Yazar "Altunay Arslantekin, Banu" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Educational affordances of a specific web-based assistive technology for students with visual impairment(Routledge Journals, Taylor & Francıs Ltd, 2019) Kamalı Arslantaş, Tuğba; Yıldırım, Soner; Altunay Arslantekin, BanuThe main aim of this study was to design, develop and test the instructional effectiveness of a web-based English vocabulary drill program developed for visually impaired middle school students. In this respect, the study focused on the educational affordances of the program and its contribution on VI students' spelling and semantics knowledge in English vocabulary. Depending on the purpose and the nature of the study, exploratory case study and single-subject research were implemented. Face-to-face intervention sessions were applied from October 2015 through to February 2016. There were two groups of participants in the study, which were students and experts. The data were collected through interviews, vocabulary and retention tests. Collected data were analyzed with both qualitative and quantitative data analysis techniques. Based on the qualitative data analysis, educational affordances of the web-based drill program were identified as instantaneous access to content, individualized instruction and tracking progress. Quantitative findings revealed that students showed substantial progress on the vocabulary tests and maintained their achievements after the study.Öğe Görme yetersizliği olan öğrenciler için genişletilmiş çekirdek müfredat ve dinleme becerileri(Aksaray Üniversitesi, 2019) Yalçın, Gülistan; Altunay Arslantekin, BanuGörme yetersizliği olan bireyler, toplumda bağımsız bir yaşam sürdürebilmek için bazı becerilerin öğretimine ihtiyaç duyarlar. Hatlen (1996) görme yetersizliği olan bireylerin ihtiyaç duydukları tüm bu becerileri kapsayan Genişletilmiş Çekirdek Müfredat’ı tanımlamıştır. Bu müfredat genel eğitim okullarında takip edilen müfredata ek olarak öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik alan uzmanları tarafından sunulmaktadır. Genişletilmiş Çekirdek Müfredat dokuz alandan oluşmaktadır. Bu alanlardan biri de tamamlayıcı akademik becerilerdir. Tamamlayıcı akademik beceriler, çalışma becerileri, dinleme becerileri, kavram öğretimi, yön bilgisi, kabartma yazı, önceden kaydedilmiş materyallerin kullanımı, konuşma kartları veya iletişim için geliştirilen cihazların kullanımı gibi pek çok beceriyi kapsamaktadır. Bu becerilerin her biri görme yetersizliği olan öğrencilerin eğitiminde ve günlük yaşamında son derece önemli bir yere sahiptir. Ancak dinleme becerisi, görme yetersizliği olan bireylerin yaşamları boyunca en sık başvurduğu beceridir. Bebeklik döneminde görme duyusunu kullanamayan bebekler, sesleri dinleyerek ebeveynleri ile iletişim kurmakta, bireylerin ve nesnelerin yerlerini tayin etmekte ve bu şekilde dış dünyaya ilişkin bilgi toplamaktadırlar. Okul döneminde ise görme yetersizliği olan öğrenciler, dersleri takip etmede, ödev hazırlamada, sınavlara hazırlanmada yine sıklıkla dinleme becerisini kullanmaktadırlar. Bu çalışmanın amacı da pek çok ülkenin eğitim programı içerisinde yer alan Genişletilmiş Çekirdek Müfredat’ı tanıtmak ve görme yetersizliği olan bireylerin yaşamında dinleme becerilerinin önemini tartışmaktır. Bu amaçla çalışmada, öncelikle Genişletilmiş Çekirdek Müfredat ve alanları tek tek tanıtılmış, görme yetersizliği olan bireylerin eğitiminde dinleme becerilerinin önemi açıklanmış ve alan uzmanlarına/öğretmenlere ve ebeveynlere önerilerde bulunulmuştur.Öğe Orientation and mobility problems of adults with visual impairment and suggestions for solutions(Anı Yayıncılık, 2021) Altunay Arslantekin, Banu; Yalçın, Gülistan; Uysal Saraç, MenekşeThis research aims to identify the main problems experienced by adults with visual impairments regarding the use and accessibility of orientation and mobility skills and offer solutions for these problems. For this purpose, the knowledge of individuals with visual impairment on orientation and mobility skills and the problems they experience while using these skills and using public transport were discussed. Additionally, the skills they most need and want to learn, and the environment, people, and teaching style they want when being taught these skills were examined in detail according to the participants’ opinions. In the study, phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used. 17 adults participated in the research, which would provide the most diversity for demographic information such as age, gender, and educational status. The research data were collected with the interview form tool consisting of semi-structured questions. The interviews were deciphered and transferred to the MAXQDA program, which is a computer-aided qualitative data analysis program for analysis. The descriptive analysis method was used in the analysis of the obtained data. As a result of the study, it was found that the level of education in orientation and mobility is quite low and they need to be trained. They suffer accidents due to lack of education, architectural/environmental precautions, inadequacy of measures taken for transportation, lack of assistive technology, attitude of people and lack of training of sighted guides. O&M programs can be developed for adults that include various indoor and outdoor routes and using transport.