Tez Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Artırılmış gerçeklik ile zenginleştirilmiş sürdürülebilir yaşam eğitimi: ECohool mobil uygulamasının ortaokul öğrencilerinin ekolojik ayak izi ve sürdürülebilir yaşam farkındalıklarına etkisi(Aksaray Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2025) Şahin, TuğçeBu araştırmanın temel amacı, artırılmış gerçeklikle zenginleştirilmiş sürdürülebilir yaşama yönelik ECohool adlı mobil bir uygulamanın tasarlanması ve geliştirilmesi yoluyla ortaokul öğrencilerinin ekolojik ayak izi ve sürdürülebilir yaşama yönelik farkındalık düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırmanın mobil uygulama geliştirme süreci tasarım temelli araştırma modeli çerçevesinde yürütülmüştür. Bu araştırmanın nicel boyutu ise tek gruplu ön test-son test model yarı deneysel olarak desenlemiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim öğretim yılında, Kırşehir İli merkezinde yer alan özel bir okulda öğrenimine devam eden sekizinci ve yedinci sınıf olmak üzere toplam 105 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nicel verilerini toplamak amacıyla, "Ekolojik Ayak İzi Farkındalık Ölçeği" ve "Sürdürülebilir Yaşama Yönelik Farkındalık Ölçeği" kullanılmıştır. Ayrıca nitel verileri toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistik teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları, artırılmış gerçeklikle zenginleştirilmiş ECohool mobil uygulamasının 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin ekolojik ayak izi ve sürdürülebilir yaşama yönelik farkındalık düzeylerinde uygulama sonrasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık sağladığını göstermektedir. Ekolojik ayak izi ve sürdürülebilir yaşama yönelik farkındalık puan ortalamaları sınıf değişkenine göre incelendiğinde ise, araştırmaya katılan 8. sınıf öğrencilerin lehine anlamlı bir farklılığın olduğu görülmüştür. Araştırmanın nitel bulguları ışığında, 8. sınıf öğrencileri geliştirilen mobil uygulama tasarımının çok iyi olduğu, uygulamayı kullanırken zevk aldıkları, uygulama sorularının kolay olduğu, kullandıkları cihazlardan kaynaklanan teknolojik problemler yaşadıkları ve uygulamanın yeniden tasarımına ilişkin sürdürülebilir yaşam ile ilgili oyun ve bölüm sayısının artırılması görüşünü belirtmişlerdir. Bu araştırmada geliştirilen ECohool mobil artırılmış gerçeklik uygulaması, farklı yaş gruplarında ve daha geniş örneklemlerle test edilebilir.Öğe Fen bilgisi öğretmen adaylarına yönelik sosyobilimsel konular temelli geliştirilen bir modülün konu alan bilgisi ve argümantasyon kalitesi bakımından değerlendirilmesi(Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2018) Tekin, Nurcan; Yılmaz, Süleyman; Aslan, OktayBu çalışmada, sosyobilimsel konuların (SBKlar) öğretimine yönelik bir modül geliştirmek ve bu modülün fen bilgisi öğretmen adaylarının konu alan bilgisi düzeyleri, argümantasyon kalitesi ve bu konulara yönelik görüşleri bakımından değerlendirilmesini sağlamak amaçlanmıştır. Eylem araştırmasına göre tasarlanan çalışmaya, üçüncü sınıfta öğrenim gören 25 fen bilgisi öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplama aracı olarak; enerji alan bilgisi soruları, sınıf içi video kayıtları, SBKlara yönelik görüşme formu, SBKların öğretimi ile ilgili görüşler testi, SBKlara yönelik odak grup görüşme formu ve öğrenci günlükleri kullanılmıştır. Öğretmen adaylarına yönelik sekiz haftalık öğretim sürecini içeren öğretim modülü oyun etkinlikleri, argümantasyon ve ders planı hazırlama olmak üzere üç aşamadan oluşmaktadır. Çalışmanın sonunda, geliştirilen modül öğretmen adaylarının enerji alan bilgisi düzeyleri ve argümantasyon kalitesinde ilerleme sağlamıştır. SBKlara yönelik görüş açısından, geliştirilen modül sonrası, öğretmen adaylarının enerji ile bağlantılı konuları SBKlara örnek olarak verdikleri, ikilemli özelliğe sahip olduğu konusunda görüşlerinin arttığı, öğretilmesi ve değerlendirilmesinde alternatif yöntemlerin kullanılmasını önerdikleri saptanmış; hem öğretirken hem de değerlendirirken öğretmenlerin zorlanabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Geliştirilen modülün SBK temelli öğretim-öğrenim çerçevesinde enerji konularının öğretilmesine yönelik kullanılabilir bir araç olduğu söylenebilir. Bu çalışmada ele alınan konu ile ilgili öğretim programında SBK özelliği gösteren yalnızca beş kazanım bulunduğu görülmüştür. Dünya genelinde enerjiye ayrılan bütçeler, ülkelerin gelişmişlik düzeylerinde enerjinin önemi ve bilimsel okuryazarlık için vatandaşlık bilincinin kazandırılmasında enerji konularına verilen önem göz önüne alındığında bu konulara öğretim programlarında daha çok yer verilmesi önerilebilir. Ayrıca diğer SBKlarla ilgili, farklı öğretim düzeyleri için de modüller geliştirilerek bu çalışma ile benzerlik/farklılıkları tartışılabilir.