Karma-tamsayılı iki aşamalı veri zarflama analizi modeli ile en etkin tedarikçi seçimi
Abstract
Tedarikçi seçimi tedarik zinciri yönetiminde en önemli stratejik
konulardan biridir ve bir organizasyonda kilit bir rol oynar. Uygun bir
tedarikçi seçmek satın alma departmanının en önemli kararlarından
biridir ve bu karar genellikle çeşitli kriterlere dayanır. Bu çalışmada iki
aşamalı üretim süreci olarak ifade edilen bir tedarik zinciri yapısında
girdi, ara ürün ve çıktı ile birlikte en iyi (en etkin) tedarikçiyi
değerlendirmek ve seçmek için karma-tamsayılı bir Veri Zarflama
Analizi modeli önerilmiştir. Hem plastik ambalaj kayışı endüstrisindeki
firmaların hem de reçine üreten firmaların tedarikçilerinin seçilmesi
probleminde önerilen model uygulanmış ve modelin performansı diğer
çalışmalarla karşılaştırılmıştır. Sonuçlar önerilen karma tamsayılı iki
aşamalı modelin karar vericinin tedarikçi seçimini kolaylaştırdığı
göstermektedir. Supplier selection is one of the most important strategic issues in supply
chain management and plays a key role in an organization. Selecting a
suitable supplier is one of the most important decisions of the
purchasing department, and this decision is usually based on various
criteria. In this study, a mixed-integer data envelopment analysis model
is proposed to evaluate and select the best (most efficient) supplier with
input, intermediate and output in a supply chain structure expressed as
a two-stage production process. The proposed model was applied to the
problem of selecting the suppliers of both the plastic packing strap
industry and the suppliers of the resin manufacturers and the
performance of the model was compared with the other studies. The
results show that the proposed mixed-integer two-stage model
facilitates the decision-maker's choice of supplier.