Tez Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Görme engelli sporcuların kaygı ve saldırganlık düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi(Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2025) Akbulut, AbdullahBu araştırmanın amacı görme engelli sporcuların kaygı ve saldırganlık düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma, Goalball oynayan görme engelli erkek amatör ve profesyonel sporcuların sürekli, durumluk kaygı ve saldırganlık düzeylerinin birbiri ile olan ilişkisini belirlemek amacıyla yapılan bu çalışmada tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırma grubu Türkiye Erkek Milli Goalball takımında oynayan 22 görme engelli erkek sporcudan oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak görme engelli erkek goalball sporcularının sosyo-demografik özelliklerini ölçmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu", Öner ve LeCompe (1983) tarafından Türkçeye uyarlanan "Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği" ve Madran (2012) tarafından Türkçeye uyarlanan "Buss-Perry saldırganlık Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen verilerin betimleyici analiz yapılmıştır. Verilerin normalliği sınandıktan sonra gruplar arası karşılaştırmalarda Mann Whitney U testi, ANOVA ve korelasyon analizinde Spearman korelasyon testi kullanılmıştır. Anlamlılık seviyesi 0.05 olarak alınmıştır. Araştırmanın sonucunda, görme engelli sporcuların sürekli kaygı düzeylerinin orta seviyede, durumluk kaygı düzeylerinin düşük ve saldırganlık düzeylerinin de orta seviyede olduğu belirlenmiştir.Öğe Otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarda geleneksel çocuk oyunu öğretiminde video model yönteminin etkisi(Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2025) Ergin, SatıBu çalışmada otizm spektrum bozukluğu tanısı almış öğrencilere geleneksel çocuk oyunu öğretiminde video modelin etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma tek-denekli araştırma modellerinden, katılımcılar arası yoklama denemeli çoklu yoklama modelinde yürütülmüştür. Çalışma otizm spektrum bozukluğu tanısı almış 4- 5 yaşında üç öğrenci (iki erkek ve bir kız) ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya, araştırma kriterlerini karşılayan, Özel Eğitim Anaokulu öğrencileri katılmıştır. Araştırmada öğrencilere Kutu Kutu Pense ve Benim Bir Atım Var oyunlarının öğretimi yapılmıştır. Araştırma verileri 2023-2024 eğitim-öğretim yılında toplanmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin, öğretmenlerinin ve ebeveynlerinin görüşlerine ilişkin toplanan verilerden çalışmanın sosyal geçerliği saptanmıştır. Çalışma sonucunda, video modelin OSB olan öğrencilere geleneksel çocuk oyunlarını kazandırmada etkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin kazandığı hedef becerileri koruyabildiği ve çalışmanın sosyal geçerliğinin yüksek düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır.