Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Erenson, Can" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    An investigation of the void trsucture of lightweight concrete containing waste undersize pumice additive using nondestructive methods
    (Pleiades journals, 2021) Kalkan, Murat; Erenson, Can
    Aggregate type and grain size are crucial factors that present significant characteristics on the strength. Within this context, the determination of the void ratio has an important place. This study aimed to examine the void structures of lightweight concrete specimens containing waste undersize pumice additive. The void ratio of the specimens was calculated by the porosity and void ratio determination (PVRD). The nondestructive ultrasonic pulse velocity test (NUPVT) was performed on the specimens, and the wave transmission characteristics were investigated. The void characteristics of the pores in the specimens were analyzed by digital image processing (DIP). After the identification of the texture, the void ratios were determined by the DIP with an accuracy of 93 to 97%. After the nondestructive and experimental studies, the compressive strength values of the specimens were determined by the uniaxial pressure tests and the void ratio-strength correlations were evaluated. As a result, it was determined that nondestructive methods yield similar results with PVRD to determine the void characteristics of specimens containing waste undersize pumice. In the study, the effects of wave characteristics passing through the specimen on the void structure and strength were revealed.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Atık elek altı pomza malzemesinin killi zemin ortamlarında mühendislik karakteristikleri bakımından değerlendirilmesi
    (Maden Mühendisleri Odası, 2020) Kalkan, Murat; Erenson, Can
    Gelişen ülkeler veya şehirlerde artan nüfus ve yapılaşma ile birlikte inşaat sektörünün temel yapı taşı durumunda olan agregaya ihtiyaç artmaktadır. Yapıların ihtiyacını karşılamak amacı ile yerleşim yerlerine yakın taş ocakları açılmakta ve ocaklardan elde edilen malzemeler her ne kadar inşaat sektöründe büyük oranda kullanılabilse de; arta kalan ince taneli malzeme atık olarak beklemektedir. Bu çalışmada, Aksaray ili çevresinde yer alan pomza taş ocağından atık olarak elde edilen ürünlerin, Avanos (Nevşehir) yöresi killeri ile çeşitli oranlarda karıştırılarak zemin özelliklerine olan etkisi araştırılmıştır. Kil numunesinin, ince taneli atık pomza malzemesi ile belirli oranlarda karışımından yapılan koni batma likit limit deneyi ve modifiye proktor deneyi sonucunda kil numunesi içerisindeki atık pomza miktarı arttıkça likit limit değeri ve maksimum kuru birim hacim ağırlığı azalmakta, optimum su içeriği artmaktadır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Atık lastiklerin taş/kum kolon uygulamalarında kullanılmasının deneysel olarak incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015) Erenson, Can; Terzi, Niyazi Uğur
    Zemin iyileştirme yöntemleri içerisinde taş kolon uygulamaları gün geçtikçe artan bir oranda rağbet görmektedir. Bu tez kapsamında Aksaray Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Geoteknik Laboratuvarı' nda taş kolonların daha etkin, daha ucuz, çevre ile duyarlı ve geri dönüşüm esaslı bir imal türünün geliştirilmesine yönelik bir yüksek lisans tez çalışması yürütülmüştür. Son 10 yıllık süreçte taş kolonların taşıma kapasitelerinin arttırılmasına yönelik olarak geotekstil malzeme ile sarmalayarak imal etme yöntemine ait birçok çalışma yürütülmüştür. Bu çalışmanın temel amacı; atık lastikleri sarmal bir eleman olarak taş kolon imalinde kullanmayı hedeflemektedir. Bu tez çalışmasının en önde gelen farkı ve uygulamaya yönelik katkısı, henüz dünyada hiçbir tatbikine rastlanmamış olan özgün bir taş kolon imalinin yapılabilirliğini göstermektir. Tez çalışmasında atık lastikleri ile sarmalanmış taş kolonların yüksek taşıma kapasitelerine ulaştıkları deneysel olarak gösterilmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Direct flame test performance of boards containing waste undersized pumice materials
    (Elsevier B.V., 2024) Kalkan, Murat; Erenson, Can
    This study investigates the thermal performance of boards containing waste undersize pumice material directly exposed to flame in terms of thermal conductivity coefficient (TCC) and thermal efficiency ratio (TER). In the study, the direct flame was applied for 60 s on the front face of the 400×400×25 mm boards whose weight and density values, void ratio, porosity, and water absorption rates by weight and volume were determined. Because moisture content and porosity are significant factors in defining temperature-related properties of construction materials. The thermal characteristics of the boards were interpreted in this regard in connection to their moisture content and void ratios. At the end of the tests, the temperature difference between the front and back surfaces of the boards containing 10%, 30%, and 50% by weight of pumice stone powder and pumice sand was measured using a laser pyrometer. Compared to the reference sample without pumice, the TCC values decreased to 1.653, 1.649, and 1.540 W/mK, respectively, as a result of the use of pumice products in building materials. Moreover, TER values for the same samples increased to 82.6 %, 83.5 %, and 85.3 %, respectively.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Dispersion characteristics of clayey soils containing waste rubber particles
    (Chinese Academy of Sciences, 2023) Erenson, Can
    The rubber-containing waste materials have been widely used to improve the engineering properties of soils in recent years. Among others, granular rubbers are utilized in various ways to increase the bearing capacity and shear strength and to reduce the settlement and liquefaction potential of soils. The granular rubbers have many advantages such as temperature resistance, flexibility, tear-resistance, non-slip, and thermal and electrical insulation. This study presents the distribution characteristics of five different types of clayey soils with different engineering properties containing waste rubber particles (WRPs). On the other hand, determining and controlling the dispersion characteristics of clayey soils is two significant engineering problems. The study aims to solve these two remarkable and problematic issues in an eco-friendly and safe way. The role of WRP treatment in the investigation of soil dispersion behavior, which can cause dangerous problems such as piping, erosion, and dispersion, reflects the original and different perspectives of this study. Within this scope, geotechnical parameters of the clayey soils were determined. Subsequently, pinhole test, crumb test, double hydrometer test, and scanning electron microscopy (SEM) analysis were performed on the Na-activated bentonite, refined ball clay, Ukrainian kaolin, Avanos kaolin, and Afyon clay samples with different percentages of WRPs (0%, 5%, 10%, and 15%). Consequently, Avanos and Ukrainian kaolin clays gave the most limited response to the dispersion behavior with the addition of WRP. Also, WRP treatment on the ball clay and bentonite samples showed limited efficiency. Afyon clay, which was defined as dispersive by the three tests that determined its dispersion potential, showed 3 level changes in the pinhole tests and 2 level changes in the crumb tests, and gave the most effective results in terms of WRP efficiency.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Effects of tire chips on the shrinkage and cracking characterıstics of clayey soils
    (Inst Za Kovinske Materiale I in Tehnologie, 2018) Terzi, Niyazi Uğur; Özsoy, Mürüvet Ünlü; Yılmaztürk, Ferruh; Güllü, Bahattin; Erenson, Can
    Desiccation can be heavily detrimental and can adversely influence the performance of clayey soils in various engineering applications such as compacted clay barriers in waste containments, dam cores, canal liners, and road pavements. Cracks may affect the compressibility of soil, its rate of consolidation, its strength and the permeability rate, at which water can re-enter the soil. In this study, we attempted to utilize tire monofilaments as the additive material to improve the anti-cracking properties of compacted clay. To characterize crack patterns quantitatively, close-range digital-image-analysis techniques were used to analyze the desiccation generation and propagation. The results show that there is a definite improvement in the cracking characteristics of the clay material when it is mixed with tire monofilaments.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Experimental Investigation of the Boundary Effects for Flexible Piping Systems from Small to Large Scales
    (Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2023) Erenson, Can
    Real field conditions must be realistically reflected in the laboratory to ensure practical design, safety, and long service life. To eliminate conflicts between reality and modeling, boundary limits need to be considered. In this study, the effects of boundary conditions on the deformation of the embedded material and the stresses in the boundary section were investigated in large-scale and small-scale rigid test boxes. This study aims to show the effects of the boundary conditions selected in laboratory experiments on the deformations of the buried material at different relative density levels, which are determined as loose, mid-dense, and dense conditions. In addition, under the effect of the vertical load applied to the soil surface, the regions where the boundaries of the study area are subject to stress were determined according to the degree of compactness. Buried pipes were used as a measuring assembly to detect deformations in all experiments carried out at both scales on sandy soils representing different relative density conditions. In large-scale tests, deformation on the test box walls was not observed in the experiments where the infinite site conditions were reflected realistically. In experiments where boundary conditions were not considered, stress magnitudes affecting the behavior were observed in small-scale box walls. When the stress distributions were examined in experiments conducted under different relative density conditions, the greatest interaction with the box wall was observed with the loosest soil. For the case where the limits were inadequate, stresses between 56 and 100% reached the wall surface of the small-scale test box, showing higher variable displacements between 1.6 and 2.1 times in the pipe sections compared to the large-scale box. As a result, the study reveals the degree to which the design limits affect the deformation values according to the compactness in full-scale laboratory experiments.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Geotechnical properties of tire-sand mixtures as backfill material for buried pipe installations
    (Techno-Press, 2015) Terzi, Niyazi Uğur; Erenson, Can; Selcuk, Murat E.
    Millions of scrap tires are discarded annually in Turkey. The bulk of which are currently landfilled or stockpiled. These tires consume valuable landfill space or if improperly disposed, create a fire hazard and provide a prolific breeding ground for rats and mosquitoes. Used tires pose both a serious public and environmental health problem which means that economically feasible alternatives for scrap tire disposal must be found. Some of the current uses of scrap tires are tire-derived fuel, creating barrier reefs and as an asphalt additive in the form of crumb rubber. However, there is a much need for the development of additional uses for scrap tires. One development the creation of shreds from scrap tires that are coarse grained, free draining and have a low compacted density thus offering significant advantages for use as lightweight subgrade fill and backfill material. This paper reports a comprehensive laboratory study that was performed to evaluate the use of a shredded tire-sand mixture as a backfill material in trench conditions. A steel frame test tank with glass walls was created to replicate a classical trench section in field conditions. The results of the test demonstrated that shredded tires mixed with sand have a definite potential to be effectively used as backfill material for buried pipe installations.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Sarmal malzemeli granüler kolonların sonlu elemanlar yöntemi ile incelenmesi
    (Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, 2021) Erenson, Can; Terzi, Niyazi Uğur
    Granüler kolon uygulamaları, zemin taşıma kapasitesinin artırılmasında, sıvılaşmanın önlenmesinde ve stabilitenin sağlanmasında günümüzde yaygın kullanılan güçlendirme teknikleri arasında yer almaktadır. Bu çalışmada, polyester ve ömrünü tamamlamış atık araç lastikleri ile sargılanmış taş ve kum kolonların geridolgusuz ortamda düşey yükleme altındaki deformasyon davranışları ve yük taşıma kapasiteleri deneysel ve nümerik olarak incelenmiştir. Kolon stabiletisinin düşey yükleme altında bozulmasını engellemek amacıyla kullanılan sargılama materyallerinin göçme anındaki kritik davranışlarını ortaya koyan bu araştırmalar sonucunda, atıl halde bulunan araç lastikleri polyester sarmallı kolonlara göre daha düşük seviyelerde deformasyonlar göstermiştir. Diğer bir deyişle geridolgu malzemesinin bütüncül yapısını muhafaza etmek için kullanılan atık lastikler, taşıma kapasitesi artışında önemli bir rol oynamıştır. Bu uygulama, aynı zamanda geri kazanım açısından ömrünü tamamlamış lastiklere yeni bir kullanım alanı açmaktadır. Yapılan laboratuvar deneyleri ve bu deneyler ile benzer sonuçlar ortaya koyan analizler sonucunda, lastik sarmallı kolonlar, polyester sarmallı kolonlara göre 6 ile 12 kat arasında daha yüksek taşıma kapasitesine ulaşmışlardır.
  • [ X ]
    Öğe
    The effects of half-section waste tire reinforcement on pipe deformation behavior
    (Techno-Press, 2022) Erenson, Can; Terzi, Niyazi Uğur
    Every year, millions of waste tires are discarded across the world. Storage of waste tires presents many problems such as fire threats, epidemics, and non-economic factors. Furthermore, the disintegration process of waste tires is not economical or practical due to its time-consuming, and disposal requirements. In this study, half-section waste tires (HSWTs) were integrated with high-density polyethylene (HDPE) pipes under different relative density conditions. The main aim of the study was to reduce the deformation values of embedded HDPE pipes in sandy soil and to evaluate the soil–pipe interaction. In comprehensive laboratory tests, half-section waste tires were integrated in two different ways: in the middle of the pipeline and along the pipeline. Accordingly, it was concluded that the effectiveness of waste tires reduces the deformation and bending moment values in the critical regions of pipes. As a result of reinforcement in the mid-point of the pipe defined as the most critical region, 52% and 36% less deformation was observed in the crown and springlines of the pipe, respectively. In addition, the bending moment values for the same critical section were determined to be 40% less in the crown and 28% less in the springline regions of the pipe.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The Settlement Behavior of Granular Soils Under Vertical Loading Using the Histogram Equalization Method
    (University of Kuwait, 2023) Erenson, Can
    Settlement characteristics of soils are an important phenomenon in terms of bearing capacity and failure behavior. Within this context, the relative density value is a significant factor but its correlations are insufficient to provide precise results under exceptional conditions. The main aim of this study is to determine, for each soil type, the parameters that affect the settlement behavior of granular soils. Soil samples belonging to different granular soil classes were placed in transparent boxes and monitored. Then, behaviors were determined using the Histogram Equalization Method (HEM) performed on the images and loading tests. As a result, it was observed that relative density was the most effective factor for settlement behavior in sandy soils. Also, well-grading criteria was the most important factor for gravelly soils in their settlement behavior. In the well-graded soil samples in a dense condition, the pixel numbers in the image were found to be approximately 2 times higher than in the loose soils. On the other hand, the maximum pixel number for loose conditions in poor-graded soil samples was determined between 1.02 and 1.17 times greater compared to the dense soils. Consequently, the outputs obtained from the HEM agreed with the experiments.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Üniform olmayan geridolgu ortamlarına yerleştirilen gömülü esnek boruların davranışlarının incelenmesi
    (Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2020) Erenson, Can; Terzi, Niyazi Uğur
    Nüfus artışına bağlı yeni yerleşim alanları kuruldukça ihtiyaçlar gereği petrol ve doğalgaz boru hatlarında, içme suyu, sulama, atık su şebekelerinde, katı madde taşınımında ve drenaj gerektiren uygulamalarda yüksek yoğunluklu polietilen (HDPE) boru kullanımı günden güne artmaktadır. Uzun servis ömrü, esnekliği, yüksek korozyon ve yorgunluk dirençli olması, hafifliği, pürüzsüzlüğü, kolay kurulumu ve birleştirilebilmesi, sıcaklık veya soğukluk bakımından geniş aralıklarda kullanılabilmesi, ekonomik oluşu, elektrik yalıtımlı olması, tat ve koku bırakmaması ve çevreyle barışçıl olması nedeniyle HDPE boruların tercih edilmesi söz konusu eğilimin göstergelerindendir. Bu doktora tezinde, HDPE esnek boruların %75, %60 ve %45 relatif sıkılık koşullarında silis kumlu geridolgu ortamlarındaki deformasyon davranışları deneysel ve nümerik olarak incelenmiştir. Kapsamlı laboratuvar araştırmaları ve ANSYS sonlu elemanlar programı sonucunda, kademeli yükleme altında birim deformasyon ölçerler ile donatılmış ve 400 mm çaplı, 9,8 mm et kalınlıklı ve 1500 mm uzunluğundaki geridolgu ortamına gömülü boruların farklı sıkılık koşullarında taç ve bel bölgelerinde oluşan deformasyonlara bağlı olarak kritik kesitlerde göçme durumları gözlemlenmiştir. Bu çerçevede, yine farklı sıkılık koşullarında, takviye olarak kritik kesitlerde ve boru hattı boyunca olmak üzere yarım kesitli atık araç lastikleri boru üzerine sabitlenerek deneyler yürütülmüştür. Sonuç olarak, yarım kesitli atık araç lastiği takviyelerinin kullanıldığı bölgelerdeki deformasyon ve eğilme momenti değerlerini ciddi ölçüde azalttığı belirlenmiştir. Boru hattı üzerine uygulanan yarım kesitli atık araç lastikleri, kritik kesitlerde taç bölgesi için %45 ile %51, bel bölgesi için %57 ile %69 arasında daha az deformasyon gözlemlenmesini sağlamıştır. Çalışmada ayrıca, atık lastiklerden geri kazanılmış granül kauçuk tabakalarının üstdolgu ve yataklama bölgesinde sönümleyici bir tabaka olarak kullanılması incelenmiştir. İncelemeler sonucunda, boru hattı üzerinde kullanılan yarım kesitli atık araç lastiklerinin üstünlükleri kapsamlı laboratuvar deneyleri ve nümerik analizler sonucu ortaya konmuştur

| Aksaray Üniversitesi | Kütüphane | Açık Bilim Politikası | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Aksaray Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Aksaray, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim