Tez Koleksiyonu
Permanent URI for this collection
Recent Submissions
Item Fen bilgisi öğretmen adaylarına yönelik sosyobilimsel konular temelli geliştirilen bir modülün konu alan bilgisi ve argümantasyon kalitesi bakımından değerlendirilmesi(Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2018) Tekin, Nurcan; Yılmaz, Süleyman; Aslan, OktayBu çalışmada, sosyobilimsel konuların (SBKlar) öğretimine yönelik bir modül geliştirmek ve bu modülün fen bilgisi öğretmen adaylarının konu alan bilgisi düzeyleri, argümantasyon kalitesi ve bu konulara yönelik görüşleri bakımından değerlendirilmesini sağlamak amaçlanmıştır. Eylem araştırmasına göre tasarlanan çalışmaya, üçüncü sınıfta öğrenim gören 25 fen bilgisi öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplama aracı olarak; enerji alan bilgisi soruları, sınıf içi video kayıtları, SBKlara yönelik görüşme formu, SBKların öğretimi ile ilgili görüşler testi, SBKlara yönelik odak grup görüşme formu ve öğrenci günlükleri kullanılmıştır. Öğretmen adaylarına yönelik sekiz haftalık öğretim sürecini içeren öğretim modülü oyun etkinlikleri, argümantasyon ve ders planı hazırlama olmak üzere üç aşamadan oluşmaktadır. Çalışmanın sonunda, geliştirilen modül öğretmen adaylarının enerji alan bilgisi düzeyleri ve argümantasyon kalitesinde ilerleme sağlamıştır. SBKlara yönelik görüş açısından, geliştirilen modül sonrası, öğretmen adaylarının enerji ile bağlantılı konuları SBKlara örnek olarak verdikleri, ikilemli özelliğe sahip olduğu konusunda görüşlerinin arttığı, öğretilmesi ve değerlendirilmesinde alternatif yöntemlerin kullanılmasını önerdikleri saptanmış; hem öğretirken hem de değerlendirirken öğretmenlerin zorlanabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Geliştirilen modülün SBK temelli öğretim-öğrenim çerçevesinde enerji konularının öğretilmesine yönelik kullanılabilir bir araç olduğu söylenebilir. Bu çalışmada ele alınan konu ile ilgili öğretim programında SBK özelliği gösteren yalnızca beş kazanım bulunduğu görülmüştür. Dünya genelinde enerjiye ayrılan bütçeler, ülkelerin gelişmişlik düzeylerinde enerjinin önemi ve bilimsel okuryazarlık için vatandaşlık bilincinin kazandırılmasında enerji konularına verilen önem göz önüne alındığında bu konulara öğretim programlarında daha çok yer verilmesi önerilebilir. Ayrıca diğer SBKlarla ilgili, farklı öğretim düzeyleri için de modüller geliştirilerek bu çalışma ile benzerlik/farklılıkları tartışılabilir.