Yazar "Çok, Figen" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Brief report: the Utrecht-management of identity commitments scale (U-MICS): gender and age measurement invariance and convergent validity of the Turkish version(Academic Press, 2014) Morsünbül, Ümit; Crocetti, Elisabetta; Çok, Figen; Meeus, Wim H.J.The purpose of this study was to evaluate the factor structure and convergent validity of the Turkish version of the Utrecht-Management of Identity Commitments Scale (U-MICS). Participants were 1201 (59.6% females) youth aged between 12 and 24 years (M-age = 17.53 years, SDage = 3.25). Results indicated that the three-factor model consisting of commitment, in-depth exploration, and reconsideration of commitment provided a very good fit to the data and applied equally well to boys and girls as well as to three age groups (early adolescents, middle adolescents, and emerging adults). Significant relations between identity processes and self-concept clarity, personality, internalizing and externalizing problem behaviors, and parental relationships supported convergent validity. Thus, the Turkish version of U-MICS is a reliable tool for assessing identity in Turkish-speaking respondents.Öğe Kimlik gelişiminde yeni bir boyut: seçeneklerin saplantılı araştırılması(Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği, 2013) Morsünbül, Ümit; Çok, FigenErgenlik döneminde yaşamla ilgili temel gelişimsel görevlerden biri kimlik gelişimidir. Çoğu ergen sürekli bir kimlik duygusu oluşturmak için büyük çaba harcar. Kimlik gelişimi hem bireylerin ruh sağlıkları hem de yetişkinliğe geçiş açısından çok önemlidir. Sağlıklı bir kimlik süreci deneyimleyen ergenler genç yetişkinlik sürecine daha kolay geçmekte ve yetişkinliğin gerektirdiği rolleri daha kolay biçimde ortaya koymaktadırlar. Kimlik, evlenme, meslek seçimi gibi konularda bireylere yol gösterici olur. Sosyo-kültürel değişimler sonucunda hem bireyler tarafından kimliğin yapılandırılışı hem de kimlik gelişiminin kuramsal olarak ele alınışı değişmiştir. Bu derleme çalışmasının amacı kimlik gelişimi literatüründe yaşanan bu değişimi ve Luyckx ve arkadaşları (2008a) tarafından ortaya konulan Beş Boyutlu Kimlik Biçimlenmesi Modelini incelemektir. Küreselleşmenin, postmodern kültürün ve elektronik iletişim araçlarının etkisiyle kimlik gelişiminin yapılandırma biçimi değişmiştir. Bu değişimlerin sonucunda seçeneklerin araştırılması sürecinin her zaman olumlu sonuçlar ortaya çıkarmayacağı görülmüştür. Seçeneklerin saplantılı araştırılması sürekli kimlik duygusunu engelleyen bir süreç olarak görülmüştür. Kuramsal açıdan ise kimlik gelişimi hakkındaki çalışmaların kimlik statülerinden çok kimlik sürecine odaklanmaya başladığı görülmüştür. Beş Boyutlu Kimlik Biçimlenmesi Modeli ergenlik döneminde kimlik gelişiminin daha doğru biçimde incelenmesini sağlamaktadır. Sonuç olarak Beş Boyutlu Kimlik Biçimlenmesi Modeli eğitim kurumlarında ve kliniklerde çalışan uzmanların ergenlerin kimlik gelişimini doğru biçimde değerlendirmelerine katkı sağlayacaktır.Öğe The adaptation of the dimensions of identity development scale into Turkish(Düşünen Adam, 2014) Morsünbül, Ümit; Çok, FigenThe adaptation of the Dimensions of Identity Development Scale into Turkish Objective: In recent years, studies about identity development have focused on processes in identity development. The aim of this study was to adapt the Dimensions of Identity Development Scale which measures processes in identity development into Turkish. Method: The Dimensions of Identity Development Scale was administered to 602 participants (322 females, 280 males) in total, aged between 18-23. To determine factor structure of the scale, exploratory and confirmatory factor analysis, and for reliability, internal consistency analysis were performed. Correlations between identity development dimensions and score of the Satisfaction with Life Scale were evaluated for criterion validity testing. To determine identity status cluster analysis was performed.Results: Results of exploratory (explained variance 57.43%) and confirmatory factor analysis showed that the Dimensions of Identity Development Scale was valid. Correlations between the identity development dimensions and score of the Satisfaction with Life Scale were statistically significant. Internal consistency coefficients (commitment making 0.88, identification with commitment 0.87, exploration in breadth 0.84, exploration in depth 0.78, ruminative exploration 0.79) showed that the Dimensions of Identity Development Scale was reliable. In the cluster analysis, six identity status (achievement, foreclosure, moratorium, diffused diffusion, carefree diffusion, undifferentiated) were found.Conclusion: The Dimensions of Identity Development Scale is a valid and reliable instrument for the assessment of adolescent’s identity development