Yazar "Elma, Yusuf Ertan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin öz düzenleme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi(Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Elma, Yusuf Ertan; Ertürk Kara, Hatice GözdeAraştırmada, okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin öz düzenleme becerilerinin çeşitli değişkenler (cinsiyet, okulların bulunduğu yerleşim birimi, okulların bulunduğu bölgenin sosyo-ekonomik düzeyi, çalıştıkları okul türü, sınıflarındaki ikili eğitim durumu, mesleki deneyim, yaş, sınıflarındaki çocuk sayısı ve yaş grubu, öğrenim durumları ve katıldıkları hizmet içi eğitim sayısı) açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma betimsel tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini Batman ilinde okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan okul öncesi eğitimi öğretmenleri oluştururken, örneklemini Batman il ve ilçelerinde okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan 239 okul öncesi eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklemin belirlenmesinde kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin öz düzenleme becerilerinin değerlendirilmesi amacıyla "Öğretmen Öz Düzenleme Ölçeği (TSRS)" ve öğretmene, okula ve çocuğa ait çeşitli özelliklerinin belirlenmesi amacıyla" Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Verilerin analizinde non parametrik testler kullanılmıştır. Gruplara ait sonuçlar arası farkın önemli olup olmadığının ortaya konması amacıyla etki büyüklüğü hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin Öğretmen Öz Düzenleme Ölçeği toplam puan ortalamasının yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ölçeğin alt boyutları puan ortalamaları ise; hedef belirleme, içsel ilgi, yardım alma, içsel hedef, öz yönlendirme, duygusal kontrol, öz değerlendirme ve öz tepki alt boyutlarında yüksek, dışsal hedef alt boyutunda ise orta düzeydedir. Öğretmenlerin öz düzenleme beceri düzeyleri toplam puanlarında cinsiyet, okul türü ve öğretmenlerin aldıkları hizmet içi eğitim sayısı değişkenlerine göre anlamlı farklılık bulunurken; sosyo-ekonomik düzey, okulun bulunduğu yerleşim birimi, öğretmenlerin yaşı, çocukların yaşı, sınıftaki çocuk sayısı, sınıfta ikili eğitim yapılma durumu, öğretmenlerin öğrenim durumu ve mesleki deneyim değişkenleri anlamlı bir farklılık yaratmamıştır. Öğretmenlerin cinsiyetinin içsel ilgi, içsel hedef ve yardım alma boyutlarında; çocukların yaşlarının, öğretmenlerin yaşlarının, okulun bulunduğu yerleşim biriminin, okul türlerinin ve öğretmenlerin mesleki deneyimlerinin duygusal kontrol alt boyutunda; öğretmenlerin yaşının öz değerlendirme alt boyutunda; sınıftaki çocuk sayısı ile alınan hizmet içi eğitim sayısının hedef belirleme alt boyutunda; sınıftaki çocuk sayısının öz tepki alt boyutunda ve alınan hizmet içi eğitim sayısının öz değerlendirme alt boyutunda anlamlı etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Öğretmen Öz Düzenleme Ölçeği alt boyutları puan ortalamaları üzerinde sınıfta ikili eğitim yapılma durumu, okulun bulunduğu bölgenin sosyo-ekonomik düzeyi ve öğretmenlerin öğrenim durumu değişkenlerinin anlamlı bir etkisi bulunmamıştır. Araştırma sonucunda, okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin öz düzenleme becerileri kapsamında ele alınan çeşitli becerilerinin desteklenmesi gerekliliği ortaya konmuştur. Bununla beraber, öz düzenleme becerileri üzerinde etkili olan çeşitli değişkenler üzerine elde edilen sonuçlara yönelik öneriler sunulmuştur.