Yazar "Demirkaya, Hilmi" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe İlköğretim öğrencilerine yönelik sosyal duyarlılık ölçeğinin geliştirilmesi(Pegem, 2013) Öcal, Adem; Demirkaya, Hilmi; Altınok, AyşenBir sosyal eğitim yöntemi olarak ve bir değer olarak duyarlılık, çağdaş dünyada önemi gittikçe artan bir olgudur. Sosyal bilgiler eğitiminin amaçlarından birisi de bireylerin hayatın içinden olaylara ve durumlara duyarlı olmasıdır. Bu çalışmada, ilköğretim öğrencilerinin sosyal problemlere ilişkin duyarlılıklarını belirlemede kullanılabilecek bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Araştırmaya Aksaray il merkezinde 7 ilköğretim okuluna devam eden 1035 altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Ölçeğin geliştirilme sürecinde öncelikle literatür taraması yapılmış ve sosyal problemlerle ilgili olduğu düşünülen 60 maddelik bir madde havuzu oluşturulmuştur. Uzman görüşleri doğrultusunda 47 maddeye indirilen ölçme aracı, 242 öğrenci üzerinde ön uygulama yapılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda ölçekteki madde sayısının 24 olmasına karar verilmiştir. Ölçme aracı, 7 ilköğretim okulunda öğrenim gören 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden basit seçkisiz örneklem yöntemi ile seçilmiş 1035 öğrenciye uygulanmıştır. Hesaplanan KMO değeri (0.966) ve Barlett testi sonuçları (X2=11390; p<0.01) örneklem büyüklüğünün faktör analizi yapmak için “yeterli” olduğu göstermiştir. “SDÖ” ölçeği için yapılan faktör analizi sonucunda, 24 maddeden oluşan tek faktörlü bir yapının ortaya çıktığı görülmüştür. “SDÖ” ölçeğinin güvenirlik analizi için, Cronbach alpha katsayısı hesaplanmış ve test yarılama işlemi yapılmıştır. Elde edilen bulgular ölçeğin ilköğretim öğrencilerinin sosyal problemlere olan duyarlılık düzeylerini belirlemede kullanılabileceğini göstermektedir.