Beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeği (BEÖYTÖ) geliştirilmesi
Abstract
Bu araştırmada beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik Likert tipi bir tutum ölçeğinin (BEÖYTÖ) geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın gurubu toplam 556 beden eğitimi öğretmen adayından oluşmuştur. BEÖTÖ’nün yapı geçerliğini belirlemek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda iki faktörlü bir yapı belirlenmiştir. Ölçeğin birinci faktörünün olumlu ve 13 madden oluştuğu, ikinci faktörün ise olumsuz ve 10 madden oluştuğu görülmüştür. Birinci faktör toplam varyansın % 30,77’sini, ikinci faktör toplam varyansın % 23,30’unu açıklarken; iki alt faktörün birlikte toplam varyansın % 54,08’ini açıkladığı görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen yüksek uyum değerleri, ölçeğin 2 faktörlü yapısının doğrulandığını göstermiştir. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için Cronbach alfa iç tutarlık katsayıları hesaplanmış birinci alt faktör için ,90; ikinci alt faktör için ,86 ve ölçeğin tamamı için ,88 olarak belirlenmiştir. Bu bulgulardan yola çıkarak elde edilen ölçeğin beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutumu ölçmede geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna varılmıştır. In this study, the development of a Likert-type attitude scale for the profession of physical education teaching (ASPPET) was aimed. The group of the study was consisted of totally 556 pre-service physical education teachers. In order to determine the structural validity of ASPPET, an exploratory and confirmative factor analyses were performed. A two-factor structure was determined as a result of the factor analysis. It was seen that while the first factor of the scale was consisted of positive and 13 items, the second factor was consisted of negative and 10 items. While the first factor explained 30,77% of the total variance and the second factor explained 23,30% of the total variance; it was seen that two lower factors explained 54,08% of the total variance together. The high adaptive values obtained as a result of the confirmative factor analysis showed that the two-factor structure of the scale was confirmed. Internal consistency coefficients of Cronbach alpha were calculated; it was determined as 90 for the first lower factor; 86 for the second lower factor and 88 for the whole scale. It was concluded that the scale, which was obtained from these findings, was a valid and reliable scale in measuring the attitude directed at the profession of physical education teaching.