Yazar "Dalak, Osman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Öğretmenlerin eleştirel düşünce eğilimlerinin araştırılması ve karşılaştırılması (giresun ili örneği)(Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Dalak, Osman; Salman, Melih NuriBu araştırmanın amacı, öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimlerini belirlemek, eleştirel düşünme eğilimlerinin cinsiyet, eğitim durumu, branş, hizmet yılı, hizmet yapılan kuruma göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Bu amaçla araştırmada tarama modelinden yararlanılmıştır. Bu araştırmaya 2016- 2017 eğitim öğretim yılında Giresun İli Merkez İlçesinde öğretmen olarak görev yapmakta olan 108’i kadın, 102’si erkek, 210 öğretmen katılmıştır. Araştırmada Facione, Facione ve Giancarlo tarafından geliştirilmiş olan Kalifoniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği (KEDEÖ)’nin (California Critical Thinking Disposition Inventory) Türkçe versiyonu (KEDEÖ-T) kullanılmıştır. Orjinali 75 maddeden ve yedi alt ölçekten (Analitiklik, Açık fikirlilik, Meraklılık, Kendine güven, Doğruyu arama, Sistematiklik, Olgunluk) oluşan ölçeğin kısaltılmış Türkçe formu 51 madde ve altı alt ölçekten (Analitiklik, Açık fikirlilik, Meraklılık, Kendine güven, Doğruyu arama, Sistematiklik) oluşmaktadır. Facione, Facione ve Giancarlo (1998)’ya göre eleştirel düşünme eğilimini belirlemek amacıyla alt ölçeklerin toplamından oluşan puanlama sistemi kullanılmaktadır. Öğretmenlere uygulanan ölçeğin Cronbach’s Alpha’s güvenirlik kat sayısı ? = .84’tür. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 15.0 paket programı kullanılmıstır. Araştırma problemlerine uygun olarak betimsel istatistikler, t- testi, ilişkisiz örneklemler için tek yönlü varyans analizi ve oluşan farkları belirlemek için Scheffe testi ve varyansların eşit olmadığı durumlarda Kruskal Wallis- H Testi ile oluşan farklılıkları tespit etmek için de Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri incelendiğinde genel olarak eleştirel düşünme eğilimlerinin yüksek olduğu görülmektedir.Genel olarak kadın ve erkek öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık yoktur. Eğitim durumuna bağlı olarak öğretmenlerin genel eleştirel düşünme eğilimleri anlamlı bir farklılık göstermektedir (p< .01). Ayrıca Kendine Güven, Doğruyu Arama ve Sistematiklik alt faktörlerinde de eğitim durumuna göre anlamlı bir fark tespit edilmiştir (p< .01). Ortalama değerler incelendiğinde farkın bütün faktörlerde lisansüstü eğitim görmüş öğretmenler lehine olduğu görülmüştür (p< .01). Son olarak öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimlerinin öğretmenlerin branşlarına ve hizmet yılına ve hizmet yapılan kurum tipine göre anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir (p> .05).