Yazar "Yavuzer, Yasemin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe A tipi kişilik puanları kontrol edilerek çalışanların stres kaynaklarının demografik değişkenlere göre incelenmesi(Türk Eğitim Derneği, 2015) Yavuzer, Yasemin; Gündoğdu, Rezzan; Koyuncu, Seçkin CanBu çalışmada, Milli Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatında çalışan memur ve şeflerden oluşan personelin A tipi kişilik puanları kontrol edilerek, stres kaynakları cinsiyet, yaş, medeni durum, iş pozisyonu ve çalışma sürelerine göre incelenmektedir. Milli Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatında çalışan 102 personele Stres Kaynağı Ölçeği ve A Tipi Kişilik Ölçeği uygulanmıştır. Veriler Kovaryans Analizi ile çözümlenmiştir. Sonuç olarak, sosyal, işle ilgili ve kendini yorumlama ile ilgili stres kaynaklarından alınan puanlar açısından hastalık geliştirme eğilimi, fiziksel çevre ile ilgili stres kaynaklarından alınan puanlar açısından ise hastalık geliştirme ihtimali olacak kadar stres kaynaklarına maruz kaldıkları saptanmıştır. Ayrıca, 41 - 50 yaş arasındaki çalışanlar için sosyal, işle ilgili ve fiziksel çevreyle ilgili str es kaynaklarının 20- 30 yaş arasındakilerden; erkeklerin işle ilgili ve fiziksel çevreyle ilgili stres kaynaklarının kadınlardan; evlilerin işle ilgili ve fiziksel çevreyle ilgili stres kaynaklarının bekarlardan; şeflerin işle ilgili stres kaynaklarının memurlardan; 6- 15 yıl çalışanların fiziksel çevreyle ilgili stres kaynaklarının 1 - 5 yıl çalışanlardan daha fazla olduğu bulunmuşturÖğe Adaptation of the Turkish Family of Origin Scale and the Development of Parallel Short Forms(Routledge, 2024) Yavuzer, Yasemin; Günaydın, H. Deniz; Gündoğdu, RezzanThere is a growing body of research in counseling-related fields that investigates the influence of the family of origin experience as a determinant for family patterns. We examined the psychometric properties of the Family of Origin Scale (FOS) in a Turkish sample to establish its applicability as a research tool and proposed a two parallel short version of the FOS. We addressed these objectives in two different studies. The purpose of these studies was to examine the applicability, validity, and reliability of these two FOS in a Turkish samples. In the first study, because of the exploratory and confirmatory factor analyses conducted with two other sample groups of university students, it was found that the theoretically proposed factor structure of the FOS needed to be supported in the Turkish sample. A reliable and valid single-factor structure was obtained in the Turkish-adapted version. In the second study, two short forms, each with 20 items, were created and applied to two different sample groups of university students. Both forms, each measuring intimacy and autonomy, had a single-factor structure and showed a strong and significant correlation with each other and the 40-item FOS. The outcomes of the present investigation indicate a strong and statistically significant link between the shortened and comprehensive forms of the FOS contributing to the assessment in marital family therapy.Öğe Creative drama course in college of education: A study of content analysis(2008) Dikici, Ayhan; Yavuzer, Yasemin; Gündoğdu, RezzanDrama at primary teaching course is given as a compulsory course to students enrolling department of the primary teaching in college of education in Turkey. In drama, assessment is problematic as the content of the lesson often deviates from the plan because of spontaneous input from the students and on-the-spot changes in direction by the instructors. This paper is present an assessment model for the creative drama at education. The research was carried out with 213 teacher candidates enrolling drama at primary teaching course. One group pre-test and post-test models were formed in the research. The candidates were required to write letters to one of their friends on the creative drama in the first week of the program. The program lasted 14 weeks and at the end of it candidates were required to write letters as the post-tests. By analyzing the letters with content analysis method, main themes and sub-themes were formed. The increase between pre-test and post-test frequencies in the way of using themes in the letters were found. The correlation among main themes was investigated. It was seen that the students using concepts correctly in written letters as the post-tests.Öğe Eğitim fakültelerinde çalışan yardımcı doçentlerin sürekli kaygı ve iş doyum düzeylerinin incelenmesi(Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2012) Yavuzer, Yasemin; Karataş, Zeynep; Gündoğdu, RezzanAraştırmanın amacı, eğitim fakültelerinde çalışan yardımcı doçentlerin sürekli kaygı ve iş doyum düzeylerini demografik değişkenlere (cinsiyet, SSCI yayın durumu, medeni durum, yaş, çalışma süresi, yabancı dil puanı ve görev yaptıkları üniversite) göre incelemek ve sürekli kaygı düzeylerinin demografik değişkenler ve iş doyumunun boyutları tarafından ne oranda yordandığını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubu, 20, 5 ve 4 yıllık olan üç devlet üniversitesinin eğitim fakültelerinde çalışan 102 yardımcı doçentten oluşmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, yardımcı doçentlerin iş doyum düzeyleri demografik değişkenlere göre farklılaşmamaktadır. Sürekli kaygı puanları ise, cinsiyetlerine, SSCI yayın durumuna, yaşına, yabancı dil puanlarına ve çalışma süresine göre farklılaşmazken, görev yaptıkları üniversitenin eski ya da yeni üniversite olmasına ve medeni durumuna göre farklılık göstermektedir. Ayrıca görev yapılan üniversitenin eski ya da yeni üniversite olması ve SSCI yayın durumu sürekli kaygının anlamlı yordayıcılarıdır.Öğe Eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş ve psikolojik ihtiyaçlarının demografik değişkenlere göre incelenmesi(Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, 2012) Gündoğdu, Rezzan; Yavuzer, YaseminBu çalışmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenim görülen lisans programı ve cinsiyet değişkenlerine göre öznel iyi oluş ve psikolojik ihtiyaçlarının incelenmesidir. Araştırmaya Aksaray üniversitesi Eğitim fakültesinin çeşitli lisans programlarında öğrenim görmekte olan 331 öğrenci katılmıştır. Araştırmada öğrencilerin öznel iyi oluş düzeylerini belirlemek için Öznel İyi Oluş Ölçeği; psikolojik ihtiyaçlarını belirlemek için Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde çoklu varyans analizi (MANOVA) uygulanmıştır. Öğrenim görülen lisans programının ve cinsiyetin öğrencilerin temel psikolojik ihtiyaçlar ve öznel iyi oluş puanları üzerindeki temel etkileri anlamlı bulunmuştur. Öğrenim görülen lisans programı ve cinsiyet değişkenlerinin öğrencilerin temel psikolojik ihtiyaçlar ve öznel iyi oluş puanları üzerindeki ortak etkisi ise anlamlı bulunmamıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara dayalı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur.Öğe Ergenlerin çatışma çözme davranışlarının incelenmesi: Nicel ve nitel bir çalışma(Hacettepe Üniversitesi, 2013) Yavuzer, Yasemin; Karataş, Zeynep; Gündoğdu, RezzanBu çalışmanın amacı, ergenlerin çatışma çözme davranışlarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü açısından farklılıklarını ve çatışma yaşadıkları durumlar, çözmek için kullandıkları yöntemler, çatışmanın nasıl sonuçlandığı ve bu sonucun onları nasıl etkilediği konusunda görüşlerini incelemektir. Araştırmanın evrenini Niğde il merkezinde 8119, örneklemini ise 1417 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada Çatışma Çözme Davranışını Belirleme Ölçeği ve Görüşme Formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde nicel veriler için çok değişkenli varyans analizi, nitel veriler için içerik analizi kullanılmıştır. Sonuçta, çatışma durumlarında erkeklerin, 10 ve 11. sınıf öğrencilerinin saldırganlığa, kızların ve 9.sınıfların problem çözmeye; fen lisesi öğrencilerinin ise daha az problem çözmeye başvurdukları bulunmuştur. Görüşmelerde saldırganlık puanı yüksek öğrencilerin çatışmaları genellikle fiziksel ve sözel güç kullanarak çözdükleri, problem çözme puanı yüksek öğrencilerin konuşarak çözdükleri belirlenmiştir. Araştırma bulguları ergenlerle çalışan okul yöneticileri, öğretmenler ve okul psikolojik danışmanlarının okullardaki saldırganlığı önlemeye yönelik okul-temelli programları hazırlarken özellikle erkek ve 10. ve 11. sınıftaki ergenleri göz ardı etmemeleri gerektiğini düşündürmektedir.Öğe Investigation of employees' sources of stress according to demographic variables by controlling type a personality scores(Turkish Education Association, 2015) Yavuzer, Yasemin; Gündo?du, Rezzan; Koyuncu, Seçkin CanThis study aimed to examine stress sources of officials and supervisors in the Ministry of Education's central administration in terms of gender, age, marital status, job position, length of service by controlling Type A Personality scores. The Stress Source Scale and The Type A Personality Scale tests were administered to 102 employees of the Ministry of Education's central administration. The data was analyzed by covariance analysis. Their scores for stress sources related to social factors, work and self-interpretation indicate they are inclined to develop illness, and their scores for stress sources related to physical environment indicate that the employees are exposed to stress sources to such an extent that they are likely to develop illnesses. It was observed that the employees between the ages of 41-50 tend to have more stress sources related to social factors, work and physical environment than employees between the ages of 20-30. Similarly, men tend to have more stress sources related to work and physical environment than women. Married individuals have more stress sources related to work and physical environment than singles. Supervisors have more stress sources related to work than officials. Employees who have been working for 6-15 years have more stress sources related to physical environment than employees who have been working for 1-5 years.Öğe School psychological counselors' perceptions about child abuse and negligence: A case study in Turkey(Universitatea din Oradea, 2013) Gündoğdu, Rezzan; Yavuzer, YaseminThe purpose of this study is to evaluate opinions expressed by school psychological counselors that work in primary and secondary educational institutions about child abuse and neglect. 78 school psychological counselors among the ones that work three middle sized provinces located in Central Anatolia Region participated in this study. Data have been gathered via a questionnaire consisting of three sections and prepared by the researchers. The psychological counselors did not receive sufficient level of education in preventing child abuse. The most challenging issue is to communicate with the relevant agencies/legal process. Among the precautions that can be taken at a society level, they propose the training of parents. They think that their duties fall within the scope of preventive services. New elective courses can be added in Psychological Counseling and Guidance undergraduate program and effective in-service training programs can be prepared for the counselors in service with the participation of lecturers from the Psychological Counseling and Guidance departments of universities. Besides, school based preventive actions should be planned, implemented and evaluated.Öğe Teachers' perceptions about school violence in one Turkish city(2009) Yavuzer, Yasemin; Gündo?du, Rezzan; Dikici, AyhanThe aim of this study is to determine the types and frequencies of violence encountered by teachers in primary and high schools in Nigde province in Turkey, and, in addition, to determine the perceptions of teachers regarding the reasons for and methods of prevention of violent actions at schools. One hundred forty-two teachers were chosen for this research out of 3,397 teachers in Nigde by rational sampling. Data was gathered through public surveys. The frequency distribution used for analysis of data was determined separately as a percentage in a chart. Teachers defined violence as "whole verbal or physical harming behavior." They considered family reasons to be the main reason for violence at schools and suggest that more effective student advising services and disciplinary regulations be performed as prevention.Öğe The role of peer pressure, automatic thoughts and self-esteem on adolescents' aggression(Eurasian Educational Research, 2014) Yavuzer, Yasemin; Karataş, Zeynep; Çivilidağ, Aydın; Gündoğdu, RezzanProblem Statement:Aggression is defined as any kind of behavior intended to hurt others. Aggression generally arises due to the interaction between individual (e.g., social and emotional difficulties, low self-esteem, peer rejection, academic failure) and environmental (e.g., poverty, lack of family supervision, limited social support, conflicts within the family) characteristics. Identifying the factors which cause aggressiveness in adolescents is vital to finding precautions against it.Purpose of Study: The purpose of this study was to examine the effects of peer pressure, automatic thoughts and self-esteem variableson the aggression levels of male and female adolescents.Methods: This is a relational and quantitative research aimed to examine the effects of peer pressure, automatic thoughts and self-esteem variables on the prediction of adolescents' aggression levels. The study sample consisted of 411 volunteer students who were chosen through random sampling from a total of 720 9thgrade students from various high schools in Antalya, Turkey. Participants completed the Aggression Questionnaire, Peer Pressure Scale, Automatic Thoughts Scale and Self-Esteem Scale in their classrooms during counseling sessions. Data were analyzed using hierarchical multiple regression analysis. Findings and Results: In the hierarchical multiple regression analysis for female and male adolescents, it was found that peer pressure and automatic thoughts were effective predictors in explaining adolescents aggression levels. Furthermore, it was found that automatic thoughts fully mediated the relationship between self-esteem and aggression for both male and the female adolescents. Conclusions and Recommendations: It was found that peer pressure and automatic thoughts have a significant effect on adolescent aggression. In works related to the prevention of aggression, it is vital to teach adolescents how to cope with peer pressure and how to say "no". On the basis of these results, we recommend that schools implement workshops to educate adolescents in aggression and violence prevention. In addition, we recommend using cognitive-behavioral techniques to raise adolescents' awareness of nonfunctioning and aggression-triggering automatic thoughts in order that they may modify these thought patterns.