Şeyhü’l-İslâm Zekeriyyâ el-Ensârî’ye Nispeti Hatalı Eserler
Özet
Memlükler döneminin önde gelen âlim ve kâdılkudâtlarından biri kabul edilen Şeyhü’lİslâm Zekeriyyâ el-Ensârî’nin (ö. 926/1520) tefsir, hadis, fıkıh, kelam, tasavvuf, mantık,
Arap dili ve edebiyatı gibi İslâmi ilimlerin hemen her dalında pek çok ihtisâr ve şerh türü
eseri bulunmaktadır. Bu eserlerin büyük bir bölümü, tabakât kaynaklarında adlarının
geçmesi ve çoğunun tahkik edilerek günümüze kadar ulaşması sayesinde Ensârî’ye
aidiyetleri hususunda herhangi bir anlaşmazlık bulunmamaktadır. Fakat araştırmacılar
tarafından tabakât kaynaklarında geçen bazı metinlerin yanlış anlaşılması; Ensârî’ye ait
olup farklı isimleri bulunan eserleri ile ilgili her bir ismin müstakil birer eser telakki
edilmesi ve başka âlimlere ait bazı çalışmaların ona sehven nispet edilmesi gibi
nedenlerden ötürü nispet hataları yapıldığı görülmüştür. Bu çalışmada nispeti hatalı
olduğu düşünülen eserlerden mevcut olanlar okunarak içerik analizine tabi tutulmuştur.
Mevcut olmayanlar ile ilgili ise kaynaklara başvurularak yanlış anlaşılmaya neden
olabilecek sebepler tespit edilmeye çalışılmıştır. Metin analizi yöntemi kullanılarak
yapılan bu çalışmanın sonucunda aslında Ensârî’ye ait olmayan pek çok eserin hatalı bir
şekilde ona nispet edildiği tespit edilmiştir Shaykh al-Islam Zekeriyyâ al-Ansari (d. 926/1520), who is considered as one of the
leading scholars and qadi al-qudâts (chief qadi) of the Mamluk period, wrote in almost
every branch of Islamic sciences such as tafsir, hadith, fiqh, kalam, mysticism, logic, and
the Arabic language and literature. The names of most of these books were mentioned in
the tabaqat sources, and many of them were critically edited and have reached the
present day, and for this reason, there is no dispute in attributing them to al-Ansari.
However, the misunderstanding of some texts in the tabaqat, regarding some works that
bear more than one name belonging to Ansari as an independent work, and some of the
writings of other scholars were mistakenly attributed to him, causing wrong books to be
attributed to him. Therefore, in this study, existing books believed to be incorrectly
attributed to him were studied and subjected to content analysis. As for those that were
not available, I tried to identify the reasons that might cause misunderstanding by going
to the source. As a result of this study conducted using the textual analysis method, it
was found that many works that did not actually belong to al-Ansari were incorrectly
attributed to him.
Kaynak
MütefekkirCilt
10Sayı
20Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
İslam düşünce tarihinde Fıkhî İhtilâf
Atcı, İsa (Aksaray Üniversitesi, 2020)Yakın anlamlar ifade eden hilâf ve ihtilâf kavramları, çoğu zaman birbirlerinin yerine de kullanılmıştır. Fıkhî meseleler üzerinde cereyân eden görüş ayrılıkları Hz. Peygamber döneminde ortaya çıkmaya başlamıştır. Ancak ... -
Abbâsîler dönemine kadar Mısır’da Kıptîler ve müslümanlarla ilişkileri
Gök, Murat (Aksaray Üniversitesi, 2019)İslâm’ın ilk dönemlerinde Müslümanlar farklı coğrafyalara hâkim olmuşlar ve buralarda farklı etnik ve dini kimlik sahibi topluluklarla ilişkiye girmişlerdir. Bu bağlamda fetih öncesinde Bizans için, fetihten sonra ise ... -
Hz. Peygamber’in islâm tebliğine karşı şair ve siyasî liderlerin ilk tavırları ve şiir alanında yaşanan gelişmeler
Şimşir, Mehmet (Aksaray Üniversitesi, 2017)Siyasî lider ve şairler toplumların önemli şahsiyetleridir. Siyasî liderler, toplumun malî ve idarî tasarruf kuvvetini, şairler ise toplumun duygu ve heyecan gücünü ellerinde bulundururlar. Dolayısıyla her iki kesim de ...