Yazar "Fidan, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 17 / 17
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 19- Uzaktan öğretim süreçlerinde kullanılan türkçe dersi materyallerine yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi(Yakup YILMAZ, 2022) Fidan, Mehmet; Sarıaslan, Erdem; Yılmaz, AhmetUzaktan öğretim süreçlerinin hedefler, temel alınan müfredat, kazanımlar gibi birçok etken açısından yüz yüze e ğitimle eş değer özellikleri bulunmaktadır. Bu özelliklere ek olarak uzaktan ve yüz yüze eğitim süreçleri ders işleniş sırasında kullanılan yöntemler, materyaller, ölçme ve değerlendirme araçları gibi yönlerden farklılaşabilmektedir. Bu durum yürütülen öğretim sürecine uygun yöntem, teknik, materyal, ölçme-değerlendirme aracı vb. geli ştirilmesini gerektirmektedir. Sıralanan ögelerden materyal, özellikle ö ğrencilerin derse ilgisini çekmede ve ö ğretim sürecinin etkililiğini artırmada önemli konumda bulunmaktadır. Bu nedenle kullan ılan öğretim metoduna uygun materyal tasarımı ve bu materyallerin kullanılması, kazan ımlara ulaşma açısından önemlidir. Bu doğrultuda araştırma sürecinde, uzaktan öğretim süreçlerinde kullanılan Türkçe dersi materyallerine yönelik Türkçe öğretmenlerinin ve ö ğrencilerin görüşlerinin de ğerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma sürecinde nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Türkçe öğretmenlerinin ve öğrencilerin uzaktan öğretim süreçlerinde kullanılan materyallere yönelik görüşlerinin al ınması aşamasında standartlaştırılmış açık uçlu görüşme formları kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarının belirlenmesi aşamasında amaçl ı örnekleme yöntemlerinden tipik durum örneklemesinden yararlanılmıştır. Bu doğrultuda araştırmaya toplamda 20 Türkçe öğretmeni ve 90 ortaokul ö ğrencisi kat ılmıştır. Araştırmada görüşme formları vasıtasıyla elde edilen verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi tekni ğinden yararlanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi aşamasında her görüşme sorusu doğrultusunda bir ba şlık (tema) oluşturularak de ğerlendirme yapılmıştır. Araştırma sonuçları Türkçe öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirildiğinde uzaktan ö ğretim süreçlerinde en çok kullanılan materyaller Türkçe ders kitabı, EBA platformu ve yardımcı kaynaklardır. Araştırmaya kat ılan ö ğrencilerin cevapları değerlendirildiğinde ise materyal olarak web araçlarının, Türkçe ders kitabının ve EBA platformunun ön plana çıktığı tespit edilmiştir.Öğe 2018 yılı türkçe dersi öğretim programında yer alan yazma stratejilerinin türkçe öğretmeni adaylarının görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi(Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi, 2020) Fidan, MehmetBireylerin bilişsel becerilerinin gelişiminde ana dili etkili kullanma becerisi önemlidir. Bu sebeple ilköğretim çağındaki öğrencilere verilecek olan ana dili eğitiminin bu öğrencilerin kişisel ve sosyal gelişim özellikleri göz önünde bulundurularak geliştirilmesi gerekmektedir. Türkçe dersleri hem bir kültür hem de dil dersi olması sebebiyle araştırmacıların ilgisini çekmektedir. Türkçe derslerinin süreç ve kazanımlar yönünden planlanmasında Türkçe Dersi Öğretim Programı temel kaynak olarak kullanılmaktadır. Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın 2018 yılında güncellenmesi bu alanla ilgili yeni çalışmaların yapılmasını gerektirmektedir. Bu amaçla çalışmamızda 2018 Yılı Türkçe Dersi Öğretim Programında yer alan yazma stratejileri Türkçe öğretmeni adaylarının görüşleri doğrultusunda incelenmiştir. Araştırmaya Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümünde öğrenim gören 17 öğretmen adayı katılmıştır. Bu araştırmada nitel yöntemlerden durum çalışması yapılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Programda yer alan yazma stratejileri belirlenmiş ve bunların eğitsel açıdan uygunluğu Türkçe öğretmeni adaylarının görüşleri bağlamında değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda 2018 yılında yayınlanan Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda bütüncül bir anlayışla öğrencileri yazma sürecinde etkin kılmanın ve öğrencilerin üst düzey bilişsel becerilerini geliştirmenin amaçlandığı Türkçe öğretmeni adaylarının görüşleri doğrultusunda tespit edilmiştir.Öğe 6. sınıf Türkçe ders kitabındaki dinleme etkinliklerinin kelime öğretim yöntemleri bakımından incelenmesi(Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, 2019) Fidan, MehmetTürkçe Dersi Öğretim Programı incelendiğinde her temada bir dinleme metnininyer aldığı görülmektedir. Bu metinler aracılığıyla öğrencilere etkili dinlemebecerisi kazandırılmaya çalışılmaktadır. Çünkü dinlemenin hem bireysel gelişimehem de sosyal etkileşime etkisi bulunmaktadır. İlk kazanılan dil becerisi olandinleme, diğer dil becerilerinin de temelini oluşturmaktadır. Bu sebeple bireylerinzihinsel süreçlerinin şekillenmesinde onların kullandıkları dinleme yöntemleriönemli konumda bulunmaktadır. Dinleme etkinliklerinde yazılı bir metninbulunmaması kelime öğretimi açısından ek yöntemlerin kullanılmasını zorunlukılmaktadır. Not alma, sözlük oluşturma, eşleştirme, bağlamandan yararlanarakanlamı tahmin etme, oyunlaştırma, kompozisyon yazma bu yöntemlerden en çoktercih edilenleridir. Bu araştırmada nitel yöntemlerden doküman incelemesikullanılmıştır. Araştırma sonucunda 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı’nda bulunandinleme etkinliklerinin Türkçe Dersi Programıyla uyumlu şekilde olduğu ve buetkinliklerde bağlamdan yararlanarak kelimenin anlamını tahmin etmenin en çokkullanılan yöntem olduğu görülmüştür. Ayrıca not alma yönteminin, eşleştirmeyapmanın, kompozisyon yazmanın da dinleme etkinliklerinde kelime öğrenmeyöntemi olarak kullanıldığı tespit edilmiştir.Öğe Bilinmeyen kelimelerin öğretiminde kullanılan yöntemlerin etkililiğinin öğrencilerin görüşleri vasıtasıyla değerlendirilmesi(Mehmet KURUDAYIOĞLU, 2021) Fidan, Mehmet; Yılmaz, AhmetÖğrencilerin anlama becerilerinin geliştirilmesinde metnin içeriğinin doğru olarak anlaşılmasının önemli rolü vardır. Bu süreçte metinde bulunan söz varlığına öğrencinin hâkim olması etkili/doğru anlamayı da beraberinde getirecektir. Sıralanan bu özellikler bilinmeyen kelimelerin öğretiminde kullanılan yöntemlerin etkililiğinin araştırılmasını gerektirmektedir. Bu araştırmanın amacı bilinmeyen kelimelerin öğretiminde kullanılan yöntemlerin etkililiğinin değerlendirilmesidir. Araştırmanın çalışma grubu altıncı ve yedinci sınıf öğrencilerinden oluşmuştur. Karma yöntemin uygulandığı bu araştırmada tarama modeli ve betimsel analiz kullanılmıştır. Öğrencilerin Türkçe derslerindeki bilinmeyen kelimelerin öğretiminde kullanılan yöntemlere yönelik tutumlarının belirlenebilmesi için likert tipi tutum ölçeği kullanılmıştır. Burada elde edilen veriler frekans/yüzdelik dilim ve t-testi ile analiz edilmiştir. Açık uçlu soruların yer aldığı formlardan elde edilen sonuçlar doküman incelemesi yöntemi ve betimsel analiz yöntemleri vasıtasıyla yorumlanmıştır. Araştırmada elde edilen verilere göre öğrencilerin bilinmeyen kelimelerin öğretiminde kullanılan yöntemleri genel olarak olumlu şekilde niteledikleri görülmüştür. Ayrıca bilinmeyen kelimelerin öğretim süreçlerinde sınıf düzeyi, cinsiyet değişkenlerinin bazı konu alanlarında p < 0,05 düzeyinde anlamlı farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir.Öğe Dede Korkut hikâyelerindeki saf olağanüstü ögeler / olağanüstülükler(Kafkas üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü, 2022) Fidan, MehmetDede Korkut Hikâyeleri anlatım teknikleri, kurgu özellikleri yönünden önemli bir konumda bulunmaktadır. Nitekim bir eserin okuyucunun ilgisini çekmesinde içeriğin ve anlatım tekniğinin önemli etkileri bulunmaktadır. Bu anlatım tekniklerinden biri olan ve geleneksel anlatılarda da karşılaştığımız fantastik / olağanüstü ögelerle eserlerin zenginleştirilmesini Dede Korkut Hikâyelerinde de gözlemlemek mümkündür. Bu çalışmada Dede Korkut Hikâyeleri fantastik / olağanüstü ögeler açısından değerlendirilmiştir. Metinler fantastik / olağanüstü ögeler yönünden incelenmesine ek olarak, fantastik edebiyat türünün özellikleri yönünden de incelenmiştir. İncelenen destanların, kullanılan fantastik / olağanüstü ögelerin metin kişilerinde ve/veya okuyucuda gerçek / düş yönünden herhangi bir kararsızlık süreci oluşturmadığı için fantastik edebiyat kapsamında yer almadığı; fantastik edebiyata yakın bir tür olan saf olağanüstü kapsamında yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Evaluating the effect of writing instructions on students' writing skills(Selcuk University, 2019) Fidan, MehmetThe development of language skills is important at both the individual and social levels. Writing, which is one of these skills, enables individuals to express themselves both aesthetically and permanently. This importance of writing requires special attention to the training for its development. In this research, screening model which is one of the quantitative research methods was used. How the texts written by university students were influenced by the instructions used in written forms was the subject of this research. The students of Aksaray University, Faculty of Education Department of Turkish Education participated in the study. These students were divided into two groups as experimental and control groups. As a result of the research, it was seen that the instructions were effective in terms of number of words and connection expressions. In terms of compliance with spelling and punctuation rules, it was determined that the instructions had no effect on these groups.Öğe Genç Kalemler dergisinde Türkçe eğitimine yönelik tespitler(Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Fidan, MehmetGenç Kalemler dergisi Türk yazın hayatındaki etkilerinin yanı sıra dil, edebiyat alanındaki görüşleri ve dolayısıyla Türkçe eğitimi alanına etkileri ile önemli konumda yer almaktadır. Ömer Seyfettin, Ali Canip ve Ziya Gökalp’in görüşleri ile ön plana çıktığı Genç Kalemler dergisi, döneminde diğer yazarlar tarafından da desteklenmiştir. Bu araştırmada Genç Kalemler dergisinde yer alan makalelerin Türkçe eğitimi açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda ilgili makalelerde yer alan Türkçe eğitimine yönelik tespitlerin analizi yapılmıştır. Araştırmada doküman incelemesi yönteminden faydalanılmıştır. İncelenen makalelerde sadece dil bilgisi değil aynı doğrultuda dil eğitimi alanına yönelik görüşlerin de olduğu tespit edilmiştir. Genç Kalemler dergisinde genellikle Yeni Lisan başlığı altında yayımlanan makaleler vasıtasıyla hedeflenen temel amacın millî ve tabii bir lisan, millî bir edebiyat oluşturabilmek olduğu görülmektedir. Bu doğrultuda makalelerdeki genel görüşlere göre İstanbul Türkçesinin tabii lisan olarak kabul edilmesinin önerildiği belirtilmektedir. Ayrıca Genç Kalemler dergisinde yer alan makalelerde öğretmenlik mesleğine yönelik çeşitli tespitler ve öneriler de yer almaktadır.Öğe Hikmet Temel Akarsu’nun çocuğa yönelik eserlerindeki fantastik karakterlerin kişilik özelliklerinin analizi(Celal Bayar Üniversitesi, 2020) Fidan, Mehmet; Gündüz, Osman HakanKaçış edebiyatı olarak da nitelendirilen fantastik edebiyat anlatıcısına sağladığı sınırsız hayal gücü ve kendini ifade edebilme imkânları ile yazarların tercih ettiği bir yazın türü olarak öne çıkmaktadır. Özellikle son dönemde bazı fantastik eserlerin sinemaya uyarlanması ve bu filmlerin yüksek izleyici sayısına ulaşması onlara kaynaklık eden eserlere karşı da okuyucunun ilgi göstermesine imkân sağlamıştır. Bu durum dolaylı olarak diğer fantastik eserlere de olumlu yönde etki etmiştir. Bu türden fantastik ögeler taşıyan eserlerin çocuklar, gençler için ilgi çekici olması eğitsel açıdan bir fırsat olarak görülmüş ve bu eserler eğitsel amaçlı da kullanılmaya başlanmıştır. Hikmet Temel Akarsu’nun çocuğa yönelik eserlerinde fantastik ögelerin eğitsel amaçlar doğrultusunda kullanıldığı görülmektedir. Bu araştırmanın amacı Hikmet Temel Akarsu’nun çocuğa yönelik eserlerindeki fantastik karakterlerin kişilik özelliklerinin belirlenmesidir. Araştırma sürecinde nitel yöntemlerden betimsel analiz metodu kullanılmıştır. Yazarın çocuğa yönelik eserlerindeki fantastik karakterlerin kişilik özellikleri olarak çevrecilik, iyilikseverlik ve doğruluk tespit edilmiştir.Öğe Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın Cadı isimli Romanının Fantastik Edebiyat Açısından İncelenmesi(Abdulhakim TUĞLUK, 2023) Fidan, MehmetIn this study, Hüseyin Rahmi Gürpınar's work named the Witch (Cadı) was evaluated in the context of fantastic literature. In this direction, the work has been evaluated in the context of the uncanny and the marvelous and other genres close to this genre, which constitute the main genre of fantastic literature. During the evaluation, the fantastic uncertainty process, which is a necessary criterion for a work to be included in the fantastic genre, was taken as a basis. In addition, marvelous elements in the work were also examined. The aim here is to determine in which way the specified elements contribute to the fiction. As a result of the examinations, it was seen that marvelous elements in the work were presented to the reader, especially with their mystery and horror qualities. The fantastic events seen from the beginning of the work are explained realistic perspective by Kadir Bey's letter at the end of the novel. This result contributed to the determination of the genre of this novel. In this direction, it has been concluded that the work is within the scope of uncanny, which is one of the main genres close to the fantastic genre, and uncanny - fantastic from the sub-genres. In addition, it has been determined that this novel is close to the fantastic genre with some of its qualities. The lack of a realistic perspective for the extraordinary events that happened to Şükriye Hanım's father, especially in the old house, is the main element that causes fantastic uncertainty. However, it has been concluded that the work is not in the fantastic genre, since this situation is not included in the work in general and there is a realistic explanation of the events experienced.Öğe İşaretleyerek Okuma ve Not Alarak Okuma Stratejilerinin Akademik Metinlerin Anlaşılırlığına Etkisi(Cumhuriyet Üniversitesi, 2023) Fidan, MehmetBu araştırmada not alarak okuma ve işaretleyerek okuma stratejilerinin akademik metinlerin anlaşılmasına etkisi tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu doğrultuda araştırma deneysel bir çalışma olarak tasarlanarak kontrol ve deney grupları oluşturulmuştur. Araştırmaya toplamda kırk beş öğrenci katılmıştır. Araştırmada Türkçe eğitimi alanında üç farklı akademik metin kullanılmıştır. Kontrol grubunda bulunan öğrenciler akademik metinleri herhangi bir not alma stratejisi kullanmadan, deney gruplarında bulunan öğrenciler ise not alarak ve işaretleyerek okuma stratejilerini kullanarak okumuştur. Uygulamanın ilerleyen süreçlerinde başarı testleri ile öğrencilerin okudukları akademik metinlere yönelik başarı durumları ölçülmüştür. Araştırma sürecinde verilerin analizi aşamasında nicel yöntemler kullanılmıştır. Elde edilen veriler Anova ve t testi aracılığıyla analiz edilmiştir. Burada amaç uygulanan not alma stratejisinin kontrol ve deney gruplarının başarı testlerinden aldıkları puanlar arasında anlamlı farklılık oluşturabilme durumunu tespit edebilmektir. Yapılan analizler sonucunda işaretleyerek okuma stratejisini kullanarak akademik metinleri okuyan öğrencilerin, herhangi bir not alma stratejisi kullanmadan akademik metinleri okuyan öğrencilere göre, uygulanan testler sonucunda daha başarılı oldukları tespit edilmiştir.Öğe Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersinde kullandıkları eleştirel dinleme stratejilerinin çeşitli değişkenler yönünden incelenmesi(Yakup YILMAZ, 2019) Fidan, MehmetDinleme eğitimi çok boyutlu yapısı ile eğitim-öğretim süreçlerinde önemli konumda bulunur. Dinleme eğitimi süreçlerinde öğrencilerin kullandıkları stratejilerinden olan eleştirel dinleme öğrencinin akademik gelişimini olumlu yönde şekillendirmektedir. Bu sebeple öğrencilerin derslerde kullandıkları eleştirel dinleme stratejilerinin belirlenmesi gerekmektedir. Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin Türkçe derslerinde kullandıkları eleştirel dinleme stratejilerinin değerlendirilmesi yapılmıştır. Araştırma sürecinde nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Öğrencilerin Türkçe derslerinde kullandıkları eleştirel dinleme stratejileri cinsiyet, sınıf düzeyi ve sosyo-ekonomik düzey yönünden karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin eleştirel dinleme stratejilerini kullanım oranları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma evreni Kayseri ili Melikgazi, Talas ve Kocasinan ilçelerindeki ortaokul öğrencilerinden oluşmuştur. Araştırmanın örneklemi bu öğrenciler arasından random örnekleme yöntemi ile seçilen öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmada F testi (tek yönlü varyans analizi), derecelendirme analizi (yüzde, frekans) ve t - testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda maddelerin genel ortalamasına bakıldığında, öğrencilerin eleştirel dinleme stratejilerini kullanımlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, sosyo-ekonomik düzey yönünden bazı maddelerde farklılaştığı görülmüştür. Öğrencilerin genel olarak eleştirel dinleme stratejilerini kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu duruma ek olarak, öğrencilerin Türkçe derslerinde dinlediklerini önem sırasına koyma stratejisini diğer eleştirel dinleme stratejilere göre daha az kullandıkları tespit edilmiştir.Öğe Sosyal medya uygulamalarının öğrencilerin akademik ve iletişim becerilerine etkisinin değerlendirilmesi: Mesleki ve Teknik Anadolu lisesi örneği(Kırgızistan- Türkiye Manas Üniversitesi, 2022) Fidan, Mehmet; Kuzhan, MetinTeknoloji temelli araçların ve uygulamaların iletişim ve bilgiye erişim alanlarında avantajlarının olması bu araçların kullanımının yaygın olmasına katkı sağlamaktadır. Bu aşamada sıralanan araçların bireylerin ve özellikle öğrencilerin iletişim ve akademik becerileri üzerindeki etkilerinin gözlemlenmesi gerekmektedir. Çünkü bu becerilerinin gelişimi akademik niteliklerin yanında bireysel ve toplumsal iletişim açısından da önemlidir. Özellikle sosyal medya uygulamalarının iletişimsel ve akademik yönden değerlendirilmesinin eğitim süreçlerine olumlu etkisinin olacağı düşünülmektedir. Sosyal medya uygulamalarının öğrencilerin akademik ve iletişim becerilerine etkisinin değerlendirilmesinin amaçlandığı bu araştırmada tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırma sürecinde verilerin elde edilmesinde sosyal medya uygulamalarının öğrencilerin akademik ve iletişim becerilerine etkisi anketi kullanılmıştır. Araştırmada amaçsal örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemi mesleki ve teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmaya toplamda 92 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin eğitim gördükleri alanlar bilişim, elektrik elektronik ve inşaat teknolojileri bölümleridir. Çalışmada nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Öğrencilerin ankette yer alan maddelere verdikleri cevaplar t testi, ANOVA, frekans (f) ve yüzdelik (%) dilimler açısından analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunluğunun, sosyal medya uygulamalarını kullandıklarını belirtikleri; bu uygulamaların ancak eğitsel amaçlar doğrultusunda kullanıldığında olumlu etkilerinin olacağını düşündükleri; bu tür uygulamaları kullanmanın öğretmenleri tarafından tanınırlığa olumlu etkilerinin bulunduğu konuları ön plana çıkan sonuçlar arasında yer almaktadır. Bu nedenle ilgili uygulamaların eğitsel açıdan değerlendirilmesi önemli görülmektedir.Öğe Türkçe ders kitaplarındaki araştırma yönergelerinin niteliksel yönlerinin karşılaştırmalı analizi(Ankara Hacı Bayram Veli University, 2020) Fidan, MehmetBilgiye erişim birçok faktörün etkisinde gelişim gösteren bir süreci içerir. Erişilebilirlik ve hız gibifaktörler bilgiye erişim sürecini şekillendirebilmektedir. Ayrıca bu faktörlerin yanında doğru bilgiye erişimde önemli konumda bulunur. Sıralanan bu özellikler öğrencilerin eğitsel süreçlerde araştırma becerileriningeliştirilmesi açısından üzerinde önemle durulması gereken konulardandır. Ders kitapları sınıf içi öğretimsüreçlerinin yürütülmesinin yanında araştırma ödevleri vasıtasıyla öğrencilerin sınıf dışı çalışmalarının dayönlendirilmesinde etkilidir. Bu sebeple Türkçe ders kitaplarında yer alan araştırma yönergelerinin nitelikselyönden analiz edilmesi gerektiği düşünülmektedir. Bu doğrultuda yapılan çalışmanın amacı, Türkçe derskitaplarındaki araştırma yönergelerinin niteliksel yönlerinin karşılaştırmalı analizinin yapılmasıdır. Nitel birçalışma olan bu araştırmada verilerin toplaması ve değerlendirilmesi aşamalarında doküman incelemesi ilebetimsel analizden faydalanılmıştır. Araştırma sürecinde 2019 - 2020 eğitim öğretim yılında okutulan 6. ve 8.sınıf Türkçe ders kitapları karşılaştırmalı bir biçimde incelenmiştir. Araştırma yönergelerinin belirlenmesiaşamasında her iki ders kitabında da “gelecek derse hazırlık” başlığı altında yönergelerin bulunduğugörülmüştür. Bu doğrultuda araştırmada yönergeler ve onların sunumunun yapıldığı etkinlikler incelenmiştir.Araştırma sürecinde ders kitaplarının incelenmesi sırasında belirlenen tema alanları şu başlıklar altındasıralanmıştır: Araştırma yönergelerinde yer alan kaynak bilgisi, araştırma sürecinde etkin olarak kullanılananlama becerileri, sunum sırasında etkin olarak kullanılan anlatma becerileri. Araştırma sonuçlarına göre,gelecek derse hazırlık amacıyla kullanılan yönergelerin kitaplarda farklı sayılarda yer aldığı görülmüştür.Araştırma sonucunda ön plana çıkan konulardan biri ise yönergelerde kaynak olarak İnternetin, diğerkaynaklara göre yüksek oranda yer almasıdır.Öğe Türkçe eğitiminde bilişim ve teknoloji kullanımına yönelik araştırmaların konu alanı ve yöntem yönünden analizi(Mehmet Kurudayıoğlu, 2020) Kuzhan, Metin; Fidan, MehmetTürkçe eğitimi süreçleri bireylerin anlama, anlatma kabiliyetlerine; bilişsel düşünme becerilerine vb. doğrudan etkide bulunduğu için araştırmacıların ilgi odağında yer alır. Bu araştırmalar genel olarak Türkçe eğitimi süreçlerinden daha etkin bir biçimde nasıl faydalanılacağı ve mevcut uygulamaların etkililiği doğrultusundadır. Eğitim süreçlerinin etkinliğinin geliştirilmesinde mevcut teknolojik imkânlardan yararlanılması konusu ön plana çıkmaktadır. Bu araştırmada Türkçe eğitimi süreçlerinde bilişim ve teknoloji kullanımına yönelik araştırmalar incelenmiştir. Bu araştırmalar lisansüstü tez çalışmaları ve makaleler şeklinde ele alınmıştır. Ele alınan araştırma örnekleri konu alanları ve yöntemleri yönünden analiz edilmiştir. Araştırmada tarama modelinden yararlanılmıştır. Verilere ulaşmada doküman incelemesi, verilerin değerlendirilmesinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Tezler ve makaleler sıralanan alanlar açısından ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları özetlendiğinde tezlerde konu alanı yönünden “çoklu ortam-dil becerileri etkileşimi”, “yabancılara Türkçe öğretim süreçlerinde e-içerik kullanımı”, “e-içerik-dil becerilerinin etkileşimi” vb.; makalelerde ise “yabancılara Türkçe öğretim süreçlerinde e-içerik, teknoloji kullanımı” ve “teknoloji, bilgisayar destekli Türkçe eğitimi” başlıklarının ön plana çıktığı tespit edilmiştir. Lisansüstü tezlerde ön test-son test kontrol gruplu deneysel desenin, makalelerde ise tarama modellerinin en çok kullanılan araştırma modelleri olduğu görülmüştür.Öğe Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin yazılı anlatım metinlerinin yazım ve noktalama kuralları yönünden değerlendirilmesi(Ekev Akademi, 2019) Fidan, MehmetDil eğitimi hem duygusal hem de bilişsel süreçleri içermesinden dolayı önemlidir. Çünkü dil eğitimi vasıtası ile bireyler kendilerini ifade etme ve sosyal etkileşim kurma imkânına kavuşmaktadır. Dil eğitimi genel olarak ana dili eğitimi ve yabancı dil eğitimi olarak iki gruba ayrılmaktadır. Yabancı dil eğitimi, bireylerin ana dili kullanma becerileri ile doğru orantılıdır. Çünkü bireyler ana dili edinmeleri sırasında kullandıkları dil öğrenme stratejilerini yeni dil öğrenme süreçlerine de taşımaktadırlar. Bu durum Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminin çok boyutlu olarak planlanmasını ve analiz edilmesini gerektirmektedir. Bu araştırmada Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesi sürecinde öğrencilerin yazılı anlatım derslerinde yaptıkları hataların tespiti amaçlanmıştır. Bu araştırmada nitel yöntemler tercih edilmiştir. Türkçe Öğretim Merkezi’ndeki B2 grubundan random yöntemle seçilen 20 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Bu araştırmanın veri kaynağını Türkçe dersini alan öğrencilerin yazma derslerinde ürettikleri metinler oluşturmaktadır. Araştırma sırasında Türkçe dersi alan öğrencilerin yazdıkları metinler yazım ve noktalama kuralları açısından değerlendirilmiştir. Araştırmada doküman incelemesi kullanılarak metinler analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin genel olarak dil bilgisi kuralları, ana dillerinden yanlış aktarımlar, noktalama hataları vb. yönünden sorun yaşadıkları tespit edilmiştir. Yapılan bu çalışma vasıtası ile Türkçe öğrenen öğrencilerin metinlerindeki yaptıkları hataların temel kaynağı tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu araştırmanın sonuçlarının yazma eğitimi programlarının planlanmasında eğitimcilere yardımcı olacağı düşünülmektedir.Öğe Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde internetin kullanılabilirliği üzerine bir araştırma(Ankara Hacı Bayram Veli University, 2019) Fidan, MehmetDil eğitimi bireylerin toplumsal uyum sağlamalarında ve kendileriniifade edebilmelerinde önemli konumda bulunduğu için araştırmacılarınilgisini çekmektedir. Dil eğitimi temelde ana dili eğitimi ve yabancı dileğitimi olarak iki başlıkta incelenmektedir. Bireylerin ana dili eğitimi ilebaşlayan bu süreç ilerleyen dönemde ilgi ve ihtiyaçlar doğrultusundayabancı dil eğitimi ile devam etmektedir. Ancak bireylerin ana dilleri,yabancı dil eğitim süreçlerine hem bilişsel hem duygusal olarak etkiedebilmektedir. Dil eğitimi süreci bireylerin sosyal bir varlık olmasındandolayı birçok ögenin etkisinde şekillenmektedir. Bu etkenleri ev, çevre,okul vb. olarak sıralamak mümkündür. Gelişen teknoloji internetkullanımının bireyler arasında yaygınlaşmasını sağlamaktadır. Budurum bireylerin dil gelişimine internetin ve internet tabanlıuygulamaların etki etmesine neden olmaktadır. Bu araştırmadayabancılara Türkçe öğretiminde internet tabanlı uygulamalarınkullanılabilirliğinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitelyöntemlerden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynağıTürkçe Öğretim Merkezi’nde eğitim alan öğrencilerden elde edilengörüşme formlarından oluşmaktadır. Öğrencilerin seçiminde randomyöntem kullanılmıştır. Bu görüşme formları doküman incelemesi yöntemiile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin Türkçeöğrenmeye başlamadan önceki dönemlerine kıyasla, Türkçe öğrenmeyebaşladıktan sonra internet ve internet tabanlı uygulamaları Türkçekelime ve ifade kalıplarını öğrenmek amacıyla kullanmakta daha isteklioldukları görülmüştür. Öğrencilerin genelinin Türkçe öğreniminde bu türuygulamalardan faydalandığı tespit edilmiştir. Bu durum Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde internetin kullanılabileceğinin göstergesiniteliğindedir.Öğe Yazılı Metinlerde Anlaşılırlığa Sınıf Düzeyinin, Cinsiyet Değişkeninin Etkisinin Değerlendirilmesi(Mehmet Kurudayıoğlu, 2023) Fidan, MehmetMetin yazabilmek ve yazılı metinleri anlayabilmek çok boyutlu bir yapıya sahiptir. Bu nedenle metnin niteliği aynı zamanda metnin anlaşılmasında da etkilidir. Bu araştırmada iletişimsel, estetik ve akademik amaçlarla yazılan metinlerin anlaşılırlığının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu bağlamda sınıf düzeyi ve cinsiyet değişkenlerinin metinlerin anlaşılırlık durumuna etkisi gözlemlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Nicel yöntemlerden tarama modeli ve nitel yöntemlerden ise durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu eğitim fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Elde edilen veriler çeşitli istatistiksel yöntemler ve içerik analizi ile yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre hem cinsiyet hem de sınıf düzeyi değişkenlerinin akademik metinlerin anlaşılırlığını etkilediği belirlenmiştir. Eğitim fakültesi öğrencilerinin yazdıkları metinlerin genel olarak anlaşılır olduğu görülmüştür. Araştırmaya katılan kız öğrencilerin yazdığı akademik metinlerin, erkek öğrencilerin yazdığı akademik metinlere göre daha anlaşılır olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmaya katılan dördüncü sınıf öğrencilerinin yazdığı akademik metinlerin, birinci sınıf öğrencilerinin yazdığı akademik metinlere göre daha anlaşılır olduğu sonucuna ulaşılmıştır.