanı ve üzüm üretim miktarı bakımından dünya bağcılığında önemli bir ülke olmasına rağmen üretilen üzümlerin küçük bir miktarının şarap olarak işlendiği, geri kalanınsa sofralık ve kurutmalık olarak değerlendirildiği bilinmektedir. Ayrıca ülkemizde şarap sektörünün birçok aşamasında birtakım aksaklıklar meydana gelmekte ve sorunlar göz ardı edilmektedir. Bu durum kısaca şarap bilimi olarak tanımlanan önoloji ve bu alanda çalışan önologlar hakkında yapılan akademik çalışmalara yansımaktadır. Önoloji hakkında alan yazın incelendiğinde Türkçe çalışmaların az olduğu, ulaşılan çalışmalarınsa çoğunlukla fen bilimleriyle ilgili olduğu, sosyal bilimler alanında yapılan çalışmalarınsa yok denecek kadar az olduğu gözlemlenmektedir. Oysaki önoloji turizmin ayrılmaz bir parçasıdır ve üzerinde detaylı çalışmalar yapılması gereken bir çalışma alanı olarak gündeme gelmektedir. Kavramsal bir çalışma olan bu araştırmanın amacı, önoloji bilimi ve bu bilime ait terminoloji hakkında temel bir çerçeve çizmektir. Çalışmanın alan yazına ve sonraki araştırmacılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe Toplumun turist rehberliği algısı: ekşi sözlük üzerine bir inceleme(Murat BAYRAM, 2021) Taşkın, Grant AltayBu çalışmanın amacı, toplumun zihninde oluşan turist rehberliği algısını anlamaya çalışmaktır. Geçmişten günümüze insanlar seyahat ve turizm hareketine katılmakta, gezip gördüğü yerleri anlamlandırmak ve tatillerinin bir deneyime dönüşmesi için turist rehberlerine ihtiyaç duymaktadır. Bu çalışmada sadece rehberli turlara katılım sağlayan kişilerin değil daha önce grup ile seyahat etmemiş fakat kulaktan dolma da olsa aklında bir turist rehberi figürü oluşan kişilerin de algılarını gün yüzüne çıkarmak hedeflenmiştir. Çalışmada Ekşi Sözlük platformunda 2001 yılından bu yana turist rehberliğine dair yapılmış tüm yorumlar içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Ayrıca toplumun algısı hakkında fikir edinilmesinin amaçlandığı bu çalışmada kesin bir yargı çıkarmanın da doğru olmayacağı dikkate alınmalıdır. Araştırma sonucunda toplumun turist rehberlerine karşı yüksek oranda olumsuz bir bakış açısına sahip oldukları görülmüştür. Toplumun turist rehberlerini; insanlarla uğraşmak zorunda kalındığından zor, müşterilerden komisyon almaya hevesli oldukları için hanutçu ve bilmedikleri konularda bile yanıt vermekten imtina etmedikleri için yalancı ve yetersiz kişiler olarak gördükleri sonucu çıkartılmıştır. Ayrıca mesleği yalnızca tanımlama yoluna giderek nötr cevaplar veren bir kesim de varken bu konudaki olumlu yanıtlar ise entelektüel birikimi olan, keyifli, prestijli ve profesyonel bir meslek şeklindedir.Öğe The effect of airline lounge services on the selection of airline(Yusuf Karakuş, 2021) Curkan, Samet Can; Özkan, EsinThe services provided at lounges, designed in line with various needs with the purpose of enabling the passengers to make use of the waiting time at the airports, affect the selection of airlines. In this study, the effect of image and accessibility, atmosphere, food & beverage and opportunities (activity) dimension belonging to lounge scale on the selection of airline is analyzed. The utmost limitedness of the study is conducting the questionnaires on passengers using İzmir Adnan Menderes airport domestic flights lounge. The questionnaires and comparative analyses to be conducted at different airports will add another dimension to the study. “Image and accessibility of the lounges have a positive significant effect on airline selection” is the only accepted hypotheses of the study. The most important result obtained from the study is that image and accessibility dimension among the lounge services has a significant and positive effect in the selection of the airline. In accordance with the results of the study, it is suggested to airlines to position the lounges within the airport to a place that passengers can easily reach, share the feedbacks of the passengers using the lounges via social media channels, promote the passengers to recommend the lounges and finally follow correct marketing exercises and sales techniques.Öğe Ayasofya-i Kebir cami-i’nin ibadete açılmasının dünya basınında yansımaları ve turizm faaliyetlerine etkisi(TÜBİTAK, 2020) Acar, YusufBu çalışmanın amacı; 10 Temmuz 2020 tarihinde ResmiGazetede yayınlanan Cumhurbaşkanlığı Kararı ile hukuki statüsü değiştirilerek müzeden camiye çevrilen ve ibadete açılma sürecinde Ayasofya ile ilgili uluslararası basının karara yaklaşımı ve alınan kararın turizm sektörü açısından oluşabilecek muhtemel etkilerinin tespit edilmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda; konu ile ilgili süreci yakından takip eden uluslararası medyada yer alan haberler ve Ayasofya’nın müze olarak faaliyet gösterdiği dönemde T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğü tarafından yayınlanan istatistiki veriler taranarak doküman analizi yöntemi ile incelenmiştir. Çalışma; dünya kamuoyunun sembolik önemi olan Ayasofya’nın ibadete açılmasına göstermiş olduğu tepkinin anlaşılması ve kararın turizm faaliyetleri ile ilişkilendirilmesi bakımından önemli ve güncel bilgiler sunmaktadır. Çalışma sonuçları; Ayasofya’nın müzeye çevrilmesi kararının dış basında geniş yankı uyandırdığını ve bu durumun turizmden elde edilen gelirler ve özellikle yabancı ziyaretçi sayılarında düşüşe neden olacağını gösterir niteliktedir.Öğe İnanç turizmi kapsamında Aksaray Somuncu Baba külliyesi’nin YouTube video analizi(Türk Turizm Araştırmaları, 2020) Tuncer, Mehmet Arif; Taşkın, Grant AltaySeyahat edenler, destinasyon tercihlerinde sosyal medya sitelerindeki fotoğraf, video veya yazılı paylaşımlardan etkilenmektedirler. Dünyada ve Türkiye’de İnanç turizmi kapsamında ziyaret edilen birçok nokta bulunmaktadır. Sosyal medyanın pazarlama gücünden yararlanarak daha az bilinen inanç turizm merkezleri daha bilinir hale gelmektedir. Yapılan bu çalışmada yaşamının önemli bir bölümünü Aksaray’da olmak üzere Kayseri, Bursa ve Malatya’da sürdürmüş olan Şeyh Hamid-i Veli (Somuncu Baba) adına Aksaray’da yaptırılmış külliyenin bilinirliğinde YouTube’da paylaşılmış olan videoların etkisi araştırılmıştır. Bu çalışmada YouTube video paylaşım sitesinde “Somuncu Baba Külliyesi” anahtar kelimesi ile tarama yapılmış, en çok görüntülenmeye sahip olan 5 video üzerinde söylem analizi metoduyla inceleme gerçekleştirilmiştir. Somuncu Baba’ya ithaf edilen birçok mekân olmasına rağmen çalışma Aksaray Somuncu Baba külliyesi ile sınırlandırılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, daha uygun video içerikleri oluşturulduğunda mekâna ilişkin videoların daha fazla izlenebileceği ve mekânın tanınırlık ve bilinirliğinin artacağı anlaşılmaktadır. Böylece Aksaray’ın inanç ve kültür turizmi bağlamında Somuncu Baba Külliyesinden daha fazla yararlanabileceği söylenebilir.Öğe Türkiye’deki coğrafi işaretli ürünlerin destinasyon markalaması kapsamında değerlendirilmesi(Quarterly in Year, 2018) Acar, YusufBu araştırma; başlıca Sınai Mülkiyet Hakları kapsamında yer alan, temel olarak benzerlerinden farklılaşmış ve bu farkı kaynaklandığı yöreye borçlu olan yöresel ürünler olarak ifade edilen coğrafi işaretli ürünlerin destinasyon markası oluşturma kapsamında değerlendirilmesi amacı ile hazırlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda; araştırma verileri nitel araştırma tekniklerinden doküman incelemesi yoluyla toplanmış ve 2018 Nisan itibariyle Türk Patent ve Marka Kurumu’nun yayınladığı rapor doğrultusunda tescillenmiş 111 menşei adı ve 225 mahreç işareti olmak üzere toplamda 336 adet coğrafi işaretli ürün içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma Türkiye’deki coğrafi işaretli ürünlerin niteliği ve niceliği hakkında güncel veriler sunması ve destinasyon markalamasında kullanılabilirliği ile ilgili görüş bildirmesi bakımından önemlidir. Araştırma Türkiye’de ki coğrafi işaretli ürünlere ait tescil belgeleri incelendiğinde Türkiye’de en fazla coğrafi işaret tescili bulunan iller Şanlıurfa, Gaziantep ve İzmir olarak sıralanmaktadır. Ayrıca, coğrafi işaret tescil ettiren tüzel kişilikler içerisinde Ticaret ve Sanayi odaları başı çekmektedir.