Cilt 8, Sayı 2, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 8 / 8
  • Öğe
    Commendatory book critique and expanded analysis on global public health challenges for the elderly
    (Aksaray Üniversitesi, 2024) Tunalıgil, Verda
    Professor Dilek Aslan’s book, Halk Sağlığı Bakış Açısıyla Yaşlılık (A Public Health Perspective on Aging), offers a thorough analysis of aging and its implications for public health. Aslan highlights the urgent need to address aging not as a distant issue but as an immediate challenge affecting public health strategies. METHODS: The critique involved a detailed review of Aslan’s exploration of demographic trends, health needs, and societal attitudes towards aging. This was supplemented by an expanded analysis using current global data and research on issues such as pandemics, antimicrobial resistance, and chronic diseases affecting the elderly. RESULTS: Aslan’s book presents a comprehensive view of aging, covering demographic shifts and health determinants. The expanded analysis shows that the elderly population is rapidly increasing worldwide, bringing significant public health challenges. Notable issues include heightened risks from infectious diseases, rising antimicrobial resistance, chronic disease management, and healthcare access disparities. Regional data, such as Türkiye’s growing elderly population, draws attention to the need for tailored interventions. DISCUSSION: Aslan’s scholarly work is critical in understanding aging from a public health perspective. The expanded analysis highlights additional global challenges, including the impacts of pandemics and economic instability on elderly health. Addressing these issues requires innovative and compassionate strategies, such as improved healthcare access and economic support. CONCLUSION: Halk Sağlığı Bakış Açısıyla Yaşlılık (A Public Health Perspective on Aging) is a crucial resource that deepens the understanding of aging’s impact on public health. The expanded analysis confirms the urgent need for comprehensive strategies to tackle global challenges faced by the elderly, advocating for resilient and inclusive public health solutions.
  • Öğe
    Kamu Yönetiminde etik yöneticinin personelin çalışma motivasyonuna etkisi: bir derleme çalışması
    (Aksaray Üniversitesi, 2024) Kumbuzoğlu Yöndem, Merve
    Türkiye’de kamu kurum ve kuruluşlar, toplumsal ihtiyaçları karşılamak amacıyla yasal düzenlemeler çerçevesinde faaliyet göstermekte ve kamusal hizmetlerin etkili bir şekilde sunulmasını hedeflemektedir. Kamu yönetimi politikası gereği, kamusal alanlarda hizmet veren resmi kurumlar, politika, misyon ve vizyonları doğrultusunda topluma hizmet sunarken; bu kurumlarda görev yapan yönetici ve personelin çalışma koşulları, sunulan hizmetlerin niteliğini ve başarısını etkilemektedir. Bu durum, kamu yönetimi disiplini içerisinde yöneticilerin ve personelin örgüt içi çalışma şartları ile bu şartların personel üzerindeki etkilerinin birçok araştırmaya konu olmasını sağlamıştır. Ancak, kamu kurum ve kuruluşlarının yönetsel süreçlerinde karşılaşılan yolsuzluk, görev ve yetkilerin kamu yararına aykırı kullanımı, mobbing ve nepotizm gibi sorunlar, personelin çalışma hayatını olumsuz yönde etkilemektedir. Söz konusu sorunların resmi kurumların yönetsel süreçlerinde daha belirgin hale gelmesi, etik ilkelere uyumun sağlanmasının önemini bir kez daha gündeme getirmektedir. Bu derleme çalışmasının amacı, kamu kurum ve kuruluşlarında yöneticilerin etik ilkelere dayalı yönetsel süreçleri yürütmesi ile personel motivasyonu arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada elde edilen bulgular, literatür taraması yöntemiyle derlenmiştir. İncelenen literatür doğrultusunda, etik yöneticilerin etik liderlik vasfıyla hem örgütsel verimlilik hem de çalışanların iş memnuniyeti üzerinde belirleyici bir unsur olduğu vurgulanmaktadır. Sonuç olarak, kamu kurumlarında etik ilkelere uygun yönetsel süreçlerin, hem personelin motivasyonu hem de kurumsal yapının başarısı açısından kritik öneme sahip olduğu ortaya konulmaktadır.
  • Öğe
    Osmanlı Devleti'nde engelli istihdamının günümüzdeki uygulamalar açısından değerlendirilmesi
    (Aksaray Üniversitesi, 2024) Korkmaz, Burak Can; Arı, Ahmet Emin
    Engelli bireylerin bağımsız yaşamaları ve ekonomik özgürlüklerini sağlamaları açısından iş yaşamına katılmaları önemli görülmektedir. Bu anlamda engelli istihdamını şekillendiren toplumsal değer ve geleneklerin ülkemizde tarihi çok eskiye dayanmaktadır, ayrıca kurumsallaşmanın alt yapısının da Cumhuriyet’ten önce atıldığı bilinmektedir. Dolayısıyla engelli istihdamına ilişkin olarak toplumumuzdaki kalıplaşmış tutumların ve mevcut politikaların dayandığı temeller olarak Osmanlı Devleti döneminin ele alınmasının önemli olacağı düşünülmektedir. Günümüz engelli istihdamının Osmanlı Devleti dönemindeki durumunun incelenmesi ve günümüz uygulamaları açısından değerlendirilmesi ülkemizde engelli istihdamına yönelik bütüncül bir bakış açısı geliştirmek açısından değerli görülmektedir. Dolayısıyla bu makale, Osmanlı Devleti dönemindeki engelli istihdamı pratiklerinin açıklanarak günümüz uygulamaları açısından tartışılmasını amaçlamaktadır. Sosyal politikaların günümüzden çok uzak olmayan bir zamanda ortaya çıkması ve yaygınlık kazanması eski dönemlerin bu sosyal politikalar nezdinde değerlendirilmesini oldukça güç hale getirmektedir. Fakat birbirinin devamı olması yönüyle Osmanlı Devleti ile Türkiye Cumhuriyeti Devleti tarafından engelli bireylerin topluma aktif katılımı açısından ortak bir tutum göze çarpmaktadır. Günümüz sosyal politikalarına kaynaklık etmesi açısından eski dönemlerdeki uygulama ve anlayışların değerlendirilmesi mevcut alan yazına oldukça önemli bir katkı sağlayacaktır. Osmanlı Devleti'nde engelli bireylere yönelik olumlu tutuma rağmen kurumsallaşmanın geç olması engelli istihdam politikalarının uygulamada mevcut olmadığını fakat Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin ürettiği politikalara kaynaklık teşkil ettiğini göstermesi açısından önemlidir. Kurumsallaşmadan yoksun fakat toplumun dinamikleriyle şekillenen engelli istihdamının Osmanlı Devleti'ndeki en büyük destekçisi olarak vakıfların aktif ve gönüllü çalışmaları belirtilmektedir. Günümüzde kurumsallaşmanın ve sosyal politikaların varlığı engelli bireylerin kapsayıcılığı açısından önemlidir. Osmanlı Devleti'nde engelli bireylere yönelik olumlu tutumun yeşermesi ise günümüzdeki engelli istihdamında yer alan engelli bireylere yönelik davranışların pozitif yönde şekillenmesi açısından değerli görülmektedir.
  • Öğe
    Sanatta anlam sorunu: Gademerci yaklaşım
    (Aksaray Üniversitesi, 2024) Avşar, Devrim
    Hermeneutik akımının temsilcilerinden Hans-Georg Gadamer (1900-2002), geliştirdiği hermeneutik yöntemle insan bilimlerinin temellendirme çabalarına katkıda bulunmuştur. Gadamer, Hakikat ve Yöntem ile Güzelliğin Güncelliği adlı eserlerinde sanatta anlam ve meşruiyet sorununu ele alır. Bu çalışmalarında kavramsal olarak oyun, sembol ve festival kavram üçlemesiyle geliştirdiği anlayış ile sanatın tarihsel sürekliğine ilişkin bir temellendirmeye girişir. Gadamer, bu üç kavramın klasik sanat geleneği ile modern sanatın birliğini sağlayan insan deneyimlerinin antropolojik kökenlerine yönelik bilgiler sunduğu görüşündedir. Gadamer’in bu iddiası, sanatın doğasına ilişkin ontolojik bir temellendirme yerleştirdiği gibi, insan deneyimlerinin antropolojik miras taşıdığına dair bir fikir de ortaya koyar. Bu kavramsal bağlam, ilkel toplumlarla modern insan arasındaki sürekliliğe dair düşünceler sunması bakımından önemlidir. Gadamer oyun, sembol ve festival kavramlarını, insanın en eski deneyimlerini günümüze taşıyan davranış biçimleri şeklinde tanımlar. Tıpkı bu üç kavramın zamanla biçim değiştirmesi gibi sanat da günümüzde biçimsel olarak değişmiştir. Gadamer, sanatı da insan bilimlerinin yöntemlerine göre ele alarak, anlam ve meşruiyet sorununu, kültürel bağlamların bir onayı şeklinde sunar. Gadamer’in insan bilimlerini anlamaya ve araştırmaya yönelik arayışı, insan bilimlerinin evrimi üzerinde modern kültürün etkisinin ve hümanizm mirasının bazı temel unsurlarının korunduğuna ilişkin olguyu çözümlemeye götürür. Makale içerik olarak bu bağlamı sanatta anlam ve meşruiyet sorunu çerçevesinde ele almaktadır. Bu bakımdan öncelikle modern sanat akımlarının ortaya çıkış hikâyesine yer verilmiş ve sonrasında sanatın meşruiyet sorunu şeklinde ifade edilen tartışmalara nasıl dönüştüğü ele alınmıştır. Ortaya konulan bakış açısının odağına Gadamer’in sanata dair düşünceleri yerleştirilmiştir.
  • Öğe
    Mobil uygulamalar ve turizm: keşfet Aksaray gezi rehberi önerisi
    (Aksaray Üniversitesi, 2024) Altınpınar, Hasan Hüseyin; Kiraz, Fatih; Özgül, Oğuz; Foto, Özgür; Baldır, Murat
    Son yıllarda mobil uygulamalar, bireyler arasında hızla yaygınlaşan yenilikçi teknolojilerden biri haline gelmiş ve pek çok sektörde olduğu gibi turizmde de etkili bir araç olarak kullanılmaya başlanmıştır. Turizm sektörü, mobil uygulamalar aracılığıyla destinasyonların tanıtımını yaparken ziyaretçilere daha hızlı, kolay ve kişiselleştirilmiş bir deneyim sunmaktadır. Bu uygulamalar, gezginlerin seyahat planlarını optimize etmelerine, destinasyonların tarihi, kültürel ve doğal değerleri hakkında bilgi edinmelerine olanak tanımaktadır. Bu çalışma, mobil seyahat uygulamalarının turizmdeki önemini incelemekte ve Aksaray ili için özel olarak geliştirilmiş bir mobil gezi rehberi olan Keşfet Aksaray uygulamasını tanıtmaktadır. Uygulama, yerel turizmi desteklemek ve Aksaray’ın sahip olduğu kültürel, tarihi ve doğal zenginlikleri daha geniş kitlelere ulaştırmak amacıyla tasarlanmıştır. Geliştirilme sürecinde doküman analizi yöntemi kullanılmış, Aksaray’ın turistik varlıkları ve etkinlikleri detaylı bir şekilde incelenerek dijital platformda kullanıcı dostu bir şekilde sunulmuştur. Keşfet Aksaray, kullanıcılarına Türkçe ve İngilizce olmak üzere çift dil seçeneği sunmakta ve sesli rehberlik özelliğiyle etkileşimli bir deneyim sağlamaktadır. Uygulama, kullanıcıların Aksaray’daki turistik işletmelere, tarihi yapılar ve doğal güzelliklere ait bilgilere erişmesini kolaylaştırmakta, ayrıca şehirdeki etkinlikler ve tırmanış rotaları gibi özel alanlar için dinamik rehberlik sunmaktadır. Özellikle özel hazırlanmış rotalar ve Aksaray belgeseli gibi içeriklerle, uygulama kullanıcıların şehri keşfetmesine katkıda bulunmaktadır. Sonuç olarak, Keşfet Aksaray uygulaması, Aksaray’ın turizm potansiyelini artırmaya yönelik etkili bir araç olarak öne çıkmaktadır. Yerel ve uluslararası turistlere rehberlik ederek destinasyon pazarlamasına önemli bir katkı sunan bu uygulama, mobil teknolojilerin turizm sektöründeki etkisini ortaya koymaktadır. Bu kapsamda çalışma, mobil uygulamaların turizmde nasıl yenilikçi bir şekilde kullanılabileceğini gözler önüne sermektedir.
  • Öğe
    Sağlık harcamalarının ekonomik büyümeye etkisi: D8 ülkeleri üzerine bir analiz
    (Aksaray Üniversitesi, 2024) Ürüt Saygın, Serap; İşler, Ahmed Rüchan
    Bu çalışmada, 2000-2020 dönemi için sağlık harcamalarının ekonomik büyümeye etkisi, D8 (Bangladeş, Endonezya, İran, Malezya, Mısır, Nijerya, Pakistan ve Türkiye) ülkelerine ait panel veriler kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada sağlık harcamaları değişkeni olarak kişi başına cari sağlık harcaması ve ekonomik büyüme göstergesi olarak kişi başına düşen gayri safi yurt içi hâsıla değişkeni kullanılmıştır. Ayrıca doğumda beklenen yaşam süresi ile doğumda beklenen bebek ölüm oranı analize kontrol değişken olarak dâhil edilmiştir. Sağlık harcamasının ekonomik büyüme üzerindeki etkilerinin panel veri analizi yöntemi kullanılarak incelendiği çalışmada, ilk olarak model seçim testleri yapılmıştır. Panel veri analizinde yapılan testler sonrasında sabit etkiler modelinin kullanılması gerektiği tespit edilmiştir. Bu çerçevede modele ilişkin varsayım testleri yapılmış ve model son aşamada Driscoll-Kraay tahmincisi kullanılarak test edilmiştir. Çalışmanın sonucunda sağlık harcamalarının ekonomik büyümeyi pozitif yönlü etkilediği tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Determining preschool teachers' perception of competence regarding literacy preparation activities
    (Aksaray Üniversitesi, 2024) Deniz, Kübra; Akıncı Cosgun, Ayşegül
    The study examined whether the perceptions of competence of preschool teachers working in kindergarten classes of primary schools and independent kindergartens under the Ministry of National Education in Adana province regarding literacy preparation activities varied according to the variables of teachers' age, gender, professional seniority, type of school worked in, and the age group of the children the teachers worked with. The sample of the study consisted of 332 preschool teachers working in independent kindergartens affiliated with the Ministry of National Education and kindergarten classes affiliated with primary schools located within the borders of Adana province's Center, Çukurova, Seyhan and Yüreğir districts in the fall semester of the 2020-2021 academic year. SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 23.0 package program was used in the statistical analysis of the data. Categorical measurements were summarized as numbers and percentages, and continuous measurements were summarized as mean and standard deviation (median and minimum-maximum where necessary). The skewness and kurtosis values of the scale scores were examined in order to determine whether the parameters in the study showed a normal distribution. In the normally distributed parameters, independent student t-test was used in the two-group analysis, and Oneway ANOVA test was used in the analysis of more than two groups. In the case of variables with more than two groups, Tukey test was used as a Post Hoc test to determine the source of the difference between the groups. Pearson and Spearman’srho correlation tests were used to determine the relationship between the scales. The statistical significance level was taken as 0.05 in all tests. Suggestions were made based on the research findings and findings.
  • Öğe
    Okul kültürüne ilişkin paydaşların görüşleri
    (Aksaray Üniversitesi, 2024) Yıldırım, Muhammet
    Bu araştırmanın temel amacı, Bitlis ili merkez ilçesindeki bir ortaöğretim kurumunda görev yapan okul yöneticilerinin, öğretmenlerin, velilerin ve öğrencilerin mevcut okul kültürü hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırma verileri, 2023-2024 eğitim-öğretim yılı içerisinde amaçlı örnekleme yöntemiyle ulaşılan 6 öğretmen, 4 yönetici, 4 veli ve 5 öğrenci olmak üzere toplam 19 kişiyle yapılan görüşmeler sonucunda tutulan kayıtlardan elde edilmiştir. Katılımcıların büyük çoğunluğunun okul kültürünü tanımlarken dürüstlük, adalet, güven ve samimiyet değerlerine önem verdikleri ve bu değerleri başarı kavramından daha çok vurguladıkları görülmüştür. Okul kültürünün önemli bir öğesi olan vizyon ve misyon kavramları hakkında katılımcıların görüşleri incelendiğinde, içinde görev yaptıkları okulun misyonu ve vizyonu hakkında yeterince bilgi ve fikir sahibi olmadıkları ve incelenen okulda misyon ve vizyon belirlenirken yöneticiler dışında herhangi bir paydaşın fikir ve görüşünün alınmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Okul kültürü bağlamında örgütü oluşturan bireylerin inançlarına bakıldığında, öğretmenler ve yöneticiler öğretmenlik mesleğini "fedakarlık yapılması gereken bir meslek" olarak tanımlamışlardır. Okul kültürünün diğer unsurları olan hikayeler, mitler, efsaneler ve kahramanlara bakıldığında; katılımcıların bu kavramlarla ilgili yeterli bilgiye sahip olmadıkları görülürken kendi okullarında gerçekleştirdikleri bir diğer unsur olan tören ve ritüellerin çeşitliliği ve katılım düzeylerini genellikle yeterli ve tatmin edici düzeyde bulmuşlardır.