Yazar "Salman, Melih Nuri" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 16-21 yaş arası elit düzeydeki takımların genç futbolcularının duygusal zekâ düzeylerinin incelenmesi(Asos Eğitim Bilişim Danışmanlık Limited Şirketi, 2017) Soylu, Yusuf; Salman, Melih Nuri; Ayan, SinanDuygusal zekâ farkındalığı, sporcunun kişisel becerilerini sergilemesindeki etkileyici rollerden birisi olarak görülmektedir. Duygusal zekâ, kişilerin hayatın içerisinde kendisine bir yer edinme konusunda önemli bir zekâ türüdür. Kişinin kendini tanıma, çevresindeki canlılarla iletişim kurma ve ortaya çıkan duyguları fark edebilme yeteneğidir. Sporcular için önemli bir yere sahip olan duyguların, fark edilebilmesi ve yönlendirilebilmesi gerekmektedir. Duygusal zekâ bu noktada önemli bir yer tutmaktadır. Araştırma, genç yaştaki elit futbolcuların duygusal zekâ düzeylerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Türkiye Süper Ligi’nde bulunan Adana Spor, Gaziantep Spor, Gençlerbirliği, Kayseri Spor, Konya Spor ve Osmanlı Spor U 21, U 19, U 17 ve U 16 takımlarında oynayan 382 (n: 382 erkek) genç futbolcu oluşturmuştur. Çalışmada, araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Schutte duygusal zekâ ölçeği kullanışmıştır. Veri analizi için SPSS 21 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler frekans (f), yüzde (%) ve Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; elit düzeydeki genç futbolcuların duygusal zekâ düzeyleri, okul türü, babanın eğitim düzeyi, annenin eğitim düzeyi, ikamet yeri ve oynama yılı gibi değişkenlere göre incelendiğinde; futbolcuların okul türü, babanın eğitim düzeyi ve ikamet yeri değişkenlerine göre gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu görülmüştür. Takımdaki oynama yılı ve annenin eğitim düzeyi değişkenlerine göre ise, gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır.Öğe A research on determining professional priorities related to teaching profession of the physical education teacher(2012) Salman, Melih NuriTeachership profession has been one of the oldest and maybe the most important one throughout history of humanity. There are many features that people from this profession who nowadays, too, still make huge contributions to the development of people must posses in order to give education of higher quality and protect their professional prestige. These features can be generally collected under three titles. These are General Knowledge Information, teachership profession information and specific field knowledge. Educating teacher program include the lessons oriented at each three field. The teachers that are raised by abiding by these program are expected to have been expert in his-her field and to have the skill in exhibiting intended. The aim of this study to determine the points of view of the physical education teachers, who still work, about what kind of features an ideal physical education teacher might have and to specify which features become prominent when ordering the priorities in every three sub-dimensions. It is aimed at contributing to the curriculum planning for teacher training with the findings obtained in this study. In this study, 5 likert type survey methods that compose of three chapters and total 53 questions was applied. Pretesting and last testing application done for the validity and credibility of the survey were carried out over 30 teachers and it was determined as a= 0.81. Total 174 volunteer physical education teachers constituted the paradigm group of this study. In the study, also, whether there is a difference among the groups in terms of Professional experience and working hours or not is searched by using one-way anova and tukey test methods. As a result of this study, in the field of Professional General Information, the acceptance, protection and development of the National, Moral, Humanitarian and Cultural values of the Turkish Nation (98.8%) and familiarity and clear or comprehensible use of Turkish language (97.7%) take place on the top among the priorities. It is seen that, in Professional Knowledge, taking pleasure in teaching and adopting this profession (83.9%), and in the Field Knowledge, organizing the activities and groups and acquiring management knowledge and skill (93.7%) come to the front. © Sila Science.Öğe An Analysis of the arrangements in the field of sports Included in the party program of the political parties in Turkey(2011) Salman, Melih NuriAs the indispensable organizations of modern societies, today's political parties undertake the responsibility of the reflection of the political will of the society in the political arena. Political parties are the organizations, which attempt to gain power within the framework of the constitution and the laws. Therefore, they try to introduce their leaders, ideologies and implementations through party programs and various propaganda tools. This study aimed to answer the question: What are the targets of political parties in Turkey in the field of sports? The data was collected through document analysis method, which is one of the qualitative data collection tools. The data was subjected to content analysis among qualitative data analysis methods. The results of the study indicated that the political parties developed views in 26 different subjects in the filed of spots. © IDOSI Publications, 2011.Öğe Badminton basic skills learning level of boys with mild intellectual disabilities(2012) Karahan, Mustafa; Salman, Melih Nuri; Ünlü, HüseyinThe purpose of the study was to determine the skill learning level of the badminton basic techniques of boys with mild intellectual disabilities. The study sample consisted of 30 mildly intellectual disabilities (MID) boys. Participants were added to 12 weeks instruction programs those 60 minutes in duration and three days per week. Participants were tested with badminton test on three badminton skill including forehand clear stroke, long and short serves. Tests were carried out every other day in the 6th and 12th weeks of the instruction program. Skill learning levels of MID boys for each stroke were evaluated averagely 38% and 60% at the end of 6th and 12th weeks, respectively. Two way repeated measures ANOVA on both factor tests showed that clear, forehand short and long serve strokes were not affected by each other. Therefore, there were no significant difference among score of each strokes in both pre (F=.089) and post test (F=2.491). However, there was significant difference between pre and post tests scores (p<0.05). The study showed that MID boys could easily learn in badminton basic skills applying commonly used teaching methods with effective learning. © Sila Science.Öğe Elit sporcuların duygusal zekâ yönünden karşılaştırılması: Takım ve bireysel sporlar(Asos Eğitim Bilişim Danışmanlık Limited Şirketi, 2018) Salman, Melih Nuri; Toros, Turhan; Soylu, YusufBu araştırmanın amacı, duygusal zekâ ve spor arasındaki ilişkiye ışık tutmak, üst düzey milli sporcuların duygusal zekâ yönünden spor branşına ve bazı değişkenlere göre bir farklılığa sahip olup, olmadıklarını belirlemektir Araştırma grubunu, Türkiye de aktif olarak milli takımlarda görev alan hentbol (55 sporcu), okçuluk (31 sporcu), badminton (10 sporcu), güreş (32 sporcu), karate (33 sporcu), tekerlekli basketbol (11 sporcu) olmak üzere 70 ‘i kız, 102’si erkek toplam 172 üst düzey milli sporcu oluşturmaktadır. Bu araştırmada duygusal zekâ ölçeğinin beş alt boyuttan ve toplam 33 sorudan oluşan Likert tipi kısa anket formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda duygusal zekanın tüm alt boyutlarında ve ODZP ortalaması açısından kadın sporcuların ( X = 3,71± 73) erkek sporculara ( X =3,63± 67) göre daha yüksek bir ortalamaya sahip olmasına rağmen duygusal zekâ puanları ve ODZP puanlarının cinsiyet, milli olma sayısı ve antrenman yaşı değişkenine göre gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı sonucuna varılmıştır. Ortalama Duygusal Zekâ Puanı (ODZP) açısından takım ve bireysel milli sporcuların spor branşı değişkenine göre duygusal zekâ alt boyutları incelendiğinde ise, öz bilinç (F=0,054, P<0.05), duyguları yönetme (F=0,45, P<0.05), duyguları güdüleme (F=1,92, P<0.05) ve ortalama duygusal zekâ puanları açısından (F=3,10, P<0.05) gruplar arasında bir fark yoktur. Ancak empati (F=7,17, P>0.05) ve sosyal beceriler (F=4,64, P>0.05) alt boyutları açısından takım ve bireysel milli sporcular arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olduğu görülmektedir. Bu araştırma da takım sporlarıyla ilgilenen sporcuların empati kurma ve sosyal beceriler konusunda bireysel milli sporculardan daha yüksek bir ortalamaya sahip oldukları bulunmuştur. Takım sporlarıyla ilgilenmekte olan milli sporcuların bu özelliklerinin çok daha fazla gelişmiş olmasının sebepleri arasında takım sporlarının kendine has yapısı ve takım içerisindeki sosyal ilişki ağının yapısından kaynaklanmakta olduğundan söz edilebilir.Öğe Sporda mobbing uygulamaları ve sporcuların mobbing algılama düzeylerinin tespiti(Kastamonu Üniversitesi, 2017) Salman, Melih Nuri; Yalçındağ, SinemSon yıllarada mobbing konusunda meslek dalları ve çalışanlarına yönelik pek çok araştırma yapılmaya başlanmış olsa da spor alanında yapılan çalışma sayısı yok denecek kadar azdır. Bu araştırmada, spor alanında yaşanan mobbing davranışları ile sporcuların mobbinge yönelik algılarının neler olduğu ve ne şekilde gerçekleştirildiği bu araştırmanın ana amacı olarak belirlenmiştir. Araştırmanın evrenini ülkemizdeki elit düzeyde spor yapan lisanslı sporculardır. Araştırma grubunu ise, 126’sı milli takımlarda yer alan 189’u ulusal liglerde oynayan voleybol (85), futbol (89), su topu (49) ve buz hokeyi (92) branşlarından toplam 315 sporcu oluşturmuştur. Araştırmada spora uyarlaması Cengiz (2008) tarafından yapılan mobbing ölçeği kullanılmıştır. Spora uyarlama çalışması sonucunda ölçeğin Cronbach alpha değeri 0.94 olarak belirlenmiştir. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde istatistikî yöntem olarak frekans, yüzde dağılımları, ikili gruplar için non parametrik testler olan Mann Whitney U testi, çoklu gruplar için Kruskal Wallis testi uygulanmıştır. Araştırma bulgulara göre; araştırma grubunda yer alan sporcuların tüm alt boyutlarda düşük düzeyde mobbing algılamasına sahip oldukları, 29-34 yaş grubu sporcuların diğer yaş gruplarına göre daha çok mobbinge maruz kaldıkları, voleybol ve buz hokeyi sporcularının daha fazla mobbinge uğramış oldukları saptanmıştır.Öğe The importance of sport of university students during campus life(2012) Salman, Melih NuriToday's universities are in the effort to contribute to university student's socialization process by providing sports opportunities. These activities, which are a part of university education, should be seen as activities that aim at develop people's social aspects and social awareness. This research aims at signifying students' sports habits during their free times and a evaluating their opinions and expectations. Research team and technique, the research is conducted through 94 female, 161 male students who stay dormitories. The data obtained from the survey is interpreted and explained by participation in sports the selection of sports branch X2 test is used. The discoveries of the research; the 55% of the students who participate in the survey were interested in sports and did sports to assess their free times before university and 9,3 percent of them used sports as an opportunity to spend time with their friends. 17.4% of them were directed to sports to get rid of the stress of the classes. 89% of them think physical education courses in universities are good opportunities to be able to sport and 57% of them wishes these courses would be 4 hours and two times a week. 67.3% of these students want new branches to be opened in addition to the existing ones. The result of proposals of the research; it is detected that the students are generally happy with their sports opportunities but they are expect more sports courses, branches and opportunities in week-days apart from their free times in weekends. It is signified in this research that male student are more active them female ones in sport activities. Besides it is concluded that gender issue plays a big role in the selection of sports branch. While a male student generally gives priority to football (soccer) and basketball, female students choose aerobics, tennis and volleyball. © Sila Science.Öğe What is the place of conferences in the training of educators: A case study of faculty of education, METU(Horizon Research Publishing, 2019) Salman, Melih NuriTeacher training and education is a very difficult and demanding process. Training qualified and elite teachers require even greater efforts. Today, training qualified and elite teachers cannot be achieved only by implementing the curricula to the letter. Curricula must be constantly supported with programs such as high level seminars, symposiums, workshops, etc. The aim of this study was to investigate the impact of such activities on the professional development of students. As part of a project called ‘Community Leaders Are Coming’ (CLC) conducted in cooperation between the Dean’s Office of the Faculty of Education of Middle East Technical University (METU) and Çankaya Rotary Club, a series of seminars on education, science, arts, painting, music and sports were held in the past six weeks. In the seminars, 14 high level speakers specialised in their respective areas offered a total of 41 hours training that included visits to historical sites, opera and ballet performances, leadership training and practices. 136 students in the faculty of education joined the project, and 60 of them received a certificate after evaluations. Following the seminars, a 5-point Likert type questionnaire with 30 questions was administered to the participants to assess the project. The Cronbach’s alpha internal consistency coefficient for the questionnaire was 0.82. To analyse the data, the study used descriptive statistics, the Mann-Whitney U test and Kruskal Wallis test. The study found that the prospective teachers achieved significant professional learning outcomes through such activities and hoped that these programs would continue while they all agreed similar programs should be held also for students in other education faculties.