Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Türkiye’de öğretim elemanı mesleki gelişimi için öğrenme ve öğretme merkezleri: yönetim ve örgüt yapısı(Türkiye Bilimler Akademisi, 2022) Elçi, Alev; İşeri, ErdemGünümüzde hem küreselleşme hem de tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemisi süreci nedeniyle tüm eğitim kurumlarının, özellikle de yükseköğretimin, dijital dönüşümü zorunlu hale gelmiştir. Dijital dönüşümün gereklerini yerine getirebilmek için akademisyenlerin yaşam boyu öğrenme, kendini sürekli geliştirme, bilgilerini yenilemelerine ek olarak öğrenme ve öğretme sürecinde pedagojik ve teknolojik yeterliklerini günümüz gereksinmeleri ile bütünleştirmeleri gerekmektedir. Bu çalışmada amaçlanan, Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarında öğretim elemanlarının mesleki gelişimlerine yönelik çalışmalarda bulunan Öğrenme ve Öğretme Merkezlerinin demografik, yönetim ve örgüt yapıları açısından incelenerek yürüttükleri etkinliklerin belirlenmesidir. Bu araştırmada Öğrenme ve Öğretme Merkezlerine ilişkin veriler üç aşamalı bir süreçte toplanarak nitel bir yöntemle analiz edilmiştir. Görüşülen merkezlerden öncü olanlar dışındakilerin çoğunlukla son yıllarda kurulduğu, üniversite üst yönetimine bağlı olduğu ve onlar tarafından desteklendiği, çoğu iş yükünün merkez yöneticileri tarafından üstlenildiği bulgusuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda, öğretim elemanlarının öğretme sürecinde teknolojiyi bir araç olarak kullanmaya yönelik farkındalıklarının artırılarak merkezlerce düzenlenen mesleki gelişim etkinliklerine yeterli katılımlarının sağlanmasının önemi vurgulanmıştır.Öğe Linkedin profil özelliklerinin çok kriterli bir yaklaşım ile değerlendirilmesi ve bir işe alım süreci vaka incelemesi(Cahit AYDEMİR, 2022) Baki, Rahmiİş arayanlar veya işverenleri tek bir sosyal medya platformunda toplayan LinkedIn, kullanıcıların kendi oluşturdukları çevrimiçi bir profil aracılığıyla doğrudan karar vericilere ulaşmasına imkân sağlamaktadır. Günümüz iş piyasasında artan rekabet ortamı ve iş arayanların kendilerini rakiplerinden farklılaştırmalarının zorlaşması LinkedIn profillerinin ve profil özelliklerinin önemini artırmaktadır. Mevcut çalışmada aralık-değerli sezgisel bulanık (ADSB) kümeler ile VlseKriterijuska Optimizacija I Komoromisno Resenje (VIKOR) yönteminin birlikte kullanıldığı entegre bir yaklaşım önerilmiştir. Uygulamada alanlarında uzman dört işe alım profosyoneli, LinkedIn profillerindeki özelliklerin önem derecelerini belirlemiş ve iş arayan üç adayı profillerine göre değerlendirilmiştir.Öğe Öğretim elemanlarının uzaktan öğretim performanslarında dijital okuryazarlık düzeyinin ve örgütsel destek algısının rolü(Yönetim Akademisi Derneği, 2022) Kılıç, Selçuk; Pürbudak, AyşegülBu çalışmanın temel amacı yükseköğretim kurumlarında öğretim elemanı olarak görev yapan çalışanların uzaktan öğretim sürecinde gösterdikleri performansı ölçmek, dijital okuryazarlık ve algılanan örgütsel destek değişkenlerinin bu performanstaki rolünü belirlemektir. Ayrıca demografik değişkenlere göre öğretim elemanlarının uzaktan öğretim performansları, dijital okuryazarlık düzeyleri ve örgütsel destek algıları arasındaki ilişkilerin belirlenmesi bu çalışmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli çerçevesinde yürütülmüştür. Araştırmada basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak 289 öğretim elemanına ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda öğretim elemanlarının uzaktan öğretim sürecinde yüksek performans gösterdikleri tespit edilmiştir. Dijital okuryazarlık düzeyi ve örgütsel destek algısının uzaktan öğretim performansının önemli bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur. İleriki çalışmalar için örgütsel bağlılık, iş tatmini, örgütsel adalet, örgütsel erdemlilik gibi pozitif örgütsel davranış konularına giren farklı değişkenlerin uzaktan öğretim performansına etkileri inceleme konusu yapılabilir.Öğe Dijital dönüşüm çağında eğitim hizmeti sektöründe çalışanların bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanma alışkanlıkları(Kastamonu Üniversitesi, 2022) Kutlu, Derya; Seçkin, Zeliha; Doğan, OnurBilgi ve iletişim teknolojilerindeki artış ve beraberinde getirdiği kişisel bilgisayar, cep telefonu gibi teknolojik araçlar insanları daha fazla sanal kaytarma davranışında bulunmaya teşvik etmektedir. Sanal kaytarma içerikli literatür incelendiğinde, örneklemi üniversite idari personeli olan çalışmaların sınırlı sayıda olduğu görülmüştür. Bu bağlamda yapılan çalışmanın amacı, eğitim hizmeti sektöründe çalışan idari personelin mesai saatleri içerisinde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanması ile birlikte sergiledikleri sanal kaytarma davranış düzeylerini ortaya çıkarmaktır. Araştırma nicel araştırma yöntemine göre tasarlanmış olup veri toplama aracı olarak Blanchard ve Henle (2008) tarafından geliştirilen “önemli sanal kaytarma” ve “önemsiz sanal kaytarma” olmak üzere 2 boyut, 22 madde olarak geliştirilen ve Hanaylı (2020) tarafından iki boyut, 20 madde olarak Türkçeye uyarlanan sanal kaytarma ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İç Anadolu Bölgesi’nde eğitim-öğretim hizmet faaliyeti yürüten bir devlet üniversitesinde çalışan 402 idari personel oluşturmaktadır. Anketten elde edilen verilerin analizinde betimsel analizler olan “standart sapma, aritmetik ortalama, yüzde ve frekans” analizlerinin yanı sıra parametrik testlerden t testi ve Anova’dan faydalanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda idari personelin cinsiyete göre önemsiz sanal kaytarma ortalamalarında anlamlı bir farklılık gösterdiği; önemsiz sanal kaytarma ortalamalarının yönetici pozisyonunda olanlar ile yönetici pozisyonunda olmayanlar arasında farklılık gösterdiği; meslek hayatında çalışma süresi değişkeni açısından idari personelin sanal aylaklık ortalamaları bakımından ise çeşitli gruplar arasında anlamlı farklık olduğu; medeni durum ve çalışılan birim bakımından üniversitede çalışan idari personelin sanal kaytarma ortalamalarında anlamlı bir farklılık olmadığı; eğitim durumu değişkeni açısından idari personelin sanal kaytarma ortalamalarının hiçbir grupta istatistiksel olarak farklılık göstermediği tespit edilmiştir.Öğe Öğrenme ve öğretme sürecinde sosyal medya kullanımı ve beklentiler: öğretim elemanlarının görüşleri(Bülent Ecevit Üniversitesi (Önceden Zonguldak Karaelmas Üniversitesi), 2021) Köse, Yüsra; Elçi, AlevGünümüzde siyaset, sağlık, ekonomi, ulaşım, kamu hizmetleri gibi her alanda yararlanılan sosyal medya araçlarından öğrenme ve öğretme sürecinde de yararlanılmaktadır. Bu araştırmada yükseköğretim kurumlarında öğretim elemanlarının ve akademik yöneticilerin öğrenme ve öğretme amaçlı sosyal medya kullanımları, nedenleri, sosyal medyanın sürece destek ve engel olduğu durumlar konusundaki görüşleri ve geleceğe yönelik beklentileri incelenmiştir. Bu amaçla nitel araştırma yöntemi ile Aksaray Üniversitesinde ders veren farklı akademik birim, ünvan ve görevdeki 20 öğretim elemanı ile yarı-yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretim elemanlarının öğrenme ve öğretme amaçlı sosyal medya kullanıp kullanmama durumu değerlendirildiğinde sayılar birbirine yakın çıkmıştır. Katılımcılar açısından sosyal medyanın öğretme amaçlı kullanılmasının hem destek hem de engel olduğu durumlar belirlenmiştir. Sosyal medyayı kullanan öğretim elemanlarının en çok YouTube’u tercih ettikleri, karşı olan öğretim elemanlarının bile YouTube’u faydalı buldukları ve derslerinde etkin bir şekilde kullandıkları belirlenmiştir. Sosyal medyayı kullanan öğretim elemanları; öğrencilerin bu ortamları tercih etmeleri, bu ortamların öğrencilerin algılamalarına ve öğrenmelerine katkı sağlaması, öğrenciye hızlı ve etkin ulaşılabilirlik gibi öğrenci merkezli nedenlerin yanı sıra eğitimde ulaşılabilirlik ve fırsat eşitliği sağlaması gibi nedenlerle kullandıklarını belirtmişlerdir. Sosyal medyayı kullanmayanlar ise tercih etmeme sebebi olarak; öğrencilerin bu platformlarda etik kurallarının dışında davrandığı, geleneksel sınıf ortamı oluşturmanın ve öğrenen-öğreten ilişkisini korumanın zorluğu gibi nedenleri belirtmişlerdir. Sonuç olarak sosyal medya araçlarının öğrenme ve öğretme süreci ile bütünleştirilmesi için öğretim elemanları ve öğrencilerin bilinçlendirilmesi ve öğrenme ortamına uygun etik kuralları belirlenmiş bir sosyal medya aracı kullanılması gerekmektedir.Öğe Özel bir hastanenin yer seçimi için bulanık COPRAS tekniğinin uygulanması(Bitlis Eren Üniversitesi Rektörlüğü, 2021) Baki, RahmiPotansiyel bir hastane için yer seçimi kararı tesisin başarısı veya başarısızlığını etkileyen stratejik bir konudur. Hastane yeri değerlendirilmesi ve seçimi, çok boyutlu doğası nedeniyle karmaşık ve zor bir süreçtir. Kuruluş yeri seçilmeden önce alternatiflerin, farklı kriterler göz önünde bulundurularak incelenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada özel bir hastanenin kuruluş yeri alternatiflerinin analiz edilmesi için bulanık COmplex PRoportional ASsessment (COPRAS) tekniğine dayalı bir yaklaşım önerilmiştir. Uygulamaya katılan karar vericiler, belirlenen 7 kriterin önem düzeylerini ve 5 farklı kuruluş yeri alternatifini değerlendirmiştir. Sonuç olarak kurulacak özel hastane için en uygun lokasyon belirlenmiştir. Ayrıca çalışmada elde edilen bulgular nüfus yoğunluğu, rekabet ve erişilebilirliğin hastane yer seçimi için en önemli kriterler olduğunu göstermektedir.Öğe Turizm sektöründe yönetici seçimine yönelik çok kriterli bir yaklaşım(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021) Baki, RahmiBir işletmeninin etkin bir biçimde yönetilebilmesi, yönetici olarak istihdam edilen personelin işe uygun özelliklere sahip olmasıyla mümkündür. Rekabetin yoğun olduğu ve koşulların sürekli değiştiği turizm sektöründe yönetici pozisyonundaki kişilerin sahip olması gereken niteliklerin bilinmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, turizm endüstrisinde yöneticilerin başarısı için önemli olan özelliklerin belirlenmesi ve aday değerlendirme sürecinin bu doğrultuda gerçekleşmesidir. Bu amaç doğrultusunda literatürde konu ile ilgili yapılan çalışmalar incelenip sekiz kriter tespit edilmiş ve bu kriterler alanlarında uzman beş karar verici tarafından değerlendirilmiştir. Yönetici pozisyonu için başvuran altı aday bu kriterlere göre sıralanmıştır. Bunun için öncelikle SWARA tekniği kullanılarak kriterlerin ağırlıkları belirlenmiş, ardından bulanık VIKOR tekniği ile adaylar sıralanmıştır. Araştırmanın sonucunda önem derecelerine göre kriterler; problem çözme ve karar verme, liderlik ve iletişim becerileri, kriz yönetimi, hedef belirleme, özgüven, özgünlük ve yaratıcılık, etik değerler ve yenilikçi hizmetler şeklinde sıralanır. Çalışmanın bulguları, turizm sektöründe faaliyet gösteren işletmelere, geleceğin turizm yöneticisi olmayı hedefleyen öğrencilere, akademisyenlere ve eğitim kurumlarına yararlı bilgiler sağlayacaktır.Öğe Linkedin kullanım alışkanlıkları üzerine bir araştırma(Dicle Üniversitesi, 2021) Bakırtaş, Hülya; Sekendür Turgu, Gönülİnternetin ortaya çıkması ve kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte sosyal iş ağlarının önemi, her geçen gün hem bireyler hem de işverenler açısından giderek artmaktadır. Bununla birlikte, ulusal literatürde Linkedin üzerine yapılmış olan çalışmaların sınırlı olduğu görülmektedir. Bu çalışmanın amacı bireylerin sosyal bir iş ağı olan LinkedIn kullanım alışkanlıklarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın evrenini LinkedIn iş ağını kullanan mevcut ve potansiyel işgörenler oluşturmaktadır. Araştırma verileri, Mayıs 2018-Ocak 2019 tarihleri arasında 456 kişiye web tabanlı anket uygulanarak toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre; katılımcıların LinkedIn kullanımı cinsiyetleri açısından farklılık göstermektedir. LinkedIn premium hesabına sahip olup olmaması ve LinkedIn üzerinden iş teklifi alma durumları kullanıcıların yaşları açısından herhangi bir anlamlı farklılık göstermemektedir. Sadece LinkedIn kullanım süresi, katılımcıların eğitim düzeylerine göre farklılık göstermektedir. Meslek açısından incelendiğinde ise, katılımcıların premium hesabının olup olmaması istatistiksel olarak anlamlı değildir. Ayrıca LinkedIn kullanım süresi ve profil güncelleme sıklığı açısından ise katılımcıların yaşadıkları bölgeye bağlı olarak farklılıklar olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırma bulguları, ilgili literatüre paraleldir.Öğe COVID-19 pandemi döneminde üniversite öğrencilerinin öğrenme sürecine ilişkin algılarına yönelik nitel bir araştırma(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Seçkin, Zeliha; Elçi, Alev; Doğan, OnurCOVID-19 pandemi süreci, tüm dünyada olduğu gibi, Türkiye’de de Yükseköğretim Kurumlarının yüz-yüze öğretimden uzaktan öğretime geçmesini zorunlu kılmıştır. Bu bağlamda yükseköğretim kurumlarının mihenk taşı olan öğrencilerin yüz-yüze ile uzaktan öğretimi kıyaslayarak yapacakları değerlendirmelerin araştırılması önem arz etmektedir. Bu çalışmada, uzaktan öğretim yöntemi ile ders alan üniversite öğrencilerinin davranış, tutum ve psikolojik duygu durumuna ilişkin algılarını belirlemek amaçlanmaktadır. Elde edilen verilerle nitel araştırma yöntemlerinden betimsel çözümleme yapılarak dört ana tema ve on bir alt tema belirlenmiştir. Bulgulara göre, öğrenciler yüz-yüze öğretim ile ilgili olumlu, uzaktan öğretim ile ilgili olarak da daha çok eleştirel görüşler belirtmişlerdir. Psiko-sosyal ortam bağlamında sosyal ilişkiler ve duygu durumları ile ilgili olumsuz; sosyal etkinlikler ve toplumsal sorumluluk bağlamında olumlu; aileleri ile olan ilişkileri açısından da mutlu ve çatışma içerikli farklı ifadeler kullanmışlardır. Sonuç olarak öğrencilerin hem olumlu hem de olumsuz görüş bildirmelerine rağmen sürece uyum sağlamaya çalıştıkları ve toplumsal bilincin oluşması konusunda farkındalıklarının olduğu tespit edilmiştir.Öğe Lisansüstü eğitime öğrenci başvuru ve kabul sürecinin iyileştirilmesi için bir bilişim sistemi tasarımı(Mehmet Dursun Erdem, 2019) Yılmaz, Tarık; Kılıç, SelçukBu çalışmanın birbirini izleyen üç amacı bulunmaktadır. İlk amaç,lisansüstü eğitime öğrenci seçim ve kabul süreçlerinde yaşananproblemleri tespit etmektir. İkinci amaç, tespit edilen problemler içinçözümler geliştirmek ve süreçte iyileştirme çalışmaları yapmaktır.Üçüncü amaç, tespit edilen problemlerin yapılan iyileştirme çabalarısonucunda çözülüp çözülmediğini incelemektedir. Bu amaçlarıgerçekleştirebilmek için bu araştırmada nitel araştırma yöntemindenyararlanılmıştır. Araştırmanın türü ise eylem araştırması olarak ifadeedilebilecektir. Amacı problem çözmek olan eylem araştırmasının üçunsuru bulunmaktadır. Bu unsurlar, problemi belirlemek, bir çözümbulmak ve çözümü sınamaktır. Eylem araştırmasının ilk unsurunuoluşturan problemin tanımlaması aşamasında araştırmacılar, sürecinişleyişini ve yaşanan aksaklıkları bilen bireyler olarak daha çokgözlemlerden ve süreçte problem yaşadıklarını ifade eden katılımcılarlayaptıkları görüşmelerden yararlanmışlardır. Süreçte karşılaşılanproblemlerin çözümüne yönelik olarak yeni bir otomasyon sistemigeliştirilmiş ve sürecin iyileştirilmesi hedeflenmiştir. Otomasyon sistemiweb tabanlı olarak geliştirilmiş ve açık kaynak kodlu sistemlerden yararlanılarak oluşturulmuştur. Yeni otomasyon sistemiyle birlikteyapılan süreç iyileştirmeleri sonucunda, lisansüstü eğitime başvuru ve kabul sürecinde adayların karşılaştıkları problemlerin tamamı çözülmüşve aday başvuru sürecindeki tüm faaliyetlerde iyileştirmeler yapılmıştır. Benzer şekilde jüri üyelerinin karşılaştıkları problemlerin tamamıçözülmüş ve jüri tarafından yürütülen tüm faaliyetlerde iyileştirmeler yapılmıştır. Bu çalışmada süreç iyileştirme çalışmalarının sonuçları, eylem araştırmasının paradigmasına uygun olacak şekilde gözlem vegörüşme sonuçlarıyla ifade edilmiştir. Faaliyetlerin manuel, kullanıcı etkileşimli ya da sistem faaliyeti olarak sınıflandırması yapılmış ve iyileştirme sonucundaki faaliyetlerin türleri karşılaştırılmıştır. Birsüreçte sistem faaliyetleri, kullanıcı etkileşimli ya da manuel faaliyetlerden fazlaysa, sürecin daha otonom ve hata olasılığının dahadüşük bir şekilde işleyeceğine işaret etmektedir. Bu bakış açısıyla süreçte yapılan tüm iyileştirmeler, kullanıcı etkileşimli faaliyetten sistem faaliyetine ya da manuel faaliyetten daha üst düzey bir faaliyet türüne dönüştürülmüştür.Öğe The Impact of Information Technologies and Top Management Support on Supply Chain Performance: An Empirical Approach for Turkey(Osman Sağdıç, 2019) Baki, RahmiApplications of information and communication technologies have become indispensable for companies, being key determinants ofhigh supply chain performance. Application of information technologies activities throughout the supply chain is vital for theincreased success of supply chain applications. Advanced utilization of information technologies will lead to an increased level ofinformation flow, cooperation and communication within the corporation, leading to integration and hence, a soaring up of supplychain performance. However, top management support regarding application and utilization of information technologies increases the efficiency of inter-organization information sharing, thus, creating a favourable impact over supply chain performance. This studyassesses the relations between information technologies, internal integration, top management support and information sharing andtheir effects on supply chain performance. Hypotheses tested in this assessment are analyzed through data collected from personalsworking for firms in Turkey, via utilizing the Structural Equation Modelling in SPSS AMOS software. The sample consists of seniorexecutives, mid-level managers, specialists and assistant specialists working in a span of sectors (manufacturing, textiles,construction, food and logistic). The structural model put forward is analyzed via data collected from 103 employees. Results ofanalyzing showing that information technologies has a positive and significant influence in internal integration whereas no similarrelationship is prevalent between internal integration and supply chain performance. Moreover, concludes that top managementsupport significantly and positively affects information sharing. In addition to this, information sharing has a positive effect on supplychain performance. All in all, this study aims to provide guidance for firms pursuing to develop their supply chain performance.Öğe İşletme ve Çalışan Özellikleri Açısından Bulut Bilişim Algısı Farklılaşır Mı(Gazi Üniversitesi Bilişim Enstitüsü, 2019) Cengiz Tırpan, Esra; Bakırtaş, HülyaBu çalışmanın amacı, bulut bilişim teknolojisi kullanan işletme ve çalışanlarının sahip oldukları özelliklerin bulut bilişime ilişkin algı, davranışsal niyet ve bulut bilişim kullanım açısından farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmanın verileri, Haziran 2017-Mayıs 2018 tarihleri arasında anket tekniği kullanılarak toplanmıştır. Tüm değerlendirmeler 411 anket üzerinden yapılmıştır. Analiz bulgularına göre, çalışanların bulut bilişime ilişkin davranışsal niyeti, bulut bilişim eğitimi alıp almama ve çalışanların yaşları açısından farklılaşmamakla birlikte, algıladıkları faydanın bulut eğitimi alıp almama, bulut bilişim deneyimi ve ortalama bulut bilişim kullanma açısından farklılaştığı görülmektedir. Çalışanların bulut bilişim kullanım kolaylığı algısının ise bulut bilişim eğitimi alıp almama ve ortalama bulut bilişim kullanma süresi açısından anlamlı bir farklılık gösterdiği bulgusuna ulaşılmıştır. Bulut bilişim kullanım davranışı, bulut eğitimi ve bulut deneyimine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. İşletmelerin çalışan sayısı, kuruluş yılı, sektörü ve sermaye yapısına göre, bulut bilişime ilişkin algıladıkları fayda ve bulut bilişimi kullanma davranışının farklılaştığı bulgusuna ulaşılmıştır. Sadece çalışan sayısı açısından bulut bilişime ilişkin kullanım kolaylığı algısı istatistiksel olarak anlamlı değildir. Ayrıca işletmelerin sermaye yapısına göre bulut bilişime ilişkin davranışsal niyetinin de farklılaşmadığı bulgusuna ulaşılmıştır.Öğe Divorce prediction using correlation based feature selection and artificial neural networks(Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, 2019) Yöntem, Mustafa Kemal; Adem, Kemal; İlhan, Tahsin; Kılıçarslan, SerhatWithin the scope of this research, the divorce prediction was carried out byusing the Divorce Predictors Scale (DPS) on the basis of Gottman couples therapy.Of the participants, 84 (49%) were divorced and 86 (51%) were married couples.Participants completed the “Personal Information Form” and “Divorce PredictorsScale”. In this study, the success of DPS, was investigated using MultilayerPerceptron Neural Network and C4.5 Decision tree algorithms. In addition, the studyalso aims to find the most significant features/items in the Divorce Predictors Scalethat affect the divorce. The most effective 6 features and their values of significanceobtained by applying the correlation-based feature selection method on the divorcedata set. When we look at these features, they are related to creating a common meaning and failed attempts to repair, love map and negative conflict behaviors.When the direct classification methods were applied to the divorce data set, thehighest success rate was 98.23% obtained with the RBF neural network. Afterselecting the most effective 6 features using the correlation-based feature selection method on the same data set, the highest accuracy rate obtained was 98.82% withANN. According to the results, DPS can predict divorce. Family counselors andfamily therapists can use this scale for contribute to the preparation of caseformulation and intervention plan. Also it can be said that the divorce predictors in the Gottman couples therapy were confirmed in the Turkish sampling.Öğe Kullanıcı tipi, bölge, kültür, refah ve gelişmişlik seviyelerine göre kullanıcıların e-öğrenme kabulünü etkileyen faktörlerin analizi(Kırgız-Türk Manas Üniversitesi, 2019) Baki, Rahmi; Aktepe, Adnan; Birgören, Burakİnternetin yaygınlaşması, bilgi ve iletişim teknolojilerindeki yenilikler, gelişmekte olan ülkelerde ekonomi ve eğitim alanındaki ilerlemelerin bir sonucu olarak günümüzde e-öğrenme sistemleri pek çok farklı bölge ve kültürde kullanılmaktadır. Farklı bölge ve kültürlerden kullanıcılar, farklı ihtiyaç ve beklentilere sahip olabilir ve bunun sonucunda da farklı davranışlar gösterebilirler. Kullanıcıların e-öğrenme sistem kabulünü etkileyebilecek bölgesel ve kültürel farklılıkların belirlenebilmesi ve bu farklılıkların tasarımda kullanılması sistem başarısında stratejik bir unsurdur. Bu çalışmada kullanıcıların e-öğrenme kabulü, Teknoloji Kabul Modeli (TKM) esas alınarak incelemiş, 186 araştırma ve bu araştırmalarda test edilmiş 650 hipotez analiz edilmiştir. İncelenen araştırma ve hipotezler; kullanıcı tipi, coğrafi bölge, ekonomik gelişme, eğitim bazında insani gelişmişlik, bilgi ve iletişim teknolojileri gelişme seviyesi olmak üzerek beş kategoride sınıflandırılmıştır. Böylece farklı kullanıcı tipi, bölge, kültür, refah ve gelişmişlik seviyelerinde kullanıcılarda farklılık gösteren davranışların belirlenmesi ve bu bilgilerin e-öğrenme sistem tasarımcılarına yol göstermesi amaçlanmaktadır.Öğe Otomatik Düşüncelere Makine Öğrenme YöntemlerininUygulanması ile Aleksitimi Düzeyinin Tahmini(Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2019) Yöntem, Mustafa Kemal; Adem, KemalBu araştırmada bilişsel davranışçı terapi kavramlarından otomatik düşüncelerin aleksitimi ile ilişkisi incelenmiştir. Bu amaçla otomatik düşünceler ölçeğini oluşturan en etkili öznitelikleri tespit etmek için FisherScore analizi uygulanmıştır. Ayrıca veri kümesinin Yapay Sinir Ağı (YSA) ve Destek Vektör Makinesi (DVM) makine öğrenmesi yöntemlerine giriş olarak verilmesiyle aleksitimi düzeyi tahmin edilmiş ve bu sayede önceliğin hangi otomatik düşüncelere vermesi gerektiği konusunda bir yol haritası sunulması amaçlanmıştır. Araştırma Türkiye’nin 10 farklı ilinden 386 (%54) erkek 328 (%46) kadın olmak üzere 714 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara kişisel bilgiler formu, Otomatik Düşünceler Ölçeği ve Toronto Aleksitimi ölçeği uygulanmıştır. Otomatik düşünceler ölçeğinden elde edilen veri kümesine Fisher Score yöntemi ile öznitelik seçim işlemi uygulanarak 5 adet öznitelik içeren veri kümesi elde edilmiştir. Bu veri kümesine DVM yönteminin uygulanması sonucunda 4.01 RMSE hatası ile aleksitimi seviyesi tahmin edilmiştir. Sonuçlar otomatik düşünceler ölçeğindeki özniteliklerin aleksitimi düzeyi ile ilişkili olduğunu göstermektedir.Öğe Yenilenebilir enerji olarak biyogaz: Aksaray ili örneği(Süleyman Demirel Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, 2023) Et Yapılcan, Hatice; Bakırtaş, HülyaBu düzeltme yazısı, " Et Yapılcan, H. & Bakırtaş, H. (2023). Yenilenebilir Enerji Olarak Biyogaz: Aksaray İli Örneği. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi , 11 (1) , 298-309 . DOI: 10.21923/jesd.1049878" künyeli makaleye ait bir düzeltme yazısıdır. Makalenin aslı 27 Mart 2023’te yayımlanmıştır. Makalenin 298 ve 299. sayfalarında bulunan dipnot aşağıdaki şekilde düzeltilmiştir.Öğe Eğitimde metaverse′ün bibliyometrik analizi(Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, 2024) Karakuş, Hatice Sena; Seçkin, ZelihaÖğrencilerin kişiselleştirilmiş bir gerçeklikte çalışmasına olanak tanıyan yeni öğrenme ortamlarının oluşturulması, eğitim ve öğretim aşamalarında Metaverse’ün kullanımının yaygınlaşmasını artırmaktadır. Bu çalışmanın amacı, eğitim alanındaki Metaverse ile ilgili yerli ve yabancı literatürde yer alan mevcut araştırmaları incelemektir. Çalışmada, Web of Science (WoS) veri tabanından elde edilen, “metaverse education”, “metaverse student”, “metaverse teaching”, “metaverse school” ve “metaverse e-learning” anahtar sözcüklerini içeren birden çok makale, bildiri, derleme makale, kitap bölümü ve mektup bibliyometrik analiz ile incelenmiştir. Bibliyometrik analizinde R tabanlı açık kaynaklı bir araç olan Bibliometrix’in sunduğu web uygulaması Biblioshiny kullanılmıştır. Sonuçların yapıcı ve eksiksiz olabilmesi için belirli bir yıl, konu veya eğitim seviyesi kısıtlaması getirilmemiştir. Çalışmada öncelikle, Metaverse’e genel bir bakış sunularak, Metaverse’ün eğitime getireceği önemli özellikler araştırılmıştır. Ardından, bibliyometrik araştırmalarda kullanılan çeşitli analiz tekniklerinin (ortak atıf analizi, kaynakça eşleşmesi, ortak yazar analizi vb.) uygulandığı çalışmalar görselleştirilmiş ve yorumlanmıştır. Bu çalışmanın, eğitim-Metaverse sarmalı kapsamında gelecekte yapılacak araştırmalar için yol gösterici olacağı düşünülmektedir.Öğe Sohbet robotlarının sosyal medya üzerinden tematik analizi(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, 2024) Aytaç, ZeynepYapay zekâ alanındaki son gelişmelerle, sesli ve yazılı olarak cevap verebilme imkânı sağlayan sanal asistanlar ve sohbet robotları kullanıcılar ve müşteriler tarafından yaygın bir şekilde kullanılmaya başlanmıştır. Bu araştırmada, ‘sohbet robotu’ (chatbot) anahtar kelimesi ile eşleşen tweetler toplanarak, belirlenen alanlarda tematik dağılım ortaya konulması amaçlanmıştır. Sohbet robotlarının, dört önemli özelliği (sohbet/konuşma, erişilebilirlik, entegrasyon ve duygu) dikkate alınmıştır. Çalışmada İngilizce dilinde Twitter API ile toplamda 153093 olan gönderi üzerinden kelime ilişkilendirme analizi, kelime frekans analizi ve tematik analiz teknikleri kullanılarak tematik dağılım ortaya konulması amaçlanmıştır. ‘Sohbet Robotu’ ifadesi içeren gönderilerde istatistiksel olarak anlamlı ilişkilendirilmiş kelimeler %8,9’unda ‘müşteri’ ve %7,3’ünde ‘google’ olmuştur. Ayrıca, ‘iletişim’, ‘link’, ‘mühendis’, ‘hizmet’ ve ‘doğrudan mesaj’ kelimeleri de diğer ilişkilendirilmiş kelimelerden bazılarıdır. İstatistiksel olarak anlamlı ilişkilendirilmiş sohbet/konuşma alanında en çok yer alan kelime, % 15,3 ile ‘otomatikleştirme’ sözcüğü olmuştur. Erişilebilirlik alanında, %46,7’sinde ‘genel’, %32,9’unda ‘sanal’ ifadesi yer almaktadır. Entegrasyon alanında, ‘bileşen kullanımı’ (%22,4) ve duygu alanında ‘insan’ (%27,3) sözcükleri istatistiksel olarak ilişkilendirilmiştir. Sonuç olarak, temalar ve alt temalar dikkate alındığında, sohbet robotlarının sadece teknik özellikleri değil sosyal ve duygusal yönlerinin de öne çıktığı ortaya çıkmaktadır.Öğe Predictors of Instagram use for user productivity: self-control, notifications, and checking habits(Inderscience Publishers, 2025) Akkaş, Cemil; Turan, Aykut HamitSocial networking sites usage may result in individuals’ heightened procrastination and lowered productivity. Based on the temporal motivation theory (TMT), this study investigates the antecedents of Instagram use for procrastination and their effects on users’ productivity. A survey (N = 356 Instagram users in Turkey) is administered, and the structural equation modelling (SEM) is run respectively to gather and analyse the data. Self-control is revealed to be a predictor of Instagram use for procrastination, yet no significant relationship is found to be prevalent between notifications and checking habits with the Instagram use for procrastination. Furthermore, procrastination, the frequency of checking Instagram, and notifications received from this application have been shown to have a detrimental influence on productivity, as expected. Similarly, self-control and productivity are shown to have a positive correlation. We also suggested some theoretical and practical implications.Öğe A Decision Framework for Supplier Selection in Digital Supply Chains of E-Commerce Platforms Using Interval-Valued Intuitionistic Fuzzy VIKOR Methodology(Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), 2025) Baki, Rahmi; Ecer, Billur; Aktas, AhmetDigital supply chains (DSCs) are value-driven and collaborative digital systems designed to generate business value for firms through various innovative technologies. Today, we are witnessing companies transitioning from traditional supply chain models to DSCs through digital technologies. The effective selection of digital suppliers during these digital transformation processes is a strategic research topic. Additionally, factors such as the proliferation of information and communication technologies, globalization, and the pandemic have contributed to the expansion of e-commerce platforms. In this rapid growth phase, identifying the right supplier is crucial for the success of e-commerce sites. This study aims to develop an innovative, integrated, and comprehensive decision-making methodology to assist e-commerce platforms in selecting appropriate suppliers for their DSCs. To achieve this, an extended fuzzy VlseKriterijuska Optimizacija I Komoromisno Resenje (VIKOR) method is tested, where criteria and alternative evaluations made by decision-makers (DMs) are characterized by interval-valued intuitionistic fuzzy numbers (IVIFNs). The proposed decision mechanism is tested on the DSS problem of an e-commerce platform specializing in household products. Findings of the application, which uses three experts’ opinion to evaluate four digital suppliers based on the seven criteria, are discussed to help e-commerce sites conduct the DSS process more effectively.