Cilt 5, Sayı 2, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Öğretmen eğitiminde mühendislik odaklı disiplinlerarası işbirliğine dayalı stem uygulaması ve ders izlencesi(Aksaray Üniversitesi, 2020) Coşkun, Veysel; Özkaya, AbdulkadirÜlkeler, nesillerini yeni yüzyıla hazırlamada çeşitli kriterlere göre hareket etmektedir. Bilgi çağı olarak nitelendirilen bu yeniçağda, istenilen niteliklere sahip öğrencilerin yetiştirilmesinde öğretmenlerin görev ve sorumluluklarında değişimin olması kaçınılmazdır. Bu görev ve sorumluluklardaki değişim, öğretmen eğitimi uygulamalarının yeniden gözden geçirilmesini zorunlu hale getirmiştir. Öğretmen adaylarımızın STEM eğitimi konusunda bilgilenmeleri, temeli problem çözme ve proje tabanlı öğrenme olan çalışmalara bizzat katılmaları ilerideki mesleki hayatlarına katkıda bulunacaktır. Alanyazın incelendiğinde öğretmen eğitiminde kullanılan yaklaşımlar temel olarak hands-on aktiviteleri ve mühendislik tasarım süreçleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Mühendislik tasarım süreçlerinde öğrencilerin gerçek cihazların inşası ve test edilmesi ile gerçek hayat sorunlarına proje ve problem çözme yöntemlerini kullanarak çözüm getirmesi amaçlanır. Öğrenciler, bu süreci kullanırken fen, teknoloji ve matematik ile ilgili bilgilerini bütünleştirir. Bu çalışmada eğitim fakültelerinde farklı bölümlerinde öğrenim gören öğretmen adaylarına yönelik bir mühendislik odaklı bütünleşik STEM öğretimi örneğine ve ders izlencesine yer verilecektir. Ders izlencesi aynı zamanda programlanabilir elektronik devre kartları ile robotik uygulamaların öğretimini ve işbirlikli proje geliştirme süreçlerini kapsamaktadır. Ders izlencesi, bir eğitim fakültesinde öğrenim gören fen bilgisi ve bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının katılımları ile uygulanmıştır. Burada ders izlencesine, uygulama sürecine, ders planlarına ve mühendislik odaklı tasarım projesi gelişim raporuna ilişkin çalışmalara yer verilecektir.Öğe Cumhuriyetten günümüze ortaokul fen dersleri öğretim programlarında yer alan fizik konularının karşılaştırılmalı incelenmesi(Aksaray Üniversitesi, 2020) Kalkan, Özlem; Tunç, TuncayFen dersleri, farklı adlarla yer almış olsa bile Türkiye Cumhuriyetinin ilk programı olan 1924 programından beri tüm ilkokul ve ortaokul programlarında yer almıştır. Bu araştırmada Cumhuriyet Dönemi’nden günümüze kadar uygulanan 1924, 1931, 1938, 1949, 1977, 1992, 2000, 2005, 2013 ve 2018 ortaokul Fen dersleri programlarında yer alan fizik konuları karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Bu araştırmada nitel araştırmada veri toplama yöntemlerinden biri olan doküman incelenmesine başvurulmuş olup veriler 1924-2018 yılları arasında okutulan ortaokul Fen dersleri programlarından elde edilmiştir. Bu veriler tablolar yardımıyla sunulmuş ve konular karşılaştırmalı olarak tartışılmıştır. Araştırma sonunda fizik konularının Cumhuriyet tarihinin ilk, ortaokul programı olan 1924 Programı’ndan beri fen programlarının içinde önemli ölçüde yer aldığı tespit edilmiştir. Cumhuriyet Dönemi’nden günümüze kadar uygulanmış olan programlar içinde 2005 programı, en kapsamlı ve en gelişmiş program özelliği taşımaktadır. 2005 programında kazanımlar ayrıntılı olarak açıklanmış, örnek etkinliklere ve çözümlü örneklere yer verilmiştir. Fizik konularının içeriği açısından en ağır ve yoğun programın 1992 programı olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte kuvvet-hareket ve elektrik ile ilgili fizik konularına bütün programlarda yer verilirmiştir. Isı ve sıcaklık ile ilgili konulara 2000, ışık ve ses ile ilgili konulara ise 1931 ve 2000 programlarında yer verilmemiştir.Öğe 6. sınıf “madde ve ısı” ünitesi başarı testi geliştirme : Geçerlik ve güvenirlik(Aksaray Üniversitesi, 2020) Soylu, Ümit İlay; Karamustafaoğlu, Sevilay; Karamustafaoğlu, OrhanFen bilimleri dersi öğretim programının ve ünitelerde yer alan kazanımların yeniden düzenlenmesiyle birlikte uygun ölçme değerlendirme araçlarına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu sebeple altıncı sınıf fen bilimleri dersi “Madde ve Isı” ünitesi kazanımlarına yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme değerlendirme aracı geliştirmektir. Ünitenin kazanımları 13 tane olduğu belirlenmiş ve ek yedi kazanım yazılmış ve her kazanıma yönelik iki madde yazılarak toplam 40 maddeden oluşan test hazırlanmıştır. Testin kapsam geçerliliğinin sağlanması için hazırlanan belirtke tablosu fen eğitimi alanında uzman olan kişilere ve konu alan uzmanlarına başvurulmuştur. Hazırlanan başarı testi 2019-2020 yılı güz döneminde Amasya İl’inde iki ortaokulda öğrenim görmekte olan toplam 350 yedinci sınıf öğrencisine uygulama yapılmıştır. Uygulama sonucunda ayırt edicilik ve güçlük değerleri bulunmuştur. Analiz sonucunda yedi maddenin ayırt edicilik değerleri düşük çıkmasından dolayı testten çıkarılmıştır. 33 maddeden oluşan başarı testinin madde güçlük ortalaması 0,501, ayırt edicilik ortalaması 0,530 ve Kuder Richardson-20 (KR-20) değeri 0,877 olarak bulunmuştur. Madde analizi incelendiğinde madde güçlüğü orta değerde, ayırt ediciliği yüksek ve güvenilir bir başarı testi geliştirilmiştir. Yapılan çalışmanın sonucunda 2018 fen bilimleri öğretim programındaki kazanımlara yönelik geliştirilen başarı testi öğrencilerin düzeylerine uygun şekilde ölçme değerlendirme aracı olarak kullanılabilmesi ve geliştirilen başarı testinde yer alan maddeler çoktan seçmeli olduğu için farklı ölçme değerlendirme soruları ilave edilerek testin uygulanabilmesi önerilebilir.Öğe The effect of conceptual change texts on fourth grade students’ academic achievement, scientific process skills, attitudes towards science, and misconceptions(Aksaray Üniversitesi, 2020) Kayabaş, Musa; Emre, irfanThis study examines the effects of conceptual change texts on fourth grade students’ academic achievement, scientific process skills, attitudes towards science, and misconceptions. A total of 46 students participated in the study. They were from two different classrooms in a same school located in the eastern part of Turkey. The classrooms were randomly assigned as the experimental group and the control group. The implementation took six weeks and three hours per week. At the beginning of the implementation, pre-tests were administered to all participants. In the experimental group, conceptual change texts were integrated into instruction. On the other hand, the control group was instructed based on regular teaching methods and techniques. The results revealed that the conceptual change texts positively increased students’ academic achievement, scientific process skills, and attitudes towards science. In addition, despite non-significant, an increase was observed in favor of the experimental group in terms of their misconceptions. Considering the positive effects of conceptual change texts, they should be included in fourth grade science curriculum.Öğe Müzik eğitimi ana bilim dallarında popüler müzik eğitimi(Aksaray Üniversitesi, 2020) Aksoy, Raziye NilAraştırmanın amacı Türkiye’de Müzik Eğitimi Ana Bilim Dallarında lisans düzeyinde uygulanan 2006 ve 2018 öğretim programlarının içeriklerinin popüler müzik eğitimi bakımından incelenerek karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın modeli nitel araştırma modellerinden durum çalışmasıdır. Araştırmanın veri kaynaklarını YÖK tarafından oluşturulan ders içerikleri, Müzik Eğitimi Ana Bilim Dallarının oluşturduğu içerikler ve öğretim üyelerinin görüşleri oluşturmuştur. Araştırmanın verileri doküman analizi ve görüşme yöntemleri ile elde edilmiştir. Araştırmada, 2006 ve 2018 programında içeriğinde popüler müzik eğitimine yer verdiği saptanan dersler, ders saati ve içerikleri bakımından incelenmiştir. Ders içerikleri “Kapsam ve Kavram Olarak Popüler Müzik”, “Müzik Türleri”, “Popüler Müzik Endüstrisi ve Teknolojik Boyut”, “Popüler Müziğin Armonik Yapısı”, “Popüler Müzik Uygulamaları” ve “Popüler Müziğin Müzik Eğitimi İçerisindeki Yeri” kategorileri doğrultusunda betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Sonuç olarak Türkiye’de Müzik Eğitimi Ana Bilim Dallarında lisans düzeyinde uygulanan 2006 ve 2018 öğretim programlarındaki popüler müzik eğitiminin içerik ve kapsamındaki benzerlik ve farklılıklar ortaya koyulmuştur.Öğe Öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin yapılan tezlerin değerlendirilmesi(Aksaray Üniversitesi, 2020) Başar, Begüm; Gönül, Almina; Demir, Mehmet KaanAraştırmanın amacı, Türkiye’de Öğretmenlik Uygulaması dersi üzerine yapılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin çeşitli kriterlere göre değerlendirmesini yapmaktır. Lisansüstü tezlere Yükseköğretim Kurulu web sayfasından tez tarama kısmına “Öğretmenlik Uygulaması”” yazılarak ulaşılmıştır. Çalışmada bu şekilde ulaşılan 1997-2020 yılları arasında yazılmış ve yayımlanma izni bulunan 59 tez içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Veriler SPSS ile frekans ve yüzde tekniği kullanılarak analiz edilmeye çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre çoğunluğu yüksek lisans tezi olan çalışmaların daha çok kadın araştırmacılarla gerçekleştirildiği, incelenen tezlere daha çok erkek öğretim üyelerince danışmanlık yapıldığı, profesör doktor öğretim üyelerinin diğerlerine göre daha çok tez danışmanlığı yaptığı, özellikle üniversiteler bazında Gazi, ODTÜ ve Anadolu üniversitesinde ve bu sayede İç Anadolu bölgesinde öğretmenlik uygulaması konusunun daha çok çalışıldığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca tezlerin yapıldığı yıllara bakıldığında 2014-2016 yılları arasında daha fazla tez yapıldığı, tez jürilerinin 3 kişilik olmasının daha çok tercih edildiği, 151-200 arası sayfa sayısı ve 11-15 arası kelime sayısından oluşan başlıkların tercih edildiği, alt problem olarak da 0-5 arası alt probleme sahip tezlerin daha çok olduğu ve daha çok öğretmen adayı görüşü alma şeklinde betimsel yöntem ile tarama modeliyle yapılan çalışmalar olduğu gibi sonuçlara ulaşılmıştır. İncelenen tezlerde uygulama okullarındaki öğrencilerin, okul yöneticilerinin ve uygulama okul koordinatörünün araştırmaya çok fazla dâhil edilmediği fark edilmiştir. Bu sebeple, öğretmenlik uygulamasıyla ilgili yapılan tezlerde daha fazla (ilkokul, ortaokul ve lise) öğrenci, okul yöneticisi ve uygulama okul koordinatörü görüşüne yer verilmelidir.Öğe Öğretmen adaylarının bilimin doğasına yönelik görüşleri ve stem farkındalıklarının incelenmesi(Aksaray Üniversitesi, 2020) Timur, Betül; Sayıt, DidemBu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının bilimin doğasına ve STEM’e yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Marmara Bölgesi’nde bir ilde bulunan bir üniversitede fen bilgisi öğretmenliği, sınıf öğretmenliği ve okul öncesi öğretmenliğinde, 3 ve 4. sınıflarda öğrenim görmekte olan toplam 499 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde, bilimin doğası ve FeTeMM farkındalık ölçeği arasındaki ilişkinin pozitif yönde, düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının bilimin doğası konusunda bilgi eksiklerinin ve kavram yanılgılarının olduğu sonucuna ulaşılmıştır. STEM’e yönelik görüşlerinin ise olumlu yönde olduğu ancak bu konuda bilgi eksikliklerinin olduğu belirlenmiştir.Öğe Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile ilgili yapılan araştırmaların içerik analizi(Aksaray Üniversitesi, 2020) Filiz, Ahsen; Kocakülah, Mustafa SabriBu çalışma Türkiye’de fen eğitimi alanında proje tabanlı öğrenme yaklaşımını konu edinen makalelerin ve tezlerin incelenmesine ait bir içerik analizi çalışmasıdır. Bu amaçla 2002-2019 yılları arasında yapılan yayınlar incelenmiş ve bu çalışmaların yayın yılı, yayın türü, örneklem türü, araştırma yöntemi, araştırma konusu, araştırma alanı, örneklem belirleme yöntemi, veri toplama araçları, veri analiz yöntemi, araştırma sonuçları ve bulgularına göre dağılımları grafik, yüzde tablosu ve frekans olarak açıklanmıştır. Çalışmada proje tabanlı öğrenme ile ilgili 31 makale, 42 yüksek lisans tezi ve 9 doktora tezi olmak üzere 82 çalışmaya ulaşılmıştır. Çalışma sonucunda proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile ilgili fen eğitimi alanında yapılan çalışmaların 2008–2011 yılları arasında artış gösterdiği, yayın türüne göre yüksek lisans tezlerinin çoğunlukta olduğu, örneklem türüne göre orta öğretim düzeyinde ve araştırma alanı incelendiğinde ise fen ve teknoloji alanında daha çok çalışma yapıldığı ve nicel araştırmaların sayısının daha çok olduğu görülmektedir. Ayrıca araştırma konusu olarak proje tabanlı öğrenme yaklaşımının başarı değişkeni açısından karşılaştırıldığı ve etkisinin belirlenmeye çalışıldığı; veri analiz yöntemi olarak ise t-testinin ön plana çıktığı ve araştırmaların sonuç ve bulgularına göre proje tabanlı öğrenme yaklaşımının fen eğitiminde akademik başarıyı ve tutumu arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.