Cilt 5, Sayı 1, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Yabancılaşma kavramı çerçevesinde Gece Yolculuğu filmi üzerine bir analiz(Aksaray Üniversitesi, 2023) İpek, ÖzgürBu çalışmada Türkiye sinemasının en özgün isimlerinden biri olan Ömer Kavur'un yönettiği Gece Yolculuğu filmi, yönetmenin külliyatını sıkça ziyaret eden yabancılaşma kavramı üzerinden ele alınmaktadır. Bu doğrultuda öncelikle söz konusu kavramın betimlenmesi üzerinde durulmuş, ardından Ömer Kavur'un sineması ve Gece Yolculuğu filminden bahsedilmiştir. Çalışmanın analiz bölümünde yabancılaşma kavramının Gece Yolculuğu filmine nasıl yansıdığı, karakterleri ve hikâyeyi nasıl şekillendirdiği irdelenmiştir.Öğe Göstergebilimsel yöntemle film afişi çözümlemesi: Çanakkale Yolun Sonu Örneği(Aksaray Üniversitesi, 2023) Güneş, Ahmetİnsan var olduğu günden beri pek çok görsel mesajla iletişim kurmaya çalışmıştır. Bu yüzden görsel iletişim diğer iletişim türlerine göre daha çok kullanılmış ve daha hızlı gelişmiştir. İletişim sürecinde kullanılan görsel kodları anlamlandırmak ve çözümlemek ise göstergebilimsel kuram ve yöntemi ile gerçekleştirmek mümkün hale gelmiştir. Modern çağda bilim ve teknolojinin inanılmaz hızla gelişmesi özellikle görsel iletişim alanını derinden etkilediği görülmektedir. Bu durum da insan yaşamını tüm boyutlarıyla çepeçevre sarmıştır. Göstergebilimin dil olarak kabul ettiği sinema kurgu ve anlatım biçimleriyle önemli bir iletişim aracı olmakla birlikte bir anlam taşıma ve anlam oluşturma biçimi sunmaktadır. Filmi tanıtan afiş aracılığıyla bir düşünceyi, bir fikri ve bir anlamı en sade ve açık anlatımla gözler önüne serilmektedir. Bu çalışma kapsamında “Çanakkale Yolun Sonu” filmi afişinin içinde barındırdığı temel anlamları ve izleyiciye vermek istediği mesaj çözümlenmeye çalışılmıştır. Bu filmin afişinde ön plan çıkarılan anlamların nasıl üretildiği göstergebilimsel yöntem ve ilkeler ışığında incelenmiştir. Ayrıca afişte yer alan göstergelerin oluşturduğu metnin arka planında saklanan gerçek anlamların nasıl oluşturulduğu ve iletildiği de gözler önüne serilerek Roland Barthes’ın geliştirdiği düz anlam ve yan anlam boyutlarında anlamlar ortaya çıkarılmıştır.Öğe Sağlık iletişimi: bir iletişim aracı olarak pandemi döneminde kamu spotlarının kullanımı(Aksaray Üniversitesi, 2023) Zengin Demirbilek, Ezgi; Şahin, DeryaKitle iletişim araçlarında sıklıkla yer bulan ve önemi her geçen gün daha da artan sağlık haberleri, sağlık iletişimi kavramını gündeme getirmiştir. Bir halkla ilişkiler faaliyeti olan sağlık iletişimi kampanyaları, bireylere sağlıkla ilgili doğru ve güvenilir bilgiyi aktararak hastalıklara dair bilinçlendirmeyi hedeflemektedir. Toplumsal farkındalığın artması ve faydanın sağlanması için Sağlık Bakanlığı da kitle iletişim araçları vasıtasıyla kamu spotları yayınlamaktadır. Söz konusu kamu spotlarında kimi zaman rasyonel kimi zaman da duygu çekicilikleri kullanılarak bireylerin bilinçaltına hitap edilmektedir. Bu çalışmada, T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü tarafından COVID-19 (Koronavirüs) salgınına dair farklı temalara sahip 5 kamu spotunun Roland Barthes’in göstergebilimsel analiz yöntemiyle incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma sonucunda T.C. Sağlık Bakanlığı’nın kamu spotlarında, hastalığı önleyici ve hastalıktan korunmayı teşvik edici rasyonel ve duygusal kodları kullanarak bilinçlendirme faaliyetleri yaptığı görülmüştür. İncelenen kamu spotları alanında uzman veya kamuoyunda güven kazanmış dizi oyuncularıyla desteklenmiştir. Elde edilen bulgular itibariyle kamu spotlarında temel anlamsal düzeyde inanılırlık ve güvenilirlik temaları kullanılarak hedef kitleyi ikna etmeye yönelik mesajlar verildiği sonuna ulaşılmıştır.