Yazar "Gezgin, Derya" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Fen etkinliklerinin okul öncesi dönem çocuklarında çevre bilinci kazandırılmasına etkisi(Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Gezgin, Derya; Kılıç Mocan, DidemOkul öncesi dönem, yaşam boyu sahip olunacak pek çok beceri ve alışkanlığın temellerinin atıldığı; kişiliğin şekillendiği dönemdir. Çocuğun gelişimi için kritik öneme sahip olan bu dönemde çevreyi tanıma, sevme, koruma kazanımları ile başlayan çevre eğitimi, çevre bilinci kazandırılmasında ilk adımdır. Çocukların çevreyi tanımalarını ve çevreyle iç içe olmalarını sağlayan fen etkinlikleri, çevre kavramının daha kalıcı temellere oturtulmasına, çevreye ilişkin temel bilgi, tutum ve davranışların kazanılmasına ve bunların yaşam boyu sürdürülebilmesine imkân vermektedir. Bu düşünceden hareketle araştırmada fen etkinliklerinin okul öncesi dönem çocuklarında çevre bilinci kazandırılmasına etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Deneme modelinde gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu, Aksaray İli Merkez İlçesinde bulunan MEB?e bağlı Seyhun Aytaç Anaokulu?na devam eden ve yaş grubu 48-60 ay arası olan 60 çocuk oluşturmaktadır. Ön test son test kontrol gruplu modelde hem kontrol hem deney grubunda ön test, uygulamalar ve son test yapılmıştır. Deney grubuna, araştırmacı tarafından güncellenerek oluşturulan kazanımlar doğrultusunda planlanan fen etkinlikleri uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise aynı kazanımlar doğrultusunda sınıf öğretmeni tarafından aylık planında yer alan MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında belirtilen etkinlikler uygulanmıştır. Araştırma kapsamında çocuklarının çevre bilinci düzeyini belirlemeye yönelik bir test geliştirme çalışması yapılmıştır. Geliştirilen "Çevre Bilinci Testi", geçerlik ve güvenirliğinin belirlenmesi için, Aksaray ilinde MEB?e bağlı farklı anaokullarına devam eden 105 çocuğa uygulanmıştır. Testin kapsam geçerliği için uzman görüşlerine başvurulmuş, güvenirliğinin belirlenmesi için iç tutarlık katsayısı hesaplanarak Cronbach Alfa değeri 0.75 olarak bulunmuştur. Güvenilir ve geçerli bulunan test, çalışma grubuna ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde grupların ön test ve son test puanları arasındaki karşılaştırmalar için bağımlı gruplarda t testi; kontrol ve deney grupları arasındaki karşılaştırmalar için bağımsız gruplarda t testi gerçekleştirilmiştir. Grupların ön test ve son test puanları incelendiğinde deney ve kontrol gruplarında son test puan ortalamalarının vi uygulamalar sonrasında arttığı görülmüştür. Bununla birlikte 48-60 ay arası okul öncesi dönem çocuklarında çevre bilinci oluşturmak için fen etkinliklerinin uygulandığı deney grubu ile MEB Okul Öncesi Eğitim Programında yer alan etkinliklerin uygulandığı kontrol grubu son test puan ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Ayrıca puan ortalamaları arasındaki farkın geniş düzeyde bir etki büyüklüğüne sahip olduğu belirlenmiştir. Bu durum okul öncesi dönem çocuklarına çevre bilinci kazandırmada fen etkinliklerinin, programda yer alan etkinliklerden daha başarılı sonuçlar verdiğini göstermektedir.Öğe Okul öncesi öğretmenlerinin fen etkinliklerinde tercih ettikleri kazanım ve yöntemlerin belirlenmesi(Mersin Üniversitesi, 2015) Gezgin, Derya; Kılıç Mocan, DidemÇalışmada, okul öncesi öğretmenlerinin Okul Öncesi Eğitim Programında (Milli Eğitim Bakanlığı, 2013) yer alan bilişsel gelişim alanı ile ilgili kazanımlardan hangileri için fen etkinlikleri planladıklarından yola çıkılarak, okul öncesi öğretmenlerinin fen etkinlikleri değerlendirilmeye çalışılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi kapsamında fen etkinliklerini hangi kazanımlar için planladıkları ve kazanımlara ulaşmada tercih ettikleri yöntem ve tekniklerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Tarama modeli ile yürütülen araştırmada Aksaray ili Merkez ilçesinde faaliyet gösteren bağımsız anaokullarında ve ilkokul bünyesinde bulunan anasınıflarında görev yapan 150 okul öncesi öğretmeni araştırmanın evreni olarak belirlenmiş ve tüm evrene ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmacılar tarafından oluşturulan Fen Eğitimi Uygulamaları Değerlendirme Anketi ile öğretmenlere MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında Bilişsel Alanda yer alan yirmi adet kazanımın öğrenciye kazandırılmasında fen etkinlikleri planlayıp planlamadıklarına, planlıyor iseler hangi yöntem ya da teknikleri tercih ettiklerine, tercih edilmiyor ise nedenine dair sorular yönlendirilmiştir. Verilerin betimsel analizi sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin, fen etkinliklerinin planlanması ve uygulanmasında en çok ve en az tercih ettikleri bilişsel alan kazanımları belirlenmiştir. Kullanılan yöntem ve teknikleri belirlemek için yapılan analiz sonucunda ise; her bir kazanım için en fazla tercih edilen yöntem ve teknikler belirlenmiş, sonuç olarak eğitsel oyun, deney, drama, problem çözme ve kavram haritası yöntemlerinin en fazla tercih edilirken, analojinin en az tercih edildiği görülmüştür.