Cilt 14, Sayı 4, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Investigation of the role of road transport in the Nigerian economy(Aksaray Üniversitesi, 2022) Tiza, Michael Toryila; Terlumun, Sesugh; Jiya, Victoria; Onuzulike, Collins; Ogunleye, Emmanuel; Akande, EbenezerThis review includes the literature on road transport infrastructure and how it affects economic growth. The main aim is to evaluate the scope and importance of transport infrastructure for economic and social growth. Research has shown that in Nigeria, the construction of road infrastructure is often chosen to meet the practical need of moving people and goods from one point to the other. The article covers a short history of the Nigerian national road network, its emergence and the expansion of Nigerian roads, and the influence of road infrastructure on agriculture and rural development. In addition, healthcare, general social change, and poverty are inclusive as the main components of this review. While this article focuses primarily on road infrastructure, there are few citations to back up points about other forms or modes of transportation. Conclusively, the research indicates a functional link between road infrastructure and economic developmentÖğe Paradigma değişimi olarak yeni kamu yönetimi ve çıkmazları karşısında arayışlar(Aksaray Üniversitesi, 2022) Çevik, Sevda NurParadigma değişimi, bir alanda yer alan yazılı ya da yazılı olmayan uygulamaların çağın gereklerine göre köklü olarak düzenlenmesini ifade eder. Bu anlamda Yeni Kamu Yönetimi (YKY) anlayışı, ortaya çıktığı dönemde geleneksel kamu yönetimi ve bürokrasinin yerini almaya çalışan; kamu sektörü ve özel sektörün ilişkilerinde değişimi gerekli kılan bir paradigma değişimidir. Geleneksel kamu yönetimi uygulamalarının eleştirileri üzerine şekillenen YKY anlayışı; hesap verilebilirlik, etkinlik, müşteri odaklılık gibi ilkeleri benimser. Çalışmanın amacı, YKY’nin bir paradigma değişimi olarak temel ilkeleri bakımından incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemleri kullanılarak gerçekleştirilen bu çalışmada literatür taraması yapılarak kaynaklar elde edilmiştir. Elde edilen veriler doküman analizi ile ilgili konu etrafında analiz edilmiştir. YKY anlayışın ortaya çıkışı ve özellikleri ele alınırken aynı zamanda çıkmazları karşısında ortaya atılan Neo Weberyan Devlet, Kamu Değeri Yönetimi, Yeni Kamu Yönetişimi ve Dijital Çağ Yönetişimi yaklaşımlarına değinerek YKY’nin eleştirilen yönleri açıklanmıştır. Bu bağlamda YKY’nin yeni bir paradigma olarak ortaya çıktığı görülmüştür. Ancak zamanla yaşanan değişimlerle YKY dinamik yapısını kaybetmiş, eleştiriler karşısında alternatif arayışlar tartışılmaya başlanmıştır.Öğe Cultural diplomacy as an important foreign aid tools: the case study of Yunus Emre institute(Aksaray Üniversitesi, 2022) Yağcı, SaitWhile military power and economic sanctions played an important role in interstate relations during the Cold War, the concept of soft power, which consists of cultural, historical and universal values that countries have in the post-Cold War conjuncture, has begun to replace hard powers. In the last quarter of the 20th century, the armament and ideological warfare of the bipolar system began to lose its importance. These two concepts have been replaced by elements such as identity and culture. In this direction, countries have started to use their cultures, languages and values to have an impact on other countries without using hard power. This situation has caused powerful states in the world to reconsider their foreign policies. Turkey has been one of the countries that attaches importance to the concept of soft power and uses it effectively in foreign policy since the beginning of the 2000s. Especially with the 2000s, Turkey has made important changes in its foreign policy to keep up with this new order and has adopted an approach that includes foreign aid and cultural diplomacy in foreign policy. The effective use of cultural diplomacy in foreign policy has broken the prejudices of the receiving countries. In this context, cultural diplomacy has an extremely important role in making foreign aid more effective.Öğe Lojistik merkezlerin ihracata etkisi: AB ülkeleri üzerine yatay kesit veriler ile regresyon analizi(Aksaray Üniversitesi, 2022) Erturgut, Ramazan; Oğuz, SuzanGünümüzün giderek artan rekabet ortamında lojistik ve bu alandaki faaliyetler en önemli ekonomik faaliyetler içerisinde yer almaktadır. Lojistik merkezler, bu faaliyetleri geliştirmek için gereken ekipmanlar sağlamakta ve orada kurulu işletmeler için ortak hizmetler sunmaktadır. Lojistik faaliyetlerin etkili ve verimli olarak yürütülmesini sağlayan bu merkezler, tedarikçi ve üreticilerin küresel pazarlara girmelerini kolaylaştırmaktadır. Lojistik hizmetler, ticaretin küreselleşmesini sağlayarak ülkelere uluslararası pazarlarda rekabet gücü kazandırmaktadır. Lojistik faaliyetlerin verimli bir şekilde gerçekleştirilmesi uluslararası ticaret için kilit unsurlardan bir tanesidir. Bu çalışmanın amacı Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde bulunan lojistik merkezlerin ihracat üzerindeki etkisini 2018 yılı verileri kullanılarak yatay kesit veri analizi yöntemi ile tespit etmektir. Analiz bulguları, AB ülkeleri için lojistik merkezler ile ihracat arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir.Öğe COVID-19 salgınının makroekonomik ve bazı temel sektörler üzerindeki etkileri: Türkiye ve dünya için bir değerlendirme(Aksaray Üniversitesi, 2022) Ordu, SeyitYapılan bu çalışmanın amacı 2019 yılının bitmesine yakın Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan ve tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 salgınının seçilmiş sektörler ışığında, dünya ve Türkiye ekonomisine etkilerini araştırmaktır. Büyük Buhran’ dan bu yana insanoğlunun karşıya karşıya kaldığı en büyük krizlerden biri olan ve özellikle küreselleşmenin en yoğun olduğu dönemde ortaya çıkan COVID-19 salgını, küreselleşmenin olumlu etkilerini tersine çevirerek küresel ekonomiyi derinden etkilemiştir. COVID-19 salgını ile birlikte, dünyada arz ve talep daralması yaşanmış ve bu durum bir domino etkisi yaratarak üretimin ve bazı iktisadi faaliyetlerin durmasına, tedarik zincirlerinde bozulmalara, birçok işletmenin kapanmasına ve işsizliğin artmasına neden olmuştur. Salgının yarattığı bu olumsuz etkiler, ülkelerin ekonomik olarak daralmasına ve salgının en yoğun olduğu 2020 yılında küresel büyümenin negatif seyretmesine neden olmuştur. Artan vaka sayıları tüm ülkeleri uluslararası kapanmalara ve kendi sınırları içinde bir dizi önlem almaya itmiştir. Bu durum tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de dinamik bir yapıya sahip olan turizm, havacılık ve bankacılık sektörlerini derinden etkilemiştir. Ayrıca, Türkiye’nin 2018 krizinin etkilerini henüz tam anlamıyla atlatamadığı dönemde ortaya çıkan salgın krizi, kamu borçlarının ve cari açığın artmasına, kurda dalgalanmalara ve TL’nin değer kaybetmesine neden olmuştur.Öğe Çevrimiçi ve yüz yüze anket teknikleri ile toplanan verilerin geçerlilik ve güvenilirliklerinin incelenmesi(Aksaray Üniversitesi, 2022) Küçükkambak, Selçuk Efe; Armağan, Eceİnternet ve bilgi teknolojileri alanında özellikle 2000’li yılların başından itibaren yaşanan gelişimler ve yenilikler pazarlama araştırmalarını da pek çok yönüyle etkilemiştir. Tüketici ve pazar hakkındaki bilgilere daha hızlı erişme ve yorumlama ihtiyacı; pazarlama araştırmalarında kullanılan yöntem ve tekniklerde birtakım yenilikleri de beraberinde getirmiştir. Bilgi ve teknoloji çağında yaşanan hızlı gelişmeler araştırmacıların veri toplama yöntemlerini yenilikçi ve çağdaş bakış açısıyla sorgulamasını, çağın gereklilikleriyle uyumlu bilimsel araştırma yöntemleri kullanmasını bir ihtiyaç haline getirmiştir. Bu çalışmada pazarlama alanındaki nicel araştırma yöntemlerinde araştırmacıların sıklıkla başvurduğu veri toplama tekniklerinden yüz yüze ve çevrimiçi anket yöntemleriyle toplanan verilerin geçerlilik ve güvenilirlikleri, örnek bir ölçme aracı kullanılarak karşılaştırmalı biçimde analiz edilmiştir. Araştırmada yüz yüze ve çevrimiçi olarak toplanan verilerin geçerlilik ve güvenilirliklerinin birbirine yakın olduğu, her iki veri grubunun birleştirilmesiyle elde edilen yeni veri grubunun da geçerli ve güvenilir olduğunu sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmada ulaşılan sonuçların gelecekte pazarlama araştırmalarında yürütülecek çalışmalarda kullanılacak yenilikçi ve karma veri toplama yaklaşımları konusunda araştırmacılara yol göstermesi beklenmektedir.Öğe COVID-19 sürecinin türk finansal sistemine yönelik etkilerinin Toda-Yamamoto yöntemi ile analizi(Aksaray Üniversitesi, 2022) Büyükakın, Figen; Demir, SedanurSon iki yılda insanlığın en önemli sorunlarından biri haline gelen COVID-19 pandemisinin oluşturduğu etkilerin uzun süre devam edeceği tahmin edilmektedir. COVID-19 salgını ortaya çıktığı andan bu yana milyonlarca insanın ölümüne, işini kaybetmesine, eğitimin, üretimin ve turizmin durmasına, üretim maliyetlerinin artmasına, üretim-tüketim ile arz-talep dengelerinin bozulmasına ve büyüme değerlerinin negatife dönmesine neden olmuştur. Başlangıçta sadece insan sağlığını tehdit eden COVID-19 pandemisi, zamanla ekonomilerin reel ve finansal sektörlerine de sıçramıştır. Dünya genelinde panik ve belirsizlik ortamına neden olan COVID-19, finansal sistemde önemli etkiler doğurması nedeniyle finansal piyasaların yeni “Siyah Kuğu”su olarak adlandırılmaya başlanmıştır. Buradan hareketle, ele alınan çalışmanın amacı, COVID-19 pandemisinin, geçmişte pek çok kez kriz yaşamış bir ülke olarak dikkati çeken Türkiye’nin finansal sistemi üzerindeki etkisini incelemek olarak belirlenmiştir. Çalışmada kullanılan değişkenler COVID-19 hasta ve vefat sayıları, altın fiyatları, ABD doları-TL kuru, Euro-TL kuru ve BIST-100 endeks değerleridir. Çalışmanın amacı doğrultusunda, değişkenlere ait 06.04.2020– 02.07.2021 dönemini içeren günlük veriler kullanılarak Toda-Yamamoto nedensellik analizi uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre COVID-19 hasta ve vefat sayılarından gram altın fiyatlarına, ABD doları döviz kuruna ve Euro döviz kuruna doğru nedensel bir ilişki bulunmaktadır.Öğe Hanehalkı tüketim harcamalarına göre İibs Düzey 2 bölgelerin kümelenmesi(Aksaray Üniversitesi, 2022) Akın Özdemir, Neslihan; Gürler, CemMevcut çalışmada, Türkiye’de, tüketim harcamalarına göre benzer bölgelerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda, Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) yayınlamış olduğu Hanehalkı Tüketim Harcamasının verileri kullanılmıştır. İlgili veride gıda ve alkolsüz içecekler, alkollü içecekler, sigara ve tütün, giyim ve ayakkabı, konut ve kira, mobilya, ev aletleri ve bakım hizmetleri, sağlık, ulaştırma, haberleşme, eğlence ve kültür, eğitim hizmetleri, lokanta ve oteller, çeşitli mal ve hizmetler olmak üzere toplamda 12 harcama mevcuttur. Ayrıca veride, TÜİK’in belirlediği Türkiye İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması Düzey 2 bölgeleri yer almaktadır. Benzer bölgelerin belirlenmesi için kümeleme yöntemlerinden k-ortalamalar ve k kırpılmış ortalamalar kullanılmıştır. K-ortalamalar yönteminde küme sayısının belirlenmesi için ise Silhouette İndeksinden yararlanılmıştır. Analiz sonucunda 3 küme olduğu tespit edilmiş ve sırasıyla kümelerde 4, 4 ve 18 bölge yer almıştır. K kırpılmış ortalamalar analiz sonucuna göre 3 küme olduğu tespit edilmiş ve sırasıyla kümelerde 4, 10 ve 11 bölge yer almıştır TR10 (İstanbul) aykırı gözlem olarak belirlenmiştir.Öğe The effect of demographic factors on entrepreneurship tendency: the case of Aksaray University and Usak University(Aksaray Üniversitesi, 2022) Kumcu, Elif Hasret; Çetinel, Makbule HürmetEntrepreneurship is influenced by the desire to achieve psychologically rather than economic motivations. (Yılmaz, Sünbül, 2009: 197) Entrepreneurship spirit and entrepreneurship tendencies are affected by many factors. In this study, the responses of students to the entrepreneurial tendency scale were examined in terms of demographic characteristics. It was observed that there was no significant difference between the two universities in terms of student’s creativity, their working methods and personal satisfaction, which are the three sub-dimensions of the entrepreneurship tendency. There was no significant difference among the genders in terms of working method and personal satisfaction. However, there was a significant difference between the genders in terms of creativity. We found that there was a significant difference between the first year and the second year of study among the creativity and personal satisfaction sub-dimensions. This could be cause that the students are better adapted to the university life and they could develop better ideas about business life with realistic plans. No significant difference was found among the income groups in terms of entrepreneurship tendency. This might be caused by the proximity of the income groups.Öğe Otel işletmeleri çalışanlarının psikolojik sermaye ve örgütsel sosyalleşme düzeyleri ile yaratıcılıkları arasındaki ilişki(Aksaray Üniversitesi, 2022) Karasakaloğlu, BurcuTurizm endüstrisinin emek yoğun bir endüstri olması ve tüketici ile çalışanın birebir iletişimde olması nedeniyle otel işletmeleri için hizmet kalitesinin korumasında insan kaynağının önemi ortaya çıkmaktadır. Otel işletmelerinin rekabet avantajı elde etmesinde, çalışanların yaratıcılıklarını en üst seviyede kullanabilmesi büyük önem arz etmektedir. Hizmet üretiminin genellikle soyut olması nedeniyle otel işletmelerinin fark yaratabilmesi için insan kaynağının etkin bir şekilde kullanılması önemlidir. Yaratıcılığın öncüllerinin araştırılması amacıyla oluşan bu çalışmanın amacı, çalışanların psikolojik sermaye ve örgütsel sosyalleşme düzeylerinin yaratıcılıklarına etkisinin incelenmesidir. Ayrıca, örgütsel sosyalleşme ile psikolojik sermaye arasındaki ilişki de incelenmiştir. Bu amaçla, araştırma kapsamında 302 kişiye ulaşılmış ve elde edilen veriler analize tabi tutulmuştur. Yapılan çoklu regresyon analizi sonucunda, yöneticilerin psikolojik sermaye düzeylerinin yaratıcılığı %20.1 oranında, örgütsel sosyalleşme düzeylerinin yaratıcılığı %7.6 oranında ve örgütsel sosyalleşmenin psikolojik sermayeyi %30 oranında açıkladığı sonucu elde edilmiştir.