Tık odaklı habercilik: türk internet haber medyası üzerine bir içerik analizi
Özet
Bu çalışmanın amacı, dijital haberciliğin etik sorun alanlarından biri haline dönüşen tık odaklı haberciliği, Türk haber medyası örneğinde inceleyerek, tık odaklı haberciliğin kullanım biçim ve yoğunluklarını belirlemeye yöneliktir. Araştırmada, Türkiye’de en fazla ziyaret edilen 5 haber sitesinin resmî Twitter hesapları incelenmiştir. Veriler, NodeXL programı vasıtasıyla ilgili haber sitelerinin Twitter sayfalarından elde edilmiştir. 1-10 Haziran 2020 tarihleri arasında toplam 9.525 tweet, tık odaklı olup olmadıklarına göre sınıflandırılmış ve tık odaklı olduğu belirlenen toplam 3.386 haber, içerik analizine tabi tutulmuştur. Verileri sınıflandırmak amacıyla Biyani ve arkadaşları tarafından 8 başlıkta ele alınan tık odaklı haber kategorileri kullanılmıştır. Buna göre yayınlanan her 3 haberden biri tık odaklı olacak şekilde üretilmiştir. Haber siteleri daha fazla tık alabilmek adına kasıtlı biçimde üretilen aldatıcı ve düşük kalitedeki içeriklere yer vermekten çekinmemektedir. The aim of this study is to examine click-based journalism, which has
become ethical issue of digital journalism, in the example of Turkish
news media and to determine the usage forms and intensities of clickbased journalism. In the study, official Twitter accounts of the most
visited five news portals in Turkey were examined. Data obtained
from the Twitter pages of the relevant news portals through the
NodeXL social network analysis tool. 9.525 tweets between 1-10 June
2020 were classified according to whether they were click-bait or not.
3.386 news determined to be click-based were subjected to content
analysis. In order to classify the data, click-based news categories
discussed in eight titles by Biyani et al were used. Accordingly, one
out of every three news published was produced to be click-based.
When the categories of click-bait news are examined, the category of
Teasing takes the first place. This category is followed by Ambiguous,
Exaggeration, Inflammatory, Formatting, Graphic, Bait-and-switch,
and Wrong. News portals do not hesitate to use deceptive and lowquality content that is deliberately produced to get more clicks.