Aksaray Üniversitesindeki yabancı uyruklu öğrencilerin gözünden Aksaray ilinin imajı üzerine bir araştırma
Abstract
Marka şehir, şehir pazarlaması gibi kavramsallaştırmalar yirminci yüzyılın son dönemlerinden itibaren birer fenomen haline gelmiştir. Bugün artık rekabet sadece şirketlerin ürettikleri ürünler ve markalar arasında değil, şehirler arasında da yaşanmaya başlamıştır. Bu süreç ise şehirlerinin birer marka olabilmesi adına altyapı çalışmalarından kültürel faaliyetlere uzanan geniş bir portföyde girişimlerde bulunmasını gerektirmektedir. Bu çalışmada şehir markalama süreci ele alınmakta; özellikle de şehir imajının, marka olma sürecinde oynadığı kritik rolün üzerinde durulmaktadır. Bir şehir markası oluşturabilmek aynı zamanda şehrin tüm cazibesini gözler önüne sererek iyi bir imaja sahip olması için gerekli çabayı sergilemektedir. Dolayısıyla şehir markalama için şehrin nasıl bir imaja sahip olmak istediğinin cevabının verilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada tarihi mirası, doğal güzellikleri ve coğrafi konumu bakımından çeşitli imkânlara sahip olan Aksaray’ın Aksaray Üniversitesi’nde okuyan yabancı uyruklu öğrencilerin gözünde sahip olduğu imaj ölçülmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Aksaray Üniversitesi’ndeki 842 yabancı uyruklu öğrenciden 260’ının görüşlerini öğrenmek için anket uygulamasından yararlanılmıştır. Bu anketlerden 244 tanesi geçerli sayılmıştır. Çalışmanın sonucunda Aksaray şehrine ve halkına yönelik imaj bileşenlerinin genel itibariyle olumsuz yönde olduğu, Aksaray’ın belirli bir imaja sahip olmadığı ve sahip olduğu önemli özellikleri hedef pazarına anlatmada eksikliklerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Conceptualizations such as brand city, city marketing have become phenomena since the late twentieth century. Today, the competition is no longer just among products and brands that companies produce, but also among cities. This process requires that cities have initiatives in a broad portfolio extending from infrastructure work to cultural activities in order to be a brand. In this study, city branding process is considered especially the critical role of city image in the branding process. Creating a city brand is to make the effort to have a good image by showing all the charm of the city at the same time. Therefore, the question of what kind of image the city wants to have for city branding requires to be answered. In this study, it was tried to measure the image of Aksaray, which has historical heritage, natural beauties and various possibilities in terms of geographical location, from the eyes of foreign students studying at Aksaray University. For this purpose, survey method was applied to get the opinions of 244 foreign students of Aksaray University. In the result of study, it is understood that image components of both Aksaray and its people are negative; Aksaray has no specific image and city has lack of telling its properties to target market.