Yazar "Ahraz, Sultan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Planlı yazma yönteminin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin özgün metin oluşturma erişilerine etkisi(Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018) Ahraz, Sultan; Çakıroğlu, AhmetBu araştırmanın amacı, planlı yazma yönteminin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin özgün metin oluşturma erişilerine etkisini belirlemektir. Araştırma, 2015-2016 eğitim öğretim yılında, Aksaray ili Merkez ilçesinde bulunan bir ilkokulda yürütülmüştür. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Nicel boyutta tek grup ön test son test deneysel model tercih edilirken; nitel boyutta alan notlarına başvurulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu 21 öğrenci oluşturmuştur. Uygulama öncesinde sınıf öğretmeniyle yazma öncesi hazırlık, kullanılan yöntem, teknik, yapılan etkinlikler ve değerlendirme ölçütlerine ilişkin bilgileri öğrenmek için görüşme yapılmıştır. Görüşmeden sonra öğrenciler "Kitap Okumanın Önemi" konulu ön test metinlerini yazmışlardır. Ön testten sonra gruba altı haftalık öğretim ve öğretim kapsamında uygulama yapılmıştır. İlk hafta öğretimi, diğer haftalarda uygulamayı kapsayan araştırmanın öğretim sürecinde örnek metin eşliğinde ders anlatımı gerçekleştirilmiştir. Uygulama sürecini ise metin okuma, metin inceleme, konuyla ilgili etkinlik yapma ve metin yazma oluşturmuştur. Öğrenciler Bilim ve Gelişmenin Önemi, Türkçe' miz, Birlik ve Beraberliğin Önemi, Eğitim ve Sağlıklı Beslenmenin Önemi konularında metin yazmışlardır. Metin yazma sürecinde planlı yazma yönteminin aşamalarına göre metin oluşturulması amaçlanmıştır. Daha sonra öğrenciler Türkiye' miz konulu son test metinlerini yazmışlardır. Uygulama sonrasında ise öğretmenle ve öğrencilerle uygulama sürecine ve öğrencilerde oluşan izlenimleri öğrenmeye yönelik görüşmeler yapılmıştır. Metinler "Yaratıcı Yazma İçin Değerlendirme Ölçütleri Formu (YİDÖF)" ile değerlendirilmiştir. YİDÖF şu ölçütlerden oluşmaktadır: 1.ÖLÇÜT: Yazının içeriğinin, alışılmışın dışında belli başlı bir yenilik ya da yenilikler içermesi (20 puan). 2.ÖLÇÜT: Yazıda bilinen bir öğenin yeni bir biçimde ifade edilmesi (20 puan). 3.ÖLÇÜT: Yazıda özgün benzetme/benzetmelerin yer alması (15 puan). 4.ÖLÇÜT: Yazıda yer alan yeni fikirlerin anlaşılır bir şekilde açıklanması (10 puan). 5.ÖLÇÜT: Yazıdaki duygu ve fikirlerin etkili ve akıcı bir şekilde ortaya konulması (20 puan). 6.ÖLÇÜT: Yazıya uygun bir başlık verilmesi (15 puan) (Susar Kırmızı, 2011).YİDÖF' e ait her bir ölçüt ve ölçütlerin toplamı için üç puan aralığı oluşturulmuştur. Düşük, orta ve özgün seviye olarak nitelendirilen bu puan aralıklarına ait öğrenciler belirlenmiştir. Öğrencilerin bu ölçütlerde ve ölçütlerin toplamında başarılı olarak değerlendirilebilmelerinin şartı; özgün seviyedeki öğrencilerin çalışma grubunun en az %71.4' ünü oluşturmasıdır. Verilerin analizinde SPSS 18.0 istatistik programı, Shapiro- Wilk testi, bağımlı gruplar için t testi, YİDÖF ve betimsel analiz kullanılmıştır. Veriler aritmetik ortalama, anlamlılık, frekans ve yüzde değerleriyle yorumlanmıştır. Nicel verilerin analizinden elde edilen bulgulara göre; son testte YİDÖF' e ait her bir ölçütte ve ölçütlerin toplamında öğrencilerin ortalama puanları artmıştır. 3., 6. ölçütlerde ve ölçütlerin toplamında öğrencilerin ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılığa ulaşılırken; 1., 2., 4. ve 5. ölçütlerde anlamlı bir farklılığa ulaşılmamıştır. Öğrenciler son testte 1., 2., 5. ve 6. ölçütlerde başarılı olurlarken; 3. ölçütte son testte başarılı olamamışlardır. 4. ölçütte her iki testte de başarıları görülmüştür. Ölçütlerin toplamında da öğrencilerin son testlerinde özgün seviyede metin oluşturabildikleri görülmüştür. Öğrenciler Türkçe' miz, Birlik ve Beraberliğin Önemi konulu metin çalışmalarında başarılı olurken; Bilim ve Gelişmenin Önemi, Eğitim ve Sağlıklı Beslenmenin Önemi konulu metin çalışmalarında başarılı olamamışlardır. Nitel verilerin analizinden elde edilen bulgular öğrencilerin metinlerinde benzetmeye yer vermekte ve özgün bir başlık vermekte zorlandıklarını göstermiştir. Öğrencilerin özgün fikir üretmeleri, bilinen bir ögeyi yeni biçimde ifade etmeleri, fikirlerini ve duygularını etkili, akıcı ve anlaşılır bir şekilde vermeleri yönündeki başarıları artmıştır. Öğretim ve uygulamanın öğrencilerin yazmaya karşı ilgi, istek ve tutumları üzerinde olumlu bir izlenim bıraktığını göstermiştir. Bu sonuçlar, planlı yazma yönteminin öğrencilerin özgün metin oluşturma erişilerindeki etkisini ortaya koymuştur.