Üstün yetenekli öğrencilerin mükemmeliyetçilik düzeyleri ve ailelerinin çocuk yetiştirme tutumlarına yönelik algıları arasındaki ilişki
Abstract
Bu çalışmada üstün yetenekli öğrencilerin ailelerinin çocuk yetiştirme tutumlarının söz konusu çocukların
mükemmeliyetçiliği üzerinde herhangi bir etkisinin bulunup bulunmadığı araştırılmıştır. Bunun için çocuklardan
Ebeveynlik Tutumları Ölçeği ve Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeğini doldurmaları istenmiştir. Aile tutum
ölçeğinin çocuklar tarafından doldurulması, çocukların mevcut algılarına göre mükemmeliyetçilik davranışının
şekillenmesi açısından önemlidir. Verilerin analizinde Pearson Çarpım Moment Korelâsyon katsayısı
hesaplanmıştır. Pearson Çarpım Moment Korelâsyon katsayıları incelendiğinde ise özellikle babanın kabul/ilgi
tutumuna yönelik algının çocuklarda mükemmeliyetçilik düzeylerini istatistiksel olarak anlamlı düzeyde azalttığı
görülmüştür. Anneye yönelik algılar incelendiğinde ise annenin sıkı denetim/kontrol tutumuna yönelik algısının
çocuklarda istatistiksel olarak mükemmeliyetçilik düzeylerini artırdığı görülmüştür. Ayrıca değişkenler açısından
mükemmeliyetçilik düzeyleri arasında anlamlı bir farklılaşma olup olmadığına bakmak için bağımsız örneklem t
testi ve ANOVA yapılmıştır. Analizler sonucunda değişkenler bağlamında istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılaşma olmadığı görülmüştür This study was conducted with the aim of revealing whether parents' attitudes towards childrearing influence the
levels of perfectionism in gifted children. For this, children were asked to respond to the Parenting Attitudes Scale
and the Multidimensional Perfectionism Scale. The filling of the family attitude scale by children is important in
terms of shaping the behavior of perfectionism according to children's existing perceptions. In the analysis of the
data, Pearson Product Moment Correlation coefficient was calculated. When the Pearson Product Moment
Correlation coefficients were examined, it was observed that especially for the father's acceptance / interest attitude, the level of perfectionism in the children decreased statistically significantly. Independent sample t-test and
ANOVA tests were also performed to determine whether there was a significant difference between the levels of
perfectionism in terms of variables. As a result of the analyses, there was no statistically significant difference in
the variables. When the perceptions towards the mother were examined, it was seen that the mother's perception
towards strict supervision / control attitude increased statistically perfectionism levels in children.