Bilgi yönetiminde liderliğin rolü: Kapadokya bölgesinde faaliyet gösteren Kobi’lerde bir araştırma
Abstract
Bilgi yönetimi sürecinde liderlik, grup amaçlarını ya da örgütsel hedefleri başarmak için gereksinim duyulan öğrenme süreçlerinde, diğer grup üyelerinin desteklendiği bir süreç olarak tanımlanabilir. Bu süreç içerisinde liderin öncelikli görevi, örgütün bilgi varlıklarını harekete geçirerek bilgiden yarar sağlayabilmektir. Bilgi
yönetiminde işletmelerin başarısı, lider/yöneticilerin değişime ayak uydurabilmeleri ve aynı zamanda liderlik
özelliklerine sahip olmaları ile mümkün olabilecektir.
İşletmelerin bilgi yönetimi uygulamasında başarı sağlayabilmeleri için; işletme içinde güven ortamının yaratılması, işletmenin bilgi vizyonunun belirlenmesi, hedef odaklı bir bilgi yönetim stratejisinin izlenmesi, işletme süreçlerine ve faaliyet alanına uygun teknolojilerin seçilip yerleştirilmesi, çalışanların bilgi paylaşımının
kolaylaştırılması, performans ve bilgi paylaşımının ödüllendirilmesi, bilgi yönetiminin iç süreçlere yerleştirilmesi
ve destekleyici bir alt yapının oluşturulması gerekmektedir.
Çalışmada, bilgi yönetiminde liderliğin rolü ve önemi ortaya konulmakta, bilgi yönetiminin başarısı için gerekli liderlik rollerinin neler olduğu açıklanmaya çalışılmaktadır. Uygulama kısmında ise, Kapadokya bölgesinde faaliyet
gösteren işletmelerde bilgi yönetimi uygulamaları ve liderlik ilişkisi konu edilmektedir. Bu çerçevede, işletmelerin
bilgi yönetimi uygulamasında nasıl başarı elde edebileceklerine ve sorunlarını aşmaları için bilgi yönetimini bir strateji olarak nasıl kullanabileceklerine ilişkin öneriler sunulmaktadır. In the process of knowledge management (KM), leadership can be defined as a process in which the other members
of the group are supported in learning processes which are necessary for accomplishing group goals or organizational objectives. In this process, the principal task of the leader is to benefit from knowledge through mobilizing
knowledge assets of the organization. The success of the businesses in KM depends on leaders’ keeping in pace with
the change and also on leadership qualities.
In order to be successful in KM applications, the businesses need to build a trust atmosphere, to determine their
knowledge visions, to follow a goal-oriented KM strategy, to select and install technologies appropriate for their procedures and scope of operations, to facilitate the knowledge sharing of the employees, to reward performance and
knowledge sharing, to install KM in house processes, and to provide a supporting infra-structure.
In this study, the role and importance of leadership in KM are exposed while explaining the leadership roles to be
employed in order to be successful in KM. The relationship of KM applications and leadership in the companies working in Cappadocia region is the subject of the application of the study. In this respect, suggestions on how to reach
success in KM and on how to use the KM as an organizational strategy to overcome the troubles are made to businesses.