Yazar "Peker, Behiye" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Fen bilimleri eğitiminde beceri temelli sorular: Öğretmen, öğrenci ve veli perspektifinden bir inceleme(Aksaray Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2025) Peker, BehiyeBeceri temelli sorular ezberden uzak, problem çözme becerilerini ve günlük hayatla ilişkilendirme durumlarını ön plana alan, mantıksal ve matematiksel muhakeme ve üst düzey düşünme becerileri gerektiren sorular olarak tanımlanmaktadır. Fen bilimleri dersinde beceri temelli sorular, öğrencilerin üst düzey bilişsel becerilerinin gelişiminde etkili olacağı için, sınıflarda etkin bir şekilde uygulanması önemli görülmektedir. Fen bilimleri dersi beceri temelli soruların özelliklerinin eğitimin paydaşları tarafından iyi bilinmesi ayrıca bu soruların uygulanması ve çözümü aşamasında yaşanan zorlukların farkında olunması sayesinde beceri temelli sorular verimli ve etkili olarak kullanılabilecektir. Bu çalışmada fen bilimleri dersi beceri temelli soruları hakkında öğretmen, öğrenci ve velilerin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemleri içinde yer alan durum çalışması izlenmiştir. Araştırmaya 2023-2024 eğitim öğretim yılında Konya ilinin Hüyük ilçesinde görev yapmakta olan 10 fen bilimleri öğretmeni, 10 8. sınıf öğrencisi ve 10 veli katılmıştır. Katılımcıların görüşlerinin alınması amacıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesi için içerik analizi yapılmıştır. Analiz sonuçları doğrultusunda katılımcıların görüşleri temalar altında düzenlenmiştir. Katılımcı öğretmen görüşlerinin incelenmesi sonucunda beceri temelli soruların fen bilimleri dersi öğretim programı ve ders kitaplarıyla uyumu, öğrencilere etkileri, sınıf ortamında uygulanması ve büyük ölçekli ulusal ve uluslararası sınav uygulamaları adı altında dört tema ortaya çıkmıştır. Öğrenci görüşlerinin incelenmesi sonucunda iki tema ortaya çıkmıştır; öğrencilerin beceri temelli sorular hakkındaki görüşleri ve yaşadıkları zorluklar. Katılımcı velilerin görüşlerinin incelenmesi sonucunda ortaya çıkan iki tema; beceri temelli soruların faydaları ve öğrencilerin yaşadıkları zorluklar şeklindedir. Beceri temelli soruların çözümünde yaşanılan zorluklar ile hazırlanması ve uygulanmasında yaşanılan sınırlılıklara ilişkin sebeplerin öğretmen, öğrenci ve veli perspektifinden ortaya konulduğu bu araştırmanın sonucunda fen bilimleri dersi beceri temelli soruların, öğrencilerin üst düzey becerilerinin gelişimine önemli katkılarının olduğu düşüncesinin hakim olduğu belirlemiştir.