Yazar "Kayhan, Nihal" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Türkiye ve Avrupa Birliği'ne üye ülkelerin sosyal bilgiler öğretmenliği programlarının insan hakları ve demokrasi eğitimi açısından karşılaştırılması(Mersin Üniversitesi, 2014) Kayhan, Nihal; Yıldırım, ErdalBu çalışmada Türkiye ve Avrupa Birliği’ne üye bazı ülkelerin sosyal bilgiler öğretmenliği programlarındaki insan hakları ve demokrasi eğitimine yönelik derslerin dönem, kredi ve içerik kriterlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. İfade edilen değişkenlere ait bilgilere Agencies of the European Union, European Agency for Development in Special Needs Education, Eurydice-Network on Education Systems and Policies in Europe, Eurybase-Descriptions of National Systems and Policies gibi veri tabanlarından ulaşılmıştır. Nitel araştırma yönteminde desenlenen çalışmanın verileri, döküman incelemesi tekniği ile elde edilmiştir. Araştırmanın sonuçları, ülkelerin sosyal bilgiler öğretmenliği programlarında insan hakları ve demokrasi eğitimi ile ilgili derslerde kredi ve dönem açısından çeşitlilik görülmekle beraber çok önemli farklılaşmalar bulunmadığını göstermiştir. Lisans eğitimi süresince Avusturya, Çek Cumhuriyeti, Litvanya, İrlanda, Lüksemburg, Yunanistan, Danimarka ve İsveç’te insan hakları ve demokrasi eğitimine yönelik her akademik yılda zorunlu en az bir dersin programda yer aldığı; derslerin yıllara göre toplam sayıları incelendiğinde zorunlu ders sayısının en fazla olduğu ülkelerin 10 ders ile İsveç ve Lüksemburg, 9 ders ile Yunanistan olduğu belirlenmiştir. İnsan Hakları ve Demokrasi eğitimine ilişkin zorunlu derslerin AKTS kredilerinin yıl ve ülke bazında değerlendirilmesi sonucundaysa İsveç'in 90 AKTS ile 4 yıllık lisans süresince her yıl, insan hakları ve demokrasi eğitimine ilişkin zorunlu dersin yer aldığı bir ülke olduğu dikkati çekmektedir. AB ülkelerinde kültürel farklara özen, evrensel haklar, sosyal katılım, adalet ve eşitlik, fırsat eşitliği gibi konular insan hakları ve demokrasi eğitimine ilişkin verilen derslerin içeriklerini oluşturmaktadır. Türkiye’de ise ders içerikleri siyasi, hukuki, toplumsal ve ekonomik düzenlemeler, siyaset, toplumsal düzen gibi konulardan oluşmaktadır.