Türkiye ve AB 27 ülkelerinde turizm gelirlerini belirleyen faktörler: Panel veri analizi
Abstract
Turizm, yarattığı 3.2 trilyon doların üzerindeki gelir ve dünya GSMH toplamı içindeki %6’lık payıyla büyük bir endüstridir. Turizm, özellikle gelişmekte olan ülkelerin kalkınmalarını hızlandırmaları için ihtiyaç duyulan dövizi sağlaması, ülkede üretim çeşitliliğini artırması ve istihdam oluşturması bakımından çok önemlidir. Bu nedenle, doğal ve tarihi zenginliklere sahip olan birçok gelişmekte olan ülke, turizm sektöründeki pazar paylarını arttırabilmek için bu alandaki ürün ve hizmetlere çok daha fazla önem vermeye başlamıştır. Bu çalışmada amaç, 2005-2011 yılları arasında 27 AB üye ülkesi ve Türkiye’ye ait ihracat geliri, turist sayısı, turizm harcaması, ülkenin Akdeniz’e kıyısının olup olmaması ve internet kullanıcıları sayısı değişkenlerinin turizm gelirlerine olan etkisinin panel regresyon modeli kullanılarak incelenmesidir. Bu çalışmadan elde edilen bulgular, ilgili değişkenlerin turizm geliri üzerindeki etkisinin istatistiki olarak anlamlı ve pozitif olduğunu göstermiştir. With an income over 3.2 trillion dollars and its share of 6% within the total GDP, tourism is a large industry. Tourism is important particularly in terms of providing the foreign currency required by the developing countries in order to accelerate their progress, increasing the production variety in the country and creating employment. Therefore, many developing countries with natural and historical wealth have started to pay more attention to products and services in this area, in order to increase their market shares in the tourism sector. Aim of this study is to investigate the effects on tourism revenues of the export revenues, the number of tourists, tourism spending, countries bordering the Mediterranean Sea, the number of internet users variables using panel regression models during 2005-2011 periods in the 27 EU member countries and Turkey. The findings from this study, the effect on related variables on tourism revenue is statistically significant and positive.