Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Akça, Figen" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Huzurevinde yaşayan yaşlılar ile aile ortamında yaşayan yaşlıların psikolojik belirtilerinin yaşam kalitesi üzerine etkisinin incelenmesi
    (Türk Geriatri Derneği, 2008) Akça, Figen; Şahin Çelik, Gülçilem
    Bu çalışmada, huzurevinde kalan yaşlılar ile aile ortamında yaşayan yaşlıların yaşam kaliteleri Leipad Yaşam Kalitesi Ölçeği (LYKÖ) kullanılarak incelenmiş ve Kısa Semptom Envanteri (KSE) kullanılarak psikolojik belirtilerin hem huzurevinde hem de aile ortamında yaşayan yaşlıların yaşam doyumuna etkisi incelenmiştir. Gereç ve Yöntem: Çalışmanın örneklemini huzurevinde yaşayan 90, evinde yaşayan 124 olmak üzere 214 katılımcı oluşturmuştur. Araştırmaya alınan yaşlıların, değerlendirme araçlarına uygun olup olmadığına dikkat edilmiştir. Bulgular. Yaşlılarda depresyon ve kaygının belirgin olduğu ve her iki grupta da bunun yaşam doyumunu etkilediği saptanmıştır. Sonuç: Toplumun eğitilmesi, yeterli ve uygun sosyal destek ve kurumların oluşturulması konularında özellikle yaşlılık psikolojisi alanı ile ilgili olarak alandaki tüm uzmanlara önemli görev ve sorumluluklar düşmektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İşe bağlı stresin duygusal bağlılık üzerine etkisi:Sağlık sektörü çalışanlarına yönelik bir araştırma
    (İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2008) Demirel, Yavuz; Akça, Figen
    Bu çalışma, sağlık sektöründe gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamına, Ankara ve Aksaray illerinde kamuya ait beş hastanenin çalışanları dahil edilmiştir. Çalışmada verilerin toplanmasında anket yön? temi uygulanmıştır. Ankete katılan çalışan sayısı ise 266’dır. Araştırmada, çalışanların işten kaynak? lanan stres düzeyleri ile kuruma olan duygusal bağlılıkları arasındaki ilişki ortaya konularak, stresin duygusal bağlılık üzerine olan etkisi tespit edilmiştir. İşe bağlı stres, rol yetersizliği ve belirsizliği, kurumun ve çalışanların olumsuz tutum ve davranışları, iş yükü, fiziksel ve duygusal tükenmişlik, performans baskısı, kurumsal adaletsizlik, yetersiz motivasyon, mesleki beklentilerin karşılanmaması, değişime uyum sağlayamama ve yeterince bilgi ve deneyime sahip olmama gibi hususlardan oluşmak? tadır. Duygusal bağlılık ise, çalışanın kurumda olmaktan mutluluk duyması ve kurumun kendisi için kişisel anlam taşıması, kurumun problemlerini kendi problemleri gibi kabul etmesi, kurumda kalmanın büyük istek/zevk taşıması ve kuruma olan sadakat gibi hususları içermektedir. Çalışmada, işe bağlı olarak ortaya çıkan stres ile çalışanların kuruma olan duygusal bağlılıkları arasında negatif bir ilişki olduğu ve stresin çalışanların kuruma olan duygusal bağlılıklarını olumsuz etkilediği saptanmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Okul yöneticilerinin problem çözme davranışlarını etkileyen faktörleri incelemeye yönelik bir çalışma
    (Kastamonu Üniversitesi, 2009) Akça, Figen; Yaman, Banu
    Bu çalışmanın amacı, okul yöneticilerinin problem çözme becerilerini etkileyen faktörleri anlama ve aralarındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini, Aksaray ilindeki 2006–2007 öğretim yılında görev yapan okul yöneticileri içinden seçilmiş 100 yönetici oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Problem Çözme Envanteri, Karar Stratejileri Ölçeği, Rotter İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği ve Maslach Tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin, kendi algılayışlarına göre problem çözme becerileri ile cinsiyet, dal ve yöneticilik yılı arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken; kontrol odağı, duygusal tükenme, duyarsızlık, mantıklı karar verme, içtepisel karar verme ve kararsızlık değişkenleri açısından. 05 ve. 01 düzeylerinde anlamlı ilişkiler bulgulanmıştır. Buna göre, okul yöneticilerinin problemleri çözme başarılarının, içten kontrollü olmak, mantıklı karar vermek ile paralel olarak arttığı görülmektedir. Ayrıca duyarlı olmak ve duygusal olarak güçlü olmak gibi duygusal faktörlerin problemlere karşı daha sağlıklı yaklaşmayı belirleyen faktörler arasında sayılabileceği bulgulanmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Talented and average intelligent children's levels of using emotional intelligence
    (ELSEVIER SCIENCE BV, 2010) Akça, Figen; Hacifazlioglu, O; Halat, MM
    In this research, we investigated the differentiation of emotional intelligence's sub-scales in highly and average intelligent individuals. The Prevalence of Using Emotional Intelligence in Students Scale was applied to 128 students, 57 were gifted students chosen from Izmir Bilim ve Sanat Merkezi (Izmir Art and Science Institution), and 71 were 4(th) and 7(th) grade students of National Education Primary Schools. In the light of the findings, it was seen that all participants had high scores in sub-scales of emotional intelligence. In the self-consciousness, managing emotions, and motivating emotions sub-scales, significant differences was found between the groups. There was no difference between the groups in terms of empathy and social skills.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The Interrelation Between Traumatic Life Events and Mental Health in Turkish University Students
    (Elsevier, 2011) Güney, Sevgi; Akça, Figen; Şahin, Gülçilem; Bekiroğulları, Z.
    The aims of the present study is to examine the relationship between anxiety, trauma perception and mental health. The subjects consisted of 284 university students, aged between 17-28 from the two different universities located in two different cities (Ankara and Aksaray) of Turkey. Brief Symptom Inventory (BSI), Beck Anxiety Inventory (BAS) and the Impact of Event Scale-Revised(IES-R) were used. The test battery formed in a mixed way to control the sequence influence in the application process. Then it was given to the participants in their classrooms of the universities. It was found that there are statistically significant relations between the score of the impact of event scale and brief symptom inventory scores. Regardless of what discipline ultimately working we are in, providers in mental health can help the young people who are hurting, and in the influences of some kinds of traumatic life events. The professionals empower the young people's personal growth and can give them psychological support to resolve their hardship through multidisciplinary team. (C) 2009 Published by Elsevier Ltd. Selection and/or peer-review under responsibility of Dr. Zafer Bekirogullari of Y.B.
  • [ X ]
    Öğe
    The relationship between test anxiety and learned helplessness
    (SOC PERSONALITY RES INC, 2011) Akça, Figen
    The purpose in this study was to investigate the relationship between the test anxiety and learned helplessness levels of students preparing for the Turkish High Schools Placement Test (HSPT) and University Entrance Examination (UEE). The study was conducted with the participation of 708 students from Aksaray Province in Turkey, of whom 319 were preparing for HSPT and 389 were preparing for UEE. The Learned Helplessness Scale (Aydin, 1985; Seligman et al., 1984) and the Test Anxiety Scale (Baltas, 1993) were used to collect data. Although HSPT students scored higher than UEE students for levels of anxiety and learned helplessness, there was no significant difference between level of test anxiety and learned helplessness (r = 0.048).
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Üniversite öğrencilerinde umutsuzluk düzeyi ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin bazı değişkenler üzerinden incelenmesi
    (Klinik Psikiyatri Dergisi, 2011) Oğuztürk, Ömer; Akça, Figen; Şahin, Gülçilem
    Bu çalışmanın genel amacı, üniversite öğrencilerinin öğrenim gördükleri bölüm, sınıf düzeyi ve cinsiyet değişkenleri açısından problem çözme becerileri ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yöntem: Çalışma, Kırıkkale Üniversitesi'nde öğrenim gören tesadüfi küme örnekleme yoluyla seçilmiş, 1. ve 4. Sınıf öğrencilerinden oluşan, 111 kız ve 96 erkek olmak üzere toplam 207 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama amacıyla demografik bilgi formu dışında Problem Çözme Envanteri ve Beck Umutsuzluk Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde, ilişkisiz örneklemler için t-testi, çoklu regresyon analizi ve pearson momentler çarpımı korelasyon tekniği kullanılmıştır Bulgular: Yapılan korelasyon analizi sonucunda, üniversite öğrencilerinin problem çözme becerileri ile umutsuzluk düzeyleri arasında anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir (r=.31, p<0,01). Problem çözme becerilerinin yordanmasına ilişkin yapılan çoklu regresyon analizi sonucunda, önce demografik değişkenlerin dahil edildiği, sonra umutsuzluk ölçeği alt boyutlarının eklendiği 2 model ortaya çıkarılmıştır. Elde edilen her iki modelin de problem çözme becerilerini anlamlı düzeyde yordadığı bulunmuştur. Değişkenler göreli önem sırasına göre tek tek ele alındığında ise, umutsuzluk ölçeği alt boyutlarından "Motivasyon Kaybı" ile demografik değişkenlerden öğrenim görülen sınıf düzeyi değişkeninin problem çözme becerisinin anlamlı yordayıcıları olduğu belirlenmiştir (?=.282, p<0,01 ve ?=- .206, p<0,01). Sonuç: Sonuç olarak, 1. ve 4. sınıfta olmanın ve umutsuzluk düzeyinin problem çözme becerileri üzerinde anlamlı katkılarının olduğu söylenebilir. Bu bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmış, sonuçlara dayalı olarak alan için önerilere yer verilmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Üniversite öğrencilerinin kendilik algıları, gestalt temas biçimleri ve kaygı düzeyleri arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
    (2011) Akça, Figen; Şahin, Gülçilem; Vazgeçer, Buket
    Gestalt Kuramı, temas kavramı üzerine vurgu yapmaktadır. Gestalt kuramına göre temas döngüsünde sürekli engellenmeler yaşayan bireylerde duygusal sorunlar ortaya çıkmaktadır. Bu duygusal sorunlardan biri de kaygıdır. Gestalt yaklaşımına göre kaygı sağlıksız kullanılan temas biçimlerinden kaynaklanmaktadır. Alan yazında kaygı ile ilgili yapılmış çalışmalar incelendiğinde, kendilik algısı kavramının önemi görülmektedir. Bu bilgiler ışığında, araştırmanın genel amacı, üniversite öğrencilerinin kendilik algıları, Gestalt temas biçimleri ve kaygı düzeyleri ilişkisini incelemektir. Bu genel amaç doğrultusunda, Aksaray Üniversitesi nde öğrenim gören 290 üniversite öğrencisine Gestalt Temas Biçimleri Ölçeği-Yeniden Düzenlenmiş Formu (GTBÖ-YDF), Sosyal Karşılaştırma Ölçeği (SKÖ) ve Beck Kaygı Envanteri (BKE) uygulanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin saptanması için uygulanan Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi sonucunda, öğrencilerin kendilik algıları, Gestalt temas biçimleri ve kaygı düzeyleri arasında anlamlı ilişkilerin olduğu bulunmuştur.

| Aksaray Üniversitesi | Kütüphane | Açık Bilim Politikası | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Aksaray Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Aksaray, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim