Aksaray Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@Aksaray, Aksaray Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
Toplumsal değişimin türk komedi filmlerine yansıması: 1960’tan günümüze örnek filmler üzerinden gülünç olanın dönüşümü
(Okur Yazar Derneği, 2025) Kesici, Özge; Gültekin, Gökhan
Bu çalışmanın amacı, 1960’dan günümüze kadar olan süreçteki komedi filmlerinin özellikle toplumsal değişime benzer olarak nasıl bir dönüşüm yaşadığını örnek filmler üzerinden tartışmaya çalışmaktır. Komedi türüne dahil edilen filmlerin toplumsal yapıyla bağlantılı olarak tarihsel süreçte nasıl değişim ve dönüşüm gösterdiğini ortaya koyabilmek adına, film çalışmalarında tercih edilen tür eleştirisi, sosyolojik eleştiri ve tarihsel eleştiriden yararlanılmıştır. Bu bağlamda, Turist Ömer (1964), Hababam Sınıfı (1975), Züğürt Ağa (1985), Her Şey Çok Güzel Olacak (1998), Recep İvedik (2008), Aile Arasında (2017) ve Ölümlü Dünya 2 (2023) filmleri analiz edilmiştir. Bu filmlerde yalnızca güldürme eyleminin hedeflenmediği söylenebilir. Tüketim alışkanlıklarındaki değişim, kentleşme, bireyselleşme, kültürel yozlaşma, ahlâki çözülme, toplumsal cinsiyet, çevreye duyarsızlaşma gibi pek çok toplumsal gerçekliğin örnekleme dahil edilen filmlerde işlendiği görülür. Sonuç olarak, 1960’dan günümüze komedi filmlerinin özellikle toplumsal değişime paralel olarak nasıl bir dönüşüm yaşadığı örnek filmlerin analizi üzerinden tespit edilmiştir.
Culturo-techno-contextual approach: sample ımplementation steps for teaching socioscientific issues
(Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, 2025) Tekin, Nurcan; Aslan, Oktay
The current study aims to evaluate, conceptualize, and provide a sample implementation of the culturo-techno-contextual approach (CTCA) on the basis of artificial intelligence as a socioscientific issue in teaching culture-based issues in science education. CTCA is a new approach with a conceptual history of ten years in which culture, technology, and context are handled together. A sample implementation process was created for this approach, which may be suitable for the teaching of other socioscientific issues (SSIs). It is hoped that this sample implementation will provide a guiding framework for researchers in the teaching of SSIs, which have an important place in science education. In the study, the implementation steps are named to make it more usable for researchers. As CTCA is still a relatively new approach, it is recommended that readers critically read these steps and detect possible shortcomings in the given sample implementation and address them in new studies, if any.
The relationship between acculturation types enculturation stress and collective self-perceptions students of Syrian refugees in Turkey
(Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, 2025) Keleş, Fadim Büşra; Uçar, Mehmet Ertuğrul
Migration occurs when individuals move from one society to another. During this process, they undergo various stressors, including general stress and cultural stress, as they adapt to a new culture. The adaptation to this new culture, including both the individual's original cultural background and the new cultural elements they adopt, is termed acculturation. Acculturation involves several processes: integration, assimilation, separation, and marginalization. This research aims to examine whether the acculturation preferences of Syrian refugee students under temporary protection can be predicted by perceived stress, acculturation stress, and collective self-esteem. To achieve this, a stepwise regression model was developed and tested. Data was collected using a Personal Information Form, Acculturation Stress Scale, Perceived Stress Scale, and Collective Self-Esteem Scale. The study group comprised 282 individuals, including 127 girls and 155 boys, who migrated from Syria to Turkey at different times and are currently pursuing formal education. The results of the stepwise regression analysis indicated that collective self-esteem, acculturation stress, and perceived stress were predictors of separation and assimilation but did not predict integration and marginalization.
Finansal küreselleşme ve dijital dönüşüm sürecinin işsizliğe etkisi
(Ali Rıza SANDALCILAR, 2025) Örtlek, Zekiye; Yazıcıoğlu, İsabet Ebru
Bu çalışma, finansal küreselleşme ve dijital dönüşümlerin işsizlik oranı üzerindeki etkisini 2010-2021 yılları arasında 29 OECD ülkesi için incelemektedir. Dinamik panel veri modellerinden Sistem Genelleştirilmiş Momentler Yöntemi (System GMM) kullanılarak işsizlik oranları ile finansal küreselleşme, araştırma ve geliştirme (Ar-Ge) harcamaları, bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) mal ihracatı ve sigorta ve finansal hizmetler mal ihracatı ile arasındaki ilişki araştırılmıştır. Analiz sonuçları, finansal küreselleşme ve GSYH büyüme oranının işsizlik oranı üzerinde anlamlı ve negatif etkiye sahip olduğunu; Ar-Ge harcamalarının ise pozitif bir etki gösterdiğini ortaya koymaktadır. Ancak, BİT mal ihracatı ve sigorta ve finansal hizmetler mal ihracatının etkisi istatistiksel olarak anlamsız bulunmuştur. Çalışma ayrıca, uygun araç değişkenler kullanılarak içsellik sorunlarını ele almakta ve araç değişkenlerin geçerliliği Sargan testi ile doğrulanmaktadır. Bu araştırma, finansal ve teknolojik dönüşümlerin gelişmiş ekonomilerdeki işgücü piyasalarını nasıl etkilediğine dair önemli bulgular sunmaktadır.
Bizans Tarihyazımında Türk ve İskandinav-Rus ilişkileri: karşılaştırmalı bir kaynak değerlendirmesi
(Özgür Türker, 2025) Karagöz, Selim
Bu çalışma, Bizans tarih yazımında Türkler ve İskandinavya kökenli olan ve dönem kaynaklarında Ruslar olarak anılan halklar arasındaki ilişkileri incelemektedir. Bizans kaynaklarının, Hunlardan Osmanlılara kadar geniş bir zaman ve mekân yelpazesinde Türk halklarına dair bilgi sunmasıyla Türk tarihçiliği açısından önemi bilinmektedir. Bu kaynaklar, yalnızca Türk topluluklarını değil, aynı zamanda İskandinavya kökenli grupların, Bizans ve diğer Türk halklarıyla olan siyasi, ticari ve askeri ilişkilerini de belgelemektedir. Çalışmada, İskandinavların Bizans ordusundaki paralı asker rolüyle “Vareg Muhafızları” olarak bilinen seçkin birliğin temellerini oluşturduğu ve bu birlikte, Türklerin de bulunduğu konusu da ele alınmaktadır. Ayrıca, İskandinavların Doğu Avrupa’daki faaliyetleri ve özellikle Özi Nehri boyunca şekillenen ticaret ağları analiz edilmiştir. Bu ticaret ağlarının, İskandinavların Türk halklarıyla temasında kritik bir rol oynadığı belirtilirken, Peçeneklerin bu ilişkilerdeki etkisi özellikle vurgulanmaktadır. Ayrıca, Ruslar ve Bizans arasındaki siyasi ve ticari bağların, bu iki toplum arasındaki ilişkileri derinleştirdiği de ele alınmaktadır. Sonuç olarak çalışma, Bizans kaynaklarının Türk ve Rus-İskandinav ilişkilerinin düzeyini anlamada temel bir başvuru niteliği taşıdığını ortaya koymaktadır. Özellikle askeri ve ticari bağlamlarda Türk ve İskandinav halkları arasındaki karşılıklı bağlılığa dikkat çeken çalışma Bizans kaynaklarının dikkatle ele alındıklarında, dönemin tarihsel arka planını değerlendirmede önemli bir arka plan sunduğunu vurgulamaktadır. Bu çalışma, bahsi geçen Bizans tarih yazımına ait metinleri karşılaştırmalı bir perspektiften değerlendirmeyi ve özellikle Türklerle Rus-İskandinav unsurlar arasındaki ilişkileri, Bizans literatüründeki yansımaları üzerinden ele almayı hedeflemektedir. Böylelikle, IX.-XI. yüzyıllarda Doğu Avrupa (özellikle Karadeniz’in kuzeyi) coğrafyasındaki etkileşim ağlarının ne denli çok boyutlu olduğunu gözler önüne sermek amaçlanmaktadır.