Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Assessment of resources for geotourism development: integrated SWARA?COBRA approach under spherical fuzzy environments(Springer Heidelberg, 2024) Zorlu, Kuttusi; Tuncer, Mehmet; Yılmaz, AliDetermining the quantitative values of geosites, which constitute the primary supply sources of geotourism, has an important role in developing geotourism. For this reason, the number of studies determining the values of geosites according to various factors is increasing daily. Although these studies make significant contributions to the literature, the problem of objectivity in geosite evaluation stages is still seen as an important issue. In particular, the fact that hesitant, uncertain, and ambiguous information from evaluators prevents objectivity in geosite evaluations is still controversial. In this context, this study aims to adapt fuzzy set-based MCDM (Multi-Criteria Decision Making) methods to geosite evaluation. For this purpose, SFSs (Spherical Fuzzy Sets), the new version of fuzzy sets, were used in integration with SWARA (Step-wise Weight Assessment Ratio Analysis)-COBRA (Comprehensive Distance-Based Ranking) methods. This methodological approach allows for minimising uncertain and ambiguous judgments arising from decision-makers. This proposed methodology was tested as a case study on six geosites selected from two districts of Aksaray province (G & uuml;zelyurt and G & uuml;la & gbreve;a & ccedil;) in T & uuml;rkiye. According to the findings, significant differences were detected between traditional geosite evaluation approaches and the approach proposed in this study, both in weighting the criteria and ranking geosites. These results show that the proposed methodological approach can be a useful tool in reducing the objectivity problem frequently encountered in evaluating geosites. In this context, the proposed method is expected to contribute to the level of theoretical knowledge that will form the basis of geosites.Öğe Kurumsal İtibar: Kavramsal Bir İnceleme ve Turizm Sektöründen Bir Örnek(Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2023) Demirçivi, Burak MuratKurumsal itibar kavramı, hiç şüphesiz küçük–büyük her ölçekten ve her sektörden tüm kurumları ilgilendiren bir kavramdır. İtibar kavramına ekonomi, iletişim, işletme yönetimi, muhasebe, pazarlama, sosyoloji ve stratejik yönetim gibi farklı disiplinlerce farklı bakış açıları getirilmiştir. Kavrama yönelik farklı bakış açılarının olması, onun net bir biçimde ölçümünü güçleştirmektedir çünkü bir ölçüm yapılmadan önce kavramın net bir biçimde tanımının yapılarak kapsamının ortaya koyulması gerekmektedir. Bu makalede öncelikle kurumsal itibar kavramı tanımlarına, farklı disiplinlerin kavrama bakışına ve kavramla ilişkili teorilere yer verilmiştir. Sonrasında, kurumsal itibarı ölçmek adına geliştirilen çeşitli ölçekler, kronolojik sırayla ve bu ölçeklerin eksik kaldığı yönleri belirten çalışmalarla aktarılarak bu alandaki gelişim gösterilmek istenmiştir. Kurumsal itibar yararına olabilecek uygulamalar bakımından somut bir örnek sağlamak amacıyla Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütünün (BMDTÖ) turizm sektöründe 2011 yılında başlattığı Özel Sektör Taahhüdü uygulamasına da kısaca yer verilen makale, konuyla ilgili değerlendirmeler ve öneriler ile sonuçlandırılmıştır. Makalede örnek olarak turizm sektörünün seçilmesinin nedeni, sektörün özellikle uluslararası boyutu ile ülkelerin itibarında önemli bir role sahip olmasıdır. Turizm sektörünün Türkiye gibi döviz açığı olan ülkelerde bu açığı gidermeye yardımcı olması da sektörün ve uluslararası boyutunun önemini gösteren başka bir husustur. Bu çalışmada işaret edilen Taahhüdün Türkiye’den daha fazla kurum tarafından imzalanmasının ülkenin itibarına olumlu bir katkı yapacağı ve ülkeye daha fazla ziyaretçinin ve dövizin gelmesini sağlayacağı düşünülmektedir. İlgililere derleme bir kaynak sunmak istenen makalede firma, işletme, şirket vb. kavramlar yerine daha kapsayıcı bir kavram olduğundan örneğin kâr amaçlı bir organizasyondan bahsederken de –Türkçe doğrudan alıntılar ve ölçeklerdeki ifadeler hariç olmak üzere– kurum kavramı kullanılmıştır.Öğe The effect of COVID-19 on tourists' attitudes and travel intentions: an empirical study on camping/glamping tourism in Turkey during COVID-19(Established Publishers, 2023) Zorlu, Kuttusi; Tuncer, Mehmet; Taskin, Grant AltayPurpose - In this study, visitors' attitudes and behavioural intentions towards camping/glamping tourism in Turkey during the pandemic were investigated using the extended theory of planned behaviour (TPB). The model has been extended to include constructs such as risk perception and risk aversion attitudes that stem from COVID-19 to predict visitors' attitudes and behavioural intentions. Design/methodology/approach - The data were collected through an online questionnaire from 432 participants who have experience and interest in camping/glamping tourism in Turkey. The responses were analysed using the structural equation modelling (SEM). Findings - The findings show that besides the basic TPB structures, other added variables also significantly affect visitors' attitudes and intentions. Moreover, it has been observed that the risk perception and risk aversion attitude derived from COVID-19 increase negative emotions in visitors and decreased behavioural intentions. Research limitations/implications - The results of the study are discussed for future research as well as its academic and practical implications. Originality/value - This theoretical expansion is thought to increase the theory's predictive power in predicting visitors' behaviour during the pandemic.Öğe Sosyal medya etkileşiminde tren yolculukları: Doğu Ekspresi ile ilgili youtube paylaşım videolarının analizi(Gazi Üniversitesi, 2018) Çakmak, Veysel; Altaş, AysuTren yolculukları kültür, turizm ve sosyal medya etkileşiminde son yıllarda popüler hale gelmiştir. İnsanlar özellikle kent hayatından uzaklaşıp, doğa ile içe olmak, yeni kültürler tanımak, yeni yerler keşfetmek ve bunları sosyal medya ortamlarında paylaşmak istemektedirler. Bir ya da iki günlük süre içerisinde birçok farklı duyguyu yaşamak isteyen maceraperest turistler, tren yolculuklarını tercih etmektedirler. Çalışmada bu amaç doğrultusunda son yıllarda sosyal medyada popüler olan Doğu Ekspresi tren yolculuğu incelenmiştir. Çalışma, Youtube’da en çok izlenen üç adet Doğu Ekspresi videosunun söylem analizi metoduyla incelenmesi şeklinde gerçekleştirilmiştir. Ankara’dan başlayıp Kırıkkale, Kayseri, Sivas, Erzincan, Erzurum ve Kars’a uzanan bu tren yolculuklarının incelendiği çalışma sonucunda; yolcuların çoğunlukla kış aylarında bu treni tercih ettikleri, yeni arkadaşlık ve dostluk kurdukları, yöresel yemekler yedikleri, yataklı tren yolculuğu heyecanını yaşadıkları, doğa manzarasını doyasıya yaşadıkları ve bunları da sosyal medya ortamında paylaşmaktan mutluluk duydukları tespit edilmiştir.Öğe Otel personeli iş ilanlarında aranan nitelik ve becerilere yönelik bir araştırma(Business and Management Studies: An International Journal, 2018) Doğan, Sait; Tuncer, MehmetBu çalışmanın amacı turizm sektöründe çalışmak isteyen personel adaylarının iş başvurularında ve işe yerleştirilmelerinde kendilerinden istenen demografik nitelikler ile mesleki-teknik becerilerin (iş gerekleri) neler olduğunu belirlemek ve bu nitelikler hakkında personel adaylarının fikir sahibi olmalarını sağlamaktır. Bu araştırma kariyer.net internet adresinde, Türkiye’deki otel işletmelerine yönelik iş ilanlarını içermekte olup, ilgili iş ilanları içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma kapsamında 7 iş pozisyonuna yönelik olarak toplam 160 iş ilanı değerlendirmeye alınarak analiz edilmiştir. Bu çalışma güncel olarak turizm işletmelerinin personel adaylarında aradıkları nitelikleri departman ve pozisyon bazında ortaya koyması ve bu alanlarda çalışmak isteyen personel adaylarına yol gösterici olması açısından önemli görülmüştür. Araştırma sonucunda incelenen mevcut iş ilanlarının %53’ünün İstanbul, %24’ünün Antalya bölgesindeki otellere ait olduğu, iş ilanlarının %90’ının hem erkek hem de kadınlara yönelik işlerden oluştuğu, %46’sında ise üniversite (lisans veya ön lisans) ya da meslek liselerinin turizm ve otelcilik bölümlerinden mezun olma şartının tercih sebebi olacağı ortaya çıkmıştır. İş ilanlarına göre, eğitim seviyesi yüksek (lise ve üzeri) ve yabancı dil şartı olan meslek ve iş pozisyonları: Resepsiyon görevlisi, rezervasyon görevlisi, garson ve bellboy olarak belirlenmiştir. Diğer yandan her bir iş pozisyonu için iş ilanlarında aranan mesleki-teknik beceriler ilgili pozisyonlara göre ayrı ayrı tespit edilmiştir.Öğe Girişimcilik eğiliminde eğitimin etkisi: Turizm işletmeciliği öğrencilerine yönelik bir araştırma(Detay Yayıncılık, 2018) Tuncer, Mehmet; Doğan, SaitToplumun sosyal ve ekonomik açıdan gelişmesinde önemli bir pay sahibi olan girişimcilik faaliyetleri önemini giderek artırmaktadır. Bu tür faaliyetlerin önemini kavrayan ülkelerde girişimcilik faaliyetleri gün geçtikçe daha fazla desteklenmektedir. Sürekli büyüme eğiliminde olan turizm sektöründe girişimcilik faaliyetleri, ayrı bir önem taşımaktadır. Dolayısıyla turizm alanında eğitim görmüş insanların girişimcilik eğilimlerinin artması, turizm alanındaki hizmet kalitesinin yükselmesine ve sosyo-ekonomik ilerlemelere katkı sunacaktır. Bu araştırmanın amacı, turizm alanında eğitim gören öğrenci-lerin girişimcilik eğitimi öncesi ve sonrasındaki girişimcilik eğilimlerine yönelik farklılıkları belirlemek ve girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerine olan etkisini araştırmaktır. Araştırma, Aksaray üniversitesi Turizm İşletmeciliği Bölümü 4. sınıf öğrencilerine uygulanmış ve nitel araştırma türünde tasarlanmıştır. Bu amaçla, literatürdeki çeşitli kaynaklardan elde edilen bilgiler ile yarı yapılandırılmış bir görüşme formu oluşturulmuştur. Bu görüşme formunda, eğitim öncesi ve sonrasında çeşitli tema-lara göre girişimcilik eğilimini gösteren soruların yanı sıra öğrencilerin kişisel özelliklerine yönelik sorular da yer almıştır. Araştırmada girişimcilik eğitiminin öğrencileri farklı açılardan etkilediği ve onlara yeni bilgi ve beceriler kazandırdığı anlaşılmıştır. Bu sonuç, ülke ve bölge ekonomilerinin gelişiminde önemli bir etkiye sahip olan turizm sektöründe girişimciliği canlandırmak için girişimcilik eğitiminin etkisini ortaya koymaktadır.Öğe Garson mesleğine yönelik performans değerlendirme kriterlerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma: Ankara 5 yıldızlı otel işletmeleri uygulaması(Detay Yayıncılık, 2018) Doğan, Sait; Yeşiltaş, MehmetOtel işletmelerinde çalışanların işini sevmesi, konuklara en iyi hizmeti sunması, onları memnun etmesi ve beklentilerini karşılaması, bunu yaparken de kendini geliştirmesi ve insan ilişkilerinde başarılı olması oldukça önemlidir. Otel işletmelerinde konukla en fazla yüz yüze gelen işgörenlerden birisi de garsonlardır. Bu kapsam da garsonun işini iyi yapması önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı garson’a yönelik performans değerlendirme kriterlerini tespit etmektir. Bu araştırma, “otele özgü” tek tipte bir performans değerlendirme formu kullanımının aksine; otellerde bölüm ve iş farklılıklarını dikkate alarak “mesleğe özgü” performans değerlendirme formu geliştirmesi açısından önemlidir. Ankara il merkezinde yer alan 5 yıldızlı otel işletmelerinin orta ve alt düzey yöneticileri araştırmanının uygulama alanını oluşturmuştur. Performans değerlendirme kriterlerinin geliştirilmesi kapsamında öncelikle 4 yönetici ile randevu alınarak görüşme yapılmış, devamında 4 yönetici ile bir pilot uygulama, sonrasında da 14 yönetici ile anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. İlgili bölümde garsonlara yönelik performans değerlendirme kriteri geliştirme sürecinde üç ortak üst kriter/boyut, (1) Kişisel Özellikler, (2) Mesleki Bilgi-Beceri ve (3) Kişisel Davranış, belirlenmiş ve bu üst kriterlere ilişkin alt kriterler ile birlikte kriterlerin önem derecelerine göre 100 puan üzerinden ağırlıkları ayrı ayrı ortaya konmuştur.Öğe A theoretical research on sustainable tourism in Aksaray(2018) Tuncer, MehmetThe social, cultural, economic and environmental transformations occurring in the world have been affecting tourism. The changes of the leisure, recreation and journey demands of the people have led to new types of tourism. Thus, besides the well-known tourism types, new types of tourism including historical, cultural and environmental elements have been rising. Sustainable tourism with the power to create change on a global scale is an important feat for Aksaray, which is one of the developing tourism destinations. In this paper, some studies on sustainable tourism in the world and Turkey were examined. In this context, the qualitative method is used by reviewing other studies in the literature and also reanalyzing the results of them in this study. The obtained data is associated to sustainable tourism process and potential of Aksaray city. Aksaray with culture, religious and ecotourism opportunities is seen as an attractive touristic destination. The results of this study were compared to other studies in the literature and also some new suggestions about the developing of Aksaray’s sustainable tourism potential have been presented.Öğe Bir toplum temelli turizm örneği olarak sonsuz Şükran köyü(Ayla Kaşoğlu, 2019) Tuncer, MehmetFarklı kültürel özelliklere sahip insanlar, kendi yaşadıkları çevre dışındaki kültürel yaşamlara ilgi duymaktadırlar. Bu farklı kültürleri tanıma isteği, insanların kendi çevrelerinden uzaklaşmalarına, yeni yerler keşfetmelerine ve bu keşif sırasında toplum temelli turizm faaliyetlerine katılmalarına yol açmaktadır. Toplum temelli turizm, yerel toplulukların ekonomik sosyal ve çevresel ihtiyaçlarını giderebilecek bir kavram olarak görülmektedir. Bu çalışmada, sanat ve kültür hareketinin merkezi olarak ortaya çıkan bir yerleşkenin, sürdürülebilir toplum temelli bir turizm merkezine dönüştürülebilme potansiyeli değerlendirilmiştir. Toplum temelli turizm kavramının kapsamının genişliği nedeniyle çeşitli nitel araştırma teknikleri bir araya getirilmiş ve karma bir yöntem uygulanmıştır. Karma yöntem, gözlem, görüşme ve doküman analizi gibi araştırma tekniklerinin bir birleşimi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Farklı kaynak ve zaman dilimlerinde veri kaynaklarının çeşitliliği ve verilerin toplanması, kullanılan yöntemin kontrol edilmesine ve doğrulanmasına izin vermektedir. Bu nedenle, araştırmada veri çeşitlemesi yaparak daha somut ve kapsamlı bulgulara ulaşılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlara bakıldığında, Sonsuz Şükran Köyü’nün bölgeye, sınırlı ekonomik katkıları olmasına rağmen sosyal, kültürel ve çevresel önemli katkıları olduğu görülmüştür. Araştırmanın bir başka sonucu ise, sanat ve kültür amaçlı başlatılan bir hareketin turizmin de etkisiyle sürdürülebilir yerel kalkınmanın bir parçası olma potansiyeli taşımasıdır. Bölgenin coğrafi ve iklim açısından yapısı, doğaya dayalı birçok turizm etkinliğinin bu bölgede gerçekleşmesine uygundur. Toplum temelli turizm bağlamında bölgede önerilebilecek faaliyetler sıralanmıştır.Öğe Aksaray Üniversitesi öğrencilerinin Aksaray kent merkezindeki yeme-içme mekânları algısı(2018) Varnacı Uzun, Funda; Altaş, AysuBu çalışmada, Aksaray Üniversitesi merkez kampüsünde öğrenim gören öğrencilerin Aksaray kent merkezinde yer alan yeme-içme mekânları algılarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. 2006 yılında Aksaray Üniversitesi kurulmuş ve üniversitenin kuruluşundan günümüze kadar kentsel görünümde ortaya çıkan en önemli değişim yeme-içme mekânlarında olmuştur. Bu mekânları hem beslenme hem de sosyalleşme amacıyla en fazla kullanan nüfus grubunun üniversite öğrencileri olması sebebiyle çalışma üniversite öğrencilerine yönelik olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda; “Aksaray Üniversitesi öğrencilerinin zihin haritalarında, yeme-içme mekânlarının toplanma alanı olarak kentin hangi bölgesi yer almaktadır?”; “Aksaray Üniversitesi öğrencilerinin zihin haritalarında daha çok hangi tür yeme-içme mekânları yer almaktadır?; “Aksaray Üniversitesi öğrencilerinin yeme-içme mekânları zihin haritalarında belirttikleri unsurlar, Lynch (1960)’ın kentsel imajınıoluşturan elemanlara uyarlanabilir mi?” sorularına yanıt aranmıştır. Veri toplama aracı olarak anket ve taslak harita tekniğinin kullanıldığı çalışma 324 öğrenci ile yürütülmüştür. Haritaların analizinde nitel analiz teknikleri kullanılmıştır. Taslak haritalarda öğrencilerin çizdikleri bölgeler ve çizimlerinde yer alan yeme-içme mekânlarıbetimsel olarak değerlendirilmiştir. İşaretlenen mekânların sıklıklarına göre haritalar oluşturulmuş ve değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, öğrencilerin eski kentsel bölgeler yerine üniversitenin kurulması ile gelişen alanları daha fazla algıladığı ve üniversitenin kuruluşu ile birlikte kentin yeme-içme mekânlarının görünümünde gerçekleşen dönüşüme uyum sağladıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin zihin haritalarında, dönerciler ile kafelerin algılanma sıklığı yüksektir. Ayrıca, çalışmada Lynch’in kentsel imaj elemanlarından yollar ve nirengi noktalarının yüksek sıklıkla öğrencilerin algılarında yer aldığı tespit edilmiştir.Öğe Bibliometric profile of the postgraduate dissertations written in the field of gastronomy(Aksaray Üniversitesi, 2018) Acar, Yusuf; Altaş, AysuThis study has been prepared with the purpose of making a general evaluation of the postgraduate dissertations related to the field of gastronomy conducted between the years 1987-2018 (Until February) in the framework of various parameters. For this purpose, 42 master’s theses and 9 doctoral dissertations published in the dissertation database of the Council of Higher Education between the years of 1987-2018 (Until February) have been examined in terms of their bibliometric features as “type of the dissertation”, “release year”, “published university”, “published institute”, “published department”, “number of pages”, “study area of the dissertation”. As a result of the examination, it has been determined that Gazi University is the body that most graduate dissertations have prepared among the universities and the highest numbers of dissertations have been prepared (15 dissertations) in the year 2016. It has been thought that the study will contribute to the literature and provide convenience for the following researches.Öğe Kapadokya Bölgesi’ni ziyaret eden turistlerin sürdürülebilir tüketim davranışları(Aksaray Üniversitesi, 2017) Varnacı Uzun, Funda; Altaş, AysuGöreme Milli Parkı, Kapadokya Bölgesi içinde bulunan, hem milli park hem de Dünya Miras alanı olarak koruma altında olan turistik potansiyeli yüksek bir alandır. Kapadokya Bölgesi, Erciyes ve Hasan Dağı volkanizmalarına bağlı olarak ortaya çıkan bazalt örtüsünün rüzgâr ve yağmur tarafından şekillendirilmesi ile günümüzdeki fiziki görünümüne sahip olmuştur. Alan aynı zamanda, Paleolitik Dönemden beri yerleşme ve ibadet amaçlı kullanılmış bir kültürel peyzaj alanıdır. Kapadokya Bölgesi’nin sahip olduğu hassas yapı sebebiyle bu bölgede devam eden turizm faaliyetlerinin sürdürülebilir nitelikte olması önemlidir. Bu nedenle alanı ziyaret eden turistlerin alan üzerindeki tüketim baskılarının düşük olması alandaki turizmin sürdürülebilirliği için gereklidir. Bu çalışmada amaç, Kapadokya Bölgesi’ni ziyaret eden turistlerin genel yaşamlarındaki ve tatildeki tüketim davranışlarının sürdürülebilirliğini ölçerek birbirleri ile karşılaştırmaktır. Turistlerin genel hayatlarındaki davranışlarının sürdürülebilirliğini ölçmek amacıyla Doğan vd.(2015) tarafından geliştirilen “Sürdürülebilir Tüketim Davranışları Ölçeği”, tatildeki tüketim davranışlarını ölçmek amacıyla da yazarlar tarafından bölgeye özgü geliştirilen “Tatil Sürdürülebilir Tüketim Davranışları Ölçeği” uygulanmıştır. Çalışma sonucunda, bölgeyi ziyaret eden turistlerin genel yaşam sürdürülebilir tüketim davranış puanlarının yüksek, tatil sürdürülebilir tüketim davranışlarının ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler:Öğe Tuz gölü’nün turizm potansiyeli ve bölge ekonomisine etkisine yönelik nitel bir araştırma: Şereflikoçhisar uygulaması(Aksaray Üniversitesi, 2017) Tuncer, Mehmet; Fırat EmineBu araştırmanın temel amacı, Tuz Gölü’nün potansiyel turizm gücünün bölgesel ekonomik kalkınmaya etkisini, bölgedeki kamu kurum yöneticilerinin görüşlerine dayalı olarak incelemektir. Araştırma nitel araştırma türünde hazırlanmış bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemi Şereflikoçhisar’da faaliyetlerini sürdüren, bazı kamu kurumu yöneticileridir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan amaçsal örneklem yöntemi uygulanmış, kamu kurumu yöneticileri belli bir amaç doğrultusunda seçilmiştir. Araştırma için 2 ana tema başlık altında 7 soruluk yarı yapılandırılmış bir görüşme formu hazırlanmış ve ilgili 5 kamu kurumu yetkilisine uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre, Tuz Gölü’nün turizm potansiyelinin ekonomik kalkınma da etkisinin olabileceği ancak çeşitli nedenlerden dolayı ilçenin ekonomik kalkınmasında Tuz Gölü’nün etkisinden yararlanılamadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca Tuz Gölü’nün turizm potansiyelinin sadece ekonomik değil aynı zamanda sosyal ve kültürel etkilerinin olabileceği yönünde de görüşler ortaya çıkmıştır. Araştırma sonunda bölgenin turizm potansiyelinden yeterince yararlanılması halinde önemli sosyo-ekonomik gelişmelere tanık olunabileceği ifade edilmiştir.Öğe Alternatif turizm çeşidi olarak ekolojik turizm: Hasan Dağı örneği(Aksaray Üniversitesi, 2017) Eskin, Bülent; Tuncer, Mehmet; Demirçivi, Burak MuratDoğal çevreye etkileri en az olan ve yerel halk içinde ekonomik faydalar sağlayan ekolojik turizmin (ekoturizm) önemi her geçen gün artmaktadır. Ekolojik turizm kavramı, turizm ve çevre arasındaki ilişkinin önemi ve sürdürülebilirlik üzerine tartışmalarla birlikte değer kazanmış ve turizm alanında bu kavramdan sıkça söz edilmiştir. Bu çalışmada Hasan Dağı ve çevresinin doğal, biyolojik ve kültürel zenginliği üzerine yapılan çalışmalar incelenmiş ve söz konusu saha ziyaret edilmiştir. Böylece, bu bölgedeki mevcut ve potansiyel ekolojik turizm aktiviteleri belirlenmiştir. Bu bağlamda, Hasan Dağı ve çevresinin kültür turizmi, inanç turizmi, kış turizmi, yayla turizmi, botanik turizmi ve av turizmi gibi turizm türleri açısından olanaklara sahip olduğu anlaşılmıştır. Ekoturizm potansiyeli yüksek olan Hasan Dağı’nın olumlu ve olumsuz özellikleriyle değerlendirildiği bu çalışmada sonuç olarak bölgedeki ekolojik turizm potansiyelini değerlendirmek, bu potansiyeli geliştirmek ve ekolojik turizm vasıtasıyla sürdürülebilir kalkınmayı sağlamak için önerilerde bulunulmuş ve bu araştırmanın gelecekteki araştırmalar için temel olması amaçlanmıştır.Öğe Üniversite çalışanlarının konaklama işletmelerinin hizmetlerinden memnun olma düzeyi: Aksaray Üniversitesinde bir uygulama(Aksaray Üniversitesi, 2016) Tuncer, Mehmet; Demirçivi, Burak Murat; Doğan, SaitBilindiği üzere konaklama işletmelerinin sunduğu hizmetlerin kendine has özellikleri vardır. Konaklama işletmelerinin ürettiği birçok ürünün ancak eş zamanlı olarak tüketilebilmesi ve stoklanamaması, konaklama işletmelerinin müşteri beklentilerine uygun ve onları tatmin ve memnun edecek ürünler ortaya koymalarını gerekli kılar. Bu çalışmanın amacı, üniversite çalışanlarının gittikleri konaklama işletmelerinden memnuniyet düzeylerini ortaya koymak ve katılımcıların memnun olmadıkları unsurları göstererek işletmelere veri sağlamaktır. Bu amaçla literatürde bazı memnuniyet ölçekleri taranarak bir ölçek oluşturulmuştur. Bu ölçek, Aksaray Üniversitesi çalışanlarına anket olarak uygulanmıştır. Toplanan anketler, amaca uygun bir biçimde kodlanıp bilgisayar programı yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların büyük çoğunluğunun beklenti ve memnuniyet seviyelerinin aynı olduğu, yani konaklama işletmelerinin hizmet ve çalışanlarının niteliklerinden memnun oldukları veya diğer bir ifade ile beklentilerinin karşılandığı gözlenmiştir. Bunun yanı sıra, katılımcıların demografik niteliklerinin konakladıkları işletmelerdeki beklentilerini ve memnuniyetlerini etkileyip etkilemediğine de bakılmış; cinsiyet, yaş, medeni durum ve gelir seviyesi gibi niteliklerin ve konaklama işletmelerindeki kalış sürelerinin katılımcıların beklenti ve memnuniyet düzeylerine herhangi bir etkisi olmadığı, ancak her konaklama işletmesi türü farklı kalitede hizmet sunduğundan katılımcıların konaklama işletmesi türlerinden beklenti ve memnuniyetlerinin farklılık gösterdiği anlaşılmıştır.Öğe Dışarıya yemek hizmeti veren (catering) işletmelerde çalışanların iş güvenliği bilgilerinin değerlendirilmesi(Aksaray Üniversitesi, 2014) Sormaz, Ümit; Demirçivi, Burak Murat; Yeşiltaş, MuratYapılan çalışmalar, dışarıya yemek hizmeti veren (catering) işletmelerde çok fazlasıyla iş kazası ve yaralanmanın olduğunu göstermektedir. İş güvenliğine yeterince önem verilmemesi ve/veya bilgi eksikliği iş kazalarının sebeplerinin başında gelmektedir. Bu çalışmada catering işletmelerinde çalışan iş görenlerin iş güvenliği bilgi düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla İstanbul Başakşehir’de yer alan İkitelli Organize Sanayi Bölgesindeki (İOSB) catering işletmelerinde çalışan iş görenlerle bir uygulama yapılmıştır. Çalışmada anket tekniğinden yararlanılarak 380 iş görenle görüşülmüştür. Çalışma sonucunda genel olarak iş güvenliğine ilişkin 10 soruya verilen cevaplarda yanlış cevap verme sıklığının yüksek olduğu görülmüştür. Çalışmada katılımcıların meslekte çalışma süreleri ile 1. ve 8. sorulara verdikleri yanıtlar ile hem mesleki eğitim alma durumları hem de İOSB’de çalışma süreleri ile 8. soruya verdikleri yanıtlar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiş; bununla birlikte, diğer sorulara verilen yanıtlarla diğer demografik değişkenler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık belirlenememiştir.Öğe Vegetarianism and veganism: Current situation in Turkey in the light of examples in the world(Gazi Üniversitesi, 2017) Altaş, AysuVegetarianism can be described as a form of nutrition that, in its most general terms, completely eliminates certain foods. The last point that vegetarians come up with is veganism, refusing to use animal-based clothing and all other by-products, and the world’s vegan population is gradually increasing. Studies to meet the growing demand of vegetarian and vegan populations is the basis of this work. In this study, firstly the concepts of vegetarianism and veganism were examined in depth and then the vegetarian and vegan industries were tried to be analyzed by comparing the current situation in Turkey with the examples in the world. This study was carried out in order to reveal the current situation of vegetarianism and veganism in Turkey and to prepare the groundwork for further studies.Öğe Göreme Millî Parkı ve Kapadokya Kayalık Bölgeleri’ne ilişkin UNESCO raporu değerlendirmeleri ve öneriler(Detay Yayıncılık, 2017) Demirçivi, Burak MuratÖnceki dönemlerden ve medeniyetlerden günümüze kalan doğal ve kültürel mirasın tanınması, korunması, sunumu ve bunların gelecek nesillere aktarımı amacıyla UNESCO üye ülkeleri 1972 yılında ‘Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme’yi kabul etmişlerdir. Bu Sözleşme’nin kabulünden sonra Dünya Mirası Komitesi ve Dünya Mirası Fonu oluşturularak her ikisi de 1976 yılında aktif hâle getirilmiştir. UNESCO’nun tabiriyle ‘üstün evrensel değer’e sahip nitelikteki doğal ve kültürel yerlerin değerlendirilmesi, bu yerlerin Dünya Mirası Listesi’ne kayıt edilebilmesi ve Dünya Mirası’nın korunması ve yönetiminde taraflara rehberlik etmesi için Komite tarafından çeşitli ölçütler ve koşullar geliştirilmiştir. Sözleşme’ye taraf ülkeler, toprakları üzerindeki Dünya Mirası varlıkların korunma durumları da dâhil olmak üzere Sözleşme’nin uygulanmasıyla ilgili Dünya Mirası Komitesine altı yılda bir periyodik olarak rapor vermektedirler. Dünya Mirası Listesi’nde Türkiye’den toplam 17 miras listelenmektedir. Söz konusu varlıkların Liste’ye giriş yıllarına bakıldığında ilk olarak 1985 yılında üç varlığın Liste’ye dâhil olduğu görülmektedir. Bu varlıklardan ikisi Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası (Sivas) ile İstanbul Tarihî Alanları’dır. Çalışmanın konusu olan Göreme Millî Parkı (Nevşehir) ve Kapadokya Kayalık Bölgeleri, aynı yıl Liste’ye dâhil olmuş diğer varlıktır. Göreme Millî Parkı ve Kapadokya’ya ilişkin en son 2014 yılında bir rapor hazırlanmıştır. Raporda ana hatlarıyla eğitim, finansman, hukuk, trafik, planlama ve yönetim alanlarında birtakım eksikliklere yer verilmiştir. Bu çalışma, söz konusu eksikliklere iyileştirici öneriler sunmayı amaçlamıştır.Öğe Otel çalışanlarının işten ayrılma eğilimi: Sayfiye ve Şehir otellerinde bir uygulama(Atatürk Üniversitesi, 2014) Tuncer, MehmetBu araştırmada, şehir otellerinde çalışanlar ile sayfiye bölgelerinde çalışan otel işgörenlerinin işten ayrılma eğilimlerini etkileyen faktörler arasında farklılıkların olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Ayrıca bu çalışmada, işten ayrılma eğiliminin olumsuz yönlerinin azalması için yapılabilecek çeşitli önerilere yer verilmiştir. Araştırmanın nicel kısmında Ankara bölgesinden 114, Antalya bölgesinden 115 işgören araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. SPSS 19 veri analiz programı yardımıyla, Mann Whitney U testi yapılmış işten ayrılma eğilimine yönelik işgören görüşleri tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel kısmında, görüşme formu hazırlanmış, bu görüşme formunda iki adet yarı yapılandırılmış soruya yer verilmiştir. Araştırmada, nitel araştırma örnekleme yöntemlerinden, doğrulayıcı veya yanlışlayıcı durum örneklemesi yöntemine uygun olarak, Ankara ve Antalya’da beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışan ikisi yönetici olmak üzere toplam on işgören tespit edilmiş ve bu işgörenler araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Her bir bölge için biri yönetici olmak üzere beş işgören Ankara’dan, beş işgören Antalya’dan seçilmiştir. Görüşme formundan elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle önceden belirlenmiş tema kapsamında hazırlanan sorulara göre özetlenmiş, görüşme formundan elde edilen bilgiler, nicel veriler ile desteklenmiş ve yorumlanmıştır. Çalışmanın sonunda şehir otellerinde ve kıyı otellerinde işten ayrılma eğilimin düşük olduğu anlaşılmıştır. Ancak, işten ayrılma eğilimini etkileyen faktörler şehir ve kıyı otellerinde farklılık göstermiştir.Öğe Ülke tanıtım çalışmaları kapsamında kullanılan gastronomik ögeler: “Home of Turkey” kampanyası afişleri üzerine bir araştırma(Gazi Üniversitesi, 2017) Altaş, AysuRekabetçi turizm piyasasında ülkeler, bir adım ileriye çıkmak ve turizm sektöründen daha fazla gelir elde etmek için tanıtım çalışmaları yapmak zorundadırlar. Dijital çağ olarak adlandırılan ve bilgiye her an her yerden ulaşmanın mümkün olduğu bu çağda yapılan ülke tanıtım çalışmaları, dünyanın her yerindeki potansiyel turistlere ulaşma konusunda çok fazla imkân sunmaktadır. Büyük maliyetlerine rağmen ülke tanıtım çalışmaları verimli ve etkili bir şekilde hazırlandıklarında; ülke imajına ve pazarlama faaliyetlerine önemli katkılar yapmaktadır. Son yıllarda ülke tanıtım faaliyetleri yoğun olarak dijital mecralardan yürütülmektedir. Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı da Türkiye’nin turizmde markalaşması sürecinde sosyal medyanın ve dijital kampanyaların önemini dikkate almış ve 2014 yılında “Home: Turkey” isimli dijital tanıtım kampanyasını başlatmıştır. Bu çalışmada Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın resmi olarak yürüttüğü dijital tanıtım kampanyası “Home: Turkey” üzerine nitel bir inceleme yapılmış, kampanyanın aşamalarına değinilmiş, süreç esnasında gelinen noktalar bazı istatistiki veriler ile desteklenmeye çalışılmış, kampanyada öne çıkartılan ve gastronomik ögeleri içeren tanıtım afişleri incelenmiştir. Sonuç olarak “Home: Turkey” dijital kampanyasının başarılı bir şekilde sürdürüldüğüne karar verilmiş ve yine kampanya kapsamında kullanılabilecek bazı gastronomik ögeler önerilmiştir. Çalışmanın konunun muhataplarına ve literatüre katkı sağlaması amaçlanmaktadır.