Yazar "Temel Aslan, Safiye" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Fen Bilgisi eğitimi alanında okuryazarlık ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2014-2023)(Kadir ULUSOY, 2024) Temel Aslan, Safiye21. yüzyıl becerilerinin odağında yer alan okuryazarlık kavramının anlamı günümüzde oldukça değişmiştir. Bu değişiklikle beraber pek çok okuryazarlık türü tanımlanmıştır. Okuryazarlığın anlaşılmasında, bireylere okuryazarlık becerilerinin kazandırılmasında ve geliştirilmesinde akademik çalışmaların önemi büyüktür. Buradan hareketle, bu çalışmada fen bilgisi eğitimi alanında okuryazarlık ile ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi ve konuyla ilgili eğilimin ortaya konulması amaçlanmıştır. 2014-2023 yılları arasında tamamlanmış olan 137 lisansüstü tezin incelendiği çalışma, nitel araştırma kapsamında tasarlanan bir doküman inceleme çalışmasıdır. Çalışmada incelenen tezler, Türkiye’de fen bilgisi eğitimi alanında yapılmış ve YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanına kayıtlı, erişim izni olan tezlerdir. Verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında tezler; araştırmanın künyesi, okuryazarlık türü, amaç, yöntem, katılımcılar, örneklem büyüklüğü, veri toplama araçları ve veri analiz teknikleri başlıkları altında incelenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre fen bilgisi eğitimi alanında okuryazarlık ile ilgili lisansüstü tezlerin en çok 2019 ve 2022 yıllarında yapıldığı; üniversite bazında en çok tezin Marmara Üniversitesi ve Gazi Üniversitesinde tamamlandığı görülmüştür. Tezlerde en fazla çalışılan okuryazarlık türleri; fen ve teknoloji/fen okuryazarlığı ve çevre okuryazarlığıdır. Tezlerin amaçları çoğunlukla uygulanan yöntemin okuryazarlık düzeyine etkisinin belirlenmesine, okuryazarlık düzeyi ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesine ya da okuryazarlık düzeyinin belirlenmesine ve/veya karşılaştırılmasına yöneliktir. Tezlerde nicel araştırma yöntemlerinin diğer yöntemlere göre daha fazla tercih edildiği belirlenmiştir. Öğrencilerle ve öğretmen adaylarıyla yapılan ve 51’den fazla katılımcıya sahip çalışmaların daha fazla olduğu; veri toplama araçları olarak ölçek/anket/test/envanter ile görüşmenin daha fazla kullanıldığı ve nicel veri analiz yöntemlerinin kullanımının çoğunlukta olduğu, çalışmada ulaşılan diğer sonuçlardır. Çalışmanın sonunda elde edilen bulgulara dayalı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur.Öğe Kimya öğretiminde veri okuryazarlığını desteklemeye yönelik bir etkinlik örneği: Boyle’un verileri ne söylüyor(Evrim Erbilgin, 2022) Temel Aslan, SafiyeBu çalışmanın amacı, 21. yüzyıl becerileri arasında sayılan veri okuryazarlığına dikkat çekmek ve kimya öğretimi sırasında veri okuryazarlığının geliştirilmesini destekleyecek bir etkinlik önermektir. Etkinlik, Robert Boyle’un deneysel verileri yani gerçek veriler kullanılarak tasarlanmıştır. Etkinlikle, Boyle’un verilerinin veri okuryazarlığının geliştirilmesini destekleyecek şekilde incelenmesi ve Boyle yasasının anlaşılması amaçlanmıştır. Etkinliğin uygulama süreci; 2021-2022 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin orta bölgesinde yer alan bir ildeki Millî Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu Lisesi statüsündeki bir devlet okulunda öğrenim gören 16 onbirinci sınıf öğrencisiyle birlikte yürütülmüştür. Öğrenciler çalışmaya gönüllü olarak katılmışlardır. Araştırma nitel araştırma yöntemine göre tasarlanmış ve veriler yazılı görüş formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın sonuçları; öğrencilerin çalışmada kullanılan etkinliğin hem konuyu anlamada hem de veri okuryazarlığını desteklemede etkili olduğunu düşündüklerine işaret etmektedir.Öğe Öğretmen adaylarının verilere yönelik görüşleri(Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, 2023) Ünlü, Melihan; Keray Dinçel, Betül; Ertaş Kılıç, Hülya; Temel Aslan, SafiyeBu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının verilere ve verileri anlayabilme durumlarına ilişkin değerlendirmelerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 6’sı Türkçe öğretmenliği, 6’sı ilköğretim matematik öğretmenliği ve 6’sı fen bilgisi öğretmenliğinde öğrenim gören 18 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının düşüncelerini derinlemesine inceleyebilmek amacıyla veri toplama aracı olarak görüşme yöntemi tercih edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının veri tanımına ilişkin verdikleri yanıtlar verileri daha çok bilgi ve nicel değer olarak düşündüklerini göstermektedir. Verileri en fazla “bilgiyi işlemede ve bilgi edinme/vermede” işe yarar gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların çoğunluğu veri setindeki değişkenleri ve değişkenler arasındaki ilişkileri anlayabildiklerini belirtirken bir konuya ait verilerde, verilerdeki örüntüyü belirlemede ve verilerin bağlamını tahmin etmede zorlandıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğu veri görselleştirmelerini anlayabildiklerini belirtmişlerdir. Bununla birlikte öğretmen adayları en fazla nicel/nitel veri içeren tabloları yorumlamada, grafikte nicel veriler yer aldığında ve grafikteki veri aralıklarını belirlemede zorlandıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca katılımcıların tamamının veri çıkarım alanlarının farkında oldukları ve günlük yaşamlarında verilerden en çok bilgiyi anlamak/aktarmak için yararlandıkları görülmektedir.Öğe Öğretmen adaylarının verilere yönelik görüşleri(Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, 2023) Ünlü, Melihan; Dinçel, Betül Keray; Kılıç, Hülya Ertaş; Temel Aslan, SafiyeBu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının verilere ve verileri anlayabilme durumlarına ilişkin değerlendirmelerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 6’sı Türkçe öğretmenliği, 6’sı ilköğretim matematik öğretmenliği ve 6’sı fen bilgisi öğretmenliğinde öğrenim gören 18 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının düşüncelerini derinlemesine inceleyebilmek amacıyla veri toplama aracı olarak görüşme yöntemi tercih edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının veri tanımına ilişkin verdikleri yanıtlar verileri daha çok bilgi ve nicel değer olarak düşündüklerini göstermektedir. Verileri en fazla “bilgiyi işlemede ve bilgi edinme/vermede” işe yarar gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların çoğunluğu veri setindeki değişkenleri ve değişkenler arasındaki ilişkileri anlayabildiklerini belirtirken bir konuya ait verilerde, verilerdeki örüntüyü belirlemede ve verilerin bağlamını tahmin etmede zorlandıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğu veri görselleştirmelerini anlayabildiklerini belirtmişlerdir. Bununla birlikte öğretmen adayları en fazla nicel/nitel veri içeren tabloları yorumlamada, grafikte nicel veriler yer aldığında ve grafikteki veri aralıklarını belirlemede zorlandıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca katılımcıların tamamının veri çıkarım alanlarının farkında oldukları ve günlük yaşamlarında verilerden en çok bilgiyi anlamak/aktarmak için yararlandıkları görülmektedir.