Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Orta Asya ve orta doğu topraklarından çocuk ve ergen temalı filmler: cengiz’in çocukları ve kefernahum’un erikson’un psikososyal kuramına göre incelenmesi(Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, 2021) Kılıç, ŞükranSinemanın temel amacı bireyin duygularını betimlemek ve resmetmektir. Sinema ve psikolojik değerlendirmeler arasındaki etkileşim sadece bireyin duygu, düşünce ve yaşantılarının ele alınmasını sağlamaz, aynı zamanda bireyin yaşamla ilgili motivasyonunun da incelenmesini sağlamaktadır. Psikososyal bakış açısı sinema filmlerinde psikolojik yönü sadece gelişim aşamalarıyla analiz etmekle kalmayıp aynı zamanda filmdeki karakterin üstlendiği role ilişkin bir fikir de ortaya çıkarmaktadır. Psikososyal gelişim kuramının temsilcisi Erikson kimlik gelişiminin yaşam boyu olduğunu, kültür ve toplumun bireylerin kimliklerini şekillendirmede aktif bir rol oynadığını belirtmektedir. Bu çalışmanın temel amacı Cengiz’in Çocukları ve Kefernahum filmlerinin Erikson’un psikososyal kuramında yer alan çalışkanlığa karşı aşağılık duygusu ve kimlik kazanmaya karşı rol karmaşası psikososyal evreleri çerçevesinde analiz edilmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak Erikson’un psikososyal kuramının bakış açısı ve kuramındaki çalışkanlığa karşı aşağılık duygusu ve kimlik kazanmaya karşı rol karmaşası psikososyal evrelerinin filmlerdeki çocuk ve ergen karakterlerin yaşamlarına nasıl yansıdığı ortaya konulmuştur ve konu ile ilgili gelecek çalışmalar için öneriler sunulmuştur.Öğe Okul öncesi dönemde çocuğa evde sunulan desteğin okuma yazmaya hazırlık ve matematik becerileri bağlamında incelenmesi(Bayburt Üniversitesi, 2019) Ertürk Kara, Hatice Gözde...Öğe Fractions teaching for 6th graders through creative drama method(Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Ersoy, Esen; Türker Biber, BelmaThe purpose of this study is to determine the impact of using creativedrama method to teach fractions for secondary school-6th-grade students on theattitude and process. The study group consists of 16 (8 females, 8 males) 6th gradestudents.In the scope of the study, One Group Pretest-Posttest Model was used as apretest model. In the study, “Attitudes Towards Mathematics Scale” (Aşkar, 1986)and “Leader Evaluation Form” which that was developed by the researchers wasused as data collection tools. Workshops towards teaching fractions by usingcreative drama method were carried out in the eight-week period and 23 lecturehour(6 workshops). According to the findings, it can be said that the creative dramaimplementations have had a positive impact on the attitude scores of the students.The results of “Leader Evaluation Form” was determined that the participants tookan active role in the process. The participants contributed more efficiently in theprocess each week. In the improvisation stage, the encounter of participants withexamples from the daily life drew the attention. In this way, it was seen that theircreativity came forward during their participation in the process and it wasobserved that participation in the actives that have a mathematics-based contentwas increased. In the evaluations of the process, participants had correct answers tothe activity papers from the mathematical perspective.Öğe Duygusal yetkinliğin önemli bir bileşeni: duygu anlamanın okul öncesi dönemde çeşitli değişkenler bağlamında incelenmesi(ASOS Eğitim Bilişim Danışmanlık Otomasyon Yayıncılık Reklam Sanayi ve Ticaret LTD ŞTİ, 2019) Kılıç, Şükran; Güngör Aytar, Fatma AbideBu çalışmanın amacı duygusal yetkinliğin önemli bir bileşeni olan duygu anlama becerisinin dört temel duygu kapsamında (mutlu, kızgın,üzgün, korkmuş) okul öncesi dönemdeki çocuğa ve anneye ait değişkenler bağlamında incelenmesidir. Araştırmaya okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 4-6 yaş arası 210 çocuk ve çocukların anneleri katılmıştır. Çocukların duygu anlama becerisini ölçmek için Duygu Anlama Testi, çocuklar ve anneye ilişkin genel bilgilere ulaşmak için demografik bilgi formu kullanılmıştır. Duygu Anlama Testinin duygu tanıma alt testine yönelik olarak, çocukların alıcı dil becerilerindeki hazır bulunuşluklarını belirlemek için Duygu Anlama Testinden önce çocuklara Türkçe Alıcı Dil Kelime Alt Testi (TİFALDİ) uygulanmıştır. TİFALDİ uygulaması sonucu elde edilen puanlar doğrudan araştırmaya dâhil edilmemiştir. Çocukların duygu anlama becerisinin çocuğun yaşına ve cinsiyetine göre farklılığını değerlendirmek için iki faktörlü ANOVA, ortaya çıkan farkın hangi gruptan kaynaklandığını belirlemek için posthoc testlerinden Dunnett C testi uygulanmıştır. Çocukların duygu anlama becerisinin annenin öğrenim düzeyi, mesleği ve ailenin sahip olduğu gelir düzeyine göre farklılığını incelemek için tek faktörlü ANOVA analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre duygu anlama becerisi çocukların yaşına göre farklılık gösterirken, cinsiyete bağlı bir farklılık göstermemiştir. Duygu anlama becerisinin annenin öğrenim düzeyi, mesleği ve ailenin gelir düzeyine göre de farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın bulguları alan yazını bilgilerine göre derinlemesine tartışılmıştır.Öğe Turkish Adaptation of Parental Reactions to Children’s Positive Emotions Scale: A Validity and Reliability Study(Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2019) Kılıç, Şükran; Kumandaş Öztürk, HaticeThe aim of the study, which investigates psychometric characteristics of parental reactions tochildren’s positive emotions scale (PRCPS) for Turkish parents. The study included 295 mothers and 295 fathers whohave children aged 4-12 from Aksaray city center. ABÇODT is a 7-point Likert-type scale consisting of 12 scenarios.The translation and back translation process was conducted for the Turkish adaptation of the scale. Expert opinionswere obtained for scope, semantic and conceptual equivalence. Confirmatory Factor Analysis (CFA) was used toassess the reliability of the scale and to examine the construct validity Results of CFA clarified that the scale has afour factor structure (socialization, encouragement, discomfort, reprimand) Inner consistency coefficients and testretest values proved that PRCPS is a reliable measurement tool. The scale can be used both in evaluating how parentsreact to their children’s positive emotions and in research dealing with developmental and family studies. It has alsobeen proposed to use the scale in educational research to examine the reflection of parents' reactions to positiveemotions of children in the school and classroom environment.Öğe Primary and Kindergarten Teachers’ Opinions on Mixed Age Grouping Education(Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2018) Ertürk Kara, Hatice GözdeThe aim of this study was to examine kindergarten and primary school first grade teachers’ opinions on teaching mixed age group of children. The participants were 10 kindergartens and 10 primary school first grade teachers. Phenomenological research method was followed. An interview form was used to collect the data. Themes were positive perspective on mixed age grouping in terms of teachers’ implementations, positive perspective on mixed age grouping in terms of children’s age differences, negative perspective on mixed age grouping in terms of teachers’ implementations and negative perspective on mixed age grouping in terms of children’s age differences. As a result; both primary and kindergarten teachers stated negative experiences regarding being not ready to teach mixed age group of children. Even kindergarten teachers knew how to plan activities for 36-72 years old children; they had challenges in teaching mixed age group of children. Primary school 1st grade teachers expressed that they don’t know any about 60 months of age children’s developmental skills, and school/classroom environment was also not convenient for these children. Teachers also expressed that there were some parents who insist on sending their child to primary school even if the child was not ready.Öğe Anne babaların okul öncesi dönemde çocukların riskli oyunlarına izin vermeleri ile çocukların problem davranışları ve sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, 2023) Bora, Ümmü Gül; Kılıç, ŞükranOkul öncesi dönemdeki çocuklarının birden fazla gelişim alanına katkı sağlayan oyun türlerinden biri riskli oyundur. Uluslararası alan yazında riskli oyun konusunda yapılan araştırmaların olduğu anlaşılmaktadır. Ancak Türkiye’de bu alandaki araştırmaların sınırlı sayıda olduğu görülmüştür. Bu araştırma, riskli oyun alanındaki çalışmalara katkı sağlayabilmesi açısından ve anne babaların riskli oyunlara izin verme düzeylerinin çocuklarının sosyal beceri ve problem davranışları ile ilişkisinin yordanabilmesi açısından önemlidir. Bu bağlamda araştırmanın amacı, okul öncesi eğitime devam eden çocukların anne babalarının riskli oyunlara izin verme düzeylerinin çocukların sosyal becerilerini ve problem davranışlarını yordayıp yordamadığının incelenmesidir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ili Sultangazi ilçesinde bulunan devlete bağlı bağımsız anaokulları ve ilkokula bağlı anasınıflarında okul öncesinde öğrenim gören 48-66 aylık normal gelişim gösteren 253 okul öncesi dönemdeki çocuklarının ve çocukların anne babaları oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak; Riskli Oyunlara İzin Verme Ölçeği ve Anasınıfı ve Anaokulu Davranış Ölçeğinin iki alt ölçeği olan Sosyal Beceri Ölçeği ve Problem Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; çocukların sosyal becerilerinin ve problem davranışlarının anne babaların riskli oyunlara izin verme düzeylerini yordadığı ve anne babaların riskli oyunlara izin verme düzeyleri ile sosyal beceri arasında pozitif, problem davranış ile arasında negatif bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Disleksi Hakkında Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çalışma(Yakup YILMAZ, 2023) Çayır, Aybala; Değirmenci Gündoğmuş, HaticeBu araştırma, sınıf öğretmenlerinin disleksi hakkındaki bilgilerini, disleksiye ilişkin görüşlerini ve öğrencilerine ilişkin deneyimlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseninde tasarlanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin disleksi konusundaki bilgi düzeylerini belirlemek için öğretmenlerin disleksiye ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla, veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından ilgili literatür taranarak geliştirilen Yarı Yapılandırılmış Öğretmen Görüşme Formu kullanılmıştır. Çalışma grubu Aksaray İli Merkez İlçesinde görev yapmakta olan 20 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin üniversite eğitimlerinde disleksi hakkında yeterli eğitim almadıkları anlaşılmıştır. Öğretmenlerin görev yerlerine atandıktan sonra disleksi hakkında yeterince bilgilendirilmedikleri bu nedenle öğretmenlerin kendilerini yetersiz hissettikleri anlaşılmıştır. Öğretmenler disleksili öğrencileri tanılama yönünde de yeterli bilgiye sahip olmadıkları yönünde görüş bildirmişlerdir. Ayrıca disleksili öğrencilere gerekli olan eğitim yöntemlerini bilmediklerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin sınıflarında bulunan disleksili öğrenciler için özel bir çalışma yapmadıkları anlaşılmıştır.Öğe İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Metin Türüne Göre Okuma Hatalarının İncelenmesi(Yunus Kaplan, 2023) Değirmenci Gündoğmuş, Hatice; Çayır, Aybalaİhtiyaç duyulan güncel bilgilere ulaşılmasını mümkün kılarak; bilişsel, sosyal ve psikomotor becerilerinin gelişimini destekleyen okuma becerisi, doğuştan gelen ve kendiliğinden gelişen bir beceri değil geliştirilmesi için emek harcanması gereken bir süreçtir. Okuma becerilerinin öğretilmesinin küresel bağlamdaki etkililiğini görmek, okuma becerilerini kazanma ve geliştirme kaynaklarının fırsatlarını fark ederek sürecin takibini yapmak, problemli alanları belirleyerek öğrencilerin okuma becerilerini geliştiren yeni çalışmalara yol açmak gerekmektedir. Öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilme sürecindeki ses tonu, vurgu, ritim gibi duygusal ifade biçimini destekleyen unsurlar ile okumanın doğru ve uygun hızda yapılması konularını ele almak, bu konudaki hataları fark etmek, yapılan hataları önlemek için erken müdahalelerde bulunmak önemlidir. Bu doğrultuda yapılan araştırmanın amacı metin türlerine göre ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okumalarını engelleyen sesli okuma hatalarını tespit etmektir. Araştırmanın amacı doğrultusunda ilkokul öğrencilerinin okuma hataları Yanlış Analizi Envanteri ile tespit edilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılarak yapılan araştırmanın çalışma grubunu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen 2022-2023 eğitim öğretim yılında 4. sınıfta öğrenim görmekte olan 20 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin metin türüne göre yaptıkları sesli okuma hatalarından atlayıp geçme, ekleme, yanlış okuma hata türlerini sıklıkla yaptıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin metin türüne göre kelime tanıma düzeyleri hem kız öğrencilerin hem de erkek öğrencilerin serbest, öğretim ve endişe düzeylerinde olduğu belirlenmiştir. Endişe verici düzeyde olan kız öğrenci sayısının erkek öğrenci sayısından fazla olduğu görülmektedir.Öğe Parental Emotion Socialization and Children’s Emotional Skills and Socio-Emotional Functioning in Early Childhood in Türkiye and the United States(Routledge, 2025) Kılıç, Şükran; Hernandez Acton, Erika; Zhu, Danhua; Dunsmore, Julie C.This study addressed associations of parents’ socialization of children’s positive and negative emotions with children’s emotional skills and socio-emotional functioning in early childhood with families in Türkiye and the United States (U.S.). One hundred five parents (50 Turkish, 55 U.S.) and their 4- to 5-year-old children reminisced about family events. Videos were coded for parents’ emotion coaching and dismissing. Parents self-reported expressiveness and reactions to children’s emotions. Experimenters administered tasks assessing children’s emotion masking and emotion understanding. Teachers reported children’s social competence and behavior problems. Emotion socialization by Turkish and U.S. parents differed according to valence (positive, negative) and mode (expressiveness, reactions, discourse). For both Turkish and U.S. families, encouraging socialization of negative emotions related to children’s better masking of negative emotions and poorer masking of positive emotions. For U.S. families, encouraging negative emotions related to children’s poorer socio-emotional functioning. When parents encouraged positive emotions, Turkish children scored higher in masking negative emotions, whereas U.S. children scored higher in masking positive emotions and had better socio-emotional functioning. Results suggest that cultural values may influence emotion socialization and its relations to children’s socio-emotional development. Particular attention should be paid to socialization modes and positive emotions.Öğe Visualised Scale of Attitude Towards Mathematics: A Validity and Reliability Study(John Wiley and Sons Inc, 2025) Kılıç, Remzi; Aydın Bölükbaş, FeyzaThis study was conducted to develop an instrument with good psychometric properties to measure primary school students' attitudes towards mathematics. For this purpose, the screening model was utilised in the research. The form was prepared in the form of a five-point Likert scale (Very Unhappy, Unhappy, Neither Happy nor Unhappy, Happy, Very Happy). Visuals were used to determine the students' responses on the developed scale, thus making the measurement process more fun and interesting for students. We administered the scale to two groups of primary school students and applied exploratory factor analysis (EFA) to the data obtained from the first group (n = 576). The results of the EFA revealed that the scale has a one-dimensional structure consisting of 14 items. The scale was then applied to the second group of elementary school students (n = 347) to confirm the single-factor structure through confirmatory factor analysis (CFA). The fit indices calculated during the CFA indicated an excellent model fit of the scale. Finally, Cronbach's alpha, McDonald's omega and item-total correlations were calculated for the reliability analysis of the scale, and the results yielded considerably high values. The analysis results indicate that the developed visual mathematics attitude scale is a highly valid and reliable measurement instrument.Öğe Mapping the evolution of early childhood technology: A bibliometric analysis(Springer, 2025) Aydın Bölükbaş, FeyzaThe aim of this study is to provide a comprehensive perspective by examining the studies on technology in early childhood in detail. In the study, bibliometric analysis of 391 articles published in SSCI-ESCI and SCI Expanded indexed journals between 1988–2023 from Web of Science database was conducted. This rigorous screening using the PRISMA flow diagram is reported in detail to increase the transparency and reproducibility of the research. The general structure of the concepts in the studies was revealed and concept clusters were identified. The research findings were grouped under three headings: ''Child and Family Dynamics (1)'', which includes concepts related to family and child in early childhood technology, ''Digital Integration (2)'', which is related to technology integration in education, and ''Educational Practices (3)'', which complements the application aspect of technology from different perspectives. In this study, maps explaining the dynamic structure of early childhood technology studies and the evolution in this structure were created.Öğe The views of teachers with project experience on early mathematics(İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa, 2024) Aydın Bölükbaş, Feyza; Ulutaş, İlkayThis study included 15 pre-school teachers with experience in mathematics-based projects to examine their views on early mathematics. The data were collected through semi-structured interviews with the teachers and analyzed by content analysis method. As a result of the study, the teachers stated that they were primarily based on the cognitive domain acquisitions and basic mathematical skills emphasized in the Ministry of National Education pre-school education program and that children had difficulty with three-dimensional shapes, time, reasoning-association, graphing, measurement, and right–left discrimination. In addition, while organizing the early mathematics education process, it was determined that they paid attention to being in contact with families, thinking that mathematics is a whole, ensuring that children learn from concrete to abstract and notice the mathematics in their environment, preferring methods such as observation, evaluation according to achievements, conve rsati ons/d ialog ues and asking questions to evaluate individual differences, and trying to reduce individual differences with individual support, cooperation with family, and peer learning. It was determined that the mathematics projects provide positive reactions from families, sharing information with colleagues and academicians, and conducting research, and that they made suggestions such as in-service training, being open to learning, family involvement, qualified undergraduate education, mathematics activity collection, and e-Twinning projects for quality early mathematics education.Öğe Soft corners and sharp edges: Exploring inaccurate geometric shapes in children's picture books(Mehmet Kurudayıoğlu, 2024) Akıncı Coşgun, Ayşegül; Pala, Şengül; Nurnberger-Haag, Julie; Yılmaz, Melek MerveGiven the inaccuracy of children's picture books on shapes published in English, there was a need to analyse Turkish picture books on shapes. In order to carry out the study on the accuracy of Turkish picture books, a rating rubric for English picture books was translated into Turkish. The Traffic Light Rating Rubric rates books as red (explicit inaccuracies), yellow (implicit inaccuracies or missing concepts) and green (correct concepts). As a result of the research, it was found that the findings for the Turkish books were consistent with the previous findings for the English books. In the majority of the books analysed, the geometric shapes were rated as incorrect (red). Given the importance of early mathematical study for long-term success, the Traffic Light Rating Rubric-Turkish Version is intended to provide guidance to book selectors such as librarians, parents and teachers, and ultimately authors and publishers who need to produce texts with the correct form.Öğe Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazma güçlüklerinin belirlenmesi(Cengiz ALYILMAZ, 2023) Çayır, Aybala; Balcı, EmineBu çalışma, ilkokulda öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin yaptıkları yazma güçlüklerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda ilk olarak Aksaray ilinde ilkokul eğitimlerine devam eden öğrencilerden öğrenme güçlüğü olanlar belirlenmiştir. Bu öğrencilerden seviyelerine uygun olarak belirlenen bir konu hakkında yazı yazmaları istenmiştir. Yazılar içerik ve mekanik özellikler açısından değerlendirilmiştir. Çalışmada araştırmacılar tarafından iki ayrı veri toplama aracı geliştirilmiştir. Bunlar, “Yazılı Anlatım Sorun Envanteri” ve “Yazma Formu”dur. Araştırmada betimsel model kullanılmış ve veriler; frekans, yüzde, standart sapma, aritmetik ortalama ve değişim katsayısı hesaplanarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin sıklıkla içerik ve mekanik yazma hataları yaptıkları belirlenmiştir. Sınıf seviyesi arttıkça öğrencilerin yazma hatalarında azalma görülmekle beraber bu hataların sonlanmadığı görülmüştür.Öğe Inspecting primary school students' environmental attitudes based on ecocentric and anthropocentric perspectives(Mehmet Tekerek, 2023) Dölek, Büsra Şeyma; Akyol, GülsümThis study aimed at (i) identifying primary school students' attitudes toward environmental issues based on the perspectives of ecocentrism and anthropocentrism and (ii) inspecting students' attitudes (i.e., ecocentric and anthropocentric) toward environmental issues in relation to gender and grade level. Data were gathered from 40 students through the administration of an interview questionnaire along with pictures concerning questions in the questionnaire. Results demonstrated that most of the participants who held positive attitudes reflected anthropocentric attitudes toward water, paper, and electricity consumption, reusing, and playground preferences whereas ecocentric attitudes toward plants, bugs, and other animals. Besides, half and slightly more than half of the participants with positive attitudes expressed ecocentric attitudes toward residence preferences and environmental pollution, respectively while nearly half of the participants with positive attitudes expressed anthropocentric attitudes toward the mentioned issues. It was also found that with the exception of one environmental issue, participants' attitudes toward environmental issues were not significantly associated with their gender. Additionally, no relation was found between participants' environmental attitudes and their grade level.Öğe Changes in children’s play during COVID-19 pandemic: parents’ views(Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, 2022) Pala, Şengül; Akıncı Coşgun, Ayşegül; Yılmaz, AynurThis study examines parents’ views on the changes in their children’s play at the beginning of the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) process. The study sample consists of 38 parents, twenty mothers, and eighteen fathers who reside in different city centers (Trabzon, Istanbul, Bursa, and Ankara) in Turkey and have children between three and six. The data were collected with “demographic information form” and “open-ended question form” created by the researchers. Data were collected online via ‘Google Forms.’ Descriptive statistics were used in the analysis of the data. As a result of the research, it was found that children’s play differs according to the type of play, play area, material type, and playing time with parents. The change in the type of play consisted of an increase in pretend play, an increase in educational plays, an increase in board games, an increase in plays involving art activities, a decrease in play behaviors that requires being physically active, an increase in building plays, and an increase in science and nature knowledge plays. The change in material type consisted of an increase in the use of technological tools. The change in the play area consisted of a decrease in outdoor play and an increase in indoor play. These results are discussed with the relevant literature. Change in playing time with parents consisted of increase in playing with mother and increase in playing with father. These results are discussed within the framework of the relevant literature.Öğe STEM içerikli resimli çocuk kitaplarında toplumsal cinsiyet rollerinin sunumu(Aksaray Üniversitesi, 2022) Akıncı Coşgun, Ayşegül; Yılmaz, Tuğba PınarAraştırma Makalesi Okul öncesi dönemde kullanılan STEM içerikli resimli çocuk kitaplarının cinsiyet rolleri bakımından incelenmesi amacıyla yapılan bu araştırmanın çalışma grubunu okul öncesi dönem çocukları için basılmış, STEM içerikli 21 hikaye kitabı oluşturmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda incelenen kitaplardaki karakterlerin 93’ünün kadın, 366’sının erkek karakter olduğu belirlenmiştir. Ayrıca kitaplarda toplam 13 farklı mesleğe yer verildiği belirlenmiştir. Bu mesleklere ilişkin olarak kadın karakterlerin çoğunlukla inşaat mühendisi/inşaat ustası, itfaiye görevlisi ve yardımcı pilot meslekleriyle ilişkilendirildiği; erkek karakterlerin ise çoğunluklar işçi/makinist, itfaiye görevlisi, temizlik görevlisi, çiftçi, dalgıç/denizaltı mürettebatı, astronot, koleksiyoncu, pilot ve uçuş görevlisi/kabin ekibi meslekleriyle ilişkilendirildiği belirlenmiştir. Buna göre incelenen STEM içerikli hikaye kitaplarında erkek karakterlerin daha fazla çeşitte ve sayıda meslekle ilişkilendirildiği söylenebilir.Öğe Türkiye’de okul öncesi dönem çocuklarının resim çizimleriyle ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi (2016-2020)(Aksaray Üniversitesi, 2022) Ertürk, Hazal; Günindi, YunusBu araştırmanın genel amacı, Türkiye’de 2016-2020 yılları arasını kapsayan beş yıllık süreçte okul öncesi çocuklarının resim çizimleri kapsamında yapılan çalışmaların incelenmesidir. Bu genel amaç doğrultusunda incelenen konuların yıllara göre dağılımı, kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerinin dağılımı son olarak da katılımcı gruplarının dağılımı incelenmiştir. Makale ve tezlerin seçiminde Türkiye’de 2016-2020 yılları arasında yapılmış olması öncelikli tarama ölçütü olarak benimsenmiştir. Araştırmanın örneklemini tez ve makalelerden oluşan toplam kırk dört çalışma oluşturmaktadır. Veriler doküman analizi yöntemi ile toplanmış, betimsel analiz ile de çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre okul öncesi çocuklarının resim çizimlerinde daha çok bir olaya duruma karşı algılarını, duygu ve düşüncelerini belirlemek amaçlanmıştır. Özellikle incelenen araştırmalardan çocukların öğretmen ve çevre konusundaki algıları ile ilgili çalışmalar yapıldığı görülmüştür. Araştırmada çoğunlukla nitel araştırma modeli tercih edilmiş olup karma araştırma yöntemine çok az yer verilmiştir. Son olarak, taranan çalışmalarda, katılımcıların büyük çoğunluğunu çocukların oluşturduğu öğretmenler ya da ebeveynlere çok az yer verildiği tespit edilmiştir.Öğe The effect of online education on children’s social skills during the Covi-19 pandemic(Kura Publishing House, 2022) Günindi, YunusThis study aimed to determine whether there is any conspicuous difference in the social adaptation skills of five-year-old preschool children who did not attend any social skills intervention program besides the ongoing curriculum but continued their education process in different environments (face-to-face/online) because of the pandemic. Included in the study were 296 children enrolled in independent kindergartens, who were within the five-year-old age group and were from similar socioeconomic families. Among them, 159 attended face-to-face and 137 attended online classes. At the beginning of their formal education, the Social Adaptation Skills Scale (SASS) was administered to the children in both groups as a pre-test. At the end of the trimester, the SASS was repeated as a post-test. A significant difference was found between the face-to-face education group and the online education group, in favor of the former, in terms of the social adaptation sub-factor of the SASS. Furthermore, the social incompatibility sub-factor scores of the face-to-face education group were significantly lower than those of the children in the online education group.