Cilt 3, Sayı 1, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 6 / 6
  • Öğe
    Sporcu performansını geliştirmede kullanılan güncel egzersiz yaklaşımları
    (Aksaray Üniversitesi, 2022) Zengin Alpözgen, Ayşe; Sırma, Gamze Çağla; Işıklar, Çağdaş
    Kelime anlamı olarak eğlence anlamına gelmekte olan spor, belli kurallar ve teknikler çerçevesinde, fiziksel ve psikolojik gelişime yararlı, eğlenmenin yanı sıra yarışma amacı da bulunan beden hareketlerinin tümüdür. Geçmişten günümüze spora ve sporcuya verilen değerin giderek artmasıyla beraber sporcuların ve spor takımlarının yeni başarılar elde etmesi de önem kazanmıştır. Bu amaç doğrultusunda sporcu performansının geliştirilmesi için daha kısa egzersiz süreleriyle sağlık yararları sağlayan egzersiz müdahalelerine olan ilgi artmıştır. Bu çalışma ile, kısa sürelerde uygulanan Kan Akışı Kısıtlama Antrenmanı, Yüksek Şiddetli Aralıklı Antrenman ve Sprint İnterval Antrenmanın sporcu performansı üzerine etkisinin güncel litertüre dayanarak özetlenmesi amaçlanmıştır. PubMed, Google Scholar ve Web of Science veritabanları "blood flow restriction", "high-intensity interval training" ve "sprint interval training" anahtar kelimeleri ile taranmış; Ocak 2011 veya sonrasında yayımlanan, tam metnine ulaşılabilen, dili İngilizce veya Türkçe olan makaleler bu çalışma kapsamında incelenmiştir.
  • Öğe
    Üniversite öğrencilerinin satranç oynama oranı, satranca başlama yaşı ile cinsiyet, eğitim görülen bölüm ve bölge ilişkisinin değerlendirilmesi
    (Aksaray Üniversitesi, 2022) Gökkaya, Murat Bora
    Çalışmamızın amacı üniversite öğrencilerinin satranç oynama oranı ve satranca başlama yaşını değerlendirerek, cinsiyet, okunan bölüm ve yaşanan bölge vb. sosyodemografik özellikler ile ilişkisini gözden geçirmektir.Google Dökümanlar platformu aracılığıyla 17-25 yaş arası üniversite öğrencilerine bir anket uygulanmıştır.Analiz, IBM SPSS İstatistik sürüm 26 1.0.0.1347(IBM, New York, ABD) kullanılarak yapılmıştır.Analizlerde, Ki-Kare Bağımsızlık Testi kullanılmıştır. p<0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir.Çalışmamıza 243(%57) erkek, 187(%43) kadın olmak üzere 430 üniversite öğrencisi katılmıştır.22(%5) öğrenci 17-18, 110 (%25) öğrenci 19-20, 118(%28) öğrenci 21-22, 37(%9) öğrenci 23-24 yaş ve 143(%33) öğrenci de 25+ yaşındadır. Öğrencilerin %78.8’inin satranç puanı yoktur.Öğrencilerin 194'ü (%45) Fen ve Matematik, 136'sı (%32) Sağlık Bilimleri, 93'ü (%22) Sosyal Bilimler ve 7'si (%2) Dil Bilimi öğrencisidir.Kadın öğrencilerin 92'si (%49), erkek öğrencilerin 181'i (%74) satranç oynamaktadır.
  • Öğe
    Bursa ilinde 1-16 yaş çocuklarda demir eksikliği ve demir eksikliği anemisi prevalansı
    (Aksaray Üniversitesi, 2022) Kılıçbay, Fatih; Güler, Salih; Baytan, Birol; Özarda, Yeşim; Meral Güneş, Adalet; Sezgin Evim, Melike
    Bu çalışmanın amacı Bursa'da yaşayan 1-16 yaş arası çocuklarda demir eksikliği (DE), demir eksikliği anemisi (DEA) prevalansını belirlemek ve beslenme alışkanlıkları ve aile eğitim düzeyinin demir eksikliği anemisi gelişimine etkilerini araştırmaktır. Bu çalışma düşük sosyoekonomik bir bölgede bulunan 3 farklı aile sağlığı merkezine başvuran 1-16 yaş arası 500 sağlıklı çocukta yapılmıştır. Çalışmaya alınan çocuklar sırasıyla 1-1,9, 2-5, 6-10,9 ve 11-16 yaş grubundaki çocuklar olmak üzere dört gruba ayrıldı.Tam kan sayımı, serum demir (µg/dl), demir bağlama kapasitesi (µg/dl), ferritin (ng /ml), transferrin satürasyonu (%) çalışıldı. Araştırmaya alınan çocukların beslenme ve anne-baba eğitim durumlarını araştırmak için anket uygulandı. Bu çalışmada anemi, DE ve DEA National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES III) kriterlerine göre araştırıldı. Mentzer indeksi talasemi minör ve DEA'yı ayırt etmek için kullanıldı. Araştırmaya alınan 247 erkek (%49) ve 253 kız (%51)olgularımızın yaş ortalaması 7,4±3,9 yıl idi. NHANES III kriterlerine göre anemi prevalansı %31(n=155) idi. Grup I ve Grup IV'te anemi görülme sıklığı diğer gruplara göre daha yüksekti(p<0.05).Araştırmadaki 500 olgunun %12'sinde (n=61) DE, %7,4'ünde (n=37) DEA bulundu. Serum ferritin seviyesi DEA'nın saptanmasında en yüksek duyarlılık ve özgüllüğe sahipti (p<0,001).Çalışmadaki 500 olgunun 18'inde (%3,6) talasemi minör saptandı. Anemik gruplarda anne eğitim düzeyi anlamlı olarak daha düşüktü(p<0.05).DE ve DEA ülkemiz için halen önemli bir sağlık sorunudur. Annelerin eğitim düzeyi çocuk beslenmesinde önemli role sahiptir. Bu sorunu çözmek için; Ebeveynler, çocuk beslenmesine yönelik eğitim programları ile desteklenmelidir.
  • Öğe
    Elit genç hentbolcuların bacak ile anaerobik kuvvetleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi, 2022) Kaya, Ömer Barış; Aydos, Latif
    Bu araştırmanın amacı pandemi süresince haftalık antrenman sayısını ve gününü düşüren profesyonel bir hentbol takımındaki 17-18 yaş arası genç oyuncuların bacak kuvvetleri ile anaerobik kuvvetleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın grubunu profesyonel erkek hentbol takımının 22 genç oyuncusu oluşturmaktadır. Verilerin analizinde IBM SPSS 23 veri analiz programı, tüm değişkenler için Shapiro-Wilk normallik testi, bacak kuvvetleri ve anaerobik kuvvetleri arasındaki ilişkinin belirlenmesinde Pearson Korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Ayrıca bacak kuvvetlerinin ve vücut yağ yüzdelerinin anaerobik kuvvetlerini ne ölçüde açıkladığını tespit edebilmek için doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; katılımcıların vücut yağ yüzdeleriyle, bacak kuvveti ve anaerobik kuvvet arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı (p>.05) gözlemlenmiştir. Aynı şekilde katılımcıların vücut kitle indeksleri ve bacak kuvvetleri arasındaki ilişki de istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (p>.05). Vücut kitle indeksi (BMI) değerleri ve vücut yağ yüzdeleri arasındaki ilişkinin pozitif yönlü, orta düzeyde ve istatistiksel olarak anlamlı olduğu (r=.491, p<.05), benzer şekilde sporcuların vücut kitle indeksleri ve anaerobik kuvvet arasındaki ilişkinin istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönlü ve yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır (r=.844, p<.001). Araştırmamızın ana değişkenleri olan anaerobik kuvvet ve bacak kuvvetinin birbiriyle pozitif yönlü orta düzeyde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkiye (r=.552, p<.01) sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, bacak kuvvetinin (B=1.993, p<.05) ve vücut kitle indeksinin (BMI) (B=44.813, p<.001) anaerobik kuvvet üzerinde istatistiksel olarak anlamlı açıklayıcı etkilerinin bulunduğu gözlemlenmiştir. Sonuç olarak genç hentbolcuların bacak kuvvetleri ile anaerobik kuvvetleri arasında pozitif yönlü ve orta düzeyde bir ilişki ve ek olarak bacak kuvvetinin gerek tek başına gerekse vücut kitle indeksi değişkeniyle birlikte anaerobik kuvvet üzerindeki değişimi açıkladıkları görülmüştür.
  • Öğe
    Beden Eğitimi ve diğer branş öğretmenlerinin kaynaştırma-bütünleştirme eğitimine yönelik duygu, tutum ve kaygılarının incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi, 2022) Eşkil, Remzi; Akbulut, Mehmet Kadir; Gülşen Eşkil, Kezban; İlhan, Ekrem Levent
    Kaynaştırma öğrencileri okullarda her kademede bulunabilmektedir. Bu durum ile ilgili öğretmenlerin psikolojik durumlarının bilinmesi, kaynaştırma – bütünleştirme süreçleri ile ilgili bu öğrencilerle eğitim öğretim ortamlarında bulunan hem beden eğitimi öğretmenleri hem de diğer branş öğretmenlerine yönelik önemli veriler ortaya koyabilir. Amaç: Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi öğretmenleri ile diğer branş öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygu, tutum ve kaygılarının incelenmesidir. Yöntem: Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında Ankara ilinde Sincan ve Etimesgut ilçelerinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. 115 beden eğitimi öğretmeni, 299 diğer branşlarda olmak üzere toplamda 414 öğretmen anketlerimizi cevaplamıştır. Veri Toplama Aracı: Veriler “Kaynaştırma Eğitimi ile İlgili Duygular, Tutumlar ve Kaygılar Ölçeği (KEİDTKÖ)” aracılığıyla toplanmıştır. Ölçek, 15 maddeden oluşmakta ve 4’lü Likert tipi derecelendirmeye sahip ve duygu, kaygı ve tutum alt boyutlarından oluşmaktadır. Bulgular: Tüm öğretmenlere ait cinsiyet değişkenine bakıldığında, kaynaştırma eğitimi kaygı alt boyutunda beden eğitimi öğretmenleri lehine anlamlı bir farklığa rastlanmış, duygu ve tutum alt boyutlarında herhangi bir fark bulunamamıştır. Beden Eğitimi öğretmenleri ile diğer öğretmenler karşılaştırıldığında, duygu ve kaygı alt boyutunda anlamlı fark bulunmuş, tutum alt boyutunda fark bulunamamıştır. Hizmet içi eğitim alma değişkeninde kaygı ve tutum alt boyutlarında eğitim alanlar lehine anlamlı fark vardır. Ancak duygu alt boyutunda fark bulunamamıştır. Kaynaştırma öğrencisi olma değişkenin de ise kaygı ve tutum alt boyutlarında anlamlı fark vardır. Ancak duygu alt boyutunda fark bulunamamıştır. Öğretmenlerin eğitim seviyeleri değişkeni açısından duygu alt boyutunda anlamlı fark vardır. Ancak kaygı ve tutum alt boyutunda fark bulunamamıştır. Sonuç: Tüm öğretmenlerde duygu ve tutum benzer olmasına rağmen Beden Eğitimi öğretmenleri hem daha duygusal hem de daha kaygılıdırlar. Hizmetiçi eğitim alan öğretmenler ile kaynaştırma öğrencisi olan öğretmenler daha kaygılı ve tutum puanları daha yüksek olmaktadır.
  • Öğe
    Aksaray ilindeki ebeveynlerin 1-5 yaş arası çocuklarda görülebilen ev kazalarındaki güvenlik önlemleri konusunda bilgi düzeyleri
    (Aksaray Üniversitesi, 2022) Demirtaş, Mehmet Semih
    Önlenebilir ev kazaları kendini koruma yetisine sahip olmayan 0-5 yaş arası çocuklarda daha belirgin olmak üzere mortalite/morbiditeye sebep olabilen, alınabilecek doğru ve basit tedbirlerle önlenebilir çocukluk çağının önemli bir problemidir. Bu çalışmanın amacı ebeveynlerin çocuklarla ilgili ev içerisinde görülebilecek olan kazalarındaki güvenlik önlemlerine ilişkin bilgi düzeyini değerlendirmektir. Çalışma tanımlayıcı ve prospektif tipte bir çalışma olup, Aksaray Üniversitesi Eğitim Araştırma Hastanesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Polikliniklerine Ocak 2021-Temmuz 2021 arasında başvuran 1-5 yaş arası sağlıklı çocuklara sahip toplamda 265 ebeveyn ile yapıldı. Verilerin toplanmasında anket uygulanması yapılmıştır. Katılımcıların %23,4’i (62 kişi) erkek, %76,6’i (134 kişi) kadındı. Ebeveynlerin yaş ortalaması 31±4,6; erkeklerde 32,4±4,5, kadınlarda ise 30,5±4,6 idi. Banyo ve tuvalet zeminini ıslak bırakmadığı belirtenler %77,4; temizlik eşyalarının çocuklarının ulaşamayacağı yerlerde saklayanların yüzdesi %68,7 idi. Mobilyaların sivri uçları ve köşelerini korumaya alanların ve BPA/PCBs gibi kimyasal kanserojen içeren oyuncak almadığını bilenlerin üniversite mezunlarında daha yüksek olarak saptadık (p=0.001 ve 0.002, sırasıyla). Ebeveynlerin ev içerisinde çocukların maruz kalabileceği kazalar konusunda bilinçlendirilmesi ve bu konuda eğitimler verilmesi gerekmektedir. Başta sağlık alanında hizmet veren profesyoneller olmak üzere, ebeveynler ile temas halinde olan diğer kurumların multidisipliner bir yaklaşım ile ebeveynlere yönelik olarak, ev kazaları konusunda eğitici programlar yapılmalıdır.