Cilt 7, Sayı 2, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 3 / 3
  • Öğe
    Küreselleşme kavramını Mattelart üzerinden okumak, “Küreselleşme mi? Amerikanlaşma mı?”
    (Aksaray Üniversitesi, 2025) Çetin, İlker
    Küreselleşme, kimilerine göre sömürge döneminin bir ürünü kimilerine göre ise sanayi devriminin çocuklarından birisi. Tam olarak bir başlangıç noktası konulamasa da tek bir gerçek bulunmaktadır; küreselleşme bu yüzyılın en tartışmalı kavramları arasındadır. Bir tarafta özgürlükçü söylemler etrafında toplanan küreselleşme destekçileri, diğer tarafta bu kavramı ulus devletler için tehdit olarak gören küreselleşme karşıtları. Bir iletişim düşünürü olan Mattelart, bu iki grup arasında küreselleşme karşıtlarına daha yakın söylemlerde bulunmaktadır. Ancak farklı bir bakış açısıyla konuyu ele almakta ve süreci küreselleşmeden öte Amerikanlaşma olarak tartışmaya açmaktadır. Çalışmalarında Amerikanlaşma olarak ele almasının temelinde; küreselleşmenin en büyük destekçisi olan çok uluslu şirketlerin birçoğunun Amerika merkezli olması, modernleşme adı altında bu şirketlerin ABD popüler kültürünü dayatması, hatta yeri geldiğinde ülkelerin iç işlerine karışabilecek kadar güçleri olmasıdır. Bu çalışmada betimleyici araştırma yöntemiyle; Mattelart’ın eserleri üzerinden küreselleşme kavramı incelenmiş, küreselleşme mi yoksa Amerikanlaşma mı sorusunun cevabı aranmış ve ağırlıklı olarak Amerikanlaşma olduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Türkiye'de haber medyasının sürdürülebilirliği bağlamında evergreen içerikler
    (Aksaray Üniversitesi, 2025) İşleyen, Mustafa; Şimşek İşliyen, Fadime
    Bu çalışma, dijitalleşen medya ortamında Türk haber medyasının sürdürülebilirliğini sağlamada evergreen içeriğin rolünü araştırmaktadır. Türkiye'de yüksek dijital okunma oranlarına sahip olan üç gazete (Hürriyet, Sabah ve Sözcü) örneklem olarak seçilmiş ve bu yayınların evergreen içerik stratejileri ve içerik türleri doküman incelemesine tabi tutularak betimsel analizle ele alınmıştır. Çalışma, evergreen içeriğin yalnızca sürekli trafik çekme potansiyeli sunmakla kalmayıp, aynı zamanda markalaşma, uzmanlık alanı oluşturma ve okuyucu bağlılığını artırma açısından kritik bir rol oynadığını ortaya koymaktadır. Bulgular, her gazetenin evergreen içeriklere erişim için SEO uygulamalarına sahip olduğunu göstermektedir. Gazeteler, dijitalleşmenin getirdiği avantajlarla arama motorları üzerinden ulaşılabilir bir arşiv niteliği taşımalarına bağlı olarak içeriğe tekraren erişimi mümkün kılmaya çalışmaktadır. Bu da içeriklerin her zaman kullanılabilir nitelikte hazırlanması gerekliliğini gündeme getirmektedir. Elde edilen bulgulara göre gazeteler evergreen içerikleri önemli bir erişim sağlayıcı olarak kullanmaktadır. Bu analiz, Türk medya ekosistemindeki dijital dönüşüm çabalarına ve sürdürülebilir iş modelleri arayışına dair önemli çıkarımlar sunmaktadır.
  • Öğe
    Dijital reklamda yeni perde: örnek vaka incelemeleriyle perakende medya
    (Aksaray Üniversitesi, 2025) Taşdemir, Erdem; Sevimli, Hilal
    Bilimsel pazarlama çağına geçiş yaptığımız 21. yüzyılda, reklam ve pazarlama uygulamalarında veriyi işlemek giderek önem kazanmaktadır. Pazarlama faaliyetlerinde etkilenmesi amaçlanan hedef kitle ilgisinin yakıtı veridir. Veriyi faydalı kılmak ve güçlü bir marka sadakati inşa etmek, doğru veriyi en doğru şekilde değerlendirerek mümkündür. Dijital reklamcılığın üçüncü dalgası olarak adlandırılan perakende medya da birincil verinin en doğru biçimde kullanımını sağlayarak, perakende medya ağlarında markaların reklamlarını doğru kitlelere doğru şekilde iletilmesini sağlamaktadır. Dünyada ve Türkiye’de kullanımı hızlanarak artan ve markaların kitlelere hedefli ve kişiselleştirilmiş reklamlar sunmasını sağlayan perakende medyanın kullanımının hızlı ivme kazanışı düşünüldüğünde, yapılan literatür taraması sonucunda kavrama ilişkin Türk literatüründe yapılan çalışmalara rastlanmılmamış olması, ilgili literatür için büyük bir boşluktur. Bu çalışmada, Türk literatüründeki bu boşluğu doldurmak amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay analizi kullanılmış; kavrama ilişkin detaylı bir bakış sunduktan sonra İspanya, Almanya, Birleşik Krallık ve Türkiye’den perakende medya vaka analizlerini incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda, sponsorluk gibi geleneksel yöntemlerden ziyade, dijitalleşen dünya düzeninde markaların daha hedefli reklamlar sunabilmek ve tüketici deneyimlerini iyileştirebilmek için verinin gücünü, diğer bir ifadeyle perakende medyayı etkin bir şekilde kullanması gerektiği görülmüştür.