Aksaray Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi

DSpace@Aksaray, Aksaray Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.




 

Güncel Gönderiler

Öğe
Effects of productive capacities on economic growth: evidence from Mm-Qr
(Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, 2025) Demirtaş, Cuma; Soyu Yıldırım, Esra
This study examines the long-term impact of physical capital, labor, and productive capacity on economic growth in the BRICS countries from 2000 to 2022. The cointegration relationship was established for this purpose, and the long-term coefficients were derived using the Moment Quantile Regression Method (MM-QR). The results indicate that economic growth is statistically significant and positively influenced by physical capital and labor in all quantiles. Nevertheless, it was noted that the quantile level increased, resulting in a decrease in the positive effect. The Productive Capacity Index, which is the focal point of the investigation, has a generally beneficial impact on economic growth; however, it was not determined to be statistically significant in the lower quantile groups (0.1, 0.2, and 0.3). With the exception of the 0.8 quantile, the PCI's positive impact gains strength as the quantile level increases in the upper quantile groups. This research makes a substantial contribution to the existing body of literature by offering a novel viewpoint on the dynamics of economic growth in the BRICS countries. Examining the implications of productive capacity at the quantile level can be particularly beneficial for policymakers. The findings are valuable due to the fact that the study is one of the first in this discipline.
Öğe
NMVN tabanlı Topsis öntemi le İslam İşbirliği Teşkilatı ükelerinde İslami Bankaların Finansal performans analizi
(Politik, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Merkezi, 2025) Öner, Muhammed Hadin; Bağcı, Haşim
Bu çalışma, İslam İşbirliği Teşkilatı’na (OIC- Organization of Islamic Cooperation) üye 13 ülkede faaliyet gösteren İslami bankacılık sektörlerinin finansal performansını analiz etmektedir. Çalışmada, bankacılık literatüründe yaygın olarak kullanılan göstergeler aracılığıyla İslami bankaların finansal performansı incelenmiştir. Analiz sürecinde, çok kriterli karar verme tekniklerinden yararlanılmıştır. Öncelikle, Normalized Maximum Values Method (NMV) yöntemi ile belirlenen 8 finansal göstergenin ağırlıkları hesaplanmış, ardından Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS) yöntemi kullanılarak performans analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular; sermaye yeterlilik oranının genellikle en önemli finansal performans göstergesi olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, yıllara göre değişiklik göstermekle birlikte, Suudi Arabistan ve Irak’ın en yüksek finansal performansa sahip ülkeler olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgular, İslami bankacılık sektörünün güçlü ve zayıf yönlerini daha derinlemesine analiz etmeye yönelik bir temel sunmaktadır. Özellikle sermaye yeterlilik oranının önemi, İslami bankaların risk yönetimi stratejilerinin yeniden değerlendirilmesine ve sermaye yapılarını daha verimli bir şekilde analiz etmelerine imkân tanımaktadır. Ülkeler bazında gerçekleştirilen performans analizi ise, finansal başarıdaki farklılıkları ortaya koyarak politika yapıcılara ve düzenleyici otoritelere ülkeler arası iyi uygulamaların paylaşılmasını teşvik edecek stratejik fırsatlar sunabilmektedir. Ayrıca, düşük performans sergileyen ülkelerde faaliyet gösteren İslami bankalar için hedefe yönelik iyileştirme politikalarının geliştirilmesine katkı sağlamanın yanı sıra, sektör genelinde sürdürülebilir büyüme hedeflerinin gerçekleştirilmesi adına rehberlik edebilecek bir kaynak niteliği taşımaktadır. Çalışmanın, İslami bankacılık sektörünün finansal istikrarını güçlendirmeye yönelik olarak hem sektörel uygulamalara hem de akademik literatüre katkı sağlaması amaçlanmaktadır.
Öğe
Does human capital support green economic growth? a panel data analysis for the nordic countries
(Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanlığı, 2025) Demirtaş, Cuma
This study examines the impact of human capital on green economic growth in Nordic countries (Denmark, Iceland, Finland, Sweden, and Norway) from 2010 to 2022 using the panel data method, considering different education levels. The effect of human capital is low but complex. Country-specific findings indicate that primary and secondary education positively influence green growth in Sweden, while only primary education has a positive impact in Finland and Norway. Conversely, primary and secondary education in Denmark and secondary education in Iceland and Norway negatively affect green growth. Panel results reveal that only higher education has a significant negative impact. Internet usage, included as a control variable, generally has a positive effect. The impact of renewable energy varies; it is positive in Denmark and Finland but negative in other countries and at the panel level. Financial development is found to have a negative impact across all groups.This study contributes to the literature by analyzing the relatively underexplored role of human capital in green economic growth within Nordic countries, which are globally recognized for their strong education systems.
Öğe
Reflections of Türkiye’s decision to provide military aid to the Korean war in the international media
(Muş Alparslan Üniversitesi, 2025) Duman, Melih; Fidan, Zühal
This study examines the repercussions of Türkiye’s decision in the international media, which was a party to the war that broke out on June 25, 1950 between the Korean states established by the USA and the USSR states on both sides of the 38th parallel in Korea after the World War II. The decision to maintain close relations with Western countries, especially the United States, which was initiated with the end of World War II, was continued by supporting the call of the USA/UN as soon as the Korean War broke out. In this direction, this study analyzed Türkiye’s decision to participate in the Korean War in the axis of the developments in its foreign policy and the direction of this decision in the international dimension through the news in the international media. For this purpose, archival sources and periodicals accessed through documentary scanning method were used, and nearly two thousand documents in the Archives of the History of the Republic and the Ministry of Foreign Affairs were examined. In the light of the documents examined, the positive and negative reflections of the decision taken in the international dimension were discussed. The fact that the decision was intensely discussed in domestic politics and reverberated in the international media for a long time reveals the importance of the issue.
Öğe
Ters yüz sınıf modeline dayalı etkinlik temelli öğretimin türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin yazma becerilerine etkisi
(Milli Eğitim Bakanlığı, 2025) Öncüyiğit, Kübra; Türkben, Tuncay
Bu araştırmanın amacı ters yüz sınıf modeline dayalı etkinlik temelli yazma eğitiminin, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin yazma becerileri ve yazma öz yeterliklerine etkisini incelemektir. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desenden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Necmettin Erbakan Üniversitesi KONDİL’de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen 30 öğrenci oluşturmaktadır. Deney ve kontrol grupları yansız atama yolu ile belirlenmiştir. Çalışma B2 kurs süresi boyunca sürdürülmüş ve deney grubunda ters yüz sınıf modeli destekli etkinlik temelli yazma çalışmaları yapılırken kontrol grubunda mevcut ders müfredatına göre yazma eğitimi gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri “Yazılı Anlatım Dereceli Puanlama Anahtarı”, “Yazma Becerisi Öz Yeterlilik Ölçeği”, “Ön Test Son Test Yazma Becerisi Sınavı” ve “Kişisel Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 26 istatistik paket programından yararlanılmıştır. Ölçümlerin karşılaştırılmasında Bağımlı Örneklerde t Testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular ters yüz sınıf modeli ve etkinlik temelli öğretim ile yapılan yazma eğitiminin yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazma becerilerini ve yazma öz yeterliklerini geliştirdiğini göstermektedir.