Makale Koleksiyonu

Permanent URI for this collection

Recent Submissions

Now showing 1 - 9 of 9
  • Item
    Presenteizm ile örgütsel sessizlik arasındaki ilişki üzerine bir araştırma
    (İSARDER, 2019) Yıldırım, Mehmet Halit; Oruç, Şükran
    Amaç – Araştırmanın temel amacı; İşgörenlerin örgütsel sessizlikleri ile presenteizm davranışları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın diğer bir amacı ise örgütsel sessizlik ile presenteizm ilişkisine yönelik pek fazla çalışmaya rastlanmamış olmasından dolayı yapılacak çalışmalara ışık tutmaktır. Yöntem – Araştırmanın temel amacı esas alınarak hazırlanan bir anket formu ile Aksaray’da, perakende satış sektöründe yer alan işletmelerin satış temsilcileri, destek birim ve alt kademe yöneticilerinden 161 işgörenden kolayda örnekleme yöntemi ile veri toplanmıştır. Toplanan veriler; Bağımsız Örneklem t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Pearson korelasyon analizi ve Faktör analizinden yararlanılarak analiz edilmiştir. Bulgular – Örgütsel Sessizlik ile Presenteizm arasındaki ilişkinin incelendiği bu çalışmada, presenteizm ile örgütsel sessizliğin: “kabullenici sessizlik” ve “korunmacı sessizlik” alt boyutları arasında ise orta büyüklükte negatif yönlü doğrusal bir ilişki olduğu görülmektedir. Ancak presenteizm ile örgütsel sessizliğin “korumacı sessizlik” alt boyutu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Örgütsel sessizliğin demografik ve işle ilgili kişisel özelliklere bağlı olarak farklılaşma bulunduğu; ancak presenteizm ile demografik ve işle ilgili kişisel özellikler arasında anlamlı bir ilişki bulunamadığı sonucuna varılmıştır. Tartışma – Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara yönelik olarak örgütsel sessizlik ve presenteizm ile ilgili gelecekte yapılacak araştırmalara yönelik çeşitli öneriler sunulabilir. Gelecek araştırmaların daha kapsamlı yapılması, ya da örneklem seçme tekniğinin daha sistematik yapılması, elde edilecek sonuçların daha sağlıklı olması bakımından ilgili yazına katkı sağlayabilir. Araştırma farklı sektörlerde ve belirli işgören grupları üzerinde yapılabilir ve ilişki araştırılabilir.
  • Item
    Tms 18 hasılat standardı çerçevesinde hasılatın muhasebeleştirilmesi ve özellik arz eden durumlar
    (Aksaray Üniversitesi, 2014) Yücenurşen, Mehmet; Peker, Ali Aykut; Apak, İbrahim; Polat, Yusuf
    Hasılat standardı, işletmelerin finansal durumunun daha iyi raporlanması ve finansal tabloların gerçek durumu yansıtması açısından büyük önem arz etmektedir. Standartta belirlenen ilkeler çerçevesinde yapılacak mal ve hizmet satışlarının muhasebeleştirilmesi sonucu; faiz, isim hakları vb. gelirler doğru şekilde mali tablolara yansıtılacak ve net kâr daha doğru hesaplanabilecektir. Bu çalışmanın amacı, TMS 18 Hasılat Standardına konu olan hasılat ve gelir kavramlarının muhasebeleştirilmesi, standardın getirdiği yeniliklerin açıklanması, özellik arz eden durumlarda oluşabilecek tereddütlerin giderilmesi ve konunun anlaşılabilirliğinin artırılmasıdır. Bu bağlamda hasılat oluşturabilecek özellik arz eden durumlar örnekler yardımıyla ele alınmıştır.
  • Item
    Tele pazarlama verilerinin birliktelik kurallarıyla ve crısp-dm yöntemiyle analiz edilmesi
    (Aksaray Üniversitesi, 2013) Aytaç, Muhammed Bilgehan; Bilge, Hasan Şakir
    Veri madenciliği ile pazarlama arasındaki yoğun etkileşim günümüz işletmelerinde yaygın bir hal almıştır. Veri tabanı pazarlaması adlı yeni bir anlayış doğmuş, işletmeler müşteri bölümleme ve müşteri ilişkileri gibi konularda bu yaklaşım çerçevesinde hareket etmeye başlamışlardır. Bu çalışmada son dönemde çok hızlı bir şekilde gelişen ve ilgi odağı olan veri madenciliğinin doğrudan pazarlama üzerine örnek bir uygulaması gerçekleştirilmiştir. Doğrudan pazarlamanın bir alt kolu olarak tanımlanabilecek tele pazarlama bankalar tarafından yoğun olarak kullanılmaktadır. Ancak bankaların müşterileriyle yaptığı görüşmeler çoğunlukla müşteriler tarafından hoş karşılanmamakta hatta çoğunlukla yapılan çağrılara müşteriler hiç yanıt vermemeyi tercih etmektedirler. Tele pazarlama başarımındaki bu düşüşü arttırabilmek için veri madenciliği önemli bir araçtır. Bankalar müşterilerini daha iyi tanıdıkça onlarla daha sağlıklı ilişki kurabilecektir. Bu çalışmada da birliktelik kurallarıyla yapılan analizler sonucunda bir bankanın müşterileri hakkında aydınlatıcı bilgiler üretilmeye çalışılmıştır. Uygulama kapsamında Portekiz’de bulunan bir bankanın verileri CRISP-DM (Cross Industry Standard Process for Data Mining; Çapraz Endüstri Veri Madenciliği Standart Süreci) yöntemiyle analiz edilmiştir. Bankaların veya müşterileriyle tele pazarlama yoluyla iletişim kuran diğer firmaların müşterilerini daha iyi tanımalarına ve tekliflerini en uygun yolla belirli müşterilere iletmelerine yönelik örnek bir veri madenciliği süreci sunulmuştur.
  • Item
    Kooperatiflerin finansal sorunları ve finansal yönetimi
    (Türk Kooperatifçilik Kurumu Basın, Yayın, Araştırma Danışmanlık ve Eğitim Hizmetleri İşletmesi, 2017) Keskin Köylü, Meltem
    Dünyada olduğu gibi ülkemizde de finansal ve sosyal alanlarda kalkınma aracı olarak değerlendirilen kooperatiflerin ekonomiye katkıları ülkemizde göreceli olarak oldukça azdır. Kooperatiflerin ürettiği değerin, toplam katma değer içindeki payının büyük olmaması pek çok problemden kaynaklanmaktadır. Bu sorunların en başında ise finansal sorun gelmektedir. Özellikle oto finansman olanaklarının kısıtlı olması, kredi alımlarında karşılaştıkları sorunlar, mali yapılarının dar olması ve kredi maliyetlerinin yüksek olması gibi sorunlar kooperatiflerin güçlü finansal yapılara sahip olmalarının önüne set çekmekte hatta rekabet güçlerine bile etki etmektedir. Kooperatiflerin finansal kaynaklar kuramsal olarak öz kaynaklar ve yabancı kaynaklar olmak üzere iki temelden sağlamaktadırlar. Kooperatiflerin güçlenebilmesi ve finansal sorunlarını aşabilmesi ve güvenle yoluna devam edebilmesi için kooperatiflere yabancı kaynak çeşitlendirmesini sunabilmek gereklidir. Türkiye’de sürdürebilir yapısal değişimin sağlanması ve verimliliğin her alanda gerçekleşmesi için kooperatifler olmazsa olmazımızdır. Kooperatiflerin güçlenebilmesi ve finansal sorunlarını aşabilmesi ve güvenle yoluna devam edebilmesi için ne gerekiyorsa yapılmalıdır. Kooperatifçiliğin önündeki finansal pürüzler temizlenmelidir. Bu çalışma da kooperatif bankacılığının sistemi ve dünyadaki başarılı örnekleri dâhil kooperatiflere finansal katkı sağlayacak kaynaklar incelenmiştir. Ayrıca, kooperatiflerin güçlü zeminlerde hareket kabiliyetine kavuşmaları ve ülke ekonomisinde hak ettikleri yer olan zirveye taşınmaları için gerekli finansal tedbirler de tartışılmıştır.
  • Item
    İşletmelerde yenilikçilik faaliyetlerinin incelenmesi
    (Atatürk Üniversitesi, 2014) Özçifçi, Vesile; Sarıçay, Hatice
    Günümüzde bilişim teknolojilerindeki gelişmeler, yeni ürünlerin piyasaya daha çabuk girmesi, piyasa koşullarında, müşteri talep ve ihtiyaçlarındaki hızlı değişim işletmeleri de değişime zorlamaktadır. Böyle bir ortamda rekabet üstünlüğü sağlayan işletmelerin temel kaynağının yenilikçilik olduğu düşünülmektedir. Yenileşme sürecini benimseyen işletmelerin pazardaki değişimlere uyum sağlayabilen esnek bir yapıya sahip oldukları açıktır. Küreselleşme ile birlikte değişen rekabet koşullarında müşteri istek ve ihtiyaçlarının karşılanması, kalite, maliyet, hız gibi unsurların yerini alarak işletmeleri yeni ürün ve süreç geliştirmek ve örgüt yapılarında değişikliğe gitmek zorunda bırakmaktadır. Bu çalışmada, orta ve büyük ölçekli işletme karşılaştırılması yapılarak, yenilik faaliyetleri ve performans ilişkisi araştırılmıştır. Kayseri’de faaliyet gösteren orta ve büyük ölçekli işletmelerin evren olarak seçildiği araştırmada 105 işletmeden veri toplanmıştır. Çalışmada, işletmelerde yürütülen yenilik alanları ve yenilik faaliyetleri ile işletme performansı arasındaki ilişki belirlenmiştir. Ayrıca Kayseri’deki farklı büyüklükteki işletmelerde yenilik yapma düzeyleri, yenilik faaliyetleri ve performans ilişkisi incelenmiştir. Araştırma sonuçları işletmelerin büyük çoğunluğunun yüksek düzeylerde yenilik yaptığı, işletme büyüklüğü ile işletmelerde yürütülen yenilik faaliyetleri arasında ilişki bulunduğunu göstermiştir. Ayrıca, yenilik faaliyetleri ile işletme performansı arasında ilişki bulunduğu görülmüştür
  • Item
    Tourısm ın the electoral programs of Turkısh polıtıcal partıes: An analysıs of the 2015 general electıons ın Turkey
    (Bülent Ecevit Üniversitesi, 2016) Yıldırım, Mustafa; Demirkol, Özhan; Yıldırım, Lütfiye; Solmaz, Cansu
    Political parties are indispensable elements of democratic systems. In addition to their functions of interest articulation and aggregation, they play a key role in the preparation of policies for different sectors, including tourism. This work analyzes electoral programs of the four parties that passed the 10% national threshold in the two Turkish elections, which took place in 2015 and reveals their promises and policy suggestions. The analysis suggest that the major Turkish political parties promise to sustain economic development, improve education and service standards, diversify alternative tourism products and maintain ecological sustainability in touristic regions.
  • Item
    Türk Silahlı Kuvvetleri’nde uygulanan denetim sistemi ve Amerika Birleşik Devletleri örneği
    (Dumlupınar Üniversitesi, 2015) Köylü Keskin, Meltem; Tellioğlu, Tülay; Gökçe, Naciye
    Çalışmanın konusunu Türk Silahlı Kuvvetleri’nin yürürlükteki mevzuata göre yapılan iç denetim ile uluslararası standartlar çerçevesinde Sayıştay tarafından yapılan dış denetim oluşturmaktadır. Türk Silahlı Kuvvetleri’ndeki bir ya da iki yıl için atanan subay iç denetçilerin, denetim görevlerini bitirmesini takiben denetlediği birimin başındaki komutanın emrinde yeni görevine başlama ihtimali vardır. Bu yüzden, iç denetim sırasında bağımsız davranamayabilirler. Çalışmanın metodu literatür taraması biçimindedir. Bu çalışma, bağımsız bir iç denetim hizmeti için Amerika Birleşik Devletleri’nin ordu iç denetiminde kullandığı ordu denetim ajansını örnek olarak göstermekte ve Türk Silahlı Kuvvetleri’nde objektif ve bağımsız bir iç denetim sağlayacak bir model önermektedir.
  • Item
    Yeni kurulan üniversitelerin sorunları ve çözüm önerileri
    (Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, 2013) Doğan, Didem
    Ülkemizde son dönemlerde ekonomik, sosyal ve kültürel gerekçelerle pek çok yeni üniversite kurulmuştur. Bu üniversiteler gerek kuruldukları bölgelerden gerekse örgütsel yapılarından kaynaklanan çeşitli sorunlarla karşı karşıyadır. Yeni kurulan üniversitelerde yaşanan sorunları ortaya çıkarmak ve bu sorunlara olası çözüm önerileri geliştirmek, kalifiye insan gücünün yetiştirildiği en önemli kurumlardan biri olan yükseköğretimin sağladığı hizmet kalitesini artırabilme açısından önemlidir. Bu araştırmada 2006 yılından sonra kurulan üniversitelerin sorunları hem idari personelin hem de akademisyenlerin bakış açılarıyla ortaya konmuş ve bu sorunlara ortak bir görüş ile çözüm önerileri geliştirilmiştir. Nicel ve nitel araştırma yöntemleri kullanılan bu çalışmada veri toplama aracı olarak kullanılan Akademisyenlerin Sorunları Ölçeği 150 akademisyene uygulanmıştır. Ölçekten elde edilen bilgilerin derinlemesine incelenmesi amacıyla iki idari personel ile görüşme yapılmış ve sekiz akademisyen ile odak grup görüşmesi yapılmıştır. Araştırma verilerine göre; yeni kurulan üniversitelerin en önemli sorunu kurumsallaşmanın olmamasıdır. Bu sorunu fiziksel yetersizlikler ve nitelikli öğretim elemanı yetersizliği gibi sorunlar takip etmektedir. Etkin yönetim ile etkin bir örgüt yapısı oluşturmak bu problemlere önerilen çözüm önerilerinden bazılarıdır.
  • Item
    Muhasebe eğitimi alan meslek yüksekokulu öğrencilerinin etik davranışlarının tespiti üzerine bir araştırma: Ortaköy MYO örneği
    (Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu, 2017) Polat, Yusuf; Yücenurşen, Mehmet; Duman, Haluk
    Küreselleşmenin ve bilgi paylaşımının hızlanması; sadece ülkeler arası sınırların kalkmasına yol açmamış, aynı zamanda ekonomik işbirliklerinin oluşmasına zemin hazırlamıştır. Ekonomik işbirliklerinin artmasıyla gerçeğe uygun, ihtiyaca uygun, karşılaştırılabilir, doğrulanabilir, anlaşılabilir ve zamanında sunulmuş finansal bilgiye duyulan ihtiyaç artmıştır. Muhasebe meslek mensupları tarafından oluşturulan finansal tablolar, işletme içi ve dışı kullanıcılar açısından büyük önem arz etmektedir. Mevcut ve potansiyel yatırımcılar, verecekleri yatırım kararlarını finansal tablolar ışığında vermektedirler. Finansal tabloların doğru ve güvenilir olması, muhasebe meslek mensuplarının mesleki etik kurallarına uymasına bağlıdır. Muhasebe mesleğindeki etik kurallar, muhasebe meslek mensuplarının uyması gereken ve mesleğin itibarının yükseltilmesini sağlayan mesleki kurallardır. Bu çalışmada Aksaray Üniversitesi Ortaköy MYO’da muhasebe eğitimi gören öğrencilere yönelik olarak hazırlanan bir takım örnek olaylar (senaryo) verilmiş ve verilen cevaplar doğrultusunda öğrencilerin etik davranışları değerlendirilmeye çalışılmıştır