Aksaray University Institutional Repository

DSpace@Aksaray digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Aksaray University at international standards, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.




 

Recent Submissions

Item
Kompozit takviyeli üst damak diş protezinin farklı sıcaklıklar altında termal gerilme analizi
(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, 2019) Benli, Semih; Baş, Gökhan
Diş sağlığını kaybeden hastalarda görüntü, çiğneme, konuşma gibi fonksiyonel bozukluklar görülebilir. Bu fonksiyon bozuklukları insanın hayat standardını direkt olarak etkilemektedir. Bu fonksiyon bozukluklarının giderilmesi amacıyla çıkarılabilir kısmi veya tam protezler sıklıkla kullanılır. Bu çalışmada, sonlu elemanlar metodu kullanılarak üst damak protezinin 0 °C, 36 °C, 70 °C sıcaklık ve uygun sınır koşulları altında CrCo, tekyönlü/örgü karbon epoksi, tek yönlü/örgü cam epoksi, tek yönlü/örgü kevlar epoksi takviyeleri ile beraber, kritik kırılma noktası başlangıcı olan orta hat bölgesinin gerilme analizi incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar göstermiştir ki protezlerin dayanımını arttırmak için kullanılan bu takviyeler termal yükleme altında takviyesiz numunelere göre yüksek oranda termal kaynaklı gerilmeler oluşturmaktadır.
Item
Boru demeti üzerinden geçen Al2O3- su nanoakışkanın pulsatif akışının ısı transferine etkisi
(DÜ Mühendislik Fakültesi / Dicle Üniversitesi, 2019) Akçay, Selma; Akdağ, Ünal; Hacıhafızoğlu, Oktay; Demiral, Doğan
Bu çalışmada, sabit duvar sıcaklığına sahip boru demetleri üzerinden geçen Al2O3-su nanoakışkanın laminer pulsatif akışının ısı transferine ve sürtünme faktörüne etkileri sayısal olarak incelenmiştir. Çalışmada, dairesel kesitli borular kademeli olarak yerleştirilmiş ve analizler iki boyutlu olarak gerçekleştirilmiştir. Kullanılan eşitlikler, sonlu hacimler metodu ile SIMPLE algoritması kullanılarak çözülmüştür. Sayısal incelemelerde, nanoakışkan tipi ve partikül hacim oranı sabit tutulmuş olup, analizler Reynolds sayısının sabit bir değeri için pulsatif parametrelerin değiştirilmesi ile elde edilmiştir. Bu parametrelerin ısı transferi karakteristiği ve sürtünme faktörü üzerindeki etkileri daimi akış şartları ile karşılaştırılmıştır. Boru demeti üzerinden pulsatif akışta anlık hız ve sıcaklık dağılımları elde edilmiştir. Sayısal sonuçlar, ısı transferindeki iyileşmenin pulsatifparametrelerden oldukça etkilendiğini göstermiştir. Pulsatif genlik ve frekans arttıkça ısı transferinin de arttığı, ancak bu artışın sürtünme faktöründe de bir miktar artışa sebep olduğu gözlemlenmiştir. Çalışma sonucunda boru demetleri üzerinden nanoakışkanların pulsatif akışı için en iyi termo-hidrolik performansısağlayan parametreler belirlenmiştir. Sonuçlar boyutsuz parametrelerin bir fonksiyonu olarak verilmiştir.
Item
Bir kamu diplomasisi uygulaması olarak Aksaray Üniversitesi örneğinde türkiye’nin uluslararası öğrenci kabulü
(Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Öztürk, Mehmet
Küreselleşmenin ve yükseköğretimde uluslararasılaşmanın günümüzde en önemli göstergelerinden birisi uluslararası öğrenci hareketliliğidir. Dünyanın farklı ülkelerinde eğitim görmek ve deneyim kazanmak isteyen öğrenciler ile bunların oluşturduğu “hareketlilikten” kültürel, akademik ve ekonomik anlamda fayda sağlamak isteyen ülkelerin varlığının birbiriyle örtüşmesi, uluslararası öğrenci sayısının giderek artmasını beraberinde getirmektedir. Bu çalışma; kamu diplomasisinin önemli bir aracı olarak da değerlendirilen uluslararası öğrencika bulüne ilişkin Türkiye’deki mevcut durumu ve yaşanan gelişmeleri sistematik bir şekilde incelemeyi amaçlamıştır. Çalışmaya örnek teşkil etmesi için Aksaray Üniversitesi’ndeki uluslararası öğrencilerin sayısal verilerinden de yararlanılmıştır. Çalışmada ayrıca Türkiye’nin uluslararası öğrenci hareketliliğindeki yerine, tarihi tecrübesine, ne tür politikalar izlediğine ve özellikle Büyük Öğrenci Projesi ve Türkiye Bursları gibi programların muhtevasına ve önemine ilişkin değerlendirmeler yapılmıştır. Sonuçta, kamu diplomasisi kapsamında yapılan uygulamanın etkinliğini artırıcı önerilerde bulunulmuştur.
Item
Necib Asım (yazıksız)’ın tarihçiliği üzerine bazı tespitler
(Ankara Üniversitesi, 2019) Sarıay, Ercimet
Bu çalışmanın amacı, Türk tarihi ve tarihçiliğine önemli katkılar sunan ve Türkçülükfikrinin öncülerinden biri olan Necib Âsım (Yazıksız)’ın, özellikle Türk tarihikonusundaki fikirlerini ve eserlerini ortaya koymaktır. 29 Aralık 1861’de Kilis’tedünyaya gelen Necib Âsım, yaşamı boyunca hiç duraksamadan çalışmış, Türk tarihi,Türk dili ve Türk kültürüne eserleriyle önemli katkılar sağlamış ve 13 Aralık 1935’deİstanbul’da vefat etmiştir. Araştırmada Necib Âsım’ın çok sayıdaki makalesi ilekitapları karşılaştırılmış ve bunların ortak yönleri ve farklılıkları ortaya konulmayaçalışılmıştır. Necib Âsım’ın makale ve kitaplarının büyük bir kısmı OsmanlıTürkçesiyle yazılmıştır. Bunların büyük çoğunluğuna şu ana kadar hemen hemen hiçdeğinilmemiştir. Çalışmada Osmanlı Türkçesiyle yazılmış olan bu makale vekitapların büyük bir kısmı ilk elden kaynak olarak okunmuş ve değerlendirilmiştir.XIX. yüzyılın sonları ile XX. yüzyılın başları, Türk fikir tarihi açısından birlaboratuvar olarak görülebilir. Bu dönemde ortaya çıkan farklı görüşler farklı fikirakımlarını (Osmanlıcılık, İslamcılık, Batıcılık, Türkçülük) doğurmuştur. Bu görüşlerarasındaki tartışmalar, dönemin siyasi, ekonomik ve kültürel değişiminin bir sonucuolarak ortaya çıkmıştır. Türkçülük, zamanla diğer fikir akımlarının önüne geçerek,sosyal, siyasal, ekonomik ve kültürel hayata yön veren bir konuma gelmiştir.Çalışmada, dönemin diğer aydınları kadar üzerinde pek fazla durulmamış olanmütefekkir Necib Âsım’ın tarih konusundaki görüşleri ve eserleri ortaya konmuştur.Öte yandan, Necib Âsım’ın hayatını ele alırken, Bahaî (Veled Çelebi İzbudak)Efendi’nin 1897’de Malumat Mecmuası’nda kaleme aldığı Necib Âsım’la ilgili Teracim-i Ahvâl isimli hacimli makalesinden, yararlanılmıştır. Bunun dışında,Başbakanlık Osmanlı Arşivi’nden ve Emekli Sandığı’ndan sağlanan kısıtlı birkaçbelge ile bazı araştırma eserlerinden de istifade edilmiştir.
Item
Okulda Yönetici ve Öğretmenlerin Deneyimledikleri Duyguların Hiyerarşik Yapılarının İncelenmesi
(Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2019) Yıldırım, Kamil
Bu çalışma okullarda öğretmenlerin ve okul yöneticilerininyaşadıkları duyguların nasıl bir hiyerarşik yapı içerdiğinibetimlemeye odaklanmıştır. Akdoğan (2016) tarafından geliştirilen54 maddelik duygu durum ölçeği Aksaray ili şehir merkezindekiilkokul, ortaokul ve lise kademesinden tabakalı örneklemeylebelirlenen katılımcılara 2017 Mart-Haziran dönemindeuygulanmıştır. Betimleyici istatistikler, açımlayıcı faktör analizi vekorelasyon analiziyle toplam 633 katılımcıya ait veri incelenmiştir.Bulgular, alan yazında beliren çeşitli duygu sınıflamalarının yanısıra Transfer kuramı, Sosyal Bilişsel Kuram ve Duygusal OlaylarKuramları açısından değerlendirilmiştir. Okullarda en sıklıklaolumlu duygulardan sevgi, ilgi ve sabır; olumsuz duygulardan iseacıma, endişe ve hayal kırıklığı duygularının yaşandığısaptanmıştır. Olumlu duyguların olumsuz duygulara oranıkatılımcılar için 1.31 olarak hesaplanmakla birlikte ideal oranın1.50-2.00 aralığında olması beklenmektedir. Dördü olumlu 10farklı hiyerarşik yapı tespit edilmiştir. En güçlü ilişki ağına sahipyapı güven, gurur, coşku, cesaret, memnuniyet, hoşnut olma,inanma ve huzur duygularını içermiştir. Sonuçlar bağlamındaokullarda duygusal körelme, kendine kapanma ve sinikdavranışların düşük; bağlılık ve memnuniyetin yüksek olduğubelirlenmiş ve okullarda duygusal ortamın gelişimine hizmetedebilecek öneriler geliştirilmiştir.