Yazar "Derin, Esra" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Aksaray ilindeki bağımsız anaokulu bahçelerinin özelliklerinin belirlenmesi ve öğretmen uygulamalarının incelenmesi(Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) Derin, Esra; Akıncı Coşgun, AyşegülBu çalışma Aksaray ili Merkez ilçesinde Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı bulunan bağımsız anaokulu bahçelerinin açık oyun alanlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Aksaray ili Merkez ilçesinde bulunan 10 bağımsız anaokulunda görev yapmakta olan 10 okul yöneticisi ve 20 okul öncesi öğretmeni araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırma verileri Chancellor (2011) tarafından geliştirilen ve Kalburan (2014) tarafından Türkçe’ye çevrilen ‘‘Okul Bahçesi Tanılama Formu’’ ile araştırmacı tarafından hazırlanmış olan ‘‘Okul Bahçelerindeki Uygulamalara Yönelik Öğretmen Görüşme Formu’’ aracılığıyla toplanmıştır. ‘‘Okul Bahçesi Tanılama Formu’’ 43 sorudan oluşmakta olup nicel ve nitel verilerin birlikte elde edebilmeye fırsat sunan çoktan seçmeli, açık uçlu, evet-hayır seçenekli ve çoklu seçme seçeneği sunan soru maddelerinden oluşmaktadır. Sorular ‘‘okulun genel özellikleri, okul bahçesinin özellikleri, okul bahçesinde uygulanan kural ve denetimler, öğrenme alanı olarak okul bahçelerinin kullanımı, okul bahçesinde yapılan yenilikler ve okul bahçesinde karşılaşılan problemler” olarak altı başlıktan oluşmaktadır. Okul bahçelerine yönelik öğretmen görüşlerine yönelik veriler ise araştırmacı tarafından hazırlanan ‘‘Okul Bahçelerindeki Uygulamalara Yönelik Öğretmen Görüşme Formu’’ aracılığıyla toplanmıştır. Formda yapılandırılmış ve yarı yapılandırılmış altı görüşme sorusu bulunmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde; “Okul Bahçeleri Tanılama Formu’nda” bulunan sorularda okul bahçesinin kullanıldığı zaman dilimleri, bahçesinin fiziksel özellikleri, uygulanan kurallar ve denetimler; yaşanılan problemler; tasarım ve bakım uygulamaları; gerçekleştirilen etkinlikler ve amaçlanan öğrenmeleri belirlemek için frekans ve yüzde değerleri hesaplanıştır. “Okul Bahçelerindeki Uygulamalara Yönelik Öğretmen Görüşme Formu”ndan elde edilen verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çocukların okul bahçelerini en çok sabah ve öğlen okula geldiklerinde kullandıkları ifade edilmiştir. Okul bahçelerinde bulunan donanım özelliklerine bakıldığında ise okul bahçelerinin tamamında kum havuzu alanlarına yer verildiği, zeminlerinde çim zeminlerin en çok tercih edilen alanlar olduğu, gölgelik ekipman olarak çardak ve ağaç kullanıldığı, oturma ekipmanlarında ise sabit masa ve bankların tercih edildiği, okul bahçelerinin tamamına yakınında araç parkı bulunmadığı görülmüştür. Bağımsız anaokulu bahçelerinde yazılı kural ve denetimlere okulların küçük bir kısmında yer verildiği ifade edilirken kural koyucuların en çok okul yöneticileri olduğu ortaya koyulmuştur. Okul bahçelerinde en çok karşılaşılan problemin bakım ve zemin kalitesinin düşük olması olarak ifade edilmiştir. Okul bahçesi düzenleme çalışmalarının ise öğretmenler ile işbirliği yapılarak yürütüldüğü ortaya koyulmuştur. Bağımsız anaokulu bahçeleri öğretmenlerin küçük bir kısmı tarafından çocuklara uygun bulunurken yeşil alanlar çocuklara uygun alanlar olarak öğretmenler tarafından en çok vurgulanan alanlar olmuştur. Öğretmenler okul bahçelerini aktif olarak kullandıklarını ve aktif kullanımın en çok mevsim koşullarından etkilendiği görülmüştür. Öğretmen ve yöneticiler tarafından okul bahçelerinde en çok oyun etkinliğine yer verildiği ve desteklenen gelişim alanının motor gelişim olarak ifade edilmiştir. Bağımsız anaokulu bahçelerinin büyük çoğunluğunda öğrenme merkezlerine yer verilmediği, yer verilen okullarda ise geçici öğrenme merkezleri oluşturulduğu ifade edilmiştir. Öğretmenler okul bahçelerinin tasarımında hareket ihtiyacını karşılayan çocuğun gelişimine uygun tasarım yapılmasını istediklerini ortaya koymuştur.