Cilt 13, Sayı 1, Makale Koleksiyonu

Permanent URI for this collection

Recent Submissions

Now showing 1 - 8 of 8
  • Item
    İstanbul ve Hamburg metropoliten yönetim modellerinin karşılaştırmalı analizi
    (Aksaray Üniversitesi, 2021) Yaman, Kemal; Böyükyılmaz, Kemal
    Dünyada metropoliten yönetim alanı uygulamaları nüfusun ve sanayileşmenin artmasıyla birlikte önem kazanmıştır. Bu nedenle iyi bir yönetişimin sisteminin gerçekleştirilebilmesi amacıyla gerek dünyada gerekse Türkiye'de iyi uygulamaların belirlenmesi gerekmektedir. Bu bağlamda iyi metropoliten uygulamalarının yaygınlaşması için karşılaştırmalı araştırmaların yapılması önem arz etmektedir. Bu çalışmada, İstanbul ve Hamburg metropoliten alanları ekonomik ve demografik kriterler yanında başkan seçim yöntemi ve görev süresi, ilçe sayıları, metropoliten yönetim modeli vb. gibi değişkenler açısından karşılaştırılmıştır. Sonuçta; nüfusu ve bulunduğu bölge açısından her iki kentte de ortak ve faklı noktalar bulunduğu, belediye başkanı Hamburg’da belediye meclis üyelerince, İstanbul’da ise doğrudan halk tarafından seçildiği, İstanbul’un 1984, Hamburg’un ise 2012 yılında metropoliten alan olduğu, İstanbul merkezi bütçeden %6 pay alırken Hamburg’un %15,5 pay aldığı tespit edilmiştir. Her iki şehirdeki metropoliten alanın yönetim biçiminin iki kademeli sistemi olması aralarındaki benzer özelliklerden biridir.
  • Item
    Havayolu sektöründe uçak leasing (kiralama) işlemleri, satınalma-kiralama kararı analizi: bir örnek olay incelemesi
    (Aksaray Üniversitesi, 2021) Köse, Yaşar
    Havayolu işletmeleri uçakların bir varlık olarak finanse edilmesinde genellikle iki yöntem kullanmaktadır. Bu yöntemler uçakların satın alınması veya kiralanması yöntemleridir. Her iki yöntemin de avantajları ve dezavantajları olmasına rağmen, bu yöntemlerin finansal olarak analiz edilmesi ve bu analiz sonucu diğer karar kriterleri ile ele alınıp değerlendirilmelidir. Bu çalışmanın amacı bir uçağın satın alma- kiralama kararına esas olacak finansal analizin yapılması ve en uygun seçeneğin belirlenmesidir. Çalışmada örnek olay üzerinden satın alma-kiralama kararına dayanak olarak bir finansal analiz yapılmış ve kullanılan verilere göre kiralama kararının satın almaya göre daha avantajlı olduğu tespit edilmiştir.
  • Item
    İhracata dayalı büyüme modeli: Türkiye örneği (1980-2020)
    (Aksaray Üniversitesi, 2021) Ayvaz Güven, Emine Türkan
    İhracatın; ülkenin yurt içindeki mal üretimini çoğaltarak, yerli sektörlerin gelişmesini, istihdam olanaklarının artmasını, emek ve zamanın daha verimli kullanılmasını, böylece ülkede birçok anlamda verimliliği arttıracağı ve bunların sonucunda ekonomik büyüme üzerinde olumlu katkı yapacağı bilinmektedir. 1980’li yıllarda küreselleşme hareketlerinin hız kazanması ile ülkeler, ihracata dayalı üretim yapılarını geliştirerek ihracat hacimlerini arttırma yollarını aramışlardır. Türkiye’de bu ekonomilerden birisi olarak rejim değişikliğiyle ihracata dayalı büyümeyi tercih eden ülkeler arasına girmiştir. Özellikle son yıllarda Türkiye ekonomisinin büyüme rakamlarına bakıldığında ihracatın önemi ortaya çıkmaktadır. İhracat ile ekonomik büyüme arasında oldukça sıkı bir ilişki olduğunu söylemek mümkündür.Bu çalışmanın amacı, Türkiye ekonomisinde ihracat ve ekonomik büyüme ilişkisini ekonometrik olarak test etmektir. Bunun için, Türkiye'nin 1980-2020 dönemleri ele alınarak, ihracata dayalı büyüme hipotezinin geçerli olup-olmadığı sınanmıştır. Yapılan Eş bütünleşme Testi, değişkenler arasında uzun dönemli ilişki olduğunu gösterirken, nedensellik analizlerinin sonuçları ise; Türkiye’de ihracata dayalı büyüme hipotezinin geçerliliğini ortaya koymaktadır. Bu sonuç, literatür tarafından da desteklenmektedir.
  • Item
    The moderator role of generations x and y in the effect of resource dependency management strategy on corporation entrepreneurship: ankara ostım İndustry case
    (Aksaray Üniversitesi, 2021) Erdem, Ahmet Tuncay
    The purpose of this study is to determine whether the "X-Y" generations have a moderator role in the relationship between resource dependency management and corporate entrepreneurship. Within the research scope, the question "Do generations X and Y have a moderator role in the effect of resource dependency management strategies on corporate entrepreneurship" is tried to be answered. The research is designed according to the quantitative research method. Research data were obtained by simple random sampling method in the sample of family business managers (Generations X - Y) operating in Ankara OSTİM Industrial Zone Manufacturing Sector. In analyzing the data, descriptive analysis and difference and relationship tests were performed using AMOS and SPSS programs. According to the findings obtained from the analysis of the research data, it was determined that there is a positive relationship between the strategy of managing resource dependency and corporate entrepreneurship and that the strategy of managing resource dependence has a positive effect on corporate entrepreneurship. On the other hand, the X and Y generations' moderator role in the relationship between these two variables has been determined. As a result, the strategy of managing resource dependency strengthens corporate entrepreneurship, and it has been determined that the X generations have a higher perception than the Y generations in this interaction.
  • Item
    Destinasyon tanıtımında sosyal medyanın önemi: Kırgızistan örneği
    (Aksaray Üniversitesi, 2021) Akgöz, Erkan; Ismanova, Ayzirek; Mamezova, Salima
    Sosyal medya araçları, turizm faaliyetlerine katılacaklara ihtiyaçlarına en uygun ürünleri online olarak araştırmalarına, rotalarını belirlemelerine ve rezervasyonlarını yapmalarına yardımcı olmaktadır. Bundan dolayı hazırlanan bu araştırmanın temel amacı, destinasyon tanıtımında sosyal medyanın kullanılmasının önemini belirlemektir. Bu genel amaç doğrultusunda Kırgızistan’ın yedi bölgesi ele alınarak, Facebook, Instagram, Blog gibi sosyal medya sayfalarının incelenmesi hedeflenmiştir. Araştırma için gerekli olan veriler Kırgızistan’ın yedi (7) farklı bölgesi, tarih ve turistik varlıkları, sosyal medya sayfaları ile paylaşımlar tespit edilmiştir. Kırgızistan ile ilgili sosyal medya sayfaları tek tek ziyaret edilerek gerekli bilgiler elde edilmiştir. Sosyal medya araçlarında yer alan veriler her an değiştiğinden en son Şubat 2020 tarihindeki veriler değerlendirilmeye alınmıştır. Hazırlanan bu çalışmada Kırgızistan’ın tarihi ve turistik değerlerinin tanıtımı ve pazarlaması ile ilgili resmi ve organize bir sosyal medya kullanımının olmadığı da tespit edilmiştir. Sosyal medya araçlarında yapılan tanıtım çalışmaları çoğunlukla Facebook ve Instagram üzerinden gerçekleşmektedir. Paylaşımların bireysel yapıldığı ve profesyonellikten uzak kaldığı da anlaşılmaktadır. Oldukça zengin turizm potansiyeline sahip Kırgızistan ile ilgili paylaşımlar genel olarak dağ turizmi ile ilgilidir. Kırgız kültürü ve gastronomi ürünlerine pek fazla yer verilmemiştir. Dünyaca ünlü Kırgız yazar Cengiz Aytmatov ve Kırgız halkının milli kahramanı olan Manas hakkında da herhangi bir paylaşım gerçekleşmediği de tespit edilmiştir.
  • Item
    Çalışma hayatında ahlak ve etik üzerine bibliyometrik bir çözümleme
    (Aksaray Üniversitesi, 2021) Atar, Burcu; Şener, Emine
    Bu çalışmanın amacı, akademik bilgi üretiminin önemli bir boyutunu oluşturan lisansüstü tezlerde çalışma ahlakı ve etrafındaki kavramların bibliyometrik olarak analiz edilmesidir. Ahlak kavramı, iyi ve kötüye, doğru ve yanlışa ait ilkeler olarak tanımlanırken; etik, davranışları dikkate alarak neyin iyi veya kötü; neyin doğru veya yanlış olduğunun ortaya konulmasıdır. Bu çalışmada, toplumda işe ve çalışmaya gösterilen tutumlar ve bu husustaki değerler anlamını taşıyan çalışma ahlakı kavramı ele alınmıştır. Bu araştırmada, Yüksek Öğretim Kurulu web sayfasında yer alan Ulusal Tez Merkezi veri tabanı üzerinden çalışma ahlakı, çalışma etiği, iş ahlakı, iş etiği, meslek ahlakı ve meslek etiği anahtar kelimeleri kullanılarak bu konularda yayınlanan lisansüstü tezler bibliyometrik analiz yapılarak değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda, 1996–2019 yılları arasında yazılan 163 tez çalışmanın evrenini oluşturmaktadır. Tezlerin savunulduğu yıl, danışman unvanı, anabilim dalı, anahtar kelime, örneklem, araştırma metodu, kullanılan veri analiz tekniği gibi değişkenler ile değerlendirme yapılarak, Türkiye’de çalışma ahlakı ve etrafındaki kavramlarla ilgili yapılan lisansüstü tezlerin genel bir haritası çıkarılmıştır. Çalışmanın neticesinde, Türkiye’de ahlak ve etik ile ilgili çalışmaların birçok akademik alana yayıldığı, yapılan çalışmaların 2016-2019 yıllarında artış gösterdiği tespit edilmiştir. Etik ve ahlak kavramlarının tam olarak anlaşılmadığı ve birbirine karıştırıldığı ise araştırmanın bir başka sonucudur.
  • Item
    Tüketicilerin online alışveriş alışkanlıklarının demografik özelikler bakımından incelenmesi doğu karadeniz şehirleri üzerinde bir araştırma
    (Aksaray Üniversitesi, 2021) Pilatin, Abdulmuttalip; Dilek, Önder
    Bu çalışmanın amacı, Doğu Karadeniz Bölgesinde yaşayan tüketicilerin online alışveriş tutumlarını etkileyen faktörleri belirlemektir. Çalışmadaki veriler, Artvin, Rize, Gümüşhane, Trabzon, Giresun ve Ordu illerinde yaşayan bireyler ile yüz yüze yapılan anketlerden elde edilmiştir. Bu veriler ışığında, tüketicilerin demografik özellikleri, internet kullanım alışkanlıkları, internet üzerinden satın aldıkları ürünler, harcama tutarları ve motivasyonları frekans analizi ile belirlenmiştir. Online alışverişi etkileyen faktörler incelendiğinde en fazla etkili faktörlerin sırasıyla; birçok ürün ve markaya ulaşılabilir olması (3,044), 7/24 ödeme imkânının olması (2,980), Taksitli alışveriş imkânı sağlaması (2,791), Ürün iadesi ve iptal işlemlerinde kolaylık sağlaması (2,716), Güvenilir ödeme sisteminin olması (2,711), internette yapılan alışverişlerde indirimlerin olması (2,303), Yurtdışı alışverişlerinde kolaylık sağlaması (2,019) olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca, tüketicilerin online alışveriş tutumlarını etkileyen faktörler ve il bazında bu faktörlerin farklılık gösterip göstermediği varyans analizi ile araştırılmıştır. Buna göre Artvin ve Gümüşhane illerindeki tüketiciler diğer illerdeki tüketicilere göre online alışveriş bakımından anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Farklılığın en yüksek olduğu iki il ise Ordu ve Gümüşhane’dir.
  • Item
    Finans dersi alan öğrencilerin öğrenilmiş çaresizlik düzeylerinin belirlenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği
    (Aksaray Üniversitesi, 2021) Bilge,Serenay; Poyraz, Erkan
    Öğrenilmiş çaresizlik, birden çok kez başarısızlıkla karşılaşılan durumlarda bireyin hep başarısız olacağına inanmasıyla ortaya çıkmaktadır. Sürekli başarısızlıkla karşılaşmış bireyler bunu değiştirme güçlerini yok sayarlar ve başarısızlıklarını değiştirmek için bir çaba göstermezler. Başarısızlıklarının sebeplerini kendine yükleyen ve hep başarısız olacağını düşünen bireylerin benlik saygısının yüksek olması, başarılı olması ve geleceğe güvenle bakması mümkün görülmemektedir. Bu nedenler göz önüne alındığında “öğrenilmiş çaresizlik” eğitim sistemi içinde üzerinde durulması gereken önemli bir konudur.Bu çalışmada finans dersi alan üniversite öğrencilerinin öğrenilmiş çaresizlik düzeylerinin belirlenmesi ve öğrenilmiş çaresizlik düzeylerinin finans dersi başarılarında farklılık yaratıp yaratmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada zaman ve mekan sınırlaması kapsamıyla Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde finans dersi olan 190 öğrenciye anket uygulaması yapılmıştır. Örneklem grubuna katılan öğrencilerin %48,9’unun öğrenilmiş çaresizlik düzeyi düşük, %51,1’inin ise öğrenilmiş çaresizlik düzeyi yüksek olduğu tespit edilmiştir. Finans dersi alan öğrencilerin finans dersi başarıları ile öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri arasında negatif bir ilişki olduğu ve sonuç olarak finans dersi alan öğrencilerinin ders başarıları yükseldikçe öğrenilmiş? çaresizlik düzeylerinin düştüğü, ders başarıları düştükçe öğrenilmiş? çaresizlik düzeylerinin yükseldiği görülmektedir. Bunun yanı sıra finans dersi alan öğrencilerin öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamasına karşın sınıf değişkeniyle öğrenilmiş çaresizlik düzeyi arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır.