1926 Müfredatına göre yazılan eşya dersleri kitaplarının eğitsel ve görsel tasarım yönünden analizi
Abstract
Ders Kitapları geçmişte olduğu gibi günümüzde de eğitim öğretim faaliyetlerinde öğrencilere
yardımcı araç- gereçlerden en önemlisidir. Bir ders kitabı eğitim programlarında belirlenen amaç ve
hedefler doğrultusunda benimsenen öğretim yaklaşımı ve eğitimsel ölçütlere uygun olarak hazırlanmış
ve öğrenme amaçlı kullanılan öğretim materyalidir. Bununla birlikte ders kitapları dönemin eğitim
anlayışının yanında sosyo-kültürel yapısı ile bilim ve teknolojisi hakkında da bizlere bilgi verir. Bu
çalışmanın amacı, cumhuriyetin ilk yıllarında ülkemizde okutulan fen bilgisi kitaplarının özelliklerini
tespit ederek, o günden bu yana öğrenme-öğretme teorileri, ölçme-değerlendirme metotları, kitapların
hazırlanmasında kullanılan görsel ve tasarım ilkeleri ile baskı teknolojilerindeki değişimi
belirlemektir. Bu çalışma için 1926 ilkmektep Müfredat Programına göre Ebulmuhsin Kemal, Naime
Halit ve Harun Reşit tarafından yazılan ve ülkemiz ilkokullarının beşinci sınıflarında okutulan üç
farklı Eşya Dersleri kitabı birinci elden resmi belgelere ulaşılarak elde edilmiştir. Araştırma bir kitap
inceleme çalışması örneği olarak doküman incelemesi yöntemine göre yapılmıştır. Bu çalışmadan elde
edilen bulgulara göre 1926 Eşya Dersleri programı, deney ve tecrübelere önem vererek, öğrencilerin
yaparak, yaşayarak ve düşünerek öğrenme etkinliklerine katılmaları gerektiğini vurgulanmıştır. Ders
kitaplarının ise o zamanın şartlarına göre iyi sayılabilecek düzeyde resim içerdiği, öğrencilerin
derslerde öğrendiği kavramların günlük hayattaki uygulama örneklerini verdiği ancak ölçme
değerlendirme teknikleri ve eğitsel tasarım açısından zayıf olduğu tespit edilmiştir. ...
Source
Journal of Turkish Science EducationVolume
10Issue
1Collections
- Makale Koleksiyonu [118]
- Makale Koleksiyonu [298]
- Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4184]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2414]