Yazar "Baran, Evrim" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe A review of the research on technological pedagogical content knowledge: The case of Turkey(Hacettepe Üniversitesi, 2015) Baran, Evrim; Canbazoğlu Bilici, SedefTechnological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) framework has played an important role in rethinking current teacher education and technology practices both in Turkey and around the world. Due to the recent increase in the number of research studies conducted on TPACK in Turkey, there has been an emerging need to investigate the research on TPACK to evaluate the current literature as well as to guide future research studies. To help better inform teacher educators and researchers, the authors embarked upon a systematic review of 30 research articles published between January 2005 and December 2013 and that investigated the TPACK framework in Turkey's teacher education contexts. To understand the research trends in the literature the research articles' contexts, subjects, TPACK approaches, research methods, participants, TPACK based activities, data collection tools, data analysis methods, validity and reliability studies, and main results were analyzed. The results of the study revealed that; surveys were the main data sources used in TPACK research in Turkey, preservice teachers were the most common participant groups, and science and math disciplines were the most common subject domains investigated. The study provides recommendations and research directions to teacher educators and researchers for improving teachers' effective technology integration knowledge and practices in teacher education programs.Öğe Farklı branşlardaki öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi(TPAB) yeterlikleri ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi(Ahmet Yesevi Üniversitesi, 2016) Albayrak Sarı, Aylin; Canbazoğlu Bilici, Sedef; Baran, Evrim; Özbay, UğurBu çalışmanın amacı farklı branşlardaki öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterlikleri ile bilgi ve iletişim teknolojilerine karşı tutumlarının ve bu iki değişken arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Katılımcı Sınıf için Yenilikçi Teknolojiler (iTEC) Projesine katılan 23 farklı branştan 483 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Teknopedagojik Eğitim Yeterlik (TPACK-deep) Ölçeği ve Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi yapılırken aritmetik ortalama, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve doğrusal regresyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda TPACK-deep ölçeğinin alt boyutları doğrultusunda; öğretmenlerin kendilerini sırasıyla etik, uygulama, tasarım ve uzmanlaşma alt boyutlarında yeterli gördükleri tespit edilmiştir. BİT’e yönelik tutum ölçeğinin alt boyutları kapsamında ise öğretmenlerin bilgisayarın donanımsal sorunlarını çözmeye yönelik tutumlarının diğer alt boyutlara düşük olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin TPAB yeterlikleri ile BİT’e yönelik tutumları arasında pozitif bir ilişki tespit edilirken, hem TPAB yeterliklerinde hem de BİT’e yönelik tutumlarında branşlara göre farklılık bulunmamıştır.Öğe Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisine yönelik öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi: Boylamsal bir araştırma(Gazi Üniversitesi, 2015) Canbazoğlu Bilici, Sedef; Baran, EvrimBu çalışmanın amacı Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) kuramsal çerçevesi doğrultusunda yapılandırılan TPAB kazandırma amaçlı eğitim uygulamaları programının fen bilimleri öğretmenlerinin TPAB'a yönelik öz-yeterlik düzeyleri üzerindeki etkisini boylamsal olarak incelemektir. 18-25 Ağustos 2013 tarihleri arasında Türkiye'nin 18 farklı ilinden katılan 24 fen bilimleri öğretmeni ile gerçekleştirilen eğitim programı kapsamında 19 farklı uygulamalı etkinlik gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri eğitimin ilk ve son günü, eğitimden 6 hafta ve 1 yıl olmak üzere proje katılımcılarına uygulanan Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Öz-Yeterlik İnanç Ölçeği (TPAB-ÖyÖ) ile toplanmıştır. Elde edilen veriler ilişkili örneklemler (tekrarlı ölçümler) için tek faktörlü ANOVA testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda proje sonrasında öğretmenlerin teknolojik alan bilgisi, teknolojik pedagojik bilgi, bağlam bilgisi ve TPAB'a yönelik öz-yeterlik puanlarında en fazla artış meydana geldiği ve projeden sonra da (6 hafta, 1 yıl) son test puanlarına göre öz-yeterlik düzeylerinde anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştirÖğe Integrating technology into an engineering faculty teaching context: examining faculty experiences and student perceptions(Taylor and Francis Ltd., 2022) Arslan, Okan; Kamalı Arslantaş, Tuğba; Baran, EvrimThe main purpose of this study was to examine a case in the context of a Faculty Technology Mentoring (FTM) program that provided customised technology integration support to faculty members in different disciplines. The FTM was implemented as a university-wide professional development model to enhance faculty members’ adoption of technology into their teaching practices. Following the embedded-case design method, this study investigated a one-to-one mentoring process within the program using TPACK as a framework for the analysis. The analysis of faculty experience revealed that the mentoring project had a positive influence not only on the teaching strategies of the instructor whilst delivering the content, but on the attitudes towards technology utilisation in general within the higher education context.Öğe Investigating the impact of teacher education strategies on preservice teachers' TPACK(Wiley, 2019) Baran, Evrim; Canbazoğlu Bilici, Sedef; Sarı, Aylin Albayrak; Tondeur, JoThe purpose of this study was to examine preservice teachers' perceptions of the support their teacher education programs provide for developing their technological pedagogical content knowledge (TPACK). The research was conducted with 215 preservice teachers in the last year of teacher education programs and teaching certificate programs in three universities in Turkey. Data sources were the synthesis of qualitative evidence (SQD) scale that was validated in the Turkish context as part of this study and the TPACK-practical scale. The strategies investigated in the SQD-model included: using teacher educators as role models; reflecting on the role of technology in education; learning how to use technology by design; collaboration with peers; scaffolding authentic technology experiences; and providing continuous feedback. The linear regression analysis revealed a positive relation between teacher education strategies and preservice teachers' TPACK. Reflection and teacher educators' as role models were the most frequently used teacher education strategies in teacher education programs included in this study. Results provided recommendations for further research on the connection between the teacher education strategies and the development of preservice teachers' TPACK in teacher education programs.Öğe Moving STEM beyond schools: students' perceptions about an out-of-school STEM education program(NECMETTIN ERBAKAN UNIV, 2016) Baran, Evrim; Bilici, Sedef Canbazoğlu; Mesutoğlu, Canan; Ocak, CerenRecent reports call for reformed education policies in Turkey in accordance with the need to develop students' knowledge and skills about STEM education and improving STEM workforce in the country. This research implemented an integrated out-of-school STEM education program for 6th grade students who come from disadvantaged areas in a large urban city in Turkey. The study investigated students' perceptions about the STEM activities implemented in the program. Forty 6th grade students (15 female) studying in public schools participated in the study. The data source used in this study was the activity evaluation forms completed by the students at the end of each activity. The evaluation forms were qualitatively analyzed to identify students' perceptions on the content and skills gained, the challenges and limitations faced and suggestions for improvement. The results present recommendations on the implementation of integrated out-of-school STEM education programs.Öğe Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alanyazın incelemesi: Türkiye örneği(Hacettepe Üniversitesi, 2015) Baran, Evrim; Canbazoğlu Bilici, SedefTeknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) kuramsal çerçevesi hem ülkemizde hem de dünyada öğretmen eğitimi programlarının yeniden yapılandırılmasında gittikçe önem kazanan bir rol oynamaktadır. Son yıllarda TPAB alanındaki çalışmaların hızlı bir artış göstermesi ile özellikle ülkemizdeki TPAB çalışmalarının mevcut durumunun değerlendirilerek gelecekteki çalışmalara yol gösterecek bir derleme çalışmasının gereği ön plana çıkmaktadır. Sistematik derleme yönteminin kullanıldığı bu çalışmada Ocak 2005-Aralık 2013 arasında Türkiye bağlamında TPAB konusunda yayınlanan toplam 30 araştırma incelenmiştir. 30 araştırma gerçekleştirildikleri bağlam, araştırma konusu, araştırmada kullanılan TPAB tanım ve yaklaşımları, araştırma yöntemi, çalışma grubu, araştırmada gerçekleştirilen TPAB temelli etkinlikler, veri toplama araçları, veri analizi yöntemleri, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları ve temel sonuçlar açılarından irdelenerek TPAB’ın Türkiye alanyazınındaki yayın eğiliminin ortaya çıkarılması ve gelecek TPAB çalışmalarına ışık tutma hedeflenmiştir. Araştırma sonuçları TPAB çalışmalarında veri kaynağı olarak ölçeklerin ağırlıklı olarak kullanıldığını, TPAB’ın çoğunlukla hizmet öncesi öğretmen adayları grubu ile araştırıldığını ve TPAB alanyazınında fen ve matematik disiplinlerinin ağırlıklı olduğunu göstermiştir. Araştırma sonuçları ve önerileri ışığında öğretmen eğitimciler ve eğitim araştırmacıları öğretmenlerin teknoloji entegrasyonu bilgilerini geliştirebilecekleri programlar geliştirebilir ya da var olan programları iyileştirebilirler.Öğe The impact of an out-of-school STEM education program on students' attitudes toward STEM and STEM careers(Wiley, 2019) Baran, Evrim; Canbazoğlu Bilici, Sedef; Mesutoğlu, Canan; Ocak, CerenThere is an increasing awareness of out-of-school program value in enhancing student interest and understanding of science, technology, engineering, and mathematics (STEM). This study examined the impact of an out-of-school STEM education program on student attitudes toward STEM disciplines and STEM careers. A STEM education program implemented at a public research university was designed to integrate STEM disciplines with hands-on problem-based activities. Design features included authentic learning contexts, engineering design processes, and content integration. Data sources included an attitude survey and interviews conducted with forty sixth grade middle school student participants. The analysis revealed significant differences between pre and posttests on student attitudes toward personal and social implications of STEM, science and engineering learning, and their relationship to STEM. Findings showed that the program contributed to students' developing interest in STEM fields, and helped them make connections between schoolwork and daily lives. Recommendations for future research on out-of-school STEM education programs were discussed.Öğe TPACK-based professional development programs in in-service science teacher education(Taylor and Francis Inc., 2016) Baran, Evrim; Canbazoğlu-Bilici, Sedef; Uygun, Erdem[No abstract available]